handdator

Visa fullständig version : Hur har ni råd med kvarg?


tsp
2009-01-04, 20:40
Har aldrig riktigt sett varför hela brädan sitter och klämmer i sig kvarg dagarna långa? 250g kesella kostar ju fan över 10kr, och de flesta verkar äta mellan 0.5-1kg om dagen vilket blir rätt mycket pengar i längden! Finns väl mycket billigare proteinkällor än så? Eller kan man köpa billig kesella/kvarg någon annanstans?

Torwald
2009-01-04, 20:44
På Lidl kostar kvargen 11.99/500g (åtminstone i Stockholm), det vill säga kring halva priset jämfört med Arla. Milbona är det som gör den. Det är ju en superbillig proteinkälla!

...och så är det gott också!

Matthew_90
2009-01-04, 20:46
Yes, alla vallfärdar till Lidl.

Arnesson
2009-01-04, 20:47
Finns även billigare variant på Willys, men alla smakar ju skit =)

isterbuk
2009-01-04, 21:12
Kör Milbonas från lidl då får du 500g för samma pris som Arlas motsvarighet, dessutom tycker jag Milbonas kvarg är mycket godare.

Onigiri
2009-01-04, 21:15
Att äta kvarg varje dag blir ju lite väl tjatigt. Kanske lägger femtio kronor på kvarg per vecka = 3 burkar cirka.

Men som de andra skriver, Milbona är hälften så dyr som Arlas. Väntar bara på att Lidl ska byggas klart här så är jag en i Milbonagänget också :)

mikaelj
2009-01-04, 21:46
Nettos tycker jag är godast, 13 kr/500g, men bara 8,9% protein.

Cidersson
2009-01-04, 21:53
Jag har i drygt 3½ år alltid käkat arlas lättkesella 250g innan läggdags slaviskt! Väldigt sällan jag missat det. Nu har jag nyligen gått över till Lidl's kvarg för halva priset, på tiden!!!

3½ år = 1277~ dagar, och om jag inlett kvargkarriären på Lidl istället för ica hade jag sparat ca 5 kr om dagen * 1277 = 6385 kr.

En deprimerande tanke...

Fjäderfrans
2009-01-04, 21:56
Jag har i drygt 3½ år alltid käkat arlas lättkesella 250g innan läggdags slaviskt! Väldigt sällan jag missat det. Nu har jag nyligen gått över till Lidl's kvarg för halva priset, på tiden!!!

3½ år = 1277~ dagar, och om jag inlett kvargkarriären på Lidl istället för ica hade jag sparat ca 5 kr om dagen * 1277 = 6385 kr.

En deprimerande tanke...

Är det bra och käka de innan man lägger sig? Bra och äta som mellanmål direkt innan man lägger sig om man gärna vill gå upp i vikt eller är det bara allmänt bra?

King Grub
2009-01-04, 21:58
Det är kaseinprotein. Det är ett fullvärdigt protein vid vilket tillfälle som helst.

Går upp i vikt gör man inte mer eller mindre av ett visst enskilt livsmedel.

Fjäderfrans
2009-01-04, 22:00
Det är kaseinprotein. Det är ett fullvärdigt protein vid vilket tillfälle som helst.

Går upp i vikt gör man inte mer eller mindre av ett visst enskilt livsmedel.

Okej så jag kan blanda de med gröten eller käkas direkt, låter nice! Tack.

Vastrix
2009-01-04, 23:48
Okej så jag kan blanda de med gröten eller käkas direkt, låter nice! Tack.

Blanda med gröt låter kanske inte så nice men smaken är ju som baken...
När jag började käka kvarg tog jag det på mackan med kanel, mkt gott. Men man vänjer sig vid smaken så nu är det inga problem att äta med sked.

Fjäderfrans
2009-01-04, 23:50
Blanda med gröt låter kanske inte så nice men smaken är ju som baken...
När jag började käka kvarg tog jag det på mackan med kanel, mkt gott. Men man vänjer sig vid smaken så nu är det inga problem att äta med sked.

Jaha okej jag har inte hunnit testa ännu men får se, tack för tipset i alla fall. Ska testa på mackan då!

Eddie Vedder
2009-01-05, 07:11
Blanda med gröt låter kanske inte så nice men smaken är ju som baken...

Det är helt okej, väldigt många som gör så. Keso i gröt är också populärt, desutom mycket godare i mina ögon. Jag är verkligen ingen kvargälskare men om jag någon gång för omväxlings skull köper en burk blir det som grötingrediens eller avocadoröra.

shadowfire
2009-01-05, 08:40
Provade dessertvarianten av kesella, men tyvärr är det en viss skillnad på innehållet i de rackarna. Annars var det sjukt gott, behöver inte ha fun light eller något utan kan bara sleva direkt ur burken. Det är dock 170kcal istället för 140kcal och fördelat på 7.5g prot, 18g kollisar o 7,5g fett.

Stort steg upp på kollisarna till favör för en godare smak alltså.

Greven_2008
2009-01-05, 08:53
köper rätt ofta på lidl man får ju hur mkt som helst för typ en hundring. även deras keso är billig (7 spänn för 200g typ)... växlar lite mellan deras skit och nettos halvkassa "franska" kvarg (god) samt willys (rätt god) fast de blir rätt mkt arlas för det mesta ändå... dock är det ofta man kommer till lidl för o hamstra och det knappt finns nåt ("vi får in nytt imorrn") ... gillar deras light-keso. bra innehåll+smak.. lite yoghurt aktig.

coop konsum eller va de heter ligger på vägen till jobbet så där stannar ja ofta o köper nåra lök/chili-keso för 19-20 spänn stycket (250g! hutlöst...) för priset av 2 lök keso 250g får man ju nästan 2kg kesella på lidl, eller 1+kg keso... håller inte på o vänder på småpengar men det kan man ju irritera sig på att de skiljer så mkt i priset *grr*

Kischen
2009-01-05, 08:55
Käkar två st arla äpple/päron/vanilj-keso om dagn så jag kommer knappast undan billigt:)

14K
2009-01-05, 09:42
Lidl är det bästa du kan köpa hos, ca 3 år sen när jag köpte kessela upptäckte vi (min bror & jag) detta fenomen KVARG för 7-8kr då.. 500g... nu ligger den på ca:11kr, FORTFARANDE billigare än kessela. Brukar köpa ett flak itaget, går på ca 140kr o det räcker långt.
Ta dig till närmaste Lidl o gå loss =)

Alfred Nobel
2009-01-05, 09:43
11.90 pungar jag upp för en låda, 500g, kvar på LIDL

CiCoro
2009-01-05, 09:56
va e de ni snackar om? har märkt av att ni nämner kessela lite här och där..e de så bra eller? vet inte så mycket om sånt trots att ja e 19 men mossan handlar fortfarande i affärerna..

Eddie Vedder
2009-01-05, 10:18
va e de ni snackar om? har märkt av att ni nämner kessela lite här och där..e de så bra eller? vet inte så mycket om sånt trots att ja e 19 men mossan handlar fortfarande i affärerna..

Det är proteinrikt och proteinet är av bra kvalité. Dessutom kan det ofta fungera som ersättning till många olika maträtter som annars innehåller t.ex. créme fráiche och/eller gräddfil t.ex. Finns ju de som vill minska fettet i maten och vill man det kan ju kvarg som ersättare i den typen av rätter vara en lösning.

Men inte finns det något "magiskt" med kvarg och det är inte på något sätt ett måste.

Onigiri
2009-01-05, 11:25
Där högg du i sten Eddie! Nog fan är det något magiskt med kvarg och funlight... ;)

Fjäderfrans
2009-01-05, 11:28
Där högg du i sten Eddie! Nog fan är det något magiskt med kvarg och funlight... ;)

Hur mycket funlight och hur mycket kvarg brukar du blanda med? 250 g kvarg och typ 1 dl funlight eller hur gör man. Vad brukar du ha det till? Vad jag förstått har folk de på mackorna och i gröten, finns det något mer bra att ha kvarg i?

MVH,

J.V
2009-01-05, 11:31
3-4 korkar Fun Light blir fin smak och yoghurtkonsistens.

Kvarg/kesella är utmärkt att göra proteinrika smoothies på.
Kvarg, mjölk, en banan och frysta bär. Där har du dunderhonung.

Onigiri
2009-01-05, 11:33
Fjäderfrans:

250g kvarg, valfri mängd saft, äta med sked eller på gröt.

Ibland köper jag färdigskivad kalkon på 100-130g (lite olika vad påsarna väger) delar isär dem bitarna och slår på kvarget + cayenpeppar.

Frysta bär i kvarg är också kanon.

Ungrim
2009-01-05, 11:36
Hur mycket funlight och hur mycket kvarg brukar du blanda med? 250 g kvarg och typ 1 dl funlight eller hur gör man. Vad brukar du ha det till? Vad jag förstått har folk de på mackorna och i gröten, finns det något mer bra att ha kvarg i?

MVH,

1000 och 1 sätt att äta kvarg:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57828

Fjäderfrans
2009-01-05, 11:38
J.V, låter väldigt smarrigt, ska lätt testa men hur mycket mjölk man tar spelar ingen större roll va.

Onigiri, ska också testa det! Tack så mycket för båda svaren.

Unigrim, tack för länken.

J.V
2009-01-05, 11:46
J.V, låter väldigt smarrigt, ska lätt testa men hur mycket mjölk man tar spelar ingen större roll va.Mjölken är mest för konsistensen, brukar inte göra så mycket för smaken.

WHITEFOLKS
2009-01-05, 11:49
När kvargen låg på 6kr/500g på lidl så var den rätt prisvärd. Nu när den kostar 11-12kr så är den alldeles för dyr för mig.

Fjäderfrans
2009-01-05, 12:06
Mjölken är mest för konsistensen, brukar inte göra så mycket för smaken.

Aha okej men då ska jag iväg och köpa kvarg på lidl och funlight. Detta funkar lite till allting, frukost, mellanmål och kvällsmål vad jag förstått. Bättre kan det inte bli hehe.

Eddie Vedder
2009-01-05, 13:21
Där högg du i sten Eddie! Nog fan är det något magiskt med kvarg och funlight... ;)

Det magiska skulle väl i såfall vara hur det lyckas skapa en sådan närmast religiös status. Så kvargens förmåga att trollbinda tränande personer kanske kan ses som närmast övernaturlig.:D

tsp
2009-01-05, 15:41
Det är kaseinprotein. Det är ett fullvärdigt protein vid vilket tillfälle som helst.

Går upp i vikt gör man inte mer eller mindre av ett visst enskilt livsmedel.

Är inte kasein väldigt bidragande till diabetes? Känns inte så värt att smälla i sig typ 2kg kvarg i veckan i så fall..

Greven_2008
2009-01-05, 15:51
enda anledning ja äter det är för o öka proteinhalten i de flesta maträtter ja äter... och nåt vettigt o fylla buken me när ja jobbar natt... tycker inte det är nån höjdare annars. en grej ja märkt är att ja inte gärna gör käk me creme fraiche för de känns som ja "går miste" om prrrrrrottteeeinnn då... fast ja äter lite annan/lyxigare mat på helgerna funkar fint för mig.

Eddie Vedder
2009-01-05, 15:52
Är inte kasein väldigt bidragande till diabetes? Känns inte så värt att smälla i sig typ 2kg kvarg i veckan i så fall..

Jo det diskuteras som en riskfaktor. Hur potent den är i sig är ju svårt att svara på, det finns ju väldigt väldigt många faktorer som påverkar och håller man vikten, är fysiskt aktiv, saknar hereditet för sjukdomen o.s.v. är det nog knappast något att oroa sig för.:)

För övrigt gäller det främst skandinaviska kor, jag har glömt om Milbona är danskt eller tyskt.

WHITEFOLKS
2009-01-05, 15:55
Ganska säker på att Milbona är tyskt.

tsp
2009-01-05, 15:57
Jo det diskuteras som en riskfaktor. Hur potent den är i sig är ju svårt att svara på, det finns ju väldigt väldigt många faktorer som påverkar och håller man vikten, är fysiskt aktiv, saknar hereditet för sjukdomen o.s.v. är det nog knappast något att oroa sig för.:)

För övrigt gäller det främst skandinaviska kor, jag har glömt om Milbona är danskt eller tyskt.

Är skandinaviska kors mjölk mer "potent" eller vad menar du?

Eddie Vedder
2009-01-05, 16:00
Är skandinaviska kors mjölk mer "potent" eller vad menar du?

Sambandet mellan mjölk och diabetes gäller främst skandinaviska kor ja. Varför vet jag inte exakt.

tsp
2009-01-05, 16:30
Sambandet mellan mjölk och diabetes gäller främst skandinaviska kor ja. Varför vet jag inte exakt.

Okej. Kan det inte vara så att det har med skandinaviska människor att göra? Vi använder ju jävligt mycket mjölk här så det kanske är därför man får det resultatet?

Eddie Vedder
2009-01-05, 16:48
Okej. Kan det inte vara så att det har med skandinaviska människor att göra? Vi använder ju jävligt mycket mjölk här så det kanske är därför man får det resultatet?

Jag ska inte säga varken bu eller bä här då jag inte har ork att kolla upp det just nu. Dock vet jag att King Grub har bättre koll på det här (skräll va?:D) och om du söker runt lite på fler trådar om mjölkkonsumtion hittar du säkert referenser.

Ett sökord som "skandinaviska" där du väljer inlägg gjorda av King Grub i kostforumet lär hitta rätt direkt.:thumbup: