handdator

Visa fullständig version : Dåligt att springa dagen efter benpass?


villblienfyrkant
2009-01-05, 17:18
HOJ!
Det är så att har 2 benpass/vecka som är ganska hårda och ger en del träningsvärk dagen efter. Jag joggar också 3 ggr i veckan ca 6km på ca 30min och för att få ihop detta så måste jag jogga dagarna efter mina benpass då jag har träningsverk. Är detta negativt för muskelbyggandet? Gör det stor skillnad?

Eddie Vedder
2009-01-05, 17:24
Nej det gör ingen stor skillnad. Kanske inte "otpimalt" och man skulle antagligen kunna se mätbara skillnader om man gjorde vetenskapliga mätningar etc. men svaret är fortfarande nej.

Och skulle det påverka dina resultat märkbart gör du något annat tokfel.

King Grub
2009-01-05, 17:31
Ja, det är inte alls otänkbart att det begränsar muskeltillväxtens möjligheter och hastighet. Beroende på individuella förutsättningar kan vissa begränsas ordentligt av även måttlig konditionsträning vad gäller muskeltillväxt, medan andra märker av saken mindre, även om det alltid är negativt.

Torsk_ole
2009-01-05, 17:41
behöver det egentligen alltid bli sämre?

Jag tror att en bra kondition gör att man kan köra hårdare i gymet. Även om jag inte har några som helst vetenskapliga bevis för detta så verkar det vara så.

villblienfyrkant
2009-01-05, 17:45
behöver det egentligen alltid bli sämre?

Jag tror att en bra kondition gör att man kan köra hårdare i gymet. Även om jag inte har några som helst vetenskapliga bevis för detta så verkar det vara så.

Japp stämmer nog väldigt bra, märker det så själv iaf. Har ganska bra kondition och orkar lätt träna 2-2,5 timmar på gymmet för så långa e mina pass.


Tack för svaren i övrigt, kan tillägga att det blir jobbigare att utföra joggingrundan när jag har träningsvärk men frågan är, som sagt, om det gör stor skillnad för muskelbyggandet?

King Grub
2009-01-05, 17:47
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida+konditionstr%E4ning

Eddie Vedder
2009-01-05, 17:54
Tack för svaren i övrigt, kan tillägga att det blir jobbigare att utföra joggingrundan när jag har träningsvärk men frågan är, som sagt, om det gör stor skillnad för muskelbyggandet?

Och kontentan är densamma i den här tråden som i alla andra hundra trådar där samma fråga ställs, d.v.s. att det inte är det optimala om man ser till strikt muskelfysiologi men att det med största sannolikhet bara påverkar dig positivt på alla möjliga sätt att även få in lite konditionsträning och att du (trots den teoretiskt negativa effekten) inte kommer märka skillnader såvida du inte slarvar extremt med mat och vila.:)

Commando1980
2009-01-05, 21:40
HOJ!
Det är så att har 2 benpass/vecka som är ganska hårda och ger en del träningsvärk dagen efter. Jag joggar också 3 ggr i veckan ca 6km på ca 30min och för att få ihop detta så måste jag jogga dagarna efter mina benpass då jag har träningsverk. Är detta negativt för muskelbyggandet? Gör det stor skillnad?

det är nog inte optimalt för muskelbyggande (läs bl a studier som grub postat i tidigare trådar) men man kan få goda resultat även om man inte försöker optimera varenda aspekt i livet. dessutom så beror det ju på hur dina prioriteringar ser ut?

exakt hur stor påverkan blir för din del vet jag inte, det vet nog ingen. utan du får helt enkelt testa och göra justeringar utifrån de resultat du får (eller inte får) samt mål och prioriteringar.