handdator

Visa fullständig version : OK fördelning av kolhydrater, protein och fett?


ThisIsTheOne
2009-01-06, 21:15
Påbörjar min första deff vid månadsskiftet och känner mig osäker kring hur jag bör lägga upp kosten. Med hjälp av Hälsovakten har jag tagit reda på att jag bör käka kring 2400 kalorier för att behålla min nuvarande vikt (90.5 kg) och nedan har jag tagit fram några olika "dagsmenyer" vilka alla ligger 500-600 kcl under detta. Frågan är om fördelningen mellan kolhydrater, protein och fett är okej? Spontant känner jag själv att det är rätt ont om kolhydrater... Vad tycker ni med mer rutin?

***
1810 kcl

Frukost
Havregrynsgröt 150 gram (kokad vikt)
Två fulkornsknäckebrödskivor med lättmargarin

Mellanmål 1
250 gram kvarg med Fun light och valnötskärnor

Lunch
100 gram kycklingfilé
1.2 dl fullkornsris

Mellanmål 2
Tre kokta ägg

Middag
300 gram fläskkotlett
1.5 portion couscous (torrvikt 60 gram)
1.5 matsked creme fraiche lätt

Kvällsmål
Proteindrink
***

1858 kcl

Frukost
Havregrynsgröt 150 gram (kokad vikt)
Två kokta ägg

Mellanmål 1
250 gram kvarg med Fun light
Två fullkornsknäckebröd med lättmargarin

Lunch
300 gram kycklingfilé
1.5 dl fullkornsris

Mellanmål 2
250 gram kvarg
1 knäckebröd med lättmargarin

Middag
Spaghetti och köttfärssås (450 g/680 kcl)
***

1729 kcl

Frukost
150 gram havegrynsgröt
250 gram kvarg med Fun light

Mellanmål 1
Proteindrink

Lunch
150 gram strimlat nötkött
200 gram fullkornspaghetti (kokad vikt)
1 glas minimjölk

Mellanmål 2
Proteindrink

Middag
250 gram lammfärsbiff
Fullkornshamburgerbröd
Sallad
***

Eddie Vedder
2009-01-06, 21:22
In med grönsaker så är det superbra tycker jag.:thumbup: Spenat, broccoli, vitkål, grönkål, paprika, gröna ärter, lök, brysselkål m.m. Gott och nyttigt.:)

kalajset
2009-01-06, 21:22
Inte alls ont om kolhydrater där inte, ser i stort sett bra ut. Enda som jag egentligen skulle vilja ändra på är mer frukt och grönt, inte mycket energi i grönsaker såsom t ex brocolli eller vitkål, men ändå både mättande och näringsrika. Sedan verkar du lite "rädd" för fett, i om att du väljer minimjölk och lättmargarin. Jag själv hade alla dagar i veckan valt de riktiga alternativen istället, de mättar mer, och är i dessa doser inga större energibomber i vilket fall som helst. Om något kan de t om beskrivas som "nyttigare" än sina extremvarianter.

EDIT: Puckelipuck!

ThisIsTheOne
2009-01-06, 21:31
Eddie V och kalajset: Hatten av för snabba svar! Jag har jävligt svårt för frukt och grönt, men inser väl någonstans att det snart inte går att nonchalera längre. Apropå fett är jag mycket riktigt lite rädd för det. Kör i regel lightprodukter.