handdator

Visa fullständig version : Studielån via bank - bra eller anus


WHITEFOLKS
2009-01-03, 19:42
Något som är på tapeten nu, vad tycker ni?

Jazen
2009-01-03, 19:47
Något som är på tapeten nu, vad tycker ni?

trodde inte man gjorde så men ja okej. vad har dom för ränta på sånna lån?

WHITEFOLKS
2009-01-03, 19:48
Det blir upp till dig och banken att förhandla.

LindaS
2009-01-03, 19:52
Anus. Ett studielån via CSN är "personligt" och påverkar inte ens make/maka vid ev dödsfall. Ett banklån är "bådas" i sådant tråkigt fall. Dvs om det inte ingår i avtalet att det förfaller. (Har inte läst på).

Delta1
2009-01-03, 20:03
Anus. Ett studielån via CSN är "personligt" och påverkar inte ens make/maka vid ev dödsfall. Ett banklån är "bådas" i sådant tråkigt fall. Dvs om det inte ingår i avtalet att det förfaller. (Har inte läst på).
Bra synpunkt.

Fördelen som jag ser det är att en bank som är vinstdrivande och konkurentutsatt har helt andra krav mot sin kund.
Vad jag syftar på är att CSN har en något egenmäktig syn på kund-leverantör rollen och struntar ofta i just det sista, att leverera.

Hur många har inte fått sina pengar en eller fler månader försent för "vi kan inte hitta dina papper"!

En bank är väl dessutom tillgänglig mer än en telefontimme per vecka eller så...

WHITEFOLKS
2009-01-03, 20:06
Villkoren blir ju mer "flexibla" så du kan ju förhandla att det är ett personligt lån om det nu är ett utav dina krav.

När jag såg det på svt så påpekade någon representant för studentkår att det troligtvis skulle leda till att färre tog lån. Jag förstod dock inte riktigt varför det skulle vara sämre.

Delta1
2009-01-03, 20:10
Villkoren blir ju mer "flexibla" så du kan ju förhandla att det är ett personligt lån om det nu är ett utav dina krav.

När jag såg det på svt så påpekade någon representant för studentkår att det troligtvis skulle leda till att färre tog lån. Jag förstod dock inte riktigt varför det skulle vara sämre.

Tror hon syftade på att om alla får förhandla själva kommer olika utbildningar och olika förutsättningar att bedömmas olika. (Så klart!?!)
Dvs, den som inte äger en fastighet, har en rik äkta hälft och vill doktorera i någon obskyr verksamhet med obefintliga möjligheter till hög inkomst, eller ens arbete, kommer få betala mycket högre och kanske därför väljer att inte ta något lån.

Färre sjuksyrror och kulturarbetare mao.

WHITEFOLKS
2009-01-03, 20:16
Fast har man massa cash och så vidare så tar man ju inte lån till att börja med ;)

(om nu inte villkoren är väldigt förmånliga som de varit med t.ex. CSN där det lönat sig att ta lånen och sätta in de på bank).

Sen så påpekade ju banknissen att de redan nu har lån utan säkerhet där villkoren är lika för alla. Jag tror att skillnaden inte skulle bli att studenterna skulle få sämre villkor generellt men att bankerna skulle ge vissa BÄTTRE villkor.

pragmatist
2009-01-03, 20:58
Historiskt sett har den effektiva räntan på CSN-lån varit lägre än den effektiva räntan på banklån. Dock ändras CSN-räntan med viss eftersläpning (den baseras på statens upplåningskostnader de senaste 3 åren), så enstaka år kan det hända att bankräntan är lägre än CSN-räntan.

jakke
2009-01-03, 21:51
Historiskt sett har den effektiva räntan på CSN-lån varit lägre än den effektiva räntan på banklån. Dock ändras CSN-räntan med viss eftersläpning (den baseras på statens upplåningskostnader de senaste 3 åren), så enstaka år kan det hända att bankräntan är lägre än CSN-räntan.

Mer kuriosa: http://www.csn.se/2.174/1.4310

Torwald
2009-01-03, 21:52
Historiskt sett har den effektiva räntan på CSN-lån varit lägre än den effektiva räntan på banklån. Dock ändras CSN-räntan med viss eftersläpning (den baseras på statens upplåningskostnader de senaste 3 åren), så enstaka år kan det hända att bankräntan är lägre än CSN-räntan.
Typ kommande två? Kanske borde ta banklån nästa år istället för CSN. Vilka banker erbjuder sådana lösningar?

Skäggmiffot
2009-01-04, 00:14
CSN-lån behöver du ingen säkerhet eller betalningsförmåga för att få. Det räcker med att du studerar (och tar poängen).

WHITEFOLKS
2009-01-04, 00:30
Man kan ta lån utan säkerhet också.

Torwald
2009-01-08, 14:57
Bumpar den här lite.

CSN:s ränta för 2009 kommer att vara 2,5%. Helt ok, verker det som!

jakke
2009-01-08, 16:33
Bumpar den här lite.

CSN:s ränta för 2009 kommer att vara 2,5%. Helt ok, verker det som!

Fast det är väl inklusive skatteavdraget á 30%?

Mental
2009-01-08, 16:44
Fast det är väl inklusive skatteavdraget á 30%?

Inget skatteavdrag på studielån

jakke
2009-01-08, 16:49
Inget skatteavdrag på studielån
mjo
CSN säger:
Räntan på studielånet är redan från början reducerad med 30 procent. Anledningen till det är att du ska slippa proceduren att göra avdrag i deklarationen och sedan vänta två år på att få tillbaka pengarna.