handdator

Visa fullständig version : Plast eller glas i glasögon?


Johan86
2009-01-06, 14:12
Jag vet inte vad jag ska välja. Plast eller glas i mina nya glasögon. Vad har ni? Fördelar och nackdelar?

hahavaffan
2009-01-06, 14:35
Glas, om du inte gillar repor.

Mental
2009-01-06, 14:36
Plastlinser :)

Glas om det skall vara glasögon, plast blir dåligt riktigt fort

zedax
2009-01-06, 16:36
Jag vet inte vad jag ska välja. Plast eller glas i mina nya glasögon. Vad har ni? Fördelar och nackdelar?

Plast blir som sagt lättare repigt och är svårare att putsa än glas (fettet fastnar på nåt sätt).
Fördelen med plast mot glas är väl att de blir lite lättare och billigare

Srednq
2009-01-06, 16:38
det med repor i plast spelar ingen roll längre. man kan hårdhetsbehandla plast. sen behöver man ju inte putsa dom med en grusig t-shirt. jag beställde nya före jul och tog plast med hårdhetsbehandling.
glas brukar vara betydligt tyngre med än plast, men jag har aldrig haft glas själv, så jag är inte säker på det

Srednq
2009-01-06, 16:39
Plast blir som sagt lättare repigt och är svårare att putsa än glas (fettet fastnar på nåt sätt).
Fördelen med plast mot glas är väl att de blir lite lättare och billigare

det finns behandlingar mot fett med

Tolkia
2009-01-06, 16:41
Glas kan man få högbrytande, d.v.s. extra tunt, om man har väldigt starka glas. En nackdel med plast är att antireflexbehandlingen kan krackelera, särskilt om man tvättar dem i för varmt vatten (been there osv.).

Vad man kan få kan också bero på bågen; sådana där skalmen skruvas direkt i glaset måste t.ex. ha plastglas.

Traenarn
2009-01-06, 17:50
Jag vet inte vad jag ska välja. Plast eller glas i mina nya glasögon. Vad har ni? Fördelar och nackdelar?

Tappar du ett par GLASögon så pajjar de. Alla under 80 år använder idag behandlad plast.:)
Som ovanstående redan skrivit å sammantaget; Fler fördelar med plast än glas.

Gew
2012-04-19, 21:57
Håller med föregående talare. Enda fördelen med glas är att de antagligen kan göras aningen tunnare, fast då blir det å andra sidan ännu mer fragila. Bättre hålla sig till plast idag, skulle jag tro.

davvvan
2012-04-20, 13:33
Plast är billigare än glas.

shut teh face
2012-04-20, 15:59
Jag har haft både glas och plast

De med glas gick sönder helt när min dotter kastade dem åt skogen
De med plast höll dock. (inte exakt samma kast men ändå), men andra gången det hände så blev det en repa...

krellik
2012-04-20, 17:55
Tappade mina (plast) glas från 7e våningen på en asfalterad garageuppfart. De höll och var i ungefär samma skick som innan.

Yes
2012-04-21, 13:44
Relaterad fråga: Är lensway och liknande något att ha? Motsvarande bågar och glas som jag kollat på hos synsam verkar bli sisådär 6000Kr billigare...

Zenot
2012-04-21, 13:47
Yep, halvt galet att köpa glasögon hos synsam & co.

Yes
2012-04-21, 13:54
Känns ju för bra för att vara sant... Tom Ford bågar och högbrytande glas med antireflex- och repbehandling för ~1500Kr. Aja, då är det väl bara till att byta glasögon.

z_bumbi
2012-04-21, 13:55
För glasögon i mer vettiga prisklasser så kan det ibland löna sig att gå till det som från börjar verkar dyrare då man i alla fall hamnar på en liknande summa iom att man i alla fall inte väljer billigaste alternativet.

Yes
2012-04-21, 14:18
Märskesbågar hos Lensway med högbrytande glas(IOR 1.67) samt hårdhetsbehandling och antireflexbehandling: 1500Kr. Hos Synsam hamnar det på runt 7000Kr, om inte mer. Det ska mycket till för att löna sig hos Synsam. Inte ens om jag fick ligga med optikern jag var hos sist skulle det vara värt det, och hon var något sanslöst snygg.

z_bumbi
2012-04-21, 14:37
Är det samma märke på bågarna eller något som du vill ha oavsett märke och samma spec på glasen så är det väl inte så mycket att diskutera?
Frågan är dock om det är samma spec på glasen?

http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article11371.ece/BINARY/281411.pdf
Inte för att jag på något sätt tror att priset helt motsvarar skillnaden men är det så enorm skillnad i pris så gissar jag att det finns något som faktiskt är bättre. Å andra sidan så man kan lika gärna köpa 3 par under några år och ändå spara en slant.

eng
2012-04-21, 14:41
Märskesbågar hos Lensway med högbrytande glas(IOR 1.67) samt hårdhetsbehandling och antireflexbehandling: 1500Kr. Hos Synsam hamnar det på runt 7000Kr, om inte mer. Det ska mycket till för att löna sig hos Synsam. Inte ens om jag fick ligga med optikern jag var hos sist skulle det vara värt det, och hon var något sanslöst snygg.

De stora svenska optikerkedjorna har utretts angående misstänkt kartellbildning, men man kunde inte bevisa något.
Omotiverat höga priser om man jämför med liknande länder, gör dock att man kan fortsätta ha sina misstankar...

Yes
2012-04-21, 14:56
Är det samma märke på bågarna eller något som du vill ha oavsett märke och samma spec på glasen så är det väl inte så mycket att diskutera?
Frågan är dock om det är samma spec på glasen?

http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article11371.ece/BINARY/281411.pdf
Inte för att jag på något sätt tror att priset helt motsvarar skillnaden men är det så enorm skillnad i pris så gissar jag att det finns något som faktiskt är bättre. Å andra sidan så man kan lika gärna köpa 3 par under några år och ändå spara en slant.
Jag har inte jämfört på det sättet, utan endast mostvarande glas och behandlingar. Det är intressant att se ett kvalitetstest också.

312
2012-04-21, 15:26
Det heter glasögon, inte plastögon. You do the math.

Förlåt, var tvungen.

shut teh face
2012-04-22, 06:43
Jag har inte jämfört på det sättet, utan endast mostvarande glas och behandlingar. Det är intressant att se ett kvalitetstest också.
Det är ju rätt lätt att förstå varför optikerna har sådana sjuka priser. De har massa anställda och massa lokaler runt hela Sverige, ofta rätt centralt och fint, genom åren har de väl blivit upphöjda till bankstatus med sina priser så de har oftast lika fint som bankerna!

Jag köper alltid på nätet, betalar 1000 kr max för schyssta bågar och glas och samma skit kostar flera tusen mer hos optikern, men är fan inte bättre!