handdator

Visa fullständig version : Min deff, för mycket?


DataM
2009-01-06, 19:56
Nu e de så att jag är en kille på 18 år,183 cm, 75kg, 19% kropps fett som vill deffa. Min plan är att deffa ner mig till 8-10% fett.

Just nu så deffar jag för 1500 kcal. Jag har ett program som heter hälsovakten och där påstås de att jag har ett dagligt behov av 2000 kcal.

Men enligt haris benedict formlen så får jag de till 2300kcal... inte så stor skillnad men ja. Min kompis säger att han äter för 2000 kcal när han deffar och detta ger honom mer än ett halvt kilos nedgång.

Jag började med min deff på nyårsafton , då vägde jag 77 kg, 21% kropsfett.

Jag vet inte, deffar jag för snabbt, eller?

kalajset
2009-01-06, 20:07
1. Menar du att din "grundförbrukning", (m ao vid det intag där du varken går teoretiskt upp eller ned), med formelan är 2300? - Hur hälsocoachen räknar ut ditt energiintag känner jag inte till.

2. Din kroppsfettsmätare är inget annat än ett verktyg där man i bästa fall ser vilket håll det går åt, så länge man inte gör kvalicifierade kroppsfettsmätningar, är det inte särskilt exakta. Vågar etc etc är inte pålitliga, och räknas inte hit. De har dessutom en rad faktorer som ytterligare ökar dess opålitlighet, t ex att man inte ska ha ätit på flera timmar före mätning, inte varit fysiskt aktiv, etc etc.

3. Bara för att din kompis går ner ett halvt kilo i veckan vid 2000kcal betyder inte det att du kommer göra det, ni har olika energibehov. Däremot så kommer ett underskott på 500kcal ge ca ett halvt kg's viktnedång i veckan, den viktnedgång man bör sträva efter om man vill behålla så mycket muskelmassa som möjligt. Att gå ner 1-2 kg i veckan håller verkligen inte i långa loppet.

4. Din viktskillnad kan bero på så enkla saker som t ex "mat i systemet", och liknande. Likaså brukar folk alltid ha en tendesna att gå ner i vikt snabbt i början, då kroppen då brukar försöka göra sig av med både vatten och kolhydratssamlingar, (glykogen), så gott det går, beroende på förutsättningarna. Hursomhelst, håller denna snabba viktnedgång i sig efter någon vecka går man trots allt ner för snabbt, om ens mål är att behålla så mycket muskeler som möjligt. (Och det bör det i princip alltid vara, oavsett utgångsläge).

LoTiX
2009-01-06, 20:08
Vilken aktivitetsfaktor har du använt vid benedicts formel?

DataM
2009-01-06, 20:33
Jag använde 1.2 som faktor..., och ja det är väl min grundförbrukning formlen räknar ut?

Eddie Vedder
2009-01-06, 20:37
Jag använde 1.2 som faktor..., och ja det är väl min grundförbrukning formlen räknar ut?

Den första siffran är BMR ja. Därefter multiplicerar man med lämplig aktivitetsfaktor.:) 1.2 är ett MYCKET inaktivt liv där du knappt lämnar datastolen.

Här har jag skrivit om hur man kan gå tillväga för att uppskatta sitt energibehov.:thumbup:

http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/

DataM
2009-01-06, 21:45
Den första siffran är BMR ja. Därefter multiplicerar man med lämplig aktivitetsfaktor.:) 1.2 är ett MYCKET inaktivt liv där du knappt lämnar datastolen.

Här har jag skrivit om hur man kan gå tillväga för att uppskatta sitt energibehov.:thumbup:

http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/

Intressant läsning... men vad tycker du jag ska uppskatta mig till? Jag tror inte jag ligger högre än 2,5k kcal om dagen på en helt soft dag... Så om vi kollar så bör jag ligga på 1,8k om dagen för att uppnå en bra deff... Min polare tycker 1,5k e lite anorexia så ja, jag kör med 1,8k kcal om dagen... hoppas vi det inte e to much :)

Raggis
2009-01-06, 22:04
Intressant läsning... men vad tycker du jag ska uppskatta mig till? Jag tror inte jag ligger högre än 2,5k kcal om dagen på en helt soft dag... Så om vi kollar så bör jag ligga på 1,8k om dagen för att uppnå en bra deff... Min polare tycker 1,5k e lite anorexia så ja, jag kör med 1,8k kcal om dagen... hoppas vi det inte e to much :)

Du dör ju knappast om det är för lite eller för mycket. Bara att justera genom deffens gång. Är ju knappast något som är skrivet i sten.

kalajset
2009-01-07, 01:27
Intressant läsning... men vad tycker du jag ska uppskatta mig till? Jag tror inte jag ligger högre än 2,5k kcal om dagen på en helt soft dag... Så om vi kollar så bör jag ligga på 1,8k om dagen för att uppnå en bra deff... Min polare tycker 1,5k e lite anorexia så ja, jag kör med 1,8k kcal om dagen... hoppas vi det inte e to much :)

Nu kanske jag har missuppfattat, men:

Sådär gör man inte riktigt. Om nu 2300kcl är det du har fått fram då du multiplicerat med 1.2, så innebär det inte att en "lyckad deff" utförs vid 1800kcal, om du i föregående mening har räknat ut din kaloriförbrukning till 2500kcal. Då blir det istället 2000kcal jämt du ska sikta på, det är ändå en rätt stor skillnad. Och siffran 1500 verkar i sin tur helt tagen ur luften, den ska du, som din kompis även är inne på, absolut inte ligga på under några som helst omständigheter. :)

Eddie Vedder
2009-01-07, 07:19
Intressant läsning... men vad tycker du jag ska uppskatta mig till?

Tack så mycket.:)

Tanken var ju dock att den skulle ge dig vägledning till att själv uppskatta det där. Jag vet ju inte hur ditt liv ser ut.

DataM
2009-01-07, 20:59
Tack så mycket.:)

Tanken var ju dock att den skulle ge dig vägledning till att själv uppskatta det där. Jag vet ju inte hur ditt liv ser ut.

Jo, jag har läst den igen och kommit fram till att på en skoldag så är min förbrukning 2500 kcal, så jag kommer lägga mig på 2000 kcal på en vardag. Sen är den 2300 på en helg/softdag så jag lär lägga mig på 1,8k då.

Tack för hjälpen :)