handdator

Visa fullständig version : Slut på Gottegrisen


gottegrisen
2009-01-05, 19:31
För motivationens skull och inspirerad av andra så gör väl jag också ett försök att skriva lite här.

Är 38år, 178cm och ligger i dagsläget på 88kg vilket jag tycker är några kg för mycket. Jag har inget extrema mål men kan jag ta mig under 80kg så kommer jag var nöjd. Har ett stillasittande kontorsjobb.
För min del så handlar det om en långtidsplan om ett sundare liv helt enkelt så jag kommer att försöka hålla mig ganska moderat när det gäller maten och träning. Försöka dra ner på ”gottiga” till ett minimum på veckorna och hålla det lågt på helgerna. Att dra ner kolhydraterna kommer jag också att göra.

Det man skulle vilja ha är lite tips om man gör nåt helt fel el nåt man kan förändra för att förbättra. Träningen kommer i huvudsak att bestå av morgonpromenader 1-1,5h ca 4 dgr i veckan samt nåt pass med lätt styrketräning nu till en början.

Lösningen är ju ganska enkel egentligen: äta mindre än vad du gör av med.
Men det kan ju vara lättare sagt än gjort.

Dag1:
Invägning: 88kg
Nedgång sen dag X: 0 kg
Totalt: 0 kg

Träning:
Promenad 70min
Snittpuls: 120

Energi intag fördelat på frukost (400kcal), lunch (500kcal), middag (600kcal) & 2 mellanmål:
Kcal: 1997
Carb: 35g
Prot: 153g
Fett: 20g

Tillkommer nån kopp grönt te & en del grönsaker.
I listan ovan, är det för mycket el för lite av nåt? Bra el dålig start?

Det var allt för nu och som sagt. Feedback mottages tacksamt.

/Gottegrisen

Guddi
2009-01-05, 23:19
Dina värden på makronutrienterna går inte ihop med kalorivärdet. Om du bara får i dig 20g fett så höj det, sikta på ialla fall 0,5-1g per kilo kroppsvikt.

I övrigt tycker jag att du ska sattsa på minst två styrkepass i veckan där du kör igenom i stort sett hela kroppen.

gottegrisen
2009-01-06, 10:00
Dina värden på makronutrienterna går inte ihop med kalorivärdet. Om du bara får i dig 20g fett så höj det, sikta på ialla fall 0,5-1g per kilo kroppsvikt.

I övrigt tycker jag att du ska sattsa på minst två styrkepass i veckan där du kör igenom i stort sett hela kroppen.
Det dära med makronutrienterna e grekiska för en lekman som jag men vad jag förstår så har jag räknat fel nånstans.
Gör om, gör rätt blir dagens motto då :smash:

Borde 2000 kalorier räcka då? Jag vill ju inte käka för lite heller, då planen är att gå ner i vikt långsiktigt. Vill inte sumpa dom få muskler man har bara för att man får i sig för lite. Dock så käkar jag ju en del protein.

/Gottegrisen

King Grub
2009-01-06, 11:17
Makronutrienter = fett, protein och kolhydrat. Fett ger 9 kcal per gram, protein och kolhydrat 4 kcal per gram (siffrorna avrundade).

2000 kcal är inte så speciellt lite för en stillasittande person med normallängd- och vikt.

gottegrisen
2009-01-06, 11:33
Makronutrienter = fett, protein och kolhydrat. Fett ger 9 kcal per gram, protein och kolhydrat 4 kcal per gram (siffrorna avrundade).

2000 kcal är inte så speciellt lite för en stillasittande person med normallängd- och vikt.

Tackar, då vart man upplyst...igen! Nuuu, fattar jag hur jag skall räkna i mitt lilla ark :bow:

Ang kalorierna får jag väl sänka mig ett snäpp eller två då :)

gottegrisen
2009-01-06, 17:42
Då jag på gårdagen räknade lite fel så insåg jag att jag bara fick i mig ca 1450kcal. Efter vissa "tillrättvisningar" blev det rättning i ledet tills idag.

Idag körde jag promenaden ca 2 timmar efter frukosten och visst gick det bättre med lite mera energi i kroppen.
Fick upp pulsen lite. Sen så var det ju -13 igår, idag +4.

Dag2:
Träning:
Promenad 90min
Snittpuls: 129
Kcal: 927 enligt pulsklockan (kan det verkligen stämma?)

Energi intag fördelat på frukost (420kcal), lunch (370kcal), middag (550kcal) & 2 mellanmål:
Kcal: 1703
Carb: 46,3
Prot: 136g
Fett: 108g

Lite om maten:
Frukost: 2 ägg, fil med hasselnötter och solrosfrön
Mellanmål1: Protte (Eiselt protec) efter promenaden
Lunch: Halv grillad kyckling
Mellanmål2: 1 avacado
Middag: Köttfärsgratäng med zuccini

Tillkommer några koppar grönt te & en del grönsaker.

Med förhoppning att det ser bättre ut idag ;)
Kommentarar någon?

/Gottegrisen

dannegavle
2009-01-06, 18:54
Ser riktigt bra ut tycker jag. Lyckas du hålla dig hyfsat mätt också så är det toppen.

90 minuter promenad bränner inte 927 kcal, mer troligt runt 500.

dannegavle
2009-01-06, 18:57
Ett litet tips: Skaffa dig en plan för hur du ska handskas med sötsuget! Har du en plan så är chansen mindre att det slutar med något ohyggligt onyttigt.

gottegrisen
2009-01-06, 20:05
Ser riktigt bra ut tycker jag. Lyckas du hålla dig hyfsat mätt också så är det toppen.

90 minuter promenad bränner inte 927 kcal, mer troligt runt 500.

Än så länge håller man sig mätt och inget enormt sötsug än *drool*

Hittade denna efter lite sökande:
http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php
Och som du skrev... 927kcal... *daaaah*. Blev 574 med mina värden.

/Gottegrisen

gottegrisen
2009-01-08, 19:35
4 dagar och jag känner mig riktigt fräsch
Promenaderna rullar på utan större besvär. Dock lite lättare steg & mera studs i stegen när man går på em men tycker morgonpromenaderna funkar riktigt bra trots den tidiga timmen. Om man sen loosar mera vikt på en morgonprommenad eller em låter jag vara osagt.
På måndag är tanken att jag skall börja med styrketräningen.


Dag 3:
Träning:
Morgonpromenad 60min
Snittpuls: 125

Energi intag fördelat på frukost (470kcal), lunch (258kcal), middag (650kcal) & 2 mellanmål:
Kcal: 1675
Carb: 27g
Prot: 135g
Fett: 114g

Frukost: Stekta ägg & bacon
Lunch: Fil, solrsoskärnor, ägg
Middag: Smaskig köttfärslimpa med bacon
Mellanmål: Protte & avacado

-----------------------------------------

Dag 4:
Träning:
Morgonpromenad 60min
Snittpuls: 120

Energi intag fördelat på frukost (420kcal), lunch (370kcal), middag (550kcal) & 2 mellanmål:
Kcal: 1898
Carb: 28g
Prot: 143g
Fett: 140g

Frukost: Fil, solrsoskärnor, ägg
Lunch: Tonfiskröra
Middag: Lax med 1dl creamefraiche-röra
Mellanmål: Protte & cashewnötter

Enligt Harris&Benedict formel (66,5+(13,75*88)+(5,003*178) - (6,775*38) och med en låg aktivitetsnivå (1,2) så hamnar jag på 2291kcal. Till detta lägger jag 380kcal som jag får bort på min 1 timmes promenad vilket ger 2670.

Stämmer det då att jag borde ligga på -500kcal av 2670??

Känner att kroppen funkar bra på dom kcal får i mig men i teorin ligger jag lite lågt för det rekommenderade underskottet.

Tacksam för rättning om det behövs,
Frågvis Gottegris

dannegavle
2009-01-08, 22:20
Om man sen loosar mera vikt på en morgonprommenad eller em låter jag vara osagt.

Du lär inte förlora mer vikt, men av vikten du förlorar kommer en lite större del vara fett vid aktivitet innan frukost.

Angående underskottet: En deff/bantning tar tid och ju större underskott desto lättare är det att tappa ork/fokus/motivering att fortsätta, i alla fall är det så för de flesta. Har du gott om fett på kroppen är det inte alls dumt att ligga på -1000 kcal om du kan utan att "snubbla".

gottegrisen
2009-01-09, 07:29
Angående underskottet: En deff/bantning tar tid och ju större underskott desto lättare är det att tappa ork/fokus/motivering att fortsätta, i alla fall är det så för de flesta. Har du gott om fett på kroppen är det inte alls dumt att ligga på -1000 kcal om du kan utan att "snubbla".

Själv vill jag ju inte kalla det BANTA utan mera att nå en hälsosammare vikt (enligt mitt tycke) och med 88kg som startvikt så e man ju inte megatjock. Det jag märker att det var lättare att bli av med kilon för 15-20år sedan då man förmodligen hade bättre ämnesomsättning. Känns även som man har lättare att gå upp i vikt numera. Allt har väl dock en samband att man helt enkelt fått "sämre" vanor samt rör på sig mindre numera.
Värt att nämnas är att jag var et RIKTIG tjockis i ungdomsåren 12-17år.

Sen så antar jag att man kanske inte går ner i lika snabb takt om man börjar få in styrketräning också? Det e ju fortfarande bara första veckan så tiden får utvisa.

Ser detta som en start på en mera långsiktig investering i en "medelålders kropp". Hoppas man är inne på rätt spår. Därav plågar jag er med mina, i ert tycke kanske, klena frågor :em:

/GG

Rahf
2009-01-09, 09:14
Själv vill jag ju inte kalla det BANTA utan mera att nå en hälsosammare vikt (enligt mitt tycke) och med 88kg som startvikt så e man ju inte megatjock. Det jag märker att det var lättare att bli av med kilon för 15-20år sedan då man förmodligen hade bättre ämnesomsättning. Känns även som man har lättare att gå upp i vikt numera. Allt har väl dock en samband att man helt enkelt fått "sämre" vanor samt rör på sig mindre numera.
Värt att nämnas är att jag var et RIKTIG tjockis i ungdomsåren 12-17år.

Sen så antar jag att man kanske inte går ner i lika snabb takt om man börjar få in styrketräning också? Det e ju fortfarande bara första veckan så tiden får utvisa.

Ser detta som en start på en mera långsiktig investering i en "medelålders kropp". Hoppas man är inne på rätt spår. Därav plågar jag er med mina, i ert tycke kanske, klena frågor :em:

/GG

Hellre en fråga för mycket än att du går runt i ovisshet och gör några vanliga eller ovanliga misstag.

Lycka till!

gottegrisen
2009-01-09, 15:02
Hellre en fråga för mycket än att du går runt i ovisshet och gör några vanliga eller ovanliga misstag.

Lycka till!Då skall jag fortsätta med det.. fråga alltså :ike

gottegrisen
2009-01-12, 14:28
Dag 5-7

Vikt:
Startvikt 88kg
Idag: 86,1kg
Sista veckan: -1,9kg
Totalt 7dgr: -1,9kg

Resten av förra veckan löpte på lika bra som början inkl mina ”power-walks”.
Energiintaget låg ungefär samma, 1600-1800kcal/dag vilket gör ett underskott på ca 500-800kcal/dag.

Dryga 2kg ner kanske man skall ta med en nypa salt så här första veckan. Mycket vätska antar jag i början men är 0,5-1kg ”riktig” nedgång av dessa 2kg så är jag helt klart nöjd. Det är egentligen denna vecka & framår det kommer bli intressant förmodar jag.

Kommer fortsätta i samma stuk men denna veckan börja köra styrka också. Första passat var idag, ca 1timme inkl 15min uppvärmning på crosstrainer. Hoppas att styrketräningen skall hjälpa till med både att behålla muskler under viktnedgången samt öka förbränningen

/Gottegrisen kör vidare :hbang:

gottegrisen
2009-01-19, 11:11
Dag 8-14

Vikt:
Startvikt 88kg
Idag: 85,3kg
Sista veckan: -0,8kg
Totalt 14dgr: -2,7kg

Vecka nr 2 förflöt utan större överaskningar el besvär. Blev tyvärr bara ett pass styrka men gjorde en längre promenad på 3-4 timmar förutom alla 1 timmes promenader. Vila dagen efter långpasset kändes skönt.
Sover som en stock på nätterna.

Maten ligger på ungefär samma stuk som tidigare. Försöker variera lunch & middag en del men frukost & melllanmålen brukar bli samma.

Åt en del extra den dagen jag var ut på långpass men säkert inte tillräckligt antar jag *grr*.
Kändes dock kanon både den & dagen efter. Inte spec seg el så.

Bara att köra på antar jag.

På återhörande,
Gottegrisen

gottegrisen
2009-01-19, 21:53
Tack & bock till King Grub för flytten.
*kissass*