handdator

Visa fullständig version : Bygga muskler och springa samtidigt?


knubben
2009-01-03, 22:21
Tjenare!

Har gymmat i ca ett år nu, om inte exakt ett år! Jag har bara pumpat muskler hela tiden, ej sprungit något och det har ju straffat sig på sitt vis (fått en hel del fett på magen, fettvalkar osv på sidorna). Frågade en av tränarna på gymmet om man kan springa samtidigt som att bygga muskler och då sa han att man inte skulle det pga att det ej skulle ge maxresultat på musklerna osv.
Jag undrar om man inte kan köra på som vanligt, träna lika ofta och äta lika mycket, bara att man tillsätter 3 springpass om dagen. Tänkte deffa i mars och vill ha av lite fett innan dess ^^

Hoppas jag kan få ett bra svar, tack för ett MYCKET bra forum annars. PEACE

Ostknäcket
2009-01-03, 22:26
njaä nu fattar jag inte, ska du ha av lite fett innan deffen? Med andra ord ska du deffa innan deffen? Visst kan du bygga samtidigt som du springer, men jag tycker kanske 3 springpass om dagen verkar lite väl mycket.

knubben
2009-01-03, 22:26
Menade 3 springpass i veckan!

KaptenKnäsvag
2009-01-03, 22:28
Tjenare!

Har gymmat i ca ett år nu, om inte exakt ett år! Jag har bara pumpat muskler hela tiden, ej sprungit något och det har ju straffat sig på sitt vis (fått en hel del fett på magen, fettvalkar osv på sidorna). Frågade en av tränarna på gymmet om man kan springa samtidigt som att bygga muskler och då sa han att man inte skulle det pga att det ej skulle ge maxresultat på musklerna osv.
Jag undrar om man inte kan köra på som vanligt, träna lika ofta och äta lika mycket, bara att man tillsätter 3 springpass om dagen. Tänkte deffa i mars och vill ha av lite fett innan dess ^^

Hoppas jag kan få ett bra svar, tack för ett MYCKET bra forum annars. PEACE

Att du fått oönskat fett är ju inte en direkt konsekvens av att du inte har sprungit.

Du får läsa på lite på internet och få en generell förståelse av kost/träning...

knubben
2009-01-03, 22:29
Ostknäcket:

Nää, inte deff innan deff, vill bara kunna springa 3 ggr i veckan utan att det ska påverka min muskelutveckling!

isglass
2009-01-03, 22:29
så du ska springa 3 gånger per dag? hardcore

Ostknäcket
2009-01-03, 22:32
Jag vet inte säkert hur mycket 3 pass i veckan påverkar din muskelutveckling i praktiken, men bästa förutsättningarna får du om du försöker hålla spring och styrkepassen på olika dagar, eller springa på morgonen och styrka på kvällen om du måste ha båda passen på samma dag.

KaptenKnäsvag
2009-01-03, 22:32
Ostknäcket:

Nää, inte deff innan deff, vill bara kunna springa 3 ggr i veckan utan att det ska påverka min muskelutveckling!

Varför vill du börja kuta?

Ostknäcket
2009-01-03, 22:33
så du ska springa 3 gånger per dag? hardcore

Menade 3 springpass i veckan!

Du kan ju läsa igenom tråden också Isglass, den är inte lång. ;)

knubben
2009-01-03, 22:36
Varför vill du börja kuta?


Jag vill börja springa pga att jag vill få bort _lite_ fett innan deffen så att deffen inte ska ta kål på mig och att jag har tröttnat allmänt på mina fettvalkar :P

Ostknäcket
2009-01-03, 22:38
Jag vill börja springa pga att jag vill få bort _lite_ fett innan deffen så att deffen inte ska ta kål på mig och att jag har tröttnat allmänt på mina fettvalkar :P

Bara för att du börjar springa betyder inte det att får bort lite fett, för att få bort fett måste du äta mindre än du gör av med. Och det kan du göra även ifall du sitter framför datorn hela dagarna (Även ifall det kanske inte är det bästa sättet)

rosto
2009-01-03, 22:45
Deffguiden är bra som start http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Angående samtida konditions och styrketräning finns det massor att läsa på forumet om du använder sökfunktionen.

Vezzlan
2009-01-03, 22:47
Frågade en av tränarna på gymmet om man kan springa samtidigt som att bygga muskler och då sa han att man inte skulle det pga att det ej skulle ge maxresultat på musklerna osv.
Jag undrar om man inte kan köra på som vanligt, träna lika ofta och äta lika mycket, bara att man tillsätter 3 springpass om dagen. Tänkte deffa i mars och vill ha av lite fett innan dess

Det går att konditionsträna och bygga muskler samtidigt, men det tar något längre tid. Hjärtat är en muskel som behöver tränas det också.

Är du inte van att springa kan det vara idé att börja lugnt. Om du söker så lär du hitta fler trådar som behandlar ämnet.

ajminfot
2009-01-03, 23:32
börja inte bli alltför hardcore efter ett tag bara, det misstaget gjorde jag och någon vecka senare gjorde det ont på diverse ställen i benens leder...

Annars har jag fystränningar som e rätt högintensiva inomhus 2x i veckan samtidigt som jag gymmar 2-4x i veckan...Får dock resultat i de flesta gymgrenar eller vad man ska kalla det, även om jag kanske skulle kunna få snabbare resultat om jag inte var på fyspassen. Doc värderar jag min kondition , smidighet osv mer än den lilla skillnaden det kanske skulle göra att lägga fysen åt sidan för gymmandets skull.

Klart värt att löpa me andra ord...

burtan
2009-01-03, 23:38
Jag vill börja springa pga att jag vill få bort _lite_ fett innan deffen så att deffen inte ska ta kål på mig och att jag har tröttnat allmänt på mina fettvalkar :P

Jag skulle rekomendera att läsa deffguiden för jag tror inte du har så bra koll på hur det funkar med kcal in/ut. Om du börjar löpa med syfte att få bort fett så är det en deff du är inne i.

Ovan är skrivet i all välmening. Alla kan inte veta hur det funkar.

Mvh Andreas.

pwnyou
2009-01-04, 00:18
Ifall du inte vill/bryr dig om att förbättra din kondition så behöver du inte springa. Alls.

Om du bara vill förlora fett så gäller det bara att förbruka mer kalorier än du gör av med. Som sagt, läs deff-guiden. Ät lite mindre eller rör på dig lite mer (Du behöver inte jogga som cardio-träning, ifall du bara bryr dig om att förlora fett) eller en kombination av dessa.

Världens bästa marathonlöpare kan inte bänka särskillt mycket.
Världens bästa styrkelyftare kan inte jogga särskilt fort/länge.

Konditionsträning och styrketräning tar ut varandra, och kommer ge en negativ effekt på den andra träningen.

Ostknäcket
2009-01-04, 00:27
Ifall du inte vill/bryr dig om att förbättra din kondition så behöver du inte springa. Alls.

Om du bara vill förlora fett så gäller det bara att förbruka mer kalorier än du gör av med. Som sagt, läs deff-guiden. Ät lite mindre eller rör på dig lite mer (Du behöver inte jogga som cardio-träning, ifall du bara bryr dig om att förlora fett) eller en kombination av dessa.

Världens bästa marathonlöpare kan inte bänka särskillt mycket.
Världens bästa styrkelyftare kan inte jogga särskilt fort/länge.

Konditionsträning och styrketräning tar ut varandra, och kommer ge en negativ effekt på den andra träningen.

Men 100meters löpare (eller liknande) har ofta en, enligt mig, acceptabel fysik.

pwnyou
2009-01-04, 00:31
100meters löpare (eller liknande) har ofta en, enligt mig, acceptabel fysik.

Jag håller med om det. Men exakt vad hade det med min post att göra? :P

Ostknäcket
2009-01-04, 00:50
Jag håller med om det. Men exakt vad hade det med min post att göra? :P

Menade bara att man behöver inte dra extremfall åt båda hållen, då jag tvivlar på att den här killen vill bli världens bäste maratonlöpare/bänkare.

tsp
2009-01-04, 01:44
Det ska nog inte vara någon fara.. Även olympia-grabbarna kör ju cardio regelbundet (Coleman har/hade väl 3 pass i veckan?) och deras muskelutveckling är ju den absolut bästa i världen.

Ostknäcket
2009-01-04, 01:51
Det ska nog inte vara någon fara.. Även olympia-grabbarna kör ju cardio regelbundet (Coleman har/hade väl 3 pass i veckan?) och deras muskelutveckling är ju den absolut bästa i världen.

Sen fanns det ju den killen (glömt namnet) i allmänt för några dagar sen som åt ris och bönor 1 gång om dagen, och han hade rätt hyfsade muskler... (Vilket inte skulle funka för oss "normala") Det handlar mer om vilka/hur mycket preparat de använder. Men håller ändå med dig om att det nog inte kommer att göra någon större skillnad i praktiken.

tsp
2009-01-04, 01:56
Sen fanns det ju den killen (glömt namnet) i allmänt för några dagar sen som åt ris och bönor 1 gång om dagen, och han hade rätt hyfsade muskler... (Vilket inte skulle funka för oss "normala") Det handlar mer om vilka/hur mycket preparat de använder. Men håller ändå med dig om att det nog inte kommer att göra någon större skillnad i praktiken.

Sant. Men att som halvseriös tränande vara rädd för konditionsträningens negativa effekter är faktiskt skrattretande. :P Jag skulle vilja påstå att man i princip bara har positivt att hämta av en förbättrad kondition, lever längre, friskare, orkar mer i vardagen och dessutom orkar man träna mer på gymmet. ;)

Anton Fräs
2009-01-04, 02:01
2-3 pass i veckan har nog inte en alltför stor inverkan, kör man däremot 7-9 konditionspass i veckan har det nog en stor negativ inverkan på muskelbyggning skulle jag vilja påstå.

Ostknäcket
2009-01-04, 02:03
Sant. Men att som halvseriös tränande vara rädd för konditionsträningens negativa effekter är faktiskt skrattretande. :P Jag skulle vilja påstå att man i princip bara har positivt att hämta av en förbättrad kondition, lever längre, friskare, orkar mer i vardagen och dessutom orkar man träna mer på gymmet. ;)

Njaaää... vara rädd för konditionsträning tycker jag inte man behöver vara iheller. Men att t.ex. köra 7 hårda cardiopass i veckan när man har prio på muskeltillväxt/styrka tycker jag är onödigt. Men nej att vara rädd för att dra ut och springa 2-3 ggr i veckan tycker jag också är överdrivet i många fall.

Eddie Vedder
2009-01-04, 08:05
Det är ju extremt svårt att svara när du inte berättar vad ett "springpass" faktiskt innebär knubben. Är det lite lätt joggande i 20 minuter kommer det ju inte inverka negativt ens för någon som tidigare bedrivit obefintligt med konditionsträning.

Om du däremot ger dig på ett alldeles för tufft konditionsupplägg som du inte kan hantera då kommer du ju antingen tappa ork/motivation eller skada dig/slita ut dig. Så lite mer detaljerad information hade ju varit ett bra underlag för att kunna ge bättre svar.

I vilket fall som helst är allts som behöver nämnas om fettförluster redan nämnt. Du kommer alltså inte tappa fett av löpningen per se om du samtidigt fortsätter att äta för viktuppgång. Din konditions förbättras men mer fett på kroppen kommer du fortsätta att få vid överätande, även om du konditionstränar.

isglass
2009-01-04, 10:01
Du kan ju läsa igenom tråden också Isglass, den är inte lång. ;)

TS skrev "bara att man tillsätter 3 springpass om dagen."

När jag posta inlägget så hade han tillagt att han skrivit fel, mall groda !*grr27*