handdator

Visa fullständig version : Vad ÖNSKAR ni att ni kunde spela för instrument?


Ostknäcket
2009-01-05, 01:25
Själv spelar jag trummor och jag kan inte se mig själv spela något annat instrument (möjligtvis att jag kunde spela trummor bättre) :D
Men vilket instrument vill ni kunna spela? Vilket tycker ni skulle vara häftigast?

(Pallade inte göra poll, finns en hel del instrument)

joriice
2009-01-05, 01:27
Gitarr/elgitarr.

Snobbe
2009-01-05, 01:31
Trummor eller gitarr men helst trummor.

arremannen
2009-01-05, 01:33
Piano hands down

Ostknäcket
2009-01-05, 01:36
Piano hands down

Ja piano är nog det instrument förutom trummor som jag kan tänka mig spela.

Whistler
2009-01-05, 01:40
Trummor. Det är det som alltid hindrar mig vid inspelning av andra instrument jag låtsas att jag kan spela.

vsson
2009-01-05, 01:41
Kunna spela gitarr och kunna sjunga lite Magnus Uggla, Lars W eller nått annat klassiskt är ju en sjuk brudmagnet. Speciellt på för/efterfest, så det är väl enda anledningen till att spela...

Scratch89
2009-01-05, 01:43
Bas, om man spelar i ett band. Jag är alldeles för dålig för tillfället. :D Är helt sjukt inspirerad av The Used bassist just nu, han är helt sjuk. Spelar med fingrarna gör han också.

Sen är väl kombinationen akustisk gitarr och en fin stämma rätt coolt, men jag kan inte sjunga heller, så det går fetbort.

Ostknäcket
2009-01-05, 01:44
Bas, om man spelar i ett band. Jag är alldeles för dålig för tillfället. :D Är helt sjukt inspirerad av The Used bassist just nu, han är helt sjuk. Spelar med fingrarna gör han också.

Sen är väl kombinationen akustisk gitarr och en fin stämma rätt coolt, men jag kan inte sjunga heller, så det går fetbort.

Hur länge har du spelat?

Trance
2009-01-05, 01:58
Klitoris! hahahaha, jag är fan comedy gold säger jag. GOLD!

Nej men gitarr vore väldigt trevligt att kunna. Att kunna spela klassisk musik på aukustisk gitarr är coolt.

ceejay
2009-01-05, 02:01
jag försöker lära mig gitarr atm, fått låna en elgura och fick precis hem en akustisk idag :))))) mina fingrar värker :D

PowPow
2009-01-05, 02:04
My heart will go on på panflöjt.

Aekkelpotta
2009-01-05, 02:13
Saxofon.

Ostknäcket
2009-01-05, 02:15
jag försöker lära mig gitarr atm, fått låna en elgura och fick precis hem en akustisk idag :))))) mina fingrar värker :D

Nice :D

Scratch89
2009-01-05, 02:16
Hur länge har du spelat?

Ett par år. Inget skolad alls dock, utan lärt mig i replokalen och hemma, plankandes låtar.

Ostknäcket
2009-01-05, 02:22
Ett par år. Inget skolad alls dock, utan lärt mig i replokalen och hemma, plankandes låtar.

Samma här, spelat ett par år, och började precis på musikgymnasie.. (par månader sedan) tycker det är viktigt att inte bara vara helt skolad, jag är bättre än dom som har spelar 3 år mer än mig själv (Och är skolade)... vet inte riktigt varför dock men tycker nästan att det är bättre att börja utan privat lärare (utan kanske bara en vän som kan lite mer än en själv)

Mescreant
2009-01-05, 03:28
Allt. Att vara en virtuos. Fast får nog välja violin och gitarr. Sen, även om jag inte är ett fan av blåsinstrument så är det sanslöst coolt att dra av ett saxofonsolo...

Mantus
2009-01-05, 03:31
Munspel, försöker lära mig men det går trögt för tillfället.

Tolkia
2009-01-05, 08:02
Gitarr, blockflöjt. Ack att kunna spela något man kan bära med sig.

(Numera borde jag väl egentligen addera även piano till listan, men jag föredrar att upprätthålla illusionen att jag fortfarande kan spela ...)

Alfred Nobel
2009-01-05, 08:14
Piano

Luttis
2009-01-05, 09:59
Trombon!

eller barytonsax i ett sjukt svängigt storband

Scratch89
2009-01-05, 10:27
Gitarr, blockflöjt. Ack att kunna spela något man kan bära med sig.

(Numera borde jag väl egentligen addera även piano till listan, men jag föredrar att upprätthålla illusionen att jag fortfarande kan spela ...)

Problematiken kommer när du försöker bära med dig pianot. :D

Dav0d
2009-01-05, 10:49
Piano eller fiol. Blir så vackert :)

Snabel
2009-01-05, 10:52
Jag skulle vilja kunna spela alla instrument som finns.. Men om jag måste välja så är det Piano som verkar både mest nyttigt och kul för tillfället

Ignatius72
2009-01-05, 10:55
Började musikskolan för typ 1000 år sedan för att lära mig spela gitarr som Ace Frehley och trummor som Peter Criss. Inspirationen dog när man skulle spela blockflöjt och lära sig noter innan det ens var tal om att peta i elgitarren. Jag kan såklart fortfarande inte spela något, inte ens blockflöjt.

Nordenator
2009-01-05, 10:55
Skulle helt enkelt velat ha någon viss skolning inom musik och lärt mig ett flertal instrument. Just nu spelar jag gitarr, elgitarr och har även en synth samt en ukulele. Men började ju väldigt sent, så är ju inte så vass och helt självlärd.

Eddie Vedder
2009-01-05, 10:56
Vore grymt att vara riktigt riktigt duktig på munspel. Helt okej gitarrspelare finns det ju hur många som helst och alltid ska nån dra fram en gitarr på fest.

Att då kunna dra upp ett munspel ur fickan och spela som en Gud vore coolt.

Trummor kan jag spela och var hyfsat bra under gymnasietiden, det vore såklart häftigt att bli suverän på trummor också men det är mindre praktiskt att dra på än ett munspel.;)

Emil_Larsson
2009-01-05, 11:00
Jag skulle vilja kunna spela piano. Riktigt imponerande om man te.x. skulle komma hem till en person och de råkar ha ett piano och man bara drar låt efter låt jättevackert.

Spelar gitarr redan men jag tycker inte gitarr känns riktigt lika "tungt" som piano. Visst kan man imponera bra på en gitarr, inte så att jag tycker gitarr låter tråkigt, men jag tror piano är mäktigare.

Sen min farbror har spelat mycket dragspel hemma hos oss så tror jag det skulle vara rätt häftigt att kunna spela. Dra fram ett dragspel mitt upp i allt, lite surprise =)

/Peace.

Nordenator
2009-01-05, 11:03
Vore grymt att vara riktigt riktigt duktig på munspel. Helt okej gitarrspelare finns det ju hur många som helst och alltid ska nån dra fram en gitarr på fest.

Att då kunna dra upp ett munspel ur fickan och spela som en Gud vore coolt.

Trummor kan jag spela och var hyfsat bra under gymnasietiden, det vore såklart häftigt att bli suverän på trummor också men det är mindre praktiskt att dra på än ett munspel.;)

Sen går ju munspel bra ihop med gitarr också! Men helt klart, gitarrister finns det för gott om. Man är inte så unik efter att ha spelat gitarr halvmycket i några år, det har halva Sverige också gjort.

Jag skulle vilja kunna spela piano. Riktigt imponerande om man te.x. skulle komma hem till en person och de råkar ha ett piano och man bara drar låt efter låt jättevackert.

Spelar gitarr redan men jag tycker inte gitarr känns riktigt lika "tungt" som piano. Visst kan man imponera bra på en gitarr, inte så att jag tycker gitarr låter tråkigt, men jag tror piano är mäktigare.

Sen min farbror har spelat mycket dragspel hemma hos oss så tror jag det skulle vara rätt häftigt att kunna spela. Dra fram ett dragspel mitt upp i allt, lite surprise =)

/Peace.

Do it! Personligen tyckte jag piano kändes vansinnigt mycket enklare än gura. Att lära sig grunderna som upplägg på ackord och liknande tar en kvart, och sedan kan man redan då dra igång med lätta ackordbaserade låtar. Inte riktigt samma inlärningskurva.

Rahf
2009-01-05, 11:14
Piano. Inget annat instrument kan framkalla så vackra slingor solo.

Tolkia
2009-01-05, 11:16
Jag skulle vilja kunna spela piano. Riktigt imponerande om man te.x. skulle komma hem till en person och de råkar ha ett piano och man bara drar låt efter låt jättevackert.
Mmmmm ... skitkul (not) att det där är precis det folk tror att man kan, om man kan spela piano (kan som i behärskar instrumentet). Att det är en helt annan sak att ha en gigantisk utantillrepertoar är ibland svårt att förklara ...

Syndicate
2009-01-05, 12:49
Gitarr

stevebc
2009-01-05, 12:52
Saxofon!

Har länge funderat på att köpa en, enbart för att kunna spela slingan i Baker Street, men vete tusan. Måste få tillbaka mitt gitarrflyt först känner jag.

Mmmmm ... skitkul (not) att det där är precis det folk tror att man kan, om man kan spela piano (kan som i behärskar instrumentet). Att det är en helt annan sak att ha en gigantisk utantillrepertoar är ibland svårt att förklara ...Wow. Word!

Scratch89
2009-01-05, 13:06
Kan inte Patriarch K skriva i den här tråden snart? :D

Grabben som spelar gitarr, munspel och synth samtidigt.

billmaier
2009-01-05, 13:40
Trummor!
Tänk att kunna spela så här (http://www.youtube.com/watch?v=TS2MUFsrGaU&feature=related) eller så här (http://www.youtube.com/watch?v=qLtmeOdG2xc) *drool*

stevebc
2009-01-05, 13:43
Trummor!
Tänk att kunna spela så här (http://www.youtube.com/watch?v=TS2MUFsrGaU&feature=related) eller så här (http://www.youtube.com/watch?v=qLtmeOdG2xc) *drool*Eller så här :)

3cXxQ5kQVO0

Fast då räcker det ju med två träpinnar och fyra gamla plastburkar :D

billmaier
2009-01-05, 13:49
3cXxQ5kQVO0



Killen är min nya idol :hbang:

Emil_Larsson
2009-01-06, 15:15
Do it! Personligen tyckte jag piano kändes vansinnigt mycket enklare än gura. Att lära sig grunderna som upplägg på ackord och liknande tar en kvart, och sedan kan man redan då dra igång med lätta ackordbaserade låtar. Inte riktigt samma inlärningskurva.

Är det verkligen så alltså. Jag har alltid tyckt att piano är betydligt svårare. Gick lite piano-kurs i skolan eller vad man skall kalla det och jag tyckte jag kom därifrån lika dålig på piano som innan.

Mmmmm ... skitkul (not) att det där är precis det folk tror att man kan, om man kan spela piano (kan som i behärskar instrumentet). Att det är en helt annan sak att ha en gigantisk utantillrepertoar är ibland svårt att förklara ...

Lite svårt för att förstå meningen men menar du att folk tar för givet att när någon sätter sig vid ett piano så skall han kunna dra vilken avancerad sång som helst, att det är såpass vanligt att folk kan spela piano eller är jag helt ute och seglar?

/Fred.

Mantus
2009-01-06, 15:19
Vore grymt att vara riktigt riktigt duktig på munspel. Helt okej gitarrspelare finns det ju hur många som helst och alltid ska nån dra fram en gitarr på fest.

Att då kunna dra upp ett munspel ur fickan och spela som en Gud vore coolt.


Great minds think alike.:D

Pejij
2009-01-06, 15:19
my heart will go on på panflöjt.

+1 !

stevebc
2009-01-06, 15:20
Lite svårt för att förstå meningen men menar du att folk tar för givet att när någon sätter sig vid ett piano så skall han kunna dra vilken avancerad sång som helst, att det är såpass vanligt att folk kan spela piano eller är jag helt ute och seglar?

/Fred.Säg att man är på en fest så finns det ett piano, eller en gitarr i mitt fall. Då kommer det alltid nån och säger "ja men du spelar ju gitarr!! spela nåt för oss". Grejen är att jag pallar inte lära mig hela pöbellåtar utan sitter hellre med några feta solon och försöker sätta dom fast mest sitter jag och improviserar till bakgrundsmusik. Det är riktigt härligt och något jag aldrig tröttnar på. Så när man då säger "nä men jag vet inte vad jag ska spela" så blir folk besvikna och förvånade. Man kan iofs alltid dra Summer of 69 men ändå, lämna mig i fred istället :)

Emil_Larsson
2009-01-06, 15:23
Säg att man är på en fest så finns det ett piano, eller en gitarr i mitt fall. Då kommer det alltid nån och säger "ja men du spelar ju gitarr!! spela nåt för oss". Grejen är att jag pallar inte lära mig hela pöbellåtar utan sitter hellre med några feta solon och försöker sätta dom fast mest sitter jag och improviserar till bakgrundsmusik. Det är riktigt härligt och något jag aldrig tröttnar på. Så när man då säger "nä men jag vet inte vad jag ska spela" så blir folk besvikna och förvånade. Man kan iofs alltid dra Summer of 69 men ändå, lämna mig i fred istället :)

Aha okay.

andnel
2009-01-06, 15:28
Lite svårt för att förstå meningen men menar du att folk tar för givet att när någon sätter sig vid ett piano så skall han kunna dra vilken avancerad sång som helst, att det är såpass vanligt att folk kan spela piano eller är jag helt ute och seglar?

/Fred.


Det är ungefär så han menar. Jag känner också igen denna förväntan hos människor. Har spelat gitarr i ~7 år och går för tillfället på musikskola, detta medför att alla på något sätt fått för sig att man har en - som sagt - gigantisk utantillrepertoar som är speciellt inövad för tillfällen då man råkar hitta en gura hemma hos en polare. Den vanligaste uppmaningen lär nog vara: "Spela ditt bästa", och ärligt talat har jag aldrig förstått hur man kan "spela sitt bästa"... skulle någon kunna förklara det för mig?

Tolkia
2009-01-06, 15:38
Är det verkligen så alltså. Jag har alltid tyckt att piano är betydligt svårare. Gick lite piano-kurs i skolan eller vad man skall kalla det och jag tyckte jag kom därifrån lika dålig på piano som innan.
Det beror lite på vad man menar med "dålig". Att lära sig kompa medelst ackord är enklare än att lära sig spela klassiskt. Piano är tacksamt på det sättet att det är svårt att göra riktiga falsktonskräckisar; det kan låta skit, men det blir aldrig samma katastrof som om man spelar riktigt dåligt på fiol. :D
Lite svårt för att förstå meningen men menar du att folk tar för givet att när någon sätter sig vid ett piano så skall han kunna dra vilken avancerad sång som helst, att det är såpass vanligt att folk kan spela piano eller är jag helt ute och seglar?
Nja, jag tolkade det du skrev som att du trodde att vem som helst som kan spela piano kan spontan-dra en massa låtar fritt ur hjärtat (komma hem till folk och dra låt efter låt jättevackert osv.). Det tar ju ganska lång tid att komma dit, tycker jag (det beror iofs också på hur mycket man övar utantillspelande). Jag råkade tyvärr OFTA ut för det (d.v.s. för oförstående bekanta) när jag spelade piano: "Jamen kan du inte spela lite". Öh, nej? :Virro

Vastrix
2009-01-06, 15:47
Är hyfsad på gitarr men jämfört med hur länge jag spelat är jag apkass, lektioner i 9 år och sedan eget plonkande de senaste åren.

Skulle vilja kunna spela munspel, piano och sax. I den ordningen. Jag införskaffade ett munspel för ett halv år sedan men det går trögt...

aggression
2009-01-06, 15:58
Säckpipa skulle vara fräckt att lära sig.

Kross
2009-01-06, 16:03
Saxofon!

Har länge funderat på att köpa en, enbart för att kunna spela slingan i Baker Street, men vete tusan. Måste få tillbaka mitt gitarrflyt först känner jag.

Wow. Word!

Omgomgomgomg tack för att du nämnde var den låten kommer ifrån. Har undrat det i säkert 10 år.

Annars skulle väl banjo eller säckpipa vara jävligt ballt att kunna lira.

hampfuz
2009-01-06, 16:09
Munspel och banjo, då kan man starta sitt eget lilla redneckband!

userfriendly
2009-01-06, 16:24
Elgitarr ftw! Jag skulle skriva låtar varje dag, leka Pj Harvey och bli vräkt.

johan karlberg
2009-01-06, 18:14
fiol, men tror det är ganska svårt att lära sig.
Och grannarna skulle nog inte uppskatta det nåt vidare

Cerberus
2009-01-06, 18:27
piano, främst för att jag gör musik med musen och det känns irriterande att köra så mkt trial and error för att få fram melodier. Sen tvåa e gitarr som jag också har, men inte orkat lära mig(otålig som fan e ja med).

tobbo
2009-01-06, 18:39
Omgomgomgomg tack för att du nämnde var den låten kommer ifrån. Har undrat det i säkert 10 år.



Haha, samma här. Den är med i någon skitreklam på MTV där några thailändare dansar. Nu blev ja lite osäker, men de måste vara den.

OnT: Piano tror ja, låter bra när min mamma spelar men är för lat för att lära mig.

Traenarn
2009-01-06, 18:46
MUNSPEL:hbang:
Det smidigaste instrumentet ever.
Säckpipa är coolast ever.

Emil_Larsson
2009-01-06, 19:45
Det beror lite på vad man menar med "dålig". Att lära sig kompa medelst ackord är enklare än att lära sig spela klassiskt. Piano är tacksamt på det sättet att det är svårt att göra riktiga falsktonskräckisar; det kan låta skit, men det blir aldrig samma katastrof som om man spelar riktigt dåligt på fiol. :D

Nja, jag tolkade det du skrev som att du trodde att vem som helst som kan spela piano kan spontan-dra en massa låtar fritt ur hjärtat (komma hem till folk och dra låt efter låt jättevackert osv.). Det tar ju ganska lång tid att komma dit, tycker jag (det beror iofs också på hur mycket man övar utantillspelande). Jag råkade tyvärr OFTA ut för det (d.v.s. för oförstående bekanta) när jag spelade piano: "Jamen kan du inte spela lite". Öh, nej? :Virro

Nu är jag med =)
När jag tänkte på piano tänkte jag på min musiklärare som spelat piano i många herrans år. Säger man en låt till honom så hittar han snabbt hur han skall få fram melodin. Nästan skrämmande, vi har verkligen sagt låtar alltifrån ballader till hårdrock till dansband och han klarar det mesta. Det är ju inte 100 % korrekt rätt igenom men man hör klart och tydligt att det är den sången man söker.

Nu är det ju iofs inte bara hans pianotalanger som ger honom den här förmågan utan att han är också väldigt allmänintresserad av musik. Han lyssnar på allt och kan texter till väldigt många låtar så det gäller ju att man kan det bra om man skall vara "grym på piano" inför folk.

Nu blev det massa onödigt tjat här men skit samma.

/Fred.

tp_88
2009-01-06, 19:45
Gitarr hade jag nöjt mig med.

Tolkia
2009-01-06, 19:51
Nu är jag med =)
När jag tänkte på piano tänkte jag på min musiklärare som spelat piano i många herrans år. Säger man en låt till honom så hittar han snabbt hur han skall få fram melodin. Nästan skrämmande, vi har verkligen sagt låtar alltifrån ballader till hårdrock till dansband och han klarar det mesta. Det är ju inte 100 % korrekt rätt igenom men man hör klart och tydligt att det är den sången man söker.
Jag har också stött på ett par stycken av den kalibern. Gnnnnnnnnnnnnnnn avundsjuka ... (eftersom jag är född på stenåldern - och hade en pianolärare som var jämnårig med Urcellen Ellen - var det här med att kompa och ta ut själv inte en grej på min tid, följaktligen kan jag spela en del klassiskt efter noter men suger på spontanspel).
fiol, men tror det är ganska svårt att lära sig. Och grannarna skulle nog inte uppskatta det nåt vidare
Hur kunde jag glömma fiol; så coolt och så sobert på en gång.
piano, främst för att jag gör musik med musen och det känns irriterande att köra så mkt trial and error för att få fram melodier.
Inte skriva det jag vill skriva, inte skriva det jag vill skriva, inte skriva det
jag vill skriva ... :D

Scratch89
2009-01-06, 20:22
Gitarr hade jag nöjt mig med.
Hur går det med spelandet? :)

Inte skriva det jag vill skriva, inte skriva det jag vill skriva, inte skriva det
jag vill skriva ... :D

:D

tp_88
2009-01-06, 20:59
Hur går det med spelandet? :)
Allt annat än bra.

skaparn
2009-01-06, 21:26
Gitarr Jag har sjukt bra licks inom mig som bara vill ut. Kunde jag spela gitarr skulle varken ni eller jag lyssna på annat.

Cerberus
2009-01-06, 23:25
Inte skriva det jag vill skriva, inte skriva det jag vill skriva, inte skriva det
jag vill skriva ... :D

jasså en musiker i dig :D