handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är uppvärming?


lanzal
2009-01-06, 23:12
Hade en diskussion idag med pappa då jag menade att uppvärming inte är så viktigt vid styrketräning och han menade att det var det för att få igång blodcirkulationen..
Jag hade antagligen fel (?) men jag undrar hur viktigt är det att göra en ordentlig uppvärming innan man börjar lyfta vikter? Så som att springa lite på löpbandet eller cykla lite.
Varför ska man värma upp, påverkar det mina resultat då jag t ex maxar i bänk?
Tack för svar!

burtan
2009-01-06, 23:30
Att värma upp genom att springa eller cykla tror jag inte så mycket på. Däremot så är det viktigt att värma upp den/dem muskler som kommer att jobba, dvs ska du köra bänkpress på säg 100kg så är det inte så smart att gå på 100 direkt. Dels pga skaderisken, dels pga prestationsförmågan. Jag brukar värma upp med ca: 5 set som börjar med bara stången för att sen stegra. Jag brukar inte kunna prestera mitt bästa fören efter uppvärmnings seten och sen 2 set på min träningsvikt.
Din prestation i maxningen kommer definitivt att påverkas av uppvärmningen!!!

Mvh Andreas.

Rahf
2009-01-06, 23:32
En uppvärmd kropp med varma muskler och smörjda leder presterar bättre än en kall dito.

Gladen
2009-01-06, 23:34
Väldigt viktigt! Jag värmer jämt upp som burtan förklarade, på alla övningar! Ska jag köra rygg så brukar jag även köra lite vanlig roddmaskin.

/Kristian

ceejay
2009-01-06, 23:38
Ungefär som att dra i en fryst gummisnodd om man kör tungt direkt

lanzal
2009-01-07, 00:06
Bugar och bockar för alla svar, tack!

k4l_2007
2009-01-07, 00:14
Finns det någon källa för dessa påståenden? (av ren nyfikenhet)

Rahf
2009-01-07, 00:22
Finns det någon källa för dessa påståenden? (av ren nyfikenhet)

Erfarenhet.

LindaS
2009-01-07, 00:40
Hade en diskussion idag med pappa då jag menade att uppvärming inte är så viktigt vid styrketräning och han menade att det var det för att få igång blodcirkulationen..
Jag hade antagligen fel (?) men jag undrar hur viktigt är det att göra en ordentlig uppvärming innan man börjar lyfta vikter? Så som att springa lite på löpbandet eller cykla lite.
Varför ska man värma upp, påverkar det mina resultat då jag t ex maxar i bänk?
Tack för svar!Han har rätt..

Scratch89
2009-01-07, 00:50
Den största fördelen med att värma upp är väl att benmassan temporärt sväller och ger extra stabilitet och klarar högre belastningar. Det är inte musklerna som går sönder om det smäller, utan leder, senor och ben.

firarjulen
2009-01-07, 08:37
Jag brukar värma genom att först svinga armar och ben runt omkring, så man mjukar upp sig lite. Sen köra 3 st uppvärmningsset där jag stegar upp till min träningsvikt. Kommer ihåg när jag var yngre att man alltid blev rådd att nästan överdriva uppvärmningen (gympan i skolan, kanotträning osv.), oftast löpning/cykling i 10-15 min och kroppsövningar typ armhävningar + situps. Och det kändes bara som att det försämrade, tycker alltid att jag har haft högre prestationsförmåga utan uppvärmning. Vad är tillräckligt? Gäller det bara att känna sig lite varm?

Henkezd
2009-01-07, 09:03
Hade en diskussion idag med pappa då jag menade att uppvärming inte är så viktigt vid styrketräning och han menade att det var det för att få igång blodcirkulationen..
Jag hade antagligen fel (?) men jag undrar hur viktigt är det att göra en ordentlig uppvärming innan man börjar lyfta vikter? Så som att springa lite på löpbandet eller cykla lite.
Varför ska man värma upp, påverkar det mina resultat då jag t ex maxar i bänk?
Tack för svar!

Haha, jag brukar också vilja tycka tvärtemot min far :smash:
Men uppvärmning är väldigt viktigt, när jag precis började gymma så gick jag på bänk direkt och körde för tungt och det resulterade i att jag fick besvär med mina axlar bara efter någon vecka.
Numera kör jag alltid något set med bara stången, typ 30-40 reps, och sen så på med träningsvikter och öka osv.
Då är jag alltid tillräckligt varm och jag har inga problem med mina axlar längre :)

King Grub
2009-01-07, 09:29
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118808&highlight=uppv%E4rmning

Personligen värmer jag aldrig upp. Presterar bättre kall.

hgus
2009-01-07, 09:44
Jag har aldrig läst en bok om träning eller för den delen någonsin träffat en coach som inte rekommenderar att man skall värma upp. Syftet för min del och för coacherna jag har läst om är primärt att minska skaderisken. Erfarna tränares erfarenhet är i sådana här fall, enligt min mening, mer värda än (brist på) forskningsresultat.

aelgen
2009-01-07, 10:29
Jag värmer alltid upp, om det sen gör någon skillnad eller ej vet jag inte men det känns bättre att gå på vikterna när man är lite svettig och varm i kroppen. Oftast kör jag väl 5 min på crosstrainern, ben dagar är det cyckel, rygg är det roddmaskinen. Sen alltid 2 upvärmnings set per övning för att vänja in rörelsemönstret och töja kroppen lite.

Men det är väl högst personligt, samma som att stretcha. Vissa gör det andra inte.

Black Star Abyss
2009-01-07, 10:36
Bra cirkulation i musklerna minskar risken för skador. Uppvärmning ökar cirkulationen.

hgus
2009-01-07, 12:30
Jag har aldrig läst en bok om träning eller för den delen någonsin träffat en coach som inte rekommenderar att man skall värma upp. Syftet för min del och för coacherna jag har läst om är primärt att minska skaderisken. Erfarna tränares erfarenhet är i sådana här fall, enligt min mening, mer värda än (brist på) forskningsresultat.

Hm, Grubben editerade sin post medans jag skrev min. Därav de konstiga referenserna. ;)

jwzrd
2009-01-07, 12:32
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118808&highlight=uppv%E4rmning

Personligen värmer jag aldrig upp. Presterar bättre kall.

Men du simmar före? Hur många gånger har vi haft det här samtalet? Är det något slags fetisch du har att upprepa saker som inte är sanna för att framstå som jävligt cool eller vad handlar det om?

obesogen
2009-01-07, 12:36
Guddi har skrivit en hel artikelserie om uppvärmning med referenser här:
http://traningslara.se/blogg/kategorin-uppvarmning/

King Grub
2009-01-07, 12:51
Men du simmar före? Hur många gånger har vi haft det här samtalet? Är det något slags fetisch du har att upprepa saker som inte är sanna för att framstå som jävligt cool eller vad handlar det om?

1. Nej. Jag har gjort då och då, men inte nu och inte mina första 15 träningsår.

2. Sanna? Vad gaggar du om? Jag säger som det är, inte vad som passar dig. Alla som har tränat samtidigt när jag tränar vet att jag gör så här, och det är ett antal på det här forumet. Menar du att jag inte bör svara i en tråd bara för att 1) jag har svarat i en liknande tråd tidigare eller 2) jag har en åsikt som inte följer strömmen? Skärp dig.

Vi har inget samtal gång på gång. Det är du som inte fattar. Jag tycker uppvärmning är, för mig, slöseri med tid. Jag struntar helt i vad du tycker om det, och det gör inte att jag kommer att skriva något annat eller låta bli att skriva något när ämnet kommer på tal.

jwzrd
2009-01-07, 13:50
Alla gånger jag frågat tidigare har du sagt att du simmar upp till en timme innan dina träningspass. Jag har frågat och påtalat detta många gånger och det handlar inte om mig på något vis.

Diggler
2009-01-07, 14:00
Väldigt viktig för mig, får rejält ont i lederna om jag lyfter tungt utan att vara varm. Har nog artrit.

MasterChief
2009-01-07, 14:08
Jag presterar betydligt bättre uppvärmd.

MasterChief
2009-01-07, 14:09
Jag tycker uppvärmning är, för mig, slöseri med tid.

Så du ser till att bli riktigt kall mellan varje set?


;)

jwzrd
2009-01-07, 14:12
Själv är jag varm i kroppen efter ett par minuters promenad från tuben. Sen går det åt åtminstone en halvtimme till uppmjukning, tänjning och inbaning på päronvikter och stegring till arbetssetten om det t ex är knäböj som står på schemat. Vilket alltid är fallet. Inget man slösar tid på om man inte bryr sig om sina resultat kanske. Men det är ok, man kan vara principfast och ha rätt istället. Det är minst lika bra.

Ostknäcket
2009-01-07, 14:13
Jag springer aldrig eller något sånt innan styrketräning, brukar möjligtvis börja på lite lättare vikt och inte det tyngsta jag klarar av. Jag klarar också mer ifall jag är kall, men vågar ändå inte dra på det tyngsta direkt.

dyxeldoff
2009-01-07, 14:22
Ungefär som att dra i en fryst gummisnodd om man kör tungt direkt

fast inte riktigt

Tricklev
2009-01-07, 14:25
Ifrån den förra tråden Grub länkade till.


http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B82X6-4JWMXTJ-2&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=3b41729c9e9a09a2d212738498d5af25

Kort utklipp ifrån vad den kom fram till.

Results

Five studies, all of high quality (7–9 (mean = 8) out of 11) reported sufficient data (quality score >7) on the effects of warming up on reducing injury risk in humans. Three of the studies found that performing a warm-up prior to performance significantly reduced the injury risk, and the other two studies found that warming up was not effective in significantly reducing the number of injuries.

Conclusions

There is insufficient evidence to endorse or discontinue routine warm-up prior to physical activity to prevent injury among sports participants. However, the weight of evidence is in favour of a decreased risk of injury. Further well-conducted randomised controlled trials are needed to determine the role of warming up prior to exercise in relation to injury prevention.

Det där är en dålig reviewartikel, jag går igenom varför här om du är intresserad. http://gudiol.se/blogg/uppvarmning-del-ii-minskar-antalet-skador/

Lite uppvärmning tror jag att det krävs för de flesta, men det räcker med att man får lite värme i de större muskelgrupperna och att man banar in rörelsen med någon repetition på låg vikt. Löpning, cykling eller något liknande är onödigt.

Så att ingen missar information som kan vara rätt viktig, och kör på det gamla klassiska Grubs ord är lag.

King Grub
2009-01-07, 14:27
Alla gånger jag frågat tidigare har du sagt att du simmar upp till en timme innan dina träningspass. Jag har frågat och påtalat detta många gånger och det handlar inte om mig på något vis.

Det är absolut inte standard.

Jag har svarat på det förr.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3193636&postcount=24

Jag förstår fortfarande inte varför du påstår att jag ljuger. Vad vet du? Inte ett dugg. Varför skulle jag göra det. Säger jag något om hur jag gör, så är det så, även om jag inte gör samma sak för alltid. Jag behöver inte säga saker som inte är sanna för att framstå som "jävligt cool".

Fetknoppen
2009-01-07, 14:43
Rent fysiologiskt händer det flera olika saker i kroppen när man värmer upp. Dels stiger kroppstemperaturen pga arbetet, vilket gör muskulaturen mjukare, mer elastisk. Detta minskar risken för muskelbristningar om man i sin träning belastar riktigt tungt. Dessutom ökar produktionen av ledvätska vilket gör att slitaget på ledbrosket minskar. Detta gör att risken för allvarliga skador minskar ganska dramatiskt, och därutöver ökar prestationsförmågan när man har värmt upp den övning man ska träna.

bubbe
2009-01-07, 14:47
Jag presterar betydligt bättre uppvärmd.

Absolut samma här.

För min del handlar det dock mer om inbaning av rörelse och att ställa in fokus på vad som komma skall.

pellepedal
2009-01-07, 14:50
Jag försöker värma upp så lite som möjligt. Bara tills jag känner att jag är redo för ett working set. Sen varierar det från pass till pass och övning till övning hur mcket det är...

lanzal
2009-01-07, 15:06
Intressant tråd, tack för svaren!

Yankeee
2009-01-07, 15:08
Jag behöver som minst 30 minuter uppvärmning om jag ska kunna lyfta någorlunda. Helst 45-50 minuter för att tårarna inte ska forsa och för att ett gubbstön ska komma vid varje sit.

Vad gäller löpning kan jag köra på rätt omgående även om jag kör max. Nackdelen då är att mjölksyran är betydligt mer påtaglig i början än vid en längre uppvärmning.

C.E.J.
2009-01-07, 15:17
Absolut samma här.

För min del handlar det dock mer om inbaning av rörelse och att ställa in fokus på vad som komma skall.

Yip yip.

Och att prestera kall i mindre komplexa övningar går alldeles utmärkt, för egen del.

petah
2009-01-07, 17:43
uppvärmning på cykel eller löpband innan styrketräning är bortkastad tid, kör uppvärmnings-set.

Fjäderfrans
2009-01-07, 17:47
uppvärmning på cykel eller löpband innan styrketräning är bortkastad tid, kör uppvärmnings-set.

Det hade jag ingen aning om.. Jag som alltid sprungit lite eller cyklat i 10 min i tro om att det var bra. Hur många uppvärmnings set ska man göra? Tills man är varm antar jag och detta görs väl bara på den första övningen och sen kan man väl köra på direkt med alla andra övningar?

MVH,

Yankeee
2009-01-07, 17:48
Det hade jag ingen aning om.. Jag som alltid sprungit lite eller cyklat i 10 min i tro om att det var bra. Hur många uppvärmnings set ska man göra? Tills man är varm antar jag och detta görs väl bara på den första övningen och sen kan man väl köra på direkt med alla andra övningar?

MVH,

Tycker du att det fungerar att köra som du gör är det bara att fortsätta.

petah
2009-01-07, 18:09
Det hade jag ingen aning om.. Jag som alltid sprungit lite eller cyklat i 10 min i tro om att det var bra. Hur många uppvärmnings set ska man göra? Tills man är varm antar jag och detta görs väl bara på den första övningen och sen kan man väl köra på direkt med alla andra övningar?

MVH,

Beror på övning, men runt tre uppvärmnings-set är väll rätt lagom. Tränar du en ny muskelgrupp så bör du värma igen tycker jag. T.ex går du från bänkpress till hantelpress, räcker det troligen med ett set. Går du ifrån benböj till latsdrag bör du värma med kanske tre set.

Ungefär

Fjäderfrans
2009-01-07, 18:18
Yankeee, jo det är sant fast det kan ju vara bra och variera lite också hehe.

petah, okej det låter bra. Jag kör efter z_bumbis 3 split och efter bänkpressen kommer lutande bänk så där behövs väl ingen uppvärmning. Dock funderar jag på att byta då det var en tråd ganska nyligen om just lutande bänk som inte alla tyckte var så bra så byta mot hantelpressen kanske är ett bra drag. Har lite frågor kring uppvärmingen, ska det vara fjädervikter eller lite tyngre så det i alla fall känns?

Rahf
2009-01-07, 19:03
Yankeee, jo det är sant fast det kan ju vara bra och variera lite också hehe.

petah, okej det låter bra. Jag kör efter z_bumbis 3 split och efter bänkpressen kommer lutande bänk så där behövs väl ingen uppvärmning. Dock funderar jag på att byta då det var en tråd ganska nyligen om just lutande bänk som inte alla tyckte var så bra så byta mot hantelpressen kanske är ett bra drag. Har lite frågor kring uppvärmingen, ska det vara fjädervikter eller lite tyngre så det i alla fall känns?

Säg 70-80% av din arbetsvikt.

Fjäderfrans
2009-01-07, 19:07
Säg 70-80% av din arbetsvikt.

Okej tack så mycket.

mattepatte
2011-07-29, 12:21
Någon ny fakta?
Själv värmer jag upp typ var tjugonde pass och har aldrig skadat mig, haft känningar eller varit stel någonstans.

Stefan J
2011-07-29, 12:46
Rent fysiologiskt händer det flera olika saker i kroppen när man värmer upp. Dels stiger kroppstemperaturen pga arbetet, vilket gör muskulaturen mjukare, mer elastisk. Detta minskar risken för muskelbristningar om man i sin träning belastar riktigt tungt. Dessutom ökar produktionen av ledvätska vilket gör att slitaget på ledbrosket minskar. Detta gör att risken för allvarliga skador minskar ganska dramatiskt, och därutöver ökar prestationsförmågan när man har värmt upp den övning man ska träna.

Någon ny fakta?
Själv värmer jag upp typ var tjugonde pass och har aldrig skadat mig, haft känningar eller varit stel någonstans.

Vad Fetknoppen sade.

Uppvärmning garanterar inte skadefrihet och utebliven uppvärmning garanterar inte heller att man kommer bli skadad. Men man kan ju förbättra sina odds, eller hur?

Bjornmoberg
2011-07-29, 12:50
Visserligen bara skummat igenom tråden och folk har vettiga svar, men bildligt talat så trycker du väl inte full gas direkt på en bil som stått ute en natt på vintern? Då mår den bilen inge bra efteråt iaf ^^ Såg att grub dock körde kallt, men det är väl individuellt också. Personligen kör jag alltid lite löpning först och sen uppvärmning med vikter också.

kettlebellGuden
2011-07-29, 12:54
Brukar köra 2-3 rep long cycle clean & jerk, 2-3 windmills, 2-3 dive bomber push ups. Det räcker för mig.. gör det huvudsakligen inte för uppvärmningens skull utan för att känna av om det är något som är inte som det ska. Har genom mina träningsår inte märkt några fördelar alls med att värma upp.. undantag när jag tränar direkt nyvaken då tycker jag att det har lite positiv effekt att köra lungt första 10-20 minuterna.

hangatyr
2011-07-29, 13:03
Brukar köra 2-3 rep long cycle clean & jerk, 2-3 windmills, 2-3 dive bomber push ups. Det räcker för mig.. gör det huvudsakligen inte för uppvärmningens skull utan för att känna av om det är något som är inte som det ska. Har genom mina träningsår inte märkt några fördelar alls med att värma upp.. undantag när jag tränar direkt nyvaken då tycker jag att det har lite positiv effekt att köra lungt första 10-20 minuterna.

haha, vem hittar på alla dessa roliga namn? :D


jag tycker mig ha märkt att behovet av uppvärmning ökar med åldern.

Sniggel
2011-07-29, 13:09
Jag behöver mycket uppvärmning när jag ska träna styrketräning annars får jag känningar i leder och senor när jag tränar. Känningar som kan hålla i sig i några dagar, eller som faktiskt skadar mig och håller i sig längre än så.
Uppvärmningen tar tid men jag kan korta ner den lite genom att stegra upp vikten när jag sätter igång att träna. På så vis får jag uppvärmning kontinuerligt innan jag lyfter de tyngsta vikterna. Skulle jag direkt börja på min tyngsta arbetsvikt behöver jag 15-30 minuter uppvärmning (beroende på övning) för att känna mig säker inför lyftet. Jag behövde inte lika mycket uppvärmning för 8 år sen även om jag behövde en del då också. I tonåren behövde jag kanske enbart 5-10 minuters uppvärmning för att lyfta tungt.

kettlebellGuden
2011-07-29, 13:12
haha, vem hittar på alla dessa roliga namn? :D


Vet ej. Dive bomber push up är ju vedertaget och något de flesta känner till dock? Windmill är väl lite special-special för oss kettlebollare (:

hangatyr
2011-07-29, 13:15
Vet ej. Dive bomber push up är ju vedertaget och något de flesta känner till dock? Windmill är väl lite special-special för oss kettlebollare (:

kollade just upp dem. jag har alltid kallat divebomber för kålmasken.

ang. windmill så visar det sig att det är en av de övningar jag ibland gör med kanonkulorna på klubben. visste bara inte att den hette så. :)

Crocker
2011-07-29, 17:41
Att köra löpning före är dock bara kontraproduktivt.

z_bumbi
2011-07-29, 17:57
Att köra löpning före är dock bara kontraproduktivt.

Nej inte alls men jag vet att det är populärt att säga så.

lanzal
2011-07-29, 18:06
Nej inte alls men jag vet att det är populärt att säga så.

Det är väl så att löpning, aka kondition, och styrketräning ger två olika signaler till kroppen som man vill hålla så långt ifrån varandra som möjligt?

Nu kanske inte uppvärmningen är såpass konditionstränande att det faktiskt skulle påverka iofs..

Hoppas min poäng gick fram.

1684_
2011-07-29, 18:10
jag värmer alltid upp oavsett, med ca 1-2min intensiv cykling sen skaka rjag loss kroppen, kör lite benböjshopp (ifall de e benträning på gång) , oavsett muskelgrupp kör jag så många reps jag orkar med 20kgs stången med militärpressar + benböjar direkt efter.sen jävlar e de å lyfta järnet. Tycker de e gött å bli varm å få lite flås. så ser ni någon brud göra detta i denna ordning, e det jag. klassiker.

Crocker
2011-07-29, 19:03
Nej inte alls men jag vet att det är populärt att säga så.
Vad är bra med det menar du?
Och förutom grub har jag inte läst så många som skrivit så.

BicepsKing
2011-07-29, 19:22
Skadade mig lite när jag körde curls utan uppvärmning en tid sedan..
Tog en månad innan jag var ok och kunde köra tungt igen.

the_matsson
2011-07-29, 21:06
Jag brukar ägna mig åt lite stretchande innan jag sätter igång, men sen framförallt inbaning av rörelsen. Känns lite som att man väcker nervsystemet. Sen läste jag någon gång att när man rör en led så blir den lite mer "glidig" av godtycklig smörjvätska, så jag brukar veva armarna lite grand och så med.

solari
2011-07-29, 22:51
Det är inte musklerna som går sönder om det smäller, utan leder, senor och ben.

Nog kan även musklerna gå sönder.
-erfarenhet- :cryout:

Thompao
2011-07-29, 22:58
jag körde utan uppvärmning i vintras och skadade axeln, så det är väldigt olika.

springer alltid 5min innan passet för att bli varm i kroppen för att sedan efter detta köra med lätta vikter på den muskeln ja ska träna innan jag ger mig på de tyngre vikterna.

z_bumbi
2011-07-31, 07:59
Vad är bra med det menar du?
Och förutom grub har jag inte läst så många som skrivit så.

Man blir varm vilket är meningen med uppvärmning.

kettlebellGuden
2011-07-31, 08:22
Jag försökte idag köra lite utan uppvärmning. Rätt upp ur sängen och köra en etta militärpress på 2RM. Det gick helt bedrövligt. 1-0 för uppvärmning för min del.

flipp
2011-07-31, 09:09
Kör jag tidigt på morgonen har jag större behov av att värma upp innan. Annars tycker jag det går ungefär lika bra kall som varm. Risken med att värma upp för mycket är att man tröttar ut sig och inte kan prestera max i första set (om det är målet). Brukar normalt springa 3 min innan passet och sedan köra ett lätt uppvärmningset på varje övning. Tidigare körde jag helt kall men märker ingen större skillnad i resultat. Känns dock skönare psykiskt att värma lite innan. Då märker man även om ex. någon muskel smärtar.

King Grub
2011-07-31, 10:20
Jag försökte idag köra lite utan uppvärmning. Rätt upp ur sängen och köra en etta militärpress på 2RM. Det gick helt bedrövligt. 1-0 för uppvärmning för min del.

Det där är inte att köra utan uppvärming. Det är att köra medan kroppen fortfarande sover.

kettlebellGuden
2011-07-31, 11:25
Det där är inte att köra utan uppvärming. Det är att köra medan kroppen fortfarande sover.

Ok. Då vet jag inte hur jag ska prova att köra utan uppvärmning. *grr* Normalt när jag tränar så är det på ettermiddagen eller på kvällen och då är jag bra uppvärmd genom att ha levt livet jag normalt lever (jobba, lulla runt, osv.) Tänkte det skulle varit kul att prova ouppvärmd.

King Grub
2011-07-31, 11:29
ha levt livet jag normalt lever (jobba, lulla runt, osv.) Tänkte det skulle varit kul att prova ouppvärmd.

Det är ouppvärmd. Med uppvärmning menas idrottspecifik/övningsspecifik uppvärmning. Inte att leva ett normalt liv innan man går till gymmet.

kettlebellGuden
2011-07-31, 13:18
Det är ouppvärmd. Med uppvärmning menas idrottspecifik/övningsspecifik uppvärmning. Inte att leva ett normalt liv innan man går till gymmet.

I see. Ja det har jag aldrig fått ut något alls av.

ceejay
2011-07-31, 14:56
av egen erfarenhet är uppvärmning grenspecifikt, iaf första övningen, sjukt viktig.

Alltid knäböja på 50kg tills det känns bra i kroppen för att sedan öka vikten i 20-30kg steg och sen öka med mindre och mindre steg.

flipp
2011-07-31, 15:06
av egen erfarenhet är uppvärmning grenspecifikt, iaf första övningen, sjukt viktig.

Alltid knäböja på 50kg tills det känns bra i kroppen för att sedan öka vikten i 20-30kg steg och sen öka med mindre och mindre steg.
Personligen tröttar jag ut mig för mycket av en sådan rigorös uppvärmning. Har du testat att göra med mindre uppvärmning? Mitt intryck är att många alltid kört med uppvärmning i tron att det är nödvändigt och därför inte har någon bra referensram (d v s utan uppvärmning eller med minimal uppvärmning).

ceejay
2011-07-31, 15:19
Personligen tröttar jag ut mig för mycket av en sådan rigorös uppvärmning. Har du testat att göra med mindre uppvärmning? Mitt intryck är att många alltid kört med uppvärmning i tron att det är nödvändigt och därför inte har någon bra referensram (d v s utan uppvärmning eller med minimal uppvärmning).

Jag böjer inte på 50 i ett set endast, tills jag blir mjuk. Jag kör några set 2-4 reps. Många reps ser jag ingen mening med att köra. Samma gäller stegringarna, 2-3 reps.

kettlebellGuden
2011-07-31, 15:33
Hur lång tid tar det för att kroppen att sluta vara "sovandes" ?

Crocker
2011-07-31, 15:35
När du känner dig pigg och fräsch är väl ett bra riktmärke.

Min kropp kommer inte igång förrän 1h eller så, ett tips är att göra något krävande.

Läsa/Spela/Nyheterna tex

kettlebellGuden
2011-07-31, 15:40
När du känner dig pigg och fräsch är väl ett bra riktmärke.

Min kropp kommer inte igång förrän 1h eller så, ett tips är att göra något krävande.

Läsa/Spela/Nyheterna tex

Jaha. Fast fräsch och pigg känner jag mig i regel så fort jag vaknar. :)

Niveus
2011-07-31, 16:59
Hur lång tid tar det för att kroppen att sluta vara "sovandes" ?

Efter du har vaknat har du en låg vilopuls och inte så mycket blod som strömmar ut till musklerna. Vid påbörjad aktivitet (reser dig upp, går.. etc) så ökas blodcirkulationen. Detta är individuellt och går inte säga hur lång tid det tar men ju mer intensitet desto snabbare lär det gå.

daloatf
2011-08-01, 08:14
Brukar köra på första övningen på varje muskelgrupp

Uppvärmning Set # 1: 5 reps x 20% av träningsvikt
Uppvärmning Set # 2: 4 reps x 60% av träningsvikt
Uppvärmning Set # 3: 3 reps x 80% av träningsvikt
Uppvärmning Set # 4: 2 reps x 90% av träningsvikt