handdator

Visa fullständig version : Marantana ab livsprognos.se

mattilainen
2009-01-05, 12:04
Fick idag hem en faktura på 199 kr från Marantana AB. Jag hade tydligen gjort ett test på livsprognos.se och dom kräver betalning för denna tjänst, självklart kommer jag inte betala denna faktura.

Tänkte höra om det finns någon mer än mig som råkat ut för detta på detta forumet och vad ni gjorde åt det. Jag själv skickade ett mail och berättade att jag absolut inte kommer betala och deras "regler" bestrider olika juridiska punkter.

Läst runt på internet och sett att det varit uppe på aftonbladet om detta, så antagligen finns det en hel del lurade människor där ute.

MVH

Luttis
2009-01-05, 12:17
Två av mina kompisar gjorde det där (tror att det var samma) och betalade. Dom kände att dom inte hade mycket att sätta emot när det faktiskt står på sidan att det kostar. Dessutom bör man väl bli lite misstänksam när man ska fylla i hela sitt personnummer..

Fast jag vet inte, hör med polisen.

kaer
2009-01-05, 12:19
Vet inte vad det står på sidan, men om du fyllt i dina uppgifter och de har villkor där det står om betalning har du nog ganska små utsikter att vägra betalning.

Den här typer av 'scams' är väl inte direkt ovanliga.

ante
2009-01-05, 12:27
Har du varit inne på sidan och gjort något test då?

King Grub
2009-01-05, 12:29
Jag kollade på sidan, och det står klart och tydligt när man skall börja testet "Vi fakturerar endast en gång 249:- i efterskott för testresultatet".

Har man påbörjat testet, har man också accepterat att det kommer att kosta.

LadyG
2009-01-05, 12:29
Det är bara att betala och grina illa.

Maj förra året:

"Polisen i Kristianstad uppmanar alla att vara uppmärksamma på vad man gör på internet. Livsprognos.se och levlangre.se gör inget brottsligt, och polisen kan inte göra något för att stoppa dem – trots alla anmälningar om bedrägeri. Ansvaret måste ligga hos allmänheten att förstå vad det är man gör på internet, säger polisen.

– Man måste alltid läsa det finstilta och inte bara klicka runt på internet. Vi har andra exempel som till exempel sajter som värderar bilar eller ger information om vad folk tjänar. Det är samma sak med dem: det kanske inte är tydligt att det kostar pengar men det står i det finstilta, säger Curt Larsson på polisen."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1276183.svd

Carolinew
2009-01-05, 12:31
Jag råkade tyvärr göra det där testet och tog förgivet att de inte skulle ta betalt för sånt skithittepå, trodde bara det var en av alla andra småroliga gratistester på nätet.

Betalade i alla fall då jag varken har tid, ork eller lust att bråka med dem och kanske få betalningsanmärkning istället. Och man får väl vara glad att det bara handlar om 199 kr trots allt och inte typ 10 000. Jag lärde mig iaf en läxa :)

mattilainen
2009-01-05, 12:47
ok eftersom alla säger att jag ska betala och bara gå med på deras avtal så kommer jag absolut inte att göra det.

från hemsidan "Ångerrätt tills detta test har påbörjats." detta uttalande fungerar inte då du ALLTId har 14 dagars ångerrätt

"I de inlägg jag har sett talas det ofta om rätten att ångra ett köp i enlighet med reglerna i Distans- och hemförsäljningslagen, dvs inom 14 dagar från den dag då du har fått varan eller en väsentlig del av den. Om du inte har fått tydliga avtalsvillkor och/eller bekräfterlse via e-post eller brev vid köpet, så bör fristen kunna anses löpa per den dag då du erhöll brevet med fakturan, följebrevet och dödsannonsen."

Kan därför inte skriva som dom gjort på sidan.

"En reflektion är över Marantanas "avtalsvillkor": "TRIAL upgraderas automatiskt till ett premiummedlemskap (GULD) om du inte skriftligen cancelerar ditt konto inom 14 dagar"."

"I mina ögon är detta ett exempel på vad som kallas "negativ avtalsbindning". Hänvisar nedan till en utmärkt sida hos Konsumentverket som beskriver detta. Det kan alltså vara så att även om det är för sent att åberopa reglerna med 14 dagars ångerfrist enligt Distans- och hemförsäljningslagen så kan det finnas goda möjligheter att åberopa att fordran har uppkommit genom negativ avtalsbindning. http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=1906&lngCategoryID=1028"

"Även Avtalsvillkorslagen kan vara intressant att titta på, den innehåller förbud mot avtalsvillkor som ensidigt gynnar en säljare på en konsuments bekostnad."

detta är ett företag som går över gränsen för vad som är både etiskt, moraliskt och juridiskt försvarbart och absolut inte i linje med god branschpraxis.

Däför kommer jag inte att betala, sen spelar det ingen roll vadd eras avtal säger då vem som helst kan skrivit in personnummret och dom kan aldrig bevisa att det är en speciell person då dom bara gått på personnummret och ip-adressen.

shadowfire
2009-01-05, 12:52
orka göra en rättsprocess för 199 kr?
sedan sitter du där med betalningsanmärkningar o grinar illa.

mattilainen
2009-01-05, 12:55

Jag tar hellre upp det i rätten och vinner än betalar in 199 kr till några idioter som tror att dom ska komma undan med något sånt här, bluffsida!

Dom kan inte vinna i rätten.

kaer
2009-01-05, 13:01

Jag håller med på det där med 'orka', jag hade betalat och oxå skämts lite.

Betalningsanmärkning ska man nog inte behöva få, nu är jag inte juridisk kunnig, men såvitt jag har förstått det så har alla rätt att få en skuld prövad i domstol.
Alltså, när betalningkraven börjar komma så skickar du tillbaka dem påskrivet med 'betalning bestrides' eller något liknande.
Då måste de få skulden fastslagen i domstol.

Hursomhelst om du nu tar den vägen så läs på ordentligt och lita inte blint på vad jag skrivit, men av vad jag har förstått så är det ungefär så det går till.

Men allvarligt talat så tror jag du är chanslös, du kanske kommer undan därför att de helt enkelt inte orkar eller tycker det är värt att bråka med dig.

LadyG
2009-01-05, 13:03
Bestrid fakturan till Maranata först och främst. Var noga med att spara de mail och kopior på brev du skickat där du bestrider fakturan. Om det kommer ett inkassokrav på den så skickar du din bestridan. Så länge en tvist pågår ska de inte ta ut inkassoavgift för den.

Kryss
2009-01-05, 13:08
Som LadyG sagt skulle jag bestrida också, det kan ju varit vem som helst som fyllt i dina uppgifter.

mattilainen
2009-01-05, 13:10
kaer hur kan jag vara chanslös om dom aldrig kan bevisa att nu "jag" har gjort testet? dom har mitt personnummer som alla mina kompisar också kan, dom har ip adressen som jag, pappa, mamma, bror och 12 kompisar som lanade precis annandag jul också använde, vem som helst av alla dessa kan skrivit in mitt personnummer och på det viset kan dom aldrig kräva pengar av just mig.

LadyG jag har bestridigt fakturan med mail, fortsätter dom kommer jag fortsätta bestrida, tack för tipset om spara allt.

Finns många som bestridigt och lyckats, jag är en sån som tycker att 199 kr är värt att bråka om, speciellt när det gäller bluff-företag!

Kryss exakt vad jag tänker

Carolinew
2009-01-05, 13:16
Skriv gärna och berätta hur det går sedan, vore kul att veta. Visst är inte 199 kr särskilt mycket pengar att bråka om, men det är mer principen som stör en. Det är ju uppenbart att de vill att man skall missa det finstilta där det står att det kostar. De lär ju tjäna multum på detta och visst, även om man får skylla sig lite själv tycker jag ändå inte att det är OK.

Jag hejar på dig! :)

LadyG
2009-01-05, 13:24
Risken finns ju att du åker på att betala ändå, men jag håller på dig. Det är en avancerad form av bondfångeri de håller på med tycker jag. Jag hittar tyvärr inget om huruvida KO påbörjat någon process mot Maranata eller inte, bara artiklar som nämner att de skulle göra det. Det kan m a o vara så att processen (om den påbörjats) pågår.

stocktown
2009-01-05, 13:25
Jag tar hellre upp det i rätten och vinner än betalar in 199 kr till några idioter som tror att dom ska komma undan med något sånt här, bluffsida!

Du fyller i ditt person-nr, och sen gör ett test istället för att tex. läsa en bok, och du tycker dem är idioter!? :smash:

mattilainen
2009-01-05, 13:26
Skriv gärna och berätta hur det går sedan, vore kul att veta. Visst är inte 199 kr särskilt mycket pengar att bråka om, men det är mer principen som stör en. Det är ju uppenbart att de vill att man skall missa det finstilta där det står att det kostar. De lär ju tjäna multum på detta och visst, även om man får skylla sig lite själv tycker jag ändå inte att det är OK.

Jag hejar på dig! :)

tack, jo jag ska skriva och berätta hur det går/gick. Ja jag kan tänka mig hur många som betalat och jag förstår dom, det var min första ide också. Jag läste sedan runt på olika jurist hemsidor och olika lagstiftelser och kom fram till att ändå försöka då det är dom som gjort fel från första början.

ska ringa dit imorgon igen då det var stängt idag, tror knappast jag får något svar men värt ett försök, samma med konsumentverket. När jag ringde idag var det en tysk som bröt på tyska/svenska i telefonsvararen..

hoppas det går vägen

kaer
2009-01-05, 13:27
Chanslös är kanske att ta i. Men i princip så kan de ta dig till tingsrätten och du planerar alltså att ljuga och säga 'det var inte jag, det kan ju vara vem som helst'.
Att ljuga i domstol för att spara 199 spänn verkar bortom all rimlighet dumt.
Dessutom har du ju faktiskt ingått avtalet med dem.

Alltså missförstå mig inte, de är ett skitföretag med en korrupt affärside men man måste välja sina strider.
Bestrid så länge det går, förhoppningsvis så ger dem upp, men om de verkligen vill framhärda tror jag inte du har särskilt stor chans.

Om du är under 18 har du nog betydligt bättre utsikter däremot.

mattilainen
2009-01-05, 13:29
Du fyller i ditt person-nr, och sen gör ett test istället för att tex. läsa en bok, och du tycker dem är idioter!? :smash:

och allt du gör är genomtänk och alltid perfekt? efterklok..

mattilainen
2009-01-05, 13:32
Chanslös är kanske att ta i. Men i princip så kan de ta dig till tingsrätten och du planerar alltså att ljuga och säga 'det var inte jag, det kan ju vara vem som helst'.
Att ljuga i domstol för att spara 199 spänn verkar bortom all rimlighet dumt.
Dessutom har du ju faktiskt ingått avtalet med dem.

Alltså missförstå mig inte, de är ett skitföretag med en korrupt affärside men man måste välja sina strider.
Bestrid så länge det går, förhoppningsvis så ger dem upp, men om de verkligen vill framhärda tror jag inte du har särskilt stor chans.

Om du är under 18 har du nog betydligt bättre utsikter däremot.

För att ta upp detta i rätten ska det gå genom ett inkassoföretag, för att det ska gå så långt ska dom skicka påminnelser, orkar dom göra detta för 199 kr är frågan?

Går det så långt som upp i rätten så kommer jag säga att dom aldrig kan bevisa vem som skrivit mitt personnummer, kanske är det en av mina 15 åriga kompisar? kanske min kompis kompis? Deras villkor på sidan kommer dom inte långt med då dom hittat på dom själva rent ut sagt

Carolinew
2009-01-05, 13:35
tack, jo jag ska skriva och berätta hur det går/gick. Ja jag kan tänka mig hur många som betalat och jag förstår dom, det var min första ide också. Jag läste sedan runt på olika jurist hemsidor och olika lagstiftelser och kom fram till att ändå försöka då det är dom som gjort fel från första början.

ska ringa dit imorgon igen då det var stängt idag, tror knappast jag får något svar men värt ett försök, samma med konsumentverket. När jag ringde idag var det en tysk som bröt på tyska/svenska i telefonsvararen..

hoppas det går vägen

Jag försökte ringa dem ungefär 20 ggr under några dagar när jag fick reda på att det kostade, men det var aldrig någon som svarade. Inte undra på varför... skickade tillslut ett mail och där fick jag ett svar med en rad anvisningar till saker där det framkom att de inte gjort något olagligt. Det var ett typiskt "standardmail" som de utformat för att besvara de säkert tusentals mailen med klagomål...

mattilainen
2009-01-05, 13:38
Jag kan tänka mig det carolinew synd att man är så dum nu i efterhand :p min pappa är en jävel på juridik och lagar så han får hjälpa mig på vägen,

shadowfire
2009-01-05, 13:39
Jag håller med på det där med 'orka', jag hade betalat och oxå skämts lite.

Betalningsanmärkning ska man nog inte behöva få, nu är jag inte juridisk kunnig, men såvitt jag har förstått det så har alla rätt att få en skuld prövad i domstol.
Alltså, när betalningkraven börjar komma så skickar du tillbaka dem påskrivet med 'betalning bestrides' eller något liknande.
Då måste de få skulden fastslagen i domstol.

Hursomhelst om du nu tar den vägen så läs på ordentligt och lita inte blint på vad jag skrivit, men av vad jag har förstått så är det ungefär så det går till.

Men allvarligt talat så tror jag du är chanslös, du kanske kommer undan därför att de helt enkelt inte orkar eller tycker det är värt att bråka med dig.

Nej, en betalninsanmärkning bör han inte få om han gör allt rätt, däremot kan det komma en stämning från ett inkassobolag och de kan de göra innan kronofogdens beslut.

Asså sådant här är ingen lek.

LadyG
2009-01-05, 13:43
Nej, en betalninsanmärkning bör han inte få om han gör allt rätt, däremot kan det komma en stämning från ett inkassobolag och de kan de göra innan kronofogdens beslut.

Asså sådant här är ingen lek.

Så länge det pågår en tvist kan de inte ta ut inkassoavgift.

olander08
2009-01-05, 13:44
För att ta upp detta i rätten ska det gå genom ett inkassoföretag, för att det ska gå så långt ska dom skicka påminnelser, orkar dom göra detta för 199 kr är frågan?

Går det så långt som upp i rätten så kommer jag säga att dom aldrig kan bevisa vem som skrivit mitt personnummer, kanske är det en av mina 15 åriga kompisar? kanske min kompis kompis? Deras villkor på sidan kommer dom inte långt med då dom hittat på dom själva rent ut sagt

Jösses... Det spelar ingen jävla roll då man har ansvar för alla som använder ens abonnemang. Går jag iväg med min bärbara dator till något ställe ute på landet med oskyddat trådlöst internet och ser till att åka fast för fildelning så är det dom som får skiten, såvida dom inte kan bevisa att det inte var dom som fildelade, vilket i är nästintill omöjligt såvida du inte är Mr. Bourne eller Bond.

Betala dock inte, jag skulle älska om att läsa om ditt äventyr. Frågan är om sidan inte orkar med och skiter i din betalning eller ifall de bestämmer sig för att göra ett exempel av dig, vilket de troligtvis lär göra och vilket skulle leda till ännu större problem för dig. Detta är om du ens orkar göra något åt det. Det är lätt att sitta och snacka, men att göra något åt det kräver betydligt mycket mer.

Edit. Ska du bestrida så betala summan asap för att undvika betalningsanmärkning och bestrid därefter. Det ser även mycket bättre ut från din sida.

shadowfire
2009-01-05, 13:46

Ja, alla har vi olika sysslor för oss.

I och med att det står på sidan att tjänsten kostar pengar, så hade jag knappast gjort mig själv till åtlöje genom att driva den processen rätt igenom. Som att gå och få massage och sedan se ut som ett frågetecken, vägra betala och hävda ångerrätt när de redan utfört tjänsten?

För det första så går ångerrätten att avtala bort, om båda partner är överens. När du klickade dig vidare på den siten så avtalade du bort din ångerrätt.

För det andra så går det inte att nyttja ångerrätten om tjänsten konsumeras direkt.

Jag har full förståelse för att du är besviken och sur över din faktura, men jag tror du bara blir ännu surare över förlorad tvist, stämning, efterkrav mm.

shadowfire
2009-01-05, 13:46
Så länge det pågår en tvist kan de inte ta ut inkassoavgift.

Nej inte avgift, men de kan stämma på fordran och de har de rätt till under en tvist.

Erik__
2009-01-05, 13:51
ang. ångerrätt

"Undantag

Det finns en del undantag när reglerna om hemförsäljning inte gäller, till exempel
- om det du har köpt sammanlagt kostar mindre än 300 kronor.
- om avtalet ingås vid ett hembesök som ägt rum på ditt initiativ och uttryckliga begäran.
Vill du läsa mer om undantagen eller om lagen i övrigt, se länkarna nedan."

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=2479

LadyG
2009-01-05, 13:52
Nej inte avgift, men de kan stämma på fordran och de har de rätt till under en tvist.

Jo, och de kan väl dessutom ta ut ränta på fordran från förfallodatumet om han förlorar tvisten?

shadowfire
2009-01-05, 13:53
Jo, och de kan väl dessutom ta ut ränta på fordran från förfallodatumet om han förlorar tvisten?
Jepp, det är det jag menar.
Jag följer detta gärna med intresse, bara trådskaparen i fråga vet vad han ger sig in på :)

shadowfire
2009-01-05, 13:54
Jag hijackar din tråd lite, sorry :)

Jag tycker att gemene man är på tok för dåligt insatta i dylikt. En del tror att man har all rätt i världen o vägra betala allt, andra nyttjar inte den rätt de faktiskt har när de borde göra detta.

Detta borde ingå i skolundervisningen, tillsammans med en bättre kunskap om krediter och lån.

"Ångerrätt
Du har enligt distansavtalslagen rätt att ångra avtalet inom 14 dagar (eller inom sju arbetsdagar) från dagen då avtalet ingicks om du köper tjänster via Internet, telefonförsäljning, TV, postorder eller hemförsäljning. Du behöver inte ange någon anledning till varför du vill ångra dig. I övrigt finns ingen ångerrätt enligt lag.

Din ångerrätt förlängs med upp till ett år från det att du ingick avtalet om du inte fått information om ångerrätten och mot vem den ska utövas i läsbar och varaktig form (normalt skriftligen hemskickad) och med tre månader om du inte fått information om säljarens namn och adress, tjänstens huvudsakliga egenskaper, priset inklusive skatter och avgifter, leveranskostnader, leveranssätt, betalningssätt, adress dit klagomål kan framställas, förekommande garantier och service och villkoren för att säga upp avtalet om det gäller tills vidare eller fär en längre dit än ett år (se distansavtal punkt 1-5 och 11-13).

Ångerfrist
Observera att ångerfristen först börjar löpa när du i varaktig och läsbar form (normalt skriftligen hemskickad) får information om ångerrätten och annan information av särskild betydelse från konsumentsynpunkt enligt ovan.

Exempel: Du och säljaren ingår avtal via telefon den 1 januari. Den 15 januari får du information av särskild betydelse ur konsumentsynpunkt, bl a om ångerrätt, i varaktig och läsbar form, t ex. per brev. Du har nu rätt att ångra dig inom 14 dagar (minst 7 arbetsdagar) det vill säga du har fram till den 28 januari på dig att ångra dig.

När gäller inte ångerrätten?
Ångerrätten kan avtalas bort om båda parter är överens, till exempel om du vill påbörja tjänsten under ångerfristen. Observera att det inte innan ångerfristen börjar löpa går att avtala bort ångerrätten. Läs mer om ångerrätt och otillbörlig marknadsföring på Marknadsdomstolens webbplats, MD 2005:37.

Det är företaget som måste kunna bevisa att du har samtyckt till att påbörja tjänsten under ångerfristen.

Ångerrätten gäller inte heller om tjänsten konsumeras direkt och därför inte kan återlämnas, exempelvis nedladdning av ringsignal eller annat program till din telefon.

Om du har ett företagsabonnemang har du ingen ångerrätt, eftersom distans- och hemförsäljningslagen inte är tillämplig på företagare."

Källa: Konsumenternas tele- och Internetbyrå

WHITEFOLKS
2009-01-05, 15:08
Jag tycker största delen är att du har ju trots allt gått med på avtalet, nu försöker du bara hustla dig ur. Även om du nu lagligt kan göra det så är ju frågan hur du moraliskt motiverar det?

tjabon
2009-01-05, 15:20
Bestrid fakturan till Maranata först och främst. Var noga med att spara de mail och kopior på brev du skickat där du bestrider fakturan. Om det kommer ett inkassokrav på den så skickar du din bestridan. Så länge en tvist pågår ska de inte ta ut inkassoavgift för den.

Enligt konsumentköplagen, så kan du hävda att du inte tycker att det
finns något ingånget köpeavtal er emellan om det är otydligt att
man kommer faktureras för att man använder deras tjänst.

Jag gjorde själv detta när jag fick en faktura från fordonsvarderingen.se
för att jag varit inne och lattjat lite på deras hemsida.
Tji fick dom!

hertzman
2009-01-05, 17:41
Ta och betala fakturan och lämna detta bakom dig. Det är ju helt uppenbarligen ditt fel och du har utnyttjat tjänsten.

Det står klart och tydligt, innan man påbörjar testet, vad testet kostar och vilka regler som gäller.

Om du är så satans klantig att du missar detta är det uppenbarligen ditt problem och inte företaget som erbjuder tjänsten.

Jag jobbar med kundservice för ett företag som har liknande annonser ute för andra typer av varor som sedan blir ett fortlöpande abonnemang. Tjänsten uppskattas av många men ändå så måste jag manövrera mig igenom mängder av samtal varje dag från folk, främst 18-25 åringar, som är helt galna över att de fått hem en produkt.

Framgår villkoren och du accepterar dem så har du ingått ett avtal. Detta är helt lagligt och knappast något bondfångeri. Glider man runt och fyller i personuppgifter till höger och vänster så får man ta smällen. Läs först!

Vid en tvist kommer du förlora och samtidigt är det möjligt att du får stå för motpartens rättegångskostnader samt tjänstens kostnad inklusive ränta.

Hade det inte varit du som gjort testet skulle du självklart bestrida, men du erkänner ju att du gjort det!

Råkar ni ut för något likande och är övertygade om att ni inte ingått avtalet är en polisanmälan att rekommendera och att ni samtidigt kontaktar kundservice på berört företag och begär ytterligare hjälp. I nio fall av tio blir ni väl bemötta. Blir ni inte det begär ni självklart att få tala med någon ansvarig, eventuellt en platschef för kundtjänsten.

hertzman
2009-01-05, 18:44
Jag vill också förtydliga att jag inte har någon som helst koppling till sajten livsprognos eller företaget Marantana.

Dessutom har jag inte gjort testet och kan inte svara för om tjänsten är värd pengarna eller inte, men själv skulle jag aldrig betala för något så djäkla löjligt.

Tilläggas skall att öppetiderna för kundtjänsten var så usla att jag skulle dra mig för att ha med berört företag att göra överhuvudtaget. Jag vet heller inte hur pass svårt eller lätt det är att säga upp den löpande prenumerationen som de kallar "Guld Acess".

mattilainen
2009-01-05, 18:54
hertzman och några

Jag kommer inte gå med på att betala till ett sådant företag och jag ska se hur långt detta tar sig. Visst jag har gjort testet och fattar inte ens varför jag skulle gjort testet från början då allt är bluff ändå, vilket jag vet. Det jag inte kan släppa är att hur mycket pengar dom verkligen tjänar från folk som inte tänker före före, finns nog en hel del. Detta företags sättet går jag inte med på och därför försöker jag genom att protestera få dom att sluta.

Hur mycket dom än försöker kan dom inte bevisa att det var just jag som skrev in mitt personnummer och klickade på knappen fortsätt, hur mycket dom än vill. Det är deras jobb att bevisa och redan här kanske dom tänker "orkar vi lägga ner tid på detta för 199 kr när vi ändå får in flera tusen om dagen?" då slipper jag och när fler gör som mig kanske dom börjar tänka till "vi får nog sluta då ingen går på det"

Skulle jag gjort detta mot ett seriöst företag och vetat vad jag gav mig in på så skulle jag självfallet betalat och sett glad ut, men nu är inte så fallet. Deras "villkor" håller inte i rätten och därför tror jag inte det kommer gå så långt och dom kommer släppa det, gör dom inte det så får vi se vad som händer och nej jag är inte rädd för vad som händer.

Sen tycker jag inte om deras stil med att hitta på egna små lagar, som "Ångerrätt tills detta test har påbörjats." och deras trail som automatiskt uppgraderas om du inte hör av dig.. Jag kan alltså bara skriva ett brev till någon att "om du inte hör av dig på telefon inom tre dagar så skänker du automatiskt 1000 kr till mitt företag" och sedan säga "han hörde ju inte av sig" så funkar inte lagen

tjabon
2009-01-05, 18:59
Googla på nätet !!!

Missnöjet med Marantana / Livsprognos är massivt och det finns tydligen
många, många som känner sej lurade:
http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=500000000000002&conference=10500000000000666&posting=19500000005054825
http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080521/KRISTIANSTAD/254813941/1018

Listan kan göras lång.

Betala inte för h-e !!!!

Manta
2009-01-05, 19:02
Hur bra håller "it wasn't me"-argumentet i rätten?

Raggis
2009-01-05, 19:03
Står ju klart och tydligt i avtalet att de skickar en faktura när testat är avslutat. Det är t.o.m skrivet i fetstil.

hertzman
2009-01-05, 19:07
Du har ju tidigare i tråden erkänt att du gjort testet, därmed också godkänt de villkor som framgått. Jag förstår din irritation, du har gjort ett misstag och har inte lust att betala för vad du anser är, som bäst, en bristfällig tjänst från ett tveksamt företag.

Oavsett detta är du betalningsskyldig. Tänk dig scenariot att du faktiskt vägrar betala och fortsätter bestrida och att ärende går till tingsrätten. Som jag skrev tidigare kommer detta resultera i att du förlorar målet och summan som skall betalas blir avsevärt högre.

Om du i rätten även hävdar att det inte är du som gjort testet, och begår mened, har du även begått ett brott som det ses synnerligen allvarligt på. Om polisen spårar ditt IP till de inlägg du gjort här och kopplar ihop trådarna så har du just skapat en rejäl röra som du i slutändan endast har dig själv att skylla för.

Jag kan i ärlighetens namn inte se vad ni har att invända mot affärsmetoden i sig. Villkoren framgår, tjänsten eller varan tillhandahålls och man betalar. Så fungerar det även på nätet.

Att tjänsten i sig möjligen kan anses vara löjlig hör ju på intet sätt till saken. De säljer ju heller inte grisen i säcken utan du går igenom hela testen och sedan godkänner du villkoren och blir debiterad i samband med att du mottar resultatet.

hahavaffan
2009-01-05, 19:15
hertzman och några

Jag kommer inte gå med på att betala till ett sådant företag och jag ska se hur långt detta tar sig. Visst jag har gjort testet och fattar inte ens varför jag skulle gjort testet från början då allt är bluff ändå, vilket jag vet. Det jag inte kan släppa är att hur mycket pengar dom verkligen tjänar från folk som inte tänker före före, finns nog en hel del. Detta företags sättet går jag inte med på och därför försöker jag genom att protestera få dom att sluta.

Hur mycket dom än försöker kan dom inte bevisa att det var just jag som skrev in mitt personnummer och klickade på knappen fortsätt, hur mycket dom än vill. Det är deras jobb att bevisa och redan här kanske dom tänker "orkar vi lägga ner tid på detta för 199 kr när vi ändå får in flera tusen om dagen?" då slipper jag och när fler gör som mig kanske dom börjar tänka till "vi får nog sluta då ingen går på det"

Skulle jag gjort detta mot ett seriöst företag och vetat vad jag gav mig in på så skulle jag självfallet betalat och sett glad ut, men nu är inte så fallet. Deras "villkor" håller inte i rätten och därför tror jag inte det kommer gå så långt och dom kommer släppa det, gör dom inte det så får vi se vad som händer och nej jag är inte rädd för vad som händer.

Sen tycker jag inte om deras stil med att hitta på egna små lagar, som "Ångerrätt tills detta test har påbörjats." och deras trail som automatiskt uppgraderas om du inte hör av dig.. Jag kan alltså bara skriva ett brev till någon att "om du inte hör av dig på telefon inom tre dagar så skänker du automatiskt 1000 kr till mitt företag" och sedan säga "han hörde ju inte av sig" så funkar inte lagenDu får nog börja tänka nu, om du skall ha en chans mot företaget. Att skicka ett brev till någon skulle vara samma sak som att godkänna ett avtal över internet? Jag hoppas din farsa får dig på andra tankar.

mattilainen
2009-01-05, 19:30
Som sagt, dom kan inte bevisa något och det med ip:et kan dom inte bevisa heller, vilket är deras skyldighet att bevisa i rätten. Pappa säger som jag själv och säger att det inte blir några problem även om det kommer upp i rätten. Sen gjorde jag inte hela testet men det spelar ju ingen roll med deras påhittade regler om "Ångerrätt tills detta test har påbörjats."

PowPow
2009-01-05, 19:38
Det är väl inga påhittade regler.
Det finns många saker där ångerrätten förfaller när man har börjat använda produkten.

Edit: Tänk så blir det värsta stora fallet.
Jag kan se rubrikerna: Ynglingen smidde planer på träningsforum - Det blev hans fall. Advokaterna rasar. Allan också.

Rockhard
2009-01-05, 19:43
Varför tar dom inte 1000kr för testet, eller 10000, det hade ju varit en mycket bättre affär och folk hade ju missat det lika lätt som nu.

PowPow
2009-01-05, 19:44
Den stora frågan är hur fanken man kan missa det?
Eller har de ändrat utseendet på hemsidan? Har det alltid stått så tydligt som det står idag?

mattilainen
2009-01-05, 19:52
pow pow, inga påhittade regler? "Ångerrätt tills detta test har påbörjats." är precis som jag säger, en påhittat regel. samma med deras "TRIAL upgraderas automatiskt till ett premiummedlemskap (GULD) om du inte skriftligen cancelerar ditt konto inom 14 dagar"

hertzman
2009-01-05, 19:55
Den stora frågan är hur fanken man kan missa det?
Eller har de ändrat utseendet på hemsidan? Har det alltid stått så tydligt som det står idag?

Testet var mycket dåligt utformat från början, enligt vad som står på bland annat CINT.

Konsumentverket och CINT påpekade detta och testet gjordes om så att villkoren framgick tydligare. Nu har, vad jag kan hitta, varken CINT eller Konsumentverket något att invända mot hur testet är utformat då Marantana AB helt följde de förslag som kom från dessa två organisationer.

Din pappa har fel Mattilainen, så enkelt är det. Sedan beror det självklart på hur långt företaget själva orkar driva ärendet, men i sak har de uppenbart rätt. Vänligen läs mina tidigare inlägg och även Shadowfires inlägg om distansavtalslagen.

Utnyttjas tjänsten omedelbart finns ingen ångerätt vilket ju är helt självklart.

hertzman
2009-01-05, 19:56
pow pow, inga påhittade regler? "Ångerrätt tills detta test har påbörjats." är precis som jag säger, en påhittat regel. samma med deras "TRIAL upgraderas automatiskt till ett premiummedlemskap (GULD) om du inte skriftligen cancelerar ditt konto inom 14 dagar"

Men snälla. Denna typ av "negative option" är även helt laglig om det framgått i avtalsvillkoren.

PowPow
2009-01-05, 19:59

Vad menar du med påhittad då?
Visst, någon har hittat på den. Det är väl klart.
De påhitt som utgör grunden för avtalet står i villkoren. Som alltid.
Och nu när jag kollar står det ju att man har ångerrätt tills testet är avslutat? Har de ändrat?

mattilainen
2009-01-05, 20:00
Vi får se hur det går, märker jag att det inte går så får vi se vad som händer men tack för era argument och folk som skrivit överhuvudtaget.

Kaboffastar
Jag ska skicka ett mejl till dom och tipsa om den här tråden.

PowPow
Testet var mycket dåligt utformat från början, enligt vad som står på bland annat CINT.

Konsumentverket och CINT påpekade detta och testet gjordes om så att villkoren framgick tydligare. Nu har, vad jag kan hitta, varken CINT eller Konsumentverket något att invända mot hur testet är utformat då Marantana AB helt följde de förslag som kom från dessa två organisationer.

Ah, okej. Då kan jag förstå att folk gick på niten.

mini
2009-01-05, 20:08
Du har godkänt villkoren. De gör inget olagligt. Oetiskt möjligen, att profitera på andras dumhet, men dumstruten är nog dessvärre din att bära. Nu vet inte jag hur det fungerar rent rättsligt: behöver det inte bevisas att ett brott begåtts för att få det upp i rätten?

LadyG
2009-01-05, 20:09
Jepp, det är det jag menar.
Jag följer detta gärna med intresse, bara trådskaparen i fråga vet vad han ger sig in på :)

Fast om han förlorar åker han väl på inkassoavgift (den lagstadgade diton) plus ränta på upplupet belopp? Kan Maranata skicka ärendet direkt till Kronofogden förresten, eller måste det gå via inkasso?

Jag kan skamligt lite om sånt när jag tänker efter :em:

Rockhard
2009-01-05, 20:09
Igen, ni som verkar insatta, finns det nåt som hindrar att dom tar 10000kr för testet?

shadowfire
2009-01-05, 20:14
Det är väl inga påhittade regler.
Det finns många saker där ångerrätten förfaller när man har börjat använda produkten.

Edit: Tänk så blir det värsta stora fallet.
Jag kan se rubrikerna: Ynglingen smidde planer på träningsforum - Det blev hans fall. Advokaterna rasar. Allan också.

:laugh:

I första hand lär ärendet gå till inkasso och sedan till kronofogden, som i sin tur lyssnar på respektive partner och gör en bedömning. Bedömer de att det är tydligt på siten att man ska betala så sorry mac. Då får du ytterligare en faktura på lite mer kostnader än 199 kr. :)

shadowfire
2009-01-05, 20:17

Den här rätten har du, så länge båda part har godkänt det hela.
Sedan argumentet att man inte kan bevisa vem som tryckt på knappen lär vara svårt att bygga något kring (eftersom detta redan har prövats ett antal tillfällen med folk som försökt ljuga o neka till att ha köpt en TV via nätet osv).

Jag vet inte vad praxis säger, men än så länge har jag inte hört eller läst om något fall där man kunnat klara sig genom "it wasnt me!", utan det har slutat med att någon i familjen (den som står på abonnemanget eller äger datorn) blir istället den som åker på hela kalaset.

Vore just snyggt om din far åker på all skit istället =/

hertzman
2009-01-05, 20:18
Du har godkänt villkoren. De gör inget olagligt. Oetiskt möjligen, att profitera på andras dumhet, men dumstruten är nog dessvärre din att bära. Nu vet inte jag hur det fungerar rent rättsligt: behöver det inte bevisas att ett brott begåtts för att få det upp i rätten?

Man kan driva ett civilrättsligt mål om man bestrider betalningsansvar, tex på grund av att avtalsvillkoren inte framgått tillräckligt tydligt eller att det varit ett uppenbart orimligt avtal.

Fast om han förlorar åker han väl på inkassoavgift (den lagstadgade diton) plus ränta på upplupet belopp? Kan Maranata skicka ärendet direkt till Kronofogden förresten, eller måste det gå via inkasso?

Jag kan skamligt lite om sånt när jag tänker efter :em:

Förlorar han i rätten så blir han troligtvis även betalningsansvarig för motpartens rättegångskostnader vilken jag vet kan vara en rätt saftig summa.

Igen, ni som verkar insatta, finns det nåt som hindrar att dom tar 10000kr för testet?

Jag tror att detta bör falla under "uppenbart orimliga avtal" på ett test som i verkar helt automatiserat.

Säg att det satt ett antal anställda och manuellt beräknade utifrån dina svar, well, då skulle man möjligen kunna ta ut en högre summa pengar. Det är dock bara spekulationer från min sida.

LadyG
2009-01-05, 20:27
Oj, shit det kan bli riktigt dyrt med andra ord...!

hertzman
2009-01-05, 20:42
Oj, shit det kan bli riktigt dyrt med andra ord...!

Det kan handla om rätt höga summor. Dock är det nog inte detta jag skulle oroa mig för i mattilainens fall, utan det faktum att han menar att han skall säga att han inte beställt produkten i rätten. Bevisas det att han gjort det har han begått mened vilket kan innebära en fängelsevistelse.

Har man några frågor kring sånt här finns det oftast en konsumentvägledare hos kommunen. Dessa har full koll. Dock skulle de säga samma sak som jag i detta fall, betala och driv inte vidare.

Jag har haft att göra med ett par konsumentvägledare i mitt arbete och de är alltid mycket trevliga och sakliga. Oftast hjälper de bara till med att reda upp ärendet snabbare när en kund får svart på vitt av en oberoende part vad som gäller, för mitt ord väger dessvärre inte alltid så tungt hos alla.

Mantus
2009-01-05, 20:45
:laugh:

I första hand lär ärendet gå till inkasso och sedan till kronofogden, som i sin tur lyssnar på respektive partner och gör en bedömning. Bedömer de att det är tydligt på siten att man ska betala så sorry mac. Då får du ytterligare en faktura på lite mer kostnader än 199 kr. :)

Nej, kronofogdemyndigheten gör inte en sådan bedömning. De skickar helt enkelt ut papper till dig om att de har blivit tillsända en faktura som du inte betalt efter påminelse. Du får då tio dagar på dig att bestrida fakturan till kronofogdemyndigheten, när du väl gjort det så är det den kärande (företaget) som blir tvungen att stämma dig. Först när domen fallit har företaget rätt att gå till kronofogdemyndigheten igen och be om verkställande av domen(Detta självklart förutsatt att företaget fått rätt).

Bestrider man inte har man i princip skitit i det blå skåpet. Då gör även kronofogdemyndigheten en sådan bedömning du nämner.

shadowfire
2009-01-05, 20:45
Stor plusetta på hertzmans inlägg.

shadowfire
2009-01-05, 20:51
Nej, kronofogdemyndigheten gör inte en sådan bedömning. De skickar helt enkelt ut papper till dig om att de har blivit tillsända en faktura som du inte betalt efter påminelse. Du får då tio dagar på dig att bestrida fakturan till kronofogdemyndigheten, när du väl gjort det så är det den kärande (företaget) som blir tvungen att stämma dig. Först när domen fallit har företaget rätt att gå till kronofogdemyndigheten igen och be om verkställande av domen(Detta självklart förutsatt att företaget fått rätt).

Bestrider man inte har man i princip skitit i det blå skåpet. Då gör även kronofogdemyndigheten en sådan bedömning du nämner.

Ah, skönt med en jurist i tråden också ;)
Hmm, du har nog rätt, jag hade för mig att fogden kunde göra en bedömning också, men det är rätt att det ska via tingsrätten.

shadowfire
2009-01-05, 20:56
Nej, kronofogdemyndigheten gör inte en sådan bedömning.

Hmm, vad gäller nedan beslut måtro?

"# Om du får ett sådant brev från kronofogdemyndigheten, ska du skriva vad som hänt och skicka med en kopia på ditt första brev. Det är inkassobolaget, eller det bolag som utfärdat fakturan, som måste bevisa att de har rätt. Så länge ärendet räknas som en så kallad tvistig fordran får kronofogdemyndigheten inte utfärda någon betalningsanmärkning (det gäller för konsumenter, men inte mellan företag). Däremot kan inkassobolaget stämma konsumenten (gäldenären) i tingsrätt, utan att invänta kronofogdemyndighetens beslut. "

Mantus
2009-01-05, 21:03

"# Om du får ett sådant brev från kronofogdemyndigheten, ska du skriva vad som hänt och skicka med en kopia på ditt första brev. Det är inkassobolaget, eller det bolag som utfärdat fakturan, som måste bevisa att de har rätt. Så länge ärendet räknas som en så kallad tvistig fordran får kronofogdemyndigheten inte utfärda någon betalningsanmärkning (det gäller för konsumenter, men inte mellan företag). Däremot kan inkassobolaget stämma konsumenten (gäldenären) i tingsrätt, utan att invänta kronofogdemyndighetens beslut. "

Varifrån har du tagit informationen? Den verkar något oklar och ryckt ur sitt sammanhang.

LadyG
2009-01-05, 21:08
Det kan handla om rätt höga summor. Dock är det nog inte detta jag skulle oroa mig för i mattilainens fall, utan det faktum att han menar att han skall säga att han inte beställt produkten i rätten. Bevisas det att han gjort det har han begått mened vilket kan innebära en fängelsevistelse.

Har man några frågor kring sånt här finns det oftast en konsumentvägledare hos kommunen. Dessa har full koll. Dock skulle de säga samma sak som jag i detta fall, betala och driv inte vidare.

Jag har haft att göra med ett par konsumentvägledare i mitt arbete och de är alltid mycket trevliga och sakliga. Oftast hjälper de bara till med att reda upp ärendet snabbare när en kund får svart på vitt av en oberoende part vad som gäller, för mitt ord väger dessvärre inte alltid så tungt hos alla.

Om det är så tydligt att det kostar som andra säger (jag vågar inte gå in själv på sidan) så är ju chansen att slippa betalningsansvar ganska liten.

Mened och fängelse. Det låter mer och mer dumt att bråka om 199:- tycker jag. Snacka om att sabotera för sig själv.

coxie
2009-01-05, 21:10
Tror du snabbare och smidigare får tillbaka dina 199kr genom att leta pantburkar, garanterat mindre risk involverad.

hertzman
2009-01-05, 21:15
Stor plusetta på hertzmans inlägg.

Tackar.

Om det är så tydligt att det kostar som andra säger (jag vågar inte gå in själv på sidan) så är ju chansen att slippa betalningsansvar ganska liten.

Mened och fängelse. Det låter mer och mer dumt att bråka om 199:- tycker jag. Snacka om att sabotera för sig själv.

Att gå in på sidan är helt ofarligt, var ju tvungen att kika igenom den själv för att kunna uttala mig. För att få göra testet behöver man fylla i sin e-postadress varpå man får testet skickat till sig. Redan när man skall göra det framgår kostnaden. När man sedan slutfört testen skall man tydligen fylla i sitt personnummer varpå svaret levereras tillsammans med fakturan.

Testet var dock dåligt utformat tidigare, som framgår om man kollar med bland andra CINT. Med tanke på det tycker jag det luktar illa om företaget, men i sin nuvarande form är villkoren glasklara.

shadowfire
2009-01-05, 21:16
Varifrån har du tagit informationen? Den verkar något oklar och ryckt ur sitt sammanhang.

Konsumentverket:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1475&lngArticleId=2659

olander08
2009-01-05, 21:21
Tror du snabbare och smidigare får tillbaka dina 199kr genom att leta pantburkar, garanterat mindre risk involverad.

Summan är irrelevant i sammanhanget, principen är allt. Jag kan relatera till TS frustrationer och om jag verkligen var så säker på att vinna som han utger sig för att vara så skulle även jag ha samma attityd och bestritt fakturan.

Jag har lagt ner mycket tid och ork på att hävda min rätt i fall liknande TS för att undvika mikrobetalningar just för att jag håller starkt på mina principer och lyckats alla gånger.

Dock så ber jag TS till att lägga ner och betala då han inte har en chans, såvida han inte känner för att sprida lite humor runt omkring sig på sin egen bekostnad.

Gnusram
2009-01-05, 21:22

Det betyder väl helt enkelt att inkassobolaget, om de vill, kan gå vidare och stämma dig inför tinget men att du inte riskerar en betalningsanmärkning så länge tvisten inte är avgjord?

Mantus
2009-01-05, 21:24
Konsumentverket:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1475&lngArticleId=2659

Vad jag förstått (texten var en smula oklart formulerad där) så menar de på att även om du inte har bestridit fakturan så får företaget ändå stämma dig innan kronofogden tar sitt beslut om fakturan kan anses giltig eller ej. Har du inte bestridit fakturan och ändå inte betalar så gör nämligen kronofogdemyndigheten en bedömning av fakturans riktighet, detta behöver företaget alltså inte vänta på utan kan stämma dig direkt inför rätten.

Gnusram
2009-01-05, 21:30
Vad jag förstått (texten var en smula oklart formulerad där) så menar de på att även om du inte har bestridit fakturan så får företaget ändå stämma dig innan kronofogden tar sitt beslut om fakturan kan anses giltig eller ej. Har du inte bestridit fakturan och ändå inte betalar så gör nämligen kronofogdemyndigheten en bedömning av fakturans riktighet, detta behöver företaget alltså inte vänta på utan kan stämma dig direkt inför rätten.

Bestridandet är väl förutsatt? Det är ju 6 punkter innan den där där förfarandet beskrivs?

Ingen diss, jag är bara nyfiken.

Edit: Om du klickade på länken alltså?

shadowfire
2009-01-05, 22:41

ja, jag förstår inte den där helt klart faktiskt... skulle nästan höra med KV vad de menar i klartext. Det går att tolka det där lite olika :)

mattilainen
2009-01-06, 15:25
Fick precis ett mail av livsprognos.se kundservice och detta är vad som står

Hej, Tack för att du kontaktat oss. Ditt personnummer skrevs in från IP-adress xx.xxx.xx.xxx (tn-xx-xxx-xx-xxx.dsl.bredbandsbolaget.se)Vi har makulerat fakturanr. 2114775! Med vänliga hälsningar, Kundservice livsprognos.sec/o Marantana ABwww.livsprognos.se

Nu var allt ur världen och tack till alla som skrivit i min tråd, ni som ville se hur det gick här har ni svaret.

Avesta
2009-01-06, 15:53
Bra där, för övrigt ska man inte låta sig skrämmas av rättegångskostnaderna vid en civilrättslig process (som kan handla om ohyggliga miljon-belopp ). Mål som rör tvister av värdet halvt basbelopp går under särskilda bestämmelser, det som en gång kallades "mål om mindre värden" eller "småmål" där ersättningsskyldigheten för motpartens rättegångskostnader är begränsade och sällan överstiger 2-3 tusen kr. Så det finns ett tak för hur illa det kan gå, och tycker man att det är värt det, ja, det är bara att köra på.

mattilainen
2009-01-06, 16:16
exakt, jag vägrade och det lönade sig för mig. Mest princip sak

Carolinew
2009-01-06, 17:35
Grattis!

Får man fråga vad du skrev i brevet? Sade du att det inte var du som gjort testet?

shadowfire
2009-01-06, 18:17
Får gratulera, det var nog så att den personen på kundtjänsten som tog emot ditt brev var på gott humör/trött på klagomål, så det är nog mer den individen du ska tacka isf. :)

Får hoppas de inte läser denna tråd bara och ångrar sig ;)

hertzman
2009-01-07, 08:50
exakt, jag vägrade och det lönade sig för mig. Mest princip sak

Hur kan det vara en principsak när du hade fel? Självklart roligt att höra att företaget makulerat fakturan. Godwill till dem.

manekin
2009-01-07, 10:18
från hemsidan "Ångerrätt tills detta test har påbörjats." detta uttalande fungerar inte då du ALLTId har 14 dagars ångerrätt

soft, då måste jag ringa be och få tillbaka avgiften för läkarbesöket...... ångrar att jag gick dit när jag "bara var förkyld"...

LadyG
2009-01-07, 10:51
4 § Bestämmelserna om ångerrätt i 9–16 §§ gäller inte
distansavtal om

1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens
samtycke under ångerfristen,

2. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas
eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS2005:59&rm=2005&bet=2005:59

Hemförsäljningsparagrafen gäller inte heller eftersom det är ett belopp under 300:- det avser, mend et har jag för mig att vir edan avhandlat i tråden.

KniveN
2009-06-08, 18:28
Bumpar den här tråden så att ingen går in och gör testet, då jag såg att dom har annons på kolo...

bear.flowertwig
2009-06-08, 21:34
Bumpar den här tråden så att ingen går in och gör testet, då jag såg att dom har annons på kolo...

Om de fortfarande har annons på kolo är det hög tid att de svartlistas... *bs*

kjell33
2009-06-08, 22:00
Namnet låter misstänkt likt maranata som var en lite extrem frikyrkoförsamling i stockholm.

KniveN
2009-06-08, 23:58
Om de fortfarande har annons på kolo är det hög tid att de svartlistas... *bs*

Den ligger kvar, men det står det levlangre.se men man kommer till livsprognos.se