handdator

Visa fullständig version : Problem vänster arm samt söka napraprat


Err
2009-01-06, 16:12
God dag

För ett halvår sen tränade jag knäböj där jag provade på både att ha stången på trapzen och ha lägre ner men i vilket fall som så blev jag gravt avdomnad och att köra curlrörelser med vänster arm gick knappt. Avdomningen höll i sig ett bra tag och då främst på innersidan av underarmen, tumme, pek- och långfinger. Detta har tidvis läkt och jag har nu tränat med kvastskaft och känner mig mycket mer flexibel.

Så nu tränar jag för närvarande inte knäböj, vilket jag tycker suger, då jag vill följa Mark Rippetoes program. På hans forumdel såg jag också att liknande besvär som jag har har varit på tapeten tidigare och han rekommenderade att man skulle låta en proffessionell titta på det.

Jag provade knäböj för en vecka sedan, och det gick inge vidare. Avdomningen kom tillbaka även om det inte var hälften så illa som incidenten i somras. Och nu provade jag även högstångsposition så jag är lite kluven. Hursomhelst så läktes det hela på några dagar och jag använde inte mycket vikt (30 kg allt som allt :em::naughty:) Och ja, jag har tummarna runt stången så jag låter inte stången bara glida tillbaka o böja handlederna. Det ska sägas att jag inte känner av besvären i andra övningar.

Mycket text, men jag vore uppriktigt nyfiken på vad ni rekommenderar. Jag bor i Kalmar-trakten och skulle behöva söka upp en neurolog eller naprapat och det gäller att han har någon sorts erfarenhet av träningsskador annars blir det svårt att få någon funktionell hjälp. På vårdcentralen får man bara föreläsningar om att man förstör sin själ om man tar lite proteinpulver, ja. You know the drill. Så ja, tips på kontakter? Tips rent allmänt? Frågor?

Tack för att ni har hållt kvar så länge :D
Bästa hälsningar

Tolkia
2009-01-06, 16:14
Har du lätt för att få domningar allmänt?

Err
2009-01-06, 16:25
Intressant fråga. Sådär, i benen till exempel somnar jag kanske mer än andra och när jag lägger mig händer det ofta i armarna men det är ju för att jag ligger på dem. :smash: Jag kan inte riktigt dra mig till minnes att jag har det på samma sätt som i knäböjsfallet. Speciellt inte så himla specifikt som det var där.

Jag brukade också känna stickningar i vänster hand efter att ha kört knäböj med kvastskaftet, men nu är det mycket mindre sånt. Känner det knappt nu i jämförelse med tidigare.

Tolkia
2009-01-06, 16:32
Det är ju inte så lätt att veta, eftersom man inte vet hur lätt andra domnar. Men vissa personer har nerver som är känsligare för tryck än andra, och därmed större risk för diverse kläm- och nötningsskador, kort- eller långvariga.

Err
2009-01-06, 16:36
Konstigt annars att det bara är vänster arm, naturlig osymmetri, månne. Eller bara för att jag inte var lika flexibel där. Borde iofs vara väldigt goda nyheter att jag blivit flexibel då. Hursomhelst så ligger det kanske mycket i det du säger, och det lär nog inte vara så sällsynt. Det ska bli intressant att få det utrett.

Err
2009-01-09, 15:21
Bump: Fan, vid närmare eftertanke och när jag gick hem från skolan så är jag faktiskt rätt lättdomnad, iaf i armarna. När jag bär ryggsäcken så sticks det så smått i händerna när jag går 15-20 minuter.

Har bokat tid hos naprapat om två veckor och han verkade vettig. Han började inte nautilusmoralisera när jag nämnde att jag kör basövningar såsom knäböj och marklyft. Han nämnde också att det mycket väl kunde vara att jag var stel på något sätt i nacke eller dylikt.