handdator

Visa fullständig version : Jogging/hopprep mördar mina anklar


mowax
2009-01-05, 19:48
Jag har de senaste två åren försummat konditionen och började för ngn månad sedan med att jogga lite lätt samt hoppa hopprep.

Kruxet är att jag får ont runt mina anklar/nedre skenbenen. Ibland insidan och ibland utsidan. Ibland kommer det efter en stunds hoppande; annars dagen efter. Det är ingen direkt smärta utan mer molande och ömt när man trycker.

Är det tibialis som spökar? Ska man vila eller uthärda? Finns det något sätt att påskynda "läkningen"? Jag vilade 1½ vecka över julen och det försvann men återkom efter lite hoppande.Jag har bra skor och är rätt lätt på fötterna.

Upplever det som mer störande än smärtsamt.

ulfalf
2009-01-13, 15:08
Benhinneinflammation? Om du redan joggar lugnt och inte allt för ofta (skynda långsamt är första regeln när man ska sätta igång med löpträning!) och kan göra det utan att smärtan hindrar dig, så fortsätt med det fast utan att tok-öka distans eller tempo. Benhinneproblem (åtminstone sådana jag själv haft i omgångar) försvinner enklast genom att man tränar bort dom, är min erfarenhet. Dock har jag svårt att säga något om hopprepandets vara eller icke vara. Skulle anta att du kan fortsätta hoppa hopprep lugnt tills problemen är borta.

Sedan är det ju inte säkert att det är benhinnorna som spökar, men det du beskriver låter precis som att det är det.