handdator

Visa fullständig version : Lära mig räkna kalorier, hur?


Seaturtle
2009-01-06, 02:15
Tja!
Jag har kollat runt lite här och där men när det finns så mycket info är det svårt att urskilja det bättre.

Jag försöker nu sänka min bodyfat med ca 3-5%. Ligger väl runt 14-16% nu?

Mitt energi behov är runt 2500 enligt nätet (utan att ha gångrat in något aktivitets faktor) men att försöka äta 2250 kalorier har jag ingen aning hur man ska lyckas med om det inte är jag själv som lagar mat.

183 cm, 71 kg, 18år

Det är jävligt svårt att föreställa sig hur siffror ser ut på tallriken.
Vad jag har förstått verkar det som alla såser är de som är fetthaltiga, bör man skippa alla såser som ser tjocka ut (bokstavligen), och ät allt torrt?

Har försökt mig på excell mallen men trots att jag aktiverar makron så händer det inget efter att jag har tryckt enter, får ingen lista eller något. har inte ens mjölk i databasen? men gainomax har jag tydligen =0 aja
finns det inte nått enklare?

Skulle vara grymt med en komplett guide så att man får med allt.

Har försökt mig på livsmedelverkets data bas, men säg att jag försöker räkna ut det jag stoppat i mig idag. En lätt portion spaghetti med vitlök, oliv olja och peperoncino (fefferoni). hur fan ska jag räkna ut nått sånt? (http://amadeo.blog.com/repository/789265/2347160.jpg) om det nu är ett underskott på 250-500 jag ska ha så är det omöjligt att räkna, felmarginalerna kommer ju vara stora.

Hur svårt är det att gå ner 5% i BF ? svårt att föreställa mig. orealistiskt mål om jag inte är extremt strikt?

Jag är rätt vilse hjälp mig på vilket sätt som helst, fråga gärna om det gör det enklare att svara.

Cohen
2009-01-06, 02:23
Har försökt mig på livsmedelverkets data bas, men säg att jag försöker räkna ut det jag stoppat i mig idag. En lätt portion spaghetti med vitlök, oliv olja och peperoncino (fefferoni). hur fan ska jag räkna ut nått sånt? om det nu är ett underskott på 250-500 jag ska ha så är det omöjligt att räkna, felmarginalerna kommer ju vara stora.

Svarar på en av dina många frågor. Vill du räkna ut innehållet i det du äter måste du först veta hur mycket du äter. Köp en våg och väg, det är enklast. Har du inte en sådan kan du alltid uppskatta mängder utifrån förpackningsstorlekar/ögonmått. Sen måste du ta reda på näringsvärdena. Finns de på förpackningen använder du dessa, annars Livsmedelsverkets databas.

Multiplicera vikt med innehåll och vips så har du energiinnehållet (exempel: 1 hg tonfisk * 110 kcal/100g = 110 kcal).

snestge
2009-01-06, 02:29
Mitt tips är att faktiskt ta del i matlagningen hemma, väga det du hinner med och räkna ut kcal på det (kcal/100g står på förpackingen). Efter inte allt för många dagar/veckor lär du dig att uppskatta tillräckligt väl för att knappt behöva väga alls. Om du nu inte vill ha järnkoll förstås.

Du behöver ju inte räkna in alla smågrejer som fefferoni och vitlök kanske, utan avrunda uppåt istället. Efter några veckor får du facit på vågen om du räknat rätt. Ha inte för bråttom!

Seaturtle
2009-01-06, 03:08
känns som en vildgissning. skulle kunna vara nästan rätt eller helt fel.

fått excell mallen att funka, i kombo med livsmedelsverket portion funktion behöver jag ingen våg.
Bara att, på livsmedelsverket sida är en portion mjölk 200g, kokt potatis är runt 175g.
Det verkar stämma perhaps? men en banan får jag till 6g per portion =0? menar de skiva banan eller? apelsin väger ungefär lika mycket och den ligger på 120g.
Vad är en portion för de? kan jag lita på den funktionen någorlunda?

Det här är extremt svårt att göra i praktiken, men så länge man rör på sig och äter nyttigt och inte alltför mycket bör det gå bra ändå?

kalajset
2009-01-06, 03:35
Det här är extremt svårt att göra i praktiken, men så länge man rör på sig och äter nyttigt och inte alltför mycket bör det gå bra ändå?

Ja!. Du behöver inte fästa så mycket vikt vid detaljer, det är absolut, under inga omständigheter, många kilon du behöver gå ner för att nå dina mål. Absolut max två-tre kg på de siffrorna är att rekommendera, vilket du fixar på någon månad. Går man ner mer börjar det se mindre bra ut i de flestas ögon. Har själv legat på nästan exakt dessa siffror, och känner väl till omvärldens reaktioner. Tvivlar även starkt på att du redan nu ligger så högt som 14-16% kroppsfett med dessa siffror, någonstans mellan 10-14% känns mer realistiskt, även om det naturligtvis är svårt att uppskatta utan bilder etc etc.

Ett mycket gott råd är att helt enkelt bygga lite mer muskelmassa före man ger sig på extremt låga kroppsfettsprocenter. Behöver ju inte bli "värsta gymbiffen för det", men bygga upp sig åtminstone en fyra-fem kg före sådana här expriment är vad iallfall jag själv rekommenderar, även om det såklart handlar om ett personligt val i slutändan.

KaptenKnäsvag
2009-01-06, 08:57
Ett ord: Hälsovakten

Yankeee
2009-01-06, 09:15
Ett ord: Hälsovakten

Genom att fylla i siffror i ett program lär man sig inte att räkna kalorier och ha koll på vad man äter - man lär sig att fylla i siffror i ett program.

tsp
2009-01-06, 13:44
Egentligen behöver man inte göra det så krånligt. Låt bli läsk, godis, kakor och annat uppenbart dåligt. Ta för dig av grönsaker, rotfrukter och kött, lite mindre av pasta/potatis/ris. Och slutligen, ät inte större portioner än normalviktiga människor runtomkring dig gör och begränsa dig till 3 måltider per dag. Då kommer du gå ner.

Seaturtle
2009-01-06, 21:07
Ja!. Du behöver inte fästa så mycket vikt vid detaljer, det är absolut, under inga omständigheter, många kilon du behöver gå ner för att nå dina mål. Absolut max två-tre kg på de siffrorna är att rekommendera, vilket du fixar på någon månad. Går man ner mer börjar det se mindre bra ut i de flestas ögon. Har själv legat på nästan exakt dessa siffror, och känner väl till omvärldens reaktioner. Tvivlar även starkt på att du redan nu ligger så högt som 14-16% kroppsfett med dessa siffror, någonstans mellan 10-14% känns mer realistiskt, även om det naturligtvis är svårt att uppskatta utan bilder etc etc.

Ett mycket gott råd är att helt enkelt bygga lite mer muskelmassa före man ger sig på extremt låga kroppsfettsprocenter. Behöver ju inte bli "värsta gymbiffen för det", men bygga upp sig åtminstone en fyra-fem kg före sådana här expriment är vad iallfall jag själv rekommenderar, även om det såklart handlar om ett personligt val i slutändan.

Har redan försökt först bulka och sedan deffa ner allt men problemet är att jag bygger muskler väldigt sakta och att bli tjockare för att bygga är det sista jag vill.
Jag kommer gymma 3 ggr i veckan och ligga precis vid balansen den dagen, äta normalt och dricka en halv portion gainer efter träningar för att inte vara helt död, perhaps?.
Och resten av dagarna tänkte jag små träna hemma de och ligga på ett underskott, 250kcal?, crosstrainer i ett par minuter, random armhävningar och övning, ligga på ett underskott låter det som något dumt?

Jag är 183cm, 71 kg, 81cm i midja, enligt mått längd vikt och bmi, så räknar datorn ut ett BF på 14-15%.

Egentligen behöver man inte göra det så krånligt. Låt bli läsk, godis, kakor och annat uppenbart dåligt. Ta för dig av grönsaker, rotfrukter och kött, lite mindre av pasta/potatis/ris. Och slutligen, ät inte större portioner än normalviktiga människor runtomkring dig gör och begränsa dig till 3 måltider per dag. Då kommer du gå ner.

Det förstod jag själv men det känns som att allt man äter som inte ser jävligt fett snålt ut kommer sabba hel grejen.
Jag åt ca 2 stekta potatisar med 2 kött skivor, jämför jag med en 90ghamburgare skulle jag sagt runt 110g kött totalt. Det hela såg rätt oljig och fettigt ut, trots att jag åt lite mindre en än portion så känns det som jag inte kan äta mer för idag.

kalajset
2009-01-06, 22:51
Ett gott råd är att försöka slappna av när det gäller kosten. Man blir inte fet av fett, man blir fet av att få i sig mer energi än vad man gör av med, i långa loppet. Jag vet också att det kan vara svårt att äta mer om något "ser oljigt och fettigt" ut, men risken är att man till slut hamnar i något slags "får inte äta det och det"-betéende, och det är det ingen som vill. Att ha en viss distans till sitt förhållande till kost är alltid något att eftersträva. I dagens Sverige börjar det ju förövrigt bli alltmer populärt med högfettsdieter för viktnedgång, jag säger inte att det är något för dig om du inte har lust, men jag säger det för att understryka mitt exempel av att "man blir inte fet av fett".

En uträkning baserat på mått och BMI vad det gäller kroppsfettsprocent är inte heller den helt pålitlig. Jag står fast vid att du bör ta det väldigt lugnt vid din eventuella viktnedgång, och reagera på omvärldens signaler om de tycker du börjar se för smal ut. Jag har själv varit där som sagt, och det är inget att rekommendera.