handdator

Visa fullständig version : "Ont" i händerna vid dragövningar


ThisIsTheOne
2009-01-06, 12:53
Vid dragövningar i synnerhet och tyngre övningar i allmänhet har jag problem med att det gör ont i händerna. Jag får lätt valkar och smärtan hämmar min prestation när jag lägger på tunga vikter. Detta trots att jag använder handskar (SATS standardmodell). Finns det tjockare handskar att köpa eller ska man vända blickarna mot dragremmar? Det senare är okänd mark för mig.

Min greppstyrka kan förresten bli bättre, men här gör det mer "ont i huden" och jag tror inte att styrkan är huvudproblemet här...

Rahf
2009-01-06, 12:56
Hur länge har du tränat? Är det en kortare tid så är det en övergångsperiod.

Det gör alltså ont i huden och inte inuti händerna som i ben, muskler eller senor?

pellepedal
2009-01-06, 12:58
dragremmar vid de tyngre övningarna. :thumbup:

ThisIsTheOne
2009-01-06, 13:02
Hur länge har du tränat? Är det en kortare tid så är det en övergångsperiod.

Det gör alltså ont i huden och inte inuti händerna som i ben, muskler eller senor?

Exakt, ont i huden och inte i ben, muskler eller senor. Jag har tränat totalt tre år med ett par längre break och har väl egentligen alltid haft det här bekymret.

ThisIsTheOne
2009-01-06, 13:03
dragremmar vid de tyngre övningarna. :thumbup:

Så billigt som det är skadar det ju faktiskt inte att testa. :thumbup:

Peter.B
2009-01-06, 13:38
"Smärta är vekhet som lämnar kroppen"...

Testa utan handskar. Vissa får mindre ont och mindre valkar utan handskar än med.

ThisIsTheOne
2009-01-06, 13:52
"Smärta är vekhet som lämnar kroppen"...

Testa utan handskar. Vissa får mindre ont och mindre valkar utan handskar än med.

Och det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Och så vidare.

Testat utan handskar men det fungerar dessvärre inte alls.

Pirko
2009-01-06, 13:53
Som Peter säger, testa köra lite utan handskar. Din hud kommer ta mer stryk, men kommer också bli mer härdad. Jag körde utan handskar i början, men fick börja använda dom efter flickvännen började klaga så mkt på att huden blev för tjock.

Hemi
2009-01-06, 13:58
Tar man ett jobb där man gräver med spade och hugger med spett brukar det ta en 2 veckor kanske innan man är uppjobbad, om man inte var det innan.

Rahf
2009-01-06, 14:47
Alternativt kan du testa att fila valkarna. För mig personligen så brukar det vara de som klämmer och skaver.

ThisIsTheOne
2009-01-06, 14:53
Alternativt kan du testa att fila valkarna. För mig personligen så brukar det vara de som klämmer och skaver.

Intressant tips faktiskt. Ska testas! Jag bugar.

Hemi
2009-01-06, 15:24
Man kan faktiskt dra sönder/bort dem under träningen också i vissa övningar, gör jäkligt ont.

Kimball
2009-01-06, 16:37
Dragremmar på ryggpasset är verkligen guld. Jag får ont både i hud och "ben" i handen annars vid chins/tyngre latsdrag. Handskar är däremot väldigt överflödigt imho :)

ajminfot
2009-01-06, 20:01
Jag ha köp handksar av samma anledning men jag tyckte man tappa för mycket känsla på det, hu korkat det nu låter...måste dock nästan använda de vid mark, annars går huden helt åt hellvete...

En sak jag upptäckt dock, håller man i stången hårdare med händerna så dras huden sönder mindre...

Rahf
2009-01-06, 20:05
Handskar är ett minus om man kör dragövningar. Jag upplever att jag får sämre grepp och har personligen inte använt handskar på ett bra tag nu.

ceejay
2009-01-06, 20:11
Korta fingrar kanske? jag har väldigt långa fingrar och jag har aldrig haft problem med greppet i mina dragövningar. Stången sätter fint inlindade i fingrar:)

ThisIsTheOne
2009-01-06, 21:24
Korta fingrar kanske? jag har väldigt långa fingrar och jag har aldrig haft problem med greppet i mina dragövningar. Stången sätter fint inlindade i fingrar:)

Sitter inne på värsta handbollsspelarhänderna så korta fingrar-syndromet kan det inte vara. :D

Intressanta kommentarer i tråden öht. Snodde nyss tjejens fil och gick loss på valkarna. Torsdagens pass får utvisa om det gav resultat...

Honken
2009-01-06, 22:24
Kan vara så att du greppar med den lilla dynan som sitter under fingrarna/övre handflatan istället för 'vecket'. Vanligt att man sliter upp valkarna på det sättet.

värstingen
2009-01-06, 22:30
Jag hade det problemet när jag precis hade börjat styrketräna, men efter ett tag gick det över.

burtan
2009-01-06, 23:39
Frågan är ju hur ont det gör? Lite smärta får man tåla. Det ska ju naturligtvis inte göra så ont att tårarna börjar rinna. Försök att undvika dragremmar, du kommer bara bli mer och mer beroende av dem ju längre tiden går. Du får mycket gratis underarmsträning genom att köra utan remmar.

Mvh Andreas.

EkarN
2009-01-07, 00:22
Det ska smärta, och förr eller senare blir ju huden härdad, så att du slipper smärtan, jag ksulle säga skippa handskarna and take the pain så blir nog händerna härdade.

saab900
2009-01-07, 00:51
Om din mannlighet klarar av det kan du köpa biltemas cykelhandskar. Kostar bara 60 spänn, och är lite vadderade i handflatorna, men man har ändå bra rörlighet och ffa bra grepp.

ThisIsTheOne
2009-01-07, 07:07
Frågan är ju hur ont det gör? Lite smärta får man tåla. Det ska ju naturligtvis inte göra så ont att tårarna börjar rinna. Försök att undvika dragremmar, du kommer bara bli mer och mer beroende av dem ju längre tiden går. Du får mycket gratis underarmsträning genom att köra utan remmar.

Mvh Andreas.

Jag håller med om att det närmast ska göra lite ont. Det ska kännas att man tar i. Tyvärr räcker det inte med det i det här fallet, utan det smärtar ordentligt.

Men som sagt - många intressanta svar och tankar i tråden. Härda ut, dragremmar eller cykelhandskar från Biltema? *jorgen*

saab900
2009-01-07, 08:55
Ja, använder du remmarna för att inte slita ut handflatorna så det känns som att fila med grovt sandpapper när du smiskar apan så får du ju ingen greppträning, det får du ju med handskar.