handdator

Visa fullständig version : Hälsocoach


Pelle2
2009-01-06, 18:56
Vad tror ni om den utbildningen, något att satsa på? Vill jobba med något inom hälsa och träning, sedan tänkte ja att man kan ju också läsa till kurser och även utbilda sig vidare efteråt för att bygga på utbildningen, tex personlig tränare.

http://www.alltomtuc.se/Templates/Article3.aspx?PageID=b5debb07-72f9-4835-992c-cbf683973959

Kaboffastar
2009-01-06, 18:58
Fiia här på forumet är nyutbildad hälsocoach

shadowfire
2009-01-06, 19:20
Min exsambo är folkhälsopedagog. Vet inte riktigt om det är samma sak, men hon har haft sjukt svårt att ens hitta lediga jobb att söka. Hade hon varit personlig tränare hade det kanske varit lite enklare, men hennes akademiska examen har hittills inte gett ett smack till jobb och från den klassen så är det typ 2 av 15 som fått jobb inom vad de utbildat sig till...

Kan vara bra att ha vetskap om bara, ingen aning vad du vill jobba som, men det kan vara värt o pejla arbetsmarknadsläget om du inte redan gjort det.

Scratch89
2009-01-06, 19:25
Jag har en kompis som gick den där utbildningen ett tag, och hon sa att det var det var bortkastad tid. Det verkade mest vara ett program för folk som själv behövde förbättra sin egen hälsa, än för folk som kunde förmedla begreppet hälsa vidare.

Pelle2
2009-01-06, 19:37
OKej, men de flesta företag har ju en hälsocoach anställd som får vara som en "hälsokurator" eller vad man ska säga, som tar hand om de ansällda m.m. Anordnar friskvårdsaktiviteter, matförbättringar.. eller är det någon annan utbildning. Vet att vi hade en sådan på jobbet i Umeå där jag jobbade förut.

coxie
2009-01-06, 19:42
De företag där jag har insyn har sjukgymnaster som hälsoansvarig av personal.

Tolkia
2009-01-06, 19:46
+1 på coxie. De FHV jag känner till har folk med väldigt "ordinära" utbildningar anställda: Sjukgymnaster, sjuksköterskor, personalvetarem, beteedevetare, sociologer, socionomer, yrkeshygieniker, ingenjörer, enstaka ergonomer. Typ så. Vill man ha ett sådant jobb tror jag att det är bättre att satsa på ett jobb som folk känner till (eller tror att de känner till). Om den du söker jobb hos måste fråga "vad gör en sådan?" eller "vad är det?" när du ringer minskar dina chanser för det mesta.

Scratch89
2009-01-06, 19:46
Sjukgymnaster eller dietister brukar det vara, ja. Vi på min utbildning har rätt så god chans också, men det är för att vi läser rätt så vettiga kurser.

Pelle2
2009-01-06, 19:55
OKej, låter ju inte som någon bra utbildning alltså *grr*

Pelle2
2009-01-06, 20:02
Skulle hälsopedagog vara ett bättre alternativ tror ni?

http://utbdb.hig.se/webkat/program.php?program_id=60086

shadowfire
2009-01-06, 20:22
Att det finns sådana jobb på företag är en sak.
Om det finns lediga jobb att söka inom kategorin är en annan.

Min tanke är inte att avskräcka dig, vill bara delge erfarenheten från mitt ex och hennes klasskamrater som alla bittert ångrade sig att de inte läste något annat. Jag kan bara citera min exsambo "kul o sitta med studieskuld när det bara finns ett enda jobb o söka och det är ett kortvikariat i örnsköldsvik, känns som om det var väl investerade akademiska poäng..."

Det var hälsopedagog hon läste.

Scratch89
2009-01-06, 20:24
Får jag fråga vad du har för utbildning innan? Vad har du för kunskaper?
Det absolut säkraste du kan göra är att läsa till ingenjör, och sedan eventuellt lägga till kurser efter intresse och behov. En (bio)kemist kan de flesta grundläggande funktionerna när utbildningen är klar.

Tolkia
2009-01-06, 20:27
Jag plussar tusen på shadowfires ex, av erfarenhet.

Mescreant
2009-01-06, 21:01
Ser ingen anledning att respektera en utbildning med ett så illa valt namn. Hälsocoach låter som något Runar Söögard är utbildad till.

Pelle2
2009-01-06, 21:03
Ser ingen anledning att respektera en utbildning med ett så illa valt namn. Hälsocoach låter som något Runar Söögard är utbildad till.

*screwy*

Tjuckot
2009-01-06, 21:05
Att det finns sådana jobb på företag är en sak.
Om det finns lediga jobb att söka inom kategorin är en annan.

Min tanke är inte att avskräcka dig, vill bara delge erfarenheten från mitt ex och hennes klasskamrater som alla bittert ångrade sig att de inte läste något annat. Jag kan bara citera min exsambo "kul o sitta med studieskuld när det bara finns ett enda jobb o söka och det är ett kortvikariat i örnsköldsvik, känns som om det var väl investerade akademiska poäng..."

Det var hälsopedagog hon läste.

som jag förstått det så är det väldigt många kvinnor som är utbildade och har en examen inom folkhälsa, väldigt stor överrepresentation där. Så är du man ökar chanserna en hel del för att få arbete, så som jag förstått det. Och vill tro.

Har min folkhälsoexamen klar till sommaren :)

Scratch89
2009-01-07, 00:24
Tjuckot, får du en titel eller får du bara en kandidatexamen?

Eddie Vedder
2009-01-07, 07:10
Tjuckot, får du en titel eller får du bara en kandidatexamen?

En fil. kand. i Folkhälsovetenskap. Jag och Tjuckot gick i samma klass när han påbörjade Hälsovetarprogrammet och jag läste Folkhälsovetenskap A som fristående kurs.:)

Scratch89
2009-01-07, 08:23
En fil. kand. i Folkhälsovetenskap. Jag och Tjuckot gick i samma klass när han påbörjade Hälsovetarprogrammet och jag läste Folkhälsovetenskap A som fristående kurs.:)

Ah, ok. Lika värdelös examen som vi får då, tyvärr. :(

Tjuckot
2009-01-07, 09:06
Ah, ok. Lika värdelös examen som vi får då, tyvärr. :(

Det kan man överleva, jag utbildar mig hellre till något jag kan ha kul att arbeta med, även om det är svårt att få jobb, än att läsa till ex. ekonom vilket jag började min universitetskarriär med.

När man söker jobb blir det fokus på examen och inte titel eftersom många arbetsgivare inte känner till alla olika titlar.

Jag försöker vara positiv till jobbsökandet och inte emo som större delen av alla andra är som utbildar sig till folkhälsa, får man jobb får man, annars är det faktiskt inte hela världen. Men jag vidhåller att det nog är enklare att få jobb om man är av manligt kön :)

edit: jag får alltså en titel; hälsoutvecklare. Om det var vad du syftade på?

Scratch89
2009-01-08, 00:38
Jag syftade på om du får en yrkestitel, ja. Dietisterna blir ju dietister, t.ex. Vi blir ingenting, vi får bara en fil kand i kostvetenskap.