handdator

Visa fullständig version : Promenader inne vs ute?


gottegrisen
2009-01-05, 06:04
Med risk för att kanske bli totalt idiotförklarad så måste jag fråga en sak ang promenader, lågpulscardio. :smash:

Om vi glömmer själva förutsättningarna med vad man stoppar i sig och allt runt omkring, så till själva frågan:
När vi/ni ibland pratar om den termogena/värmeökande effekten som sägs vara bra för fettförbränningen, säg att man promenerar ute i -15grader vs inomhus i +20 på tex ett löpband, samma hastigt. Kroppen blir ju rackans mycket varmare inomhus.
Har detta någon som helst betydelse och i så fall hur mycket??

Själv så älskar jag morgonpromenader men nån gång per vecka kör jag även lite styrka på gymmet. Får jag bättre fettförbrännande effekt om jag tar "promenaden" inomhus? istället?

Be gentle with me!

14K
2009-01-05, 06:20
Det sägs att ju varmare kroppen blir ju mer bränner den, sen har man hört att kroppen kämpar mer för o bli varm när man går/springer i -15 för hålla temperaturen. har ingen dirket svar =)

Eddie Vedder
2009-01-05, 07:16
Kylan ökar energiförbrukningen något, så en liten liten skillnad blir det om du lyckas åstadkomma identisk intensitet och distans. Dock är det en ytterst liten skillnad, då blir nog t.o.m. den lilla skillnaden som mer kläder ( = tyngre kropp att knalla runt med ) större.

Och även den är marginell såklart. Så mer kläder så du håller dig varm är nog ett bättre val än att försöka bli kall.:)

gottegrisen
2009-01-05, 07:39
Här kan man lite på snabba svar. Mange tack.

/GotteGrisen

Rahf
2009-01-05, 11:50
Fy fan för att traska i -15. Det må finnas kallare väder och det må finnas härliga vikingar på detta forum, men inte är det skönt att gå i -15.

Fatcan
2009-01-05, 13:56
Fy fan för att traska i -15. Det må finnas kallare väder och det må finnas härliga vikingar på detta forum, men inte är det skönt att gå i -15.

Det är ju bara klä på sig. Vantar, halsduk och jacka med luva, sen e det inga problem.

Destajnii
2009-01-05, 14:14
Finns ju inge skönare än att ta en lång promenera ute när det är flera minus grader och allt är vitt ute. :)

Rahf
2009-01-05, 20:38
Det är ju bara klä på sig. Vantar, halsduk och jacka med luva, sen e det inga problem.

Då försvinner poängen med trådskaparens ursprungsfråga. För att det ska spela någon roll så måste man ju frysa och det är banne mig inte trevligt.

kavalen
2009-01-07, 19:37
Med risk för att kanske bli totalt idiotförklarad så måste jag fråga en sak ang promenader, lågpulscardio. :smash:

Om vi glömmer själva förutsättningarna med vad man stoppar i sig och allt runt omkring, så till själva frågan:
När vi/ni ibland pratar om den termogena/värmeökande effekten som sägs vara bra för fettförbränningen, säg att man promenerar ute i -15grader vs inomhus i +20 på tex ett löpband, samma hastigt. Kroppen blir ju rackans mycket varmare inomhus.
Har detta någon som helst betydelse och i så fall hur mycket??

Själv så älskar jag morgonpromenader men nån gång per vecka kör jag även lite styrka på gymmet. Får jag bättre fettförbrännande effekt om jag tar "promenaden" inomhus? istället?

Be gentle with me!


offtopic men det ser så jävla löjligt ut med folk som går promenader på löpbandet, för fan stå inte och ta upp banden för de som vill springa. Gå gör man ju hela dagarna, till och från möten, i varuhus, you name it. Promenader är ingen Cardio att tala om, ska du använda bandet så springer du på det.

Det borde finnas skyltar vid banden att en viss hastighet inte får underskridas. Är folk skygga för att det ska se löjligt ut om de tar en promenad i parken? Banden finns för att löpning är svårare, rätt klädsel behövs, lätt att halka på vintern, inte bra för luftrör osv, sånt berörs man inte av vid enbart en promenad utomhus.

Eddie Vedder
2009-01-07, 20:01
offtopic men det ser så jävla löjligt ut med folk som går promenader på löpbandet, för fan stå inte och ta upp banden för de som vill springa. Gå gör man ju hela dagarna, till och från möten, i varuhus, you name it. Promenader är ingen Cardio att tala om, ska du använda bandet så springer du på det.

Det borde finnas skyltar vid banden att en viss hastighet inte får underskridas. Är folk skygga för att det ska se löjligt ut om de tar en promenad i parken? Banden finns för att löpning är svårare, rätt klädsel behövs, lätt att halka på vintern, inte bra för luftrör osv, sånt berörs man inte av vid enbart en promenad utomhus.

Ja det är offtopic och den här diskussionen finns det en hel gammal tråd om här på Kolo. Många hardcorepersoner som du i den tråden som klagar på sämre personer för att de inte är lika grymma.

Samma coola hardcorepersoner som klagar vilt på bodypump.

Mickeee?
2009-01-07, 20:41
Utepromenader har en annan fördel som inte borde glömmas bort, SOL! En bristvara nu dessa tider :)

gottegrisen
2009-01-07, 21:37
Utepromenader har en annan fördel som inte borde glömmas bort, SOL! En bristvara nu dessa tider :)
Hmmm, ser ingen sol kl 6 på morgonen *cry*

Nordenator
2009-01-07, 23:21
Fy fan för att traska i -15. Det må finnas kallare väder och det må finnas härliga vikingar på detta forum, men inte är det skönt att gå i -15.

Luften blir väldigt frisk och fin. Precis då solen gått upp efter en kopp kaffe.. -15 behöver inte vara något negativt alls :)

Rahf
2009-01-07, 23:39
Luften blir väldigt frisk och fin. Precis då solen gått upp efter en kopp kaffe.. -15 behöver inte vara något negativt alls :)

Uttorkande för röstlådan och luftrören. Friskt i fem minuter. Blåser det så är det inte alltför mysigt (och här vid kusten blåser det alltid).

Lillebror
2009-01-09, 00:03
Finns ju inge skönare än att ta en lång promenera ute när det är flera minus grader och allt är vitt ute. :)

det där var bland det sjukaste jag har läst.