handdator

Visa fullständig version : Mirakelkur mot förkylning?


juulia_
2009-01-05, 21:29
Körde ett stentufft löppass för en månad sedan och åkte därefter på halsont utan dess like i kombination med feber och förkylning. Jag har sedan tidigare lärt mig att inte träna med ont i halsen, så därför har gymmet fått vänta.

Vanligtvis är jag inte förkyld mer än en vecka, men denna förkylning tycks inte vilja ge sig. Har läst på en hel del och det verkar som att det inte finns så mycket att göra när förkylningen väl har brutit ut, att man ska låta den ha sin gång.

Men jag börjar ledsna på att sitta hemma, ledig och rastlös utan att kunna träna och undrar därför om det kanske mot all förmodan finns någon som ligger och håller på någon typ av mirakelkur. Spelar ingen roll hur vidrig den är, just nu är jag så desperat att jag är beredd att prova allt, bara min hals blir bra!

Rahf
2009-01-05, 21:31
Halsen förblir dålig tills din kropp har fördrivit infektionen. Det finns inget du kan göra för att påskynda processen utan det du kan göra är att lindra symptomen.

Vila, ät okej mat och få i dig lite frukt så ska du se att det löser sig. Man tar varje dag som den kommer, du har väl inte bråttom nånstans ändå?

Hoppas det blir bättre snart!

burre
2009-01-05, 21:35
Nässköljning är effektivt.
Blanda ca en tesked tabasco i en deciliter vatten och spola genom näsan med en "nässköljare som bilden nedan. Mer i samma proportioner om det behövs.

http://files.marianova.com/files/imagecache/normal/files/2894/4c85099c5ed86e260587f66c05a15191.jpg

Det här kan låta tuffare än det faktiskt är. Men det rensar ut bakterier och slaggprodukter väldigt bra och du känner dig snabbt bättre.

Lellan
2009-01-05, 21:36
Burre är ond. :)

juulia_
2009-01-05, 21:38
Burre är ond. :)


Haha, jag som precis letat fram näskannan. På riktigt. Satt i min ensamhet och förbannade Coop Forum över att de stängt kl 21 och lämnat mig tabascolös. :P

mattilainen
2009-01-05, 21:40
finns väl sånt man stryker under nästan som ska lukta ganska starkt och "rensa" upp näsan om jag inte har fel?

userfriendly
2009-01-05, 21:41
kolhydrater ftw!!

Lellan
2009-01-05, 21:49
Haha, jag som precis letat fram näskannan. På riktigt. Satt i min ensamhet och förbannade Coop Forum över att de stängt kl 21 och lämnat mig tabascolös. :P

Som alltid bör du nyttja följande procedur:

1. Internetråd.
2. Rådgör med sjukvårdsupplysningen.

:)

hoikka poika
2009-01-05, 23:57
En vitlök och en citron.

1. Ät en citronklyfta.
2. Ät en vitlöksklyfta.
3. a) Är citronen slut, gå till 4, annars gå till 3 b)
b) Repetera från 1
4. Sov.