handdator

Visa fullständig version : Dålig uthållighet efter tung träning


barreth
2009-01-03, 13:15
Hej!

Har kört hård träning med låga rep under ca 15 veckor inkl ca 2,5 veckors vila. Detta har gett mycket goda resultat för mig, iaf över mina egna förväntningar. Dock känner jag nu att jag är märkbart mindre uthållig i vardagslivet. Jag blir trött i axeln om jag snacka mobiltelefon i 10 minuter i bilen, tycker det är jobbigare att konka hem 15 liter mjölk från maxi. osv.
Även om explosiviteten har fått sig ett rejält lyft på gymmet.

Ska köra detta i en månad till, sen kommer jag behöva deffa. Bör jag lägga om träningen lite under en kort period för att bättra på min uthållighet, dvs lite fler rep?

Har tränat Max-OT, vilket kort handlar om att ligga på vikter motsvarande 4-6 rep till fail på de flesta övningar.

Äter bra, tar kosttilskott i form av vitaminer och mineraler, kolhydrater och proteiner samt en pre-workout-produkt. Tränar 5 gånger i veckan.

Fatalist
2009-01-03, 13:29
Om du känner att du vill ha mer uthållighet är det en god idé att träna med det syftet - ja. :)

Gladen
2009-01-03, 15:05
Jag brukar köra 3v tungt sen 1v lätt, så man får lite variation. :)

Whistler
2009-01-03, 15:23
Känner själv av samma sak. Det går lite i perioder, men det finns ju absolut ett samband med kroppsvikten i mitt tycke. Nu är jag i toppen av bulken och fick precis avbryta ett telefonsamtal på väg hem från gymmet för att jag inte orkade hålla telefonen uppe samtidigt som jag cyklade. Kan fortfarande cykla halvmilen till jobbet varje morgon utan att bli andfådd, men vardagsgrejerna blir allt jobbigare.

barreth
2009-01-03, 17:17
Okej skönt att höra att men inte är ensam, vill iof gärna köra tungt under deff också då jag tror det stimulerar kroppen att göra av med mindre andel muskelmassa under kaloriunderskott. Men väntar nog med lågreppen tills februari när deffen börjar och tutar på lite till.

Men har jag rätt i att det sannolikt är på grund av mina korta tunga set som jag känner av detta och att jag enklast rättar till detta genom en period med längre och lättare set?

Elfsberg
2009-01-04, 08:16
Men är det verkligen uthålligheten som är per se dålig då? Tung träning har lång återhämtningstid också. :) Jag vet med mig att jag kan ha trubbel med att prata i telefonen längre och smärtor kan ibland komma efter bara nån minut, men likförbannat kan jag träna boxning dagen efter ett pass.

15 liter mjölk.. En annan gnäller över 5 kg potatis.. :D

Sniggel
2009-01-04, 17:44
Det där med mjölksyra i axlarna känner jag igen haha. Fattar inte varför de inte klarar av såna vardagssysslor. Bära hem kassor är nog också någorlunda jobbigare nu. Föredrar att cykla så man kan sätta dem på styret.

Elfsberg
2009-01-04, 18:50
Ja. Dagarna efter tunga marklyft så känns det som att armarna ska trilla av 1 km med halvfulla matkassar.. :D