handdator

Visa fullständig version : Uppladdning inför fystest


Mr.Cosybear
2009-01-05, 17:57
Hejsan!

Vad har ni för tips till en tjej på hur hon optimalt ska ladda upp inför ett fystest som är kl 08.00?
Fystestet är 2km löpning under 10 min. Jag vet att det inte är någon maraton jag ska springa men vad bör jag ändå tänka på vid en sån distans?
Tänker då på hur många dagar innan jag kan ladda upp och hur det isåfall skulle se ut?

Tack på förhand!

Eddie Vedder
2009-01-05, 18:00
Ingen uppladdning alls bortsett från att du kan göra klokt i att vila dagen innan. Så undvik att vara hungrig och sliten typ. Mer än så krävs verkligen inte.:)

Mr.Cosybear
2009-01-05, 18:04
Ingen uppladdning alls bortsett från att du kan göra klokt i att vila dagen innan. Så undvik att vara hungrig och sliten typ. Mer än så krävs verkligen inte.:)

Tack för svaret Eddie =)
Hur tidigt anser du isåfall att jag ska gå upp innan jag ska springa?

obesogen
2009-01-05, 18:04
+ 1 på eddie. Se till att värma upp ordentligt och gå inte ut för hårt i början! Lycka till! :thumbup:

Scratch89
2009-01-05, 18:13
Hejsan!

Vad har ni för tips till en tjej på hur hon optimalt ska ladda upp inför ett fystest som är kl 08.00?
Fystestet är 2km löpning under 10 min. Jag vet att det inte är någon maraton jag ska springa men vad bör jag ändå tänka på vid en sån distans?
Tänker då på hur många dagar innan jag kan ladda upp och hur det isåfall skulle se ut?

Tack på förhand!

Är det du eller tjejen som ska springa? Jag blir förvirrad.

Mr.Cosybear
2009-01-05, 18:15
Är det du eller tjejen som ska springa? Jag blir förvirrad.

Jag är en tjej som ska springa, har lånat min brors konto för att kunna skriva här:)

Eddie Vedder
2009-01-05, 18:16
Är det du eller tjejen som ska springa? Jag blir förvirrad.

Det är trådskaparen som skall springa:

Tack för svaret Eddie =)
Hur tidigt anser du isåfall att jag ska gå upp innan jag ska springa?

Så jag gissar att Mr.Cosybear är en Ms. Cosybear IRL:D

On topic: Jag har inget bra svar på när du bör kliva upp. Jag vet ju inte hur morgontrött du är, hur lång tid det tar för dig att komma till försökslokalen, om du tänkt äta frukost innan eller ej o.s.v.

Du vet nog själv bättre hur du fungerar på morgonen än vad jag vet.

tsp
2009-01-05, 18:57
Hur bör man värma upp inför en löpning på 2km på tid?

Militären
2009-01-05, 20:25
ja du.. svårt att säga med tanke på att vi inte vet hur van löpare du är.. lätt jogg för att bli varm i musklerna utan att det känns jobbigt kanske.. spara all energi till själva loppet och inte uppvärmningen är mitt tips.

Nätchu Wåwå
2009-01-05, 21:52
Har du sökt till polishögskolan och ska göra fystest så kan du räkna med en gemensam uppvärmning i lagom takt. Därför räcker det att komma på utsatt tid, du behöver inte stiga upp tidigare för att värma upp allena.

Ervin
2009-01-05, 23:11
lycka till iaf!
Det är runt den här tiden man brukar göra fystestet. Jag fick göra mitt i Falun...
Ni värmer upp gemensamt så det är allt som behövs. Det är relativt enkla tester förutom dock lyftet om man är en liten tjej... Jag var sjukt nervös innan testet, drog på mig någon typ av benhinne inflammation 2 veckor innan testet och kunde inte springa något på dom två veckorna. Förbannade löpband! :smash: Jag får väl skylla mig själv när jag försöker springa lika snabbt som jag gjort tidigare i mitt liv trots att jag är 20kg tyngre nu. Bli inte för nervös och ivrig, bättre att ta det lugnt o sansat annars kan du riva hindren på harrestestet, och det är bara onödigt! Jag vart helt yr i bollen efter kullerbyttan, tur att det var på försöks rundan. Kan ha något med att jag inte fick så mycket sömn natten innan, sista gången jag kollade på klockan var hon 06.35 och jag skulle upp 07.30... sov lite på tåget men inget mer. Dock så var det förbannat kul!
Lycka till åter igen! :thumbup:

Ervin
2009-01-05, 23:14
Just ja, glömde ett par saker! Ta med dig någon form av snabb energi under testerna, man brukar göra allt i en stöt, vilket innebär att du inte kommer få i dig någon fast föda i ungefär 4 timmar... värt att tänka på. Men ta det inte innan du fått igång kroppen för då kan du bli slö. Och lyft med benen och kolla uppåt när du lyfter dockan.

LindaS
2009-01-06, 07:58
Ladda mentalt, när du blir trött och huvudet börjar tänka negativt så måste du stå emot viljan att stanna.

Jag hade sprungit mkt på löpband(pga att det var för kallt ute), så jag testade tempot kvällen innan som sista förberedelse. Lättare uppvämning + 200m.

Slarva inte på Harres sen. ;)

Mr.Cosybear
2009-01-06, 10:12
lycka till iaf!
Det är runt den här tiden man brukar göra fystestet. Jag fick göra mitt i Falun...
Ni värmer upp gemensamt så det är allt som behövs. Det är relativt enkla tester förutom dock lyftet om man är en liten tjej... Jag var sjukt nervös innan testet, drog på mig någon typ av benhinne inflammation 2 veckor innan testet och kunde inte springa något på dom två veckorna. Förbannade löpband! :smash: Jag får väl skylla mig själv när jag försöker springa lika snabbt som jag gjort tidigare i mitt liv trots att jag är 20kg tyngre nu. Bli inte för nervös och ivrig, bättre att ta det lugnt o sansat annars kan du riva hindren på harrestestet, och det är bara onödigt! Jag vart helt yr i bollen efter kullerbyttan, tur att det var på försöks rundan. Kan ha något med att jag inte fick så mycket sömn natten innan, sista gången jag kollade på klockan var hon 06.35 och jag skulle upp 07.30... sov lite på tåget men inget mer. Dock så var det förbannat kul!
Lycka till åter igen! :thumbup:

Tack Edvin, bra tips jag ska tänka på!
Som du redan skrivit så är jag en ganska liten tjej och bara 19 år.
Däremot är jag inte så orolig över docklyftet då jag provat att lyfta min bror som väger mer än dockan och det gick!
Vad gäller harres testet har jag hört att tiden faktiskt räcker gott och att man istället ska koncentrera sig på att inte riva och runda pinnen rätt. stämmer detta?

Det jag är mest orolig över är då löpningen där jag hört att alla tjejer ryker! Du skrev att du fått beninflammation av att springa på löp bandet. Jag själv känner inte just nu att jag nått den tid jag vill ha då jag senast igår sprang på 10.40 och vill därför springa väldigt ofta nu.. Har jag möjlighet att kapa tiden till 10 min på lite mindre än 2 veckor? Man vill ju inte åka upp till Falun osäker till att kunna klara det!

Mr.Cosybear
2009-01-06, 10:13
Ladda mentalt, när du blir trött och huvudet börjar tänka negativt så måste du stå emot viljan att stanna.

Jag hade sprungit mkt på löpband(pga att det var för kallt ute), så jag testade tempot kvällen innan som sista förberedelse. Lättare uppvämning + 200m.

Slarva inte på Harres sen. ;)

Tack för tipset!
Vad fick du för tid på löpningen? Har du kommit in på polishögskolan? :)

LindaS
2009-01-06, 10:19
Tack för tipset!
Vad fick du för tid på löpningen? Har du kommit in på polishögskolan? :)9.58, precis som jag planerat. Näst sista varvet gick lite långsammare än en minut, men det kompenserade jag med en spurt. Harres 12.87 och dockan var lätt(är trots allt styrkelyftare). Nej, det var bokstavligt talat en person som satte stopp för det.. Skicka gärna PM om det är något mer du undrar över.

Ervin
2009-01-06, 19:25
Tack Edvin, bra tips jag ska tänka på!
Som du redan skrivit så är jag en ganska liten tjej och bara 19 år.
Däremot är jag inte så orolig över docklyftet då jag provat att lyfta min bror som väger mer än dockan och det gick!
Vad gäller harres testet har jag hört att tiden faktiskt räcker gott och att man istället ska koncentrera sig på att inte riva och runda pinnen rätt. stämmer detta?

Det jag är mest orolig över är då löpningen där jag hört att alla tjejer ryker! Du skrev att du fått beninflammation av att springa på löp bandet. Jag själv känner inte just nu att jag nått den tid jag vill ha då jag senast igår sprang på 10.40 och vill därför springa väldigt ofta nu.. Har jag möjlighet att kapa tiden till 10 min på lite mindre än 2 veckor? Man vill ju inte åka upp till Falun osäker till att kunna klara det!

Erwin... :P
Jo men det är bra att ha tekniken i bakhuvudet när man lyfter dockan. Ja det är gott om tid, bättre att fokusera på att inte riva!
När jag gjorde testet så var det 20 av 60st närvarande som inte klarade det... 19 tjejer o 1 kille.
Det är så som du skriver, det är oftast där dom ryker... av någon konstig anledning. Ja 10.40 är en bra tid, du kommer kapa det så att du har gott om tid, det är trots allt en tävling sedan också, då kommer det lilla extra fram o man kommer att ge 110%!

machine gun
2009-01-06, 22:40
+ 1 på eddie. Se till att värma upp ordentligt och gå inte ut för hårt i början! Lycka till! :thumbup:

Det är 2 km, inte 2 mil. Ärligt talat skulle jag säga att risken att råka gå ut för lätt är betydligt större än att råka gå ut för hårt.

Ervin
2009-01-16, 18:37
hur gick det?

JakobS
2009-01-16, 19:36
Pinsamt krav enligt mig, vad är de andra kraven för något?