handdator

Visa fullständig version : Ont i muskelfästet av bänkpress


Jacke89
2009-01-04, 23:30
Hejsan alla.

När jag kör bänkpress och lutande bänkpress så gör det ont i vänster bröstet, där uppe precis där bröstet övergår till armen vid framsidan av armhålan eller vad man ska säga, särskilt om jag maxar i bänkpress så gör det ont där men även när jag tränar vanligt. Kan lyfta upp med högern, men när det känns sådär så kan det bara skaka och ta stopp där nere i bänkandet.

Vad beror det på och vad är det för fel? Och hur bör jag göra för att åtgärda det, någon som vart med om det? Vad kan det leda till?

Jag tycker att det är obehagligt.. Tacksam för svar.

ChrisDEFC
2009-01-04, 23:42
kan va många olika saker och tror ingen kan hjälpa dig enbart utifrån den texten. om det känns okej att stretcha så tycker jag du kan testa att stretcha 1-2ggr/dag i några dagar(för att få upp smidigheten) och skippa bänkpress helt i 1-2veckor och sen se om det känns bättre. kan ju va sträckning, överansträning, inflamation, behöver heller inte nödvändigtvis va bröstmuskeln kan även vara framsida axel åxå. men ett generellt tips är att när något gör ont så gör inte det och känner du ändå att du vill göra det så sänk vikterna rejält och prova. känner du av det även då så skulle jag som sagt skippat den övningen helt ett tag. är det något du känner att du lider av så får du väl söka läkarhjälp eller iaf tala med en sjukgymnast el liknande.

Scratch89
2009-01-05, 00:06
Jag tror att du maxar för ofta i bänkpress, om du märker av problemet tillräckligt mycket för att göra en tråd om det.

Hur ofta maxar du? Hur ofta tränas det bröst och axlar?

Jacke89
2009-01-05, 00:20
Jag tror att du maxar för ofta i bänkpress, om du märker av problemet tillräckligt mycket för att göra en tråd om det.

Hur ofta maxar du? Hur ofta tränas det bröst och axlar?

Maxade ofta förr, men har lugnat mig med det men gjorde det för första gången på kanske 1.5 månader nu i förrgår och då "högg" det till.

Jag tränar bröst och axlar 2 ggr / vecka i halvkropssplitt.

för bröst: bänkpress, och lutande bänk (ska dock byta mot lutande hantelpress).
axlar: drag till hakan och hantellyft framåt).

2 gånger i veckan på varje övning, 3-4 set per övning.

Scratch89
2009-01-05, 01:13
Är du nära fail på många set? Alltså, kör du tills det tar stopp? Att konsekvent ta i tills man spricker är inte bra i det långa loppet.

Jag skulle skippat hantellyften framåt, och istället lagt in träning för baksidan av axlarna, eller eventuellt nöjt mig med bara drag till hakan. Det kan mycket väl var axlarna som är problemet, och inte bröstet, då främre delen av axeln och bröstet ligger på varandra i axeln.

http://www.criticalbench.com/muscles/chest-muscles-pecs-anatomy.jpg

Tänk på att axlarna arbetar i nästan alla övningar som involverar överkroppen, antingen som agonister, antagonister eller statiskt.

ChrisDEFC
2009-01-05, 15:20
Jag skulle skippat hantellyften framåt, och istället lagt in träning för baksidan av axlarna

+1 hantellyft framåt känns omotiverat, hantellyft i sidled eller framåtlutande hantellyft i sidled är bättre om du ska köra axlar direkt efter bröst.

obesogen
2009-01-05, 15:29
Herrarna ovanför har gett bra tips. Dock är det sällan som problemen kommer från främre delta utan snarare strukturerna under dvs cuffen alternativt bicepssenan. Tycker även du kan skippa drag till hakan som är en riktigt dålig övning för axlarna.

Mushan
2009-01-05, 16:06
Precis detta får jag också.. Ska kollas upp på Tors. Får liksom ont i nyckelbenet, eller vid. Speciellet när jag bänkar tungt, och nästan failar, högra axlen hänger inte med ordentligt, känns som det ska gå ur led nånstans. Samt att det gör lite ont vid axlen/nyckelbenet.. Svårt att förklara..

jokem
2009-01-06, 00:08
Inte rotatorcuffarna som spökar ? Så som det var för dig Mushan var det för mig förut och jag gick till sjukgymnast (även fast det var för ryggen jag gick dit) och hon gav mig råd om hur jag skulle träna upp det, då skulle jag köra lite grejer för rotatorcuffarna!

Mushan
2009-01-06, 12:35
Inte rotatorcuffarna som spökar ? Så som det var för dig Mushan var det för mig förut och jag gick till sjukgymnast (även fast det var för ryggen jag gick dit) och hon gav mig råd om hur jag skulle träna upp det, då skulle jag köra lite grejer för rotatorcuffarna!

Kommer med edit på Torsdag, då jag ska till sjukgymnast, så får vi se!