handdator

Visa fullständig version : Variera antal reps och sets lr inte?


knubben
2009-01-05, 00:29
Tjena!

Jag har läst en hel del trådar här på kolozzeum och många skriver att det ska vara bra att variera antal reps och sets. Jag och min polare tänkte köra lätt och tung vecka. Lätt vecka = 4x12 Tung vecka = 4x6
Dock så frågade jag en tränare på gymmet om det är bra att variera men då sa han att man _inte_ ska göra det. Att det är bäst att bara köra på 4x6.

Så, hur ska man köra för att maxa i volym? Variera eller inte?

pz

wittzell
2009-01-05, 00:56
Har för mig att de flesta kör färre set under tunga perioder än under lätta perioder, men är inget expert på frågan. Sedan bör du ju nog också anpassa antalet set till storleken på muskeln. I basövningarna till exempel kan du absolut köra 10+ set, medan det antagligen räcker med ~3 set per bicepövning. Och ja, du bör absolut variera! Tror nog att det är viktigare att variera antalet reps (dvs. variera vikten) än att variera antalet set.

Scratch89
2009-01-05, 01:16
Det beror på vad du har för mål med träningen, och vilken muskel och övning det handlar om. Att i knäböj köra 4 x 12 skulle jag dö av, men i hantellyft åt sidan skulle det gå bra. Jag tror att man kan variera rätt så friskt, utan att det ska behöva vara negativt. Troligen är det bara bra, med annorlunda muskelfiberaktivering. Sen behöver man inte konsekvent träna på samma vikt heller. En övning kan ju vara uppbyggd så här, t.ex.:

50 kg x 12
60 kg x 10
70 kg x 8
80 kg x 6

Eller tvärtom. Eller ett set på 50, två på 80, och ett på 50. Eller tvärtom.