handdator

Visa fullständig version : Ansluter sig till flocken


p-runesson
2009-01-03, 21:47
Hallå alla kolloare!

Har luskat runt på forumet här och läst ett jäkla massa om träning och kondition då jag fick ett infall och ett sjuhelvetes intresse utav att träna. Sagt och gjort började jag träna på ett lokalt gym för ca 4 månader sen, läste om övningar på flera sidor och hur andra gör/gjort. Men i mitten av november tappade jag all min lust, kände mig tvingad att gå till gymmet och efter var jag inte nöjd alls, tror det beror dock på att jag blev varslad ifrån mitt jobb och nu när jag är arbetslös så sover jag till 1-2 och äter hur dumt som helst, innan åt jag på fasta tider och sov bra, till skillnad som nu. Men nu ska det bli ändring på det i 2009!

Så nu tänkte jag göra mitt första inlägg här på kollozzeum för att presentera vem jag är och hur jag tänkte lägga upp min träning tillsammans med min kost och hoppas på att ni kan hjälpa mig att uppnå mina mål:)

Lite bakgrund om mig
Heter Patrik Runesson är 21 år, fyller 22 i februari och bor i ett litet samhälle som heter Kvänum, ligger strax under Vänern. Spenderat större delen av mitt liv framför datorn samtidigt som jag spelade fotboll i ca 7 år tills jag skadade min menisker allvarligt när jag var 17 och efter satt jag alltid vid datorn när jag inte var i skolan osv. Vägde 118kg när jag tog studenten sommaren 2007 och var ungefär 1,80cm lång. Efter studenten tog jag itu med min övervikt och var ute och gick 4 dagar i veckan och sprang 3 ggr i veckan, slutade med allt godis, dricka och all sån onyttig skit fram till jul, åt mycket mindre och vid jul så vägde jag plötsligt 96kg, kände mig verkligen hur jävla glad som helst!! Fick jobb strax efter och fick mig ett sånt folk kallar "ett liv":cool:.

Blev allt mer intresserad av kondition och träning och efter 1 år så började gå på gym men tröttnade i nov/dec som sagt ibörjan av posten..

Men nu är jag mer motiverad än nånsin och SKA lyckats med att orka träna oftare, gå upp tidigt, äta på fasta tider och få i mig rätt mat och bygga på en helt ok kropp. Väger nu 96kg och är ca 1,85cm lång nu. Mitt mål just nu är att få en bättre kropp inför sommar 2009, vet att jag inte kan få en skitsnygg så snabbt och att det krävs mycket tid och hårt arbete.

Och nu till min träning, jag tänkte lägga upp mina pass på dessa sätt;

Pass 1: Bröst
Pass 2: Biceps/Triceps
Pass 3: Axlar/Rygg
Pass 4: Ben
Med alltid 3x10 reps..
Samt ett 30min konditionspass efter varje pass

Magen varierar jag på olika pass när jag känner för det och när jag inte har mycket värk, samma med andra muskler som t.ex underarmar.

Övningar och så ska jag variera nu ibörjan för och känna mig fram vilka som känns bäst, men har ni några tips på övningar som alltid går hem så skriv gärna dom, hört att marklyft och knäböj ska vara bra övningar..

Men så har jag också några frågor,

Är det bra att lägga konditionspass efter varje träning så, ger inte det några negativa effekter på dagen träning då?

Ska jag sprida ut passen över hela veckan eller kan jag lika gärna köra alla 4 pass från måndag till torsdag och vara lugn till nästa måndag igen? hört att muskelgrupperna ska ha ungefär en veckas vila innan man tränar igen.

Och min viktigaste fråga, hur funkar det om man vill gå ner i vikt och samtidigt bygga muskler? Måste man lägga upp styrketräningen och konditionspassen på ett speciellt sätt eller är det bara att köra på?

Och min kost då, först och främst ska allt onyttig skit som, godis, dricka, chips, pizza och allt sånt försvinna. Sen blir det så mycket fullkorn jag bara kan, gröt, fisk, kyckling och annat som innehåller mycket proteiner och kolhydrater. Tips här också är väldigt uppskattat!
Läste guiden till Deff och viktminskning och där fick jag massa tips var dom bästa pro/kol/fett källorna finns. Håller även på att mixtra lite med goda recept, postar upp den så fort jag kommit på något gott.:)

Ett viktig fråga är också, hur mycket förstör alkoholen när man har tränat? Vet att man aldrig ska träna dagen efter en blöt fylla, sitter och faktiskt skriver detta inlägg nu samtidigt som mina vänner super jävel 200m bort på ett hotell och eftersom jag ska gymma imorgon så skippar jag det:cool: Förstör det mycket så kommer jag utan tvekan att lägga ölen på hyllan en lång tid framöver.

Det var väl ungefär vad en nybörjare som mig vill ha sagt:) Hoppas att ni har synpunkter på hur jag ska göra och inte göra, kom gärna med kritik och tips! Annars önskar jag mig själv välkommen till flocken och kommer att vara aktiv på forumet!

kaysim
2009-01-03, 21:55
välkommen:) Det var en sjujäklarns mycket frågor du hade där:) Testa sökfunktionen så kommer du säkert hitta massa av det du undrar över! En bra grej är om du lägger upp dina frågor en åt gången, kommer garanterat generera fler svar:)! Alkohol e aldrig bra, då och då går väl an, dock kan du ju försöka skippa supande varje fredag/lördag. Både psykiskt och fysiskt kommer detta hjälpa dig att nå dit du vill. Ett tips är att du antingen "bulkar" (bygger), eller "deffar" (bantar). E svårt att göra både och samtidigt. Men som sagt lägg upp lite "tunnare" trådar så kommer fler orka svara

CiCoro
2009-01-03, 21:57
ska sticka och träna nu men hinner kommentera ditt träningsupplägg, tycker det verkar lite dåligt, när brösten e dödade så hoppar du på tricepen nästa dag? och tillsammans med det kör du bicepen och dagen efter det kör du ryggen? och efter ryggen kör du ben?..du kör en muskelgrupp som redan dagen innan har arbetat. själv kör jag 1:bröst/triceps, 2:rygg / biceps, 3:axlar / mage, 4: hela benen. tycker det känns bra, annars kan du köra ditt men med nån dag vila mellan, men iaf lycka till med träningen igen!

akerstrom
2009-01-03, 22:15
Kul med nytt folk här på kolozzeum!

Bra att du har ''tagit tag'' i dit liv som du säger och vill gå mot ett sundare liv:).

Angående till schema:
Pass 1: Bröst
Pass 2: Biceps/Triceps
Pass 3: Axlar/Rygg
Pass 4: Ben

Så skulle JAG lägga upp det så här istället.

1.Bröst/triceps+utsida axlar. (framsidan får ''stryk'' i pressövningarna)
2.Rygg/Biceps+baksida axlar
3.Ben
4. sen istället för att ha en 4:e dag så börjar du om här istället.

annars kan du kolla denna länk, för tips om scheman du kan köra.
Z_bumbis träningsscheman (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454)

Kolla också in dessa länkar för mer tips:
Nybörjar tips! (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=17457)
Övningbank(Visar hur det flesta övningar utföres) (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071)
Länksamling(Länkar till hemsidor som är träningsrelaterade (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=25204)

Sen svar på dina frågor:

Är det bra att lägga konditionspass efter varje träning så, ger inte det några negativa effekter på dagen träning då?

Beror på vad du vill uppnå, men för en motionär så spelar det inte någon roll.
Kan bränna kcal som kan vara en nackdel om du vill gå upp i vikt... men det verkar inte du vilja. Ta något litet att äta efter styrketräningen så du har energi kvar att springa med(eller vad du gör)

Ska jag sprida ut passen över hela veckan eller kan jag lika gärna köra alla 4 pass från måndag till torsdag och vara lugn till nästa måndag igen? hört att muskelgrupperna ska ha ungefär en veckas vila innan man tränar igen.
Du kan göra det, men jag skulle köra(om man kör 4-split):
Måndag
Tisdag
Vila onsdag
Torsdag
Fredag
Vila Lördag Söndag

Om du kör 3 split:
Måndag
Vila Tisdag
Onsdag
Vila Torsdag
Fredag
Vila Lördag Söndag.

Och min viktigaste fråga, hur funkar det om man vill gå ner i vikt och samtidigt bygga muskler? Måste man lägga upp styrketräningen och konditionspassen på ett speciellt sätt eller är det bara att köra på?

Det är (Mycket)svårt att gå ner i fettvikt och öka i muskelmassa. Som nybörjare kan du kanske lyckas med det, men senare går det knappt inte(Då skulle ju alla proffs göra det..)

Du behöver inte lägga upp Konditionspass och styrkepassen på något speciellt sett.. utan bara hålla koll på Kcal- eller Kcal+
Alltså du måste ligga på ett Kcal+ om du vill gå upp i muskler(men du går upp i fett med) Och kcal- om du vill gå ner i fettvikt(Du går ner i lite muskelvikt med)

Hoppas detta kan vara till lite hjälp. Men viktigast är att du har kul när du tränar så du inte slutar efter ett tag.. så ta det lugnt i början och gå inte in för hårt.


MVH akerstrom.

pragmatist
2009-01-03, 23:12
Ska jag sprida ut passen över hela veckan eller kan jag lika gärna köra alla 4 pass från måndag till torsdag och vara lugn till nästa måndag igen? hört att muskelgrupperna ska ha ungefär en veckas vila innan man tränar igen.[/U]

Tja, många tränar ju på det sättet och får bra resultat men det finns ingen forskning eller andra typer av belägg som tyder på att det skulle vara "bäst" på något sätt. Snarare tvärtom, den forskning som finns säger att högre träningsfrekvens ger bättre resultat - särskilt för nybörjare.

Att många vilar en hel vecka mellan träning av varje muskelgrupp har nog snarare praktiska orsaker - man vill kunna koncentrera sig på enstaka muskelgrupper med många set och övningar men har inte tid och ork att springa till gymmet mer än 3-5 gånger per vecka. Då blir det ganska naturligt att dela upp kroppen på 3-5 delar och köra igenom alltihop en gång per vecka. Däremot är det ganska säkert att de enskilda muskelgrupperna inte behöver så lång tid på sig för att återhämta sig effektivt, så i viss mån går man miste om potentiell träningstid när man väljer att träna på det sättet.

actiwe
2009-01-04, 13:03
no offence men kasst schema upplägg, triceps dagen efter bröst pass och biceps dagen före rygg pass :/

p-runesson
2009-01-04, 16:51
Tack så mycket för tipsen och kritiken:) Har format ett nytt schema efter Åkerströms ideer och förklaringar till mina frågor, tusen tack!! Ska kila iväg till gymmet alldeles strax och testa på flera nya övningar som jag hitta i övningsbanken, rena rama julafton i den posten;)

no offence men kasst schema upplägg, triceps dagen efter bröst pass och biceps dagen före rygg pass :/

none taken:D vet att jag har mycket kvar att lära och därför är det bra med såna som ryter till när man gör något galet.

Guddi
2009-01-05, 00:03
Att köra igenom en muskelgrupp en gång i veckan är för sällan. 3 dagar mellan varje pass är klart bättre, särskilt för en nybörjare som dig.

Angående bygga muskler och gå ner i vikt samtidigt så är det inte omöjligt för dig, men det är nog inget du ska sattsa på direkt. Ät bra mat och träna ordentligt och se vad som händer med vikten på en 4-6 veckor. Bestäm dig sen vad du vill göra. Fortsätta träna på som du gör eller dra ner lite på kalorierna för att bli av med fett. Att bulka när man redan har överflödigt fett som du har är en dålig idé.

ingster
2009-01-05, 02:57
Att bygga muslker samtidigt som man förlorar fett är somsagt nästintill omöjligt. Dock är det ju värt att tänka på att om du ligger ca -500 kcal/dag förlorar du mellan 1 - 0.5kg/vecka. Ligger du mer minus i kalorierna är risken att du förlorar både muskler och fett. Det optimala under en deffen är att bibehålla så mycket muskler som möjligt samtidigt som du förlorar fett.

Du sitter säkert redan nu på en bra mängd muslker bara att dom inte syns (ÄN), så deffa ner dig lite så ska du se att dom börjar bli allt synligare. Sedan kan du fokusera på själva muskelbyggnaden efter du har blivit nöjd med framstegen :) !

Kör hårt! Ska också "börja om" igen nu efter allt jul/nyårs firande så de e bara o keep it going!

kaysim
2009-01-05, 16:44
ska sticka och träna nu men hinner kommentera ditt träningsupplägg, tycker det verkar lite dåligt, när brösten e dödade så hoppar du på tricepen nästa dag? och tillsammans med det kör du bicepen och dagen efter det kör du ryggen? och efter ryggen kör du ben?..du kör en muskelgrupp som redan dagen innan har arbetat. själv kör jag 1:bröst/triceps, 2:rygg / biceps, 3:axlar / mage, 4: hela benen. tycker det känns bra, annars kan du köra ditt men med nån dag vila mellan, men iaf lycka till med träningen igen!

han skrev inte att han skulle köra triceps precis dagen efter, kanske har en vilodag emellan. :)

men ja, triceps/bröst är ju en bra kombination