handdator

Visa fullständig version : Vardagsträning för folk med fysiska jobb


z_bumbi
2009-01-03, 11:42
Från tråden Vad har du lärt dig träningsåret 2008? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3402052#post3402052)

Och tror du att de som har ett kroppsarbete, låt säga inom byggbranschen, ändå borde träna vid sidan av jobbet?

Utöver vardagsmotion 2-3 korta styrkepass med målet att öka styrkan i lugnt tempo över tid och 2-3 konditionspass för att undvika att ligga nära max av sin konditionsförmåga under för lång tid av en arbetsdag. Enklast utfört med 3 träningspass med ca 30-45 min styrka och 20-40 min kondition eller 2 styrka + kondition och 1 rent konditionspass.
Det går självklart att köra mer upp till en viss gräns men kombinationen fysiskt arbete och mycket träning är alltså sällan en höjdare. Sen går det självklart att göra andra saker som kombinerar styrka och kondition i samma aktivitet etc men styrketräning har sådana fördelar att jag personligen tycker att de flesta borde köra minst ett vanligt styrkepass per vecka.
Det här gäller iofs för nästan alla människor men en som inte har ett fysiskt jobb har större marginal att träna hårdare men den behöver också se till att kompensera för att den inte rör sig på jobben och har inte heller riktigt samma behov av en hög maxstyrka för att klara av vardagen.

Sen ska man inte bortse från träningsglädje, att många har lättare att fortsätta träna om de har högre ställda mål osv men det här handlar om ett upplägg som gäller för den stora allmänheten och att hålla sig frisk så länge som möjligt.

Tabbe
2009-01-03, 11:46
Bra tråd.
Hoppas det blir en bra diskussion eftersom jag kommer ge mig in i byggbranschen snart vilket säkert betyder fysiskt jobb.

Mourten
2009-01-03, 13:10
Tur att man pluggar då å e sjukt oaktiv där så man kan ge kroppen 5-6 hårda styrkepass/vecka :D

skaparn
2009-01-03, 18:30
Jag tackar för tråd!

Låt oss ponera att jag har en god vän som är i den sitsen och att han har ett fysiskt arbete, men verkar snarare ta skada av att dels inte träna något alls, och kanske inte använda korrekt lyftteknik när det väl ska lyftas. Om det senare vet jag iofs inget, men något säger mig att man inte alltid har lyft framför sig som utgörs av en stång vilken man kan greppa i ett korrekt utfört marklyft.

Jag ska tänka lite baserat på vad du skrev z_bumbi, och sedan fundera på hur man kan få det att bli roligt. Gå på pass fyllda med Body Pump eller Crossfit får vänta tills dess engelsmännen kör på höger sida tror jag.

spoonchest
2009-01-03, 20:48
Mitt yrke "stjäl" väldigt många kalorier ifrån mig. Jobbar i en lagård och promenerar väldigt mycket till tåg och bussförbindelser. Har kommit till insikt om detta efter att jag räknat lite på det. Men jag skulle inte orka med det om jag inte styrketränat 5-6ggr i veckan. Det är avstressande och stärkande. Bara man återhämtar sig ordentligt.
Har turen att få vara en av dem som sover 8 timmar/dygn.

z_bumbi
2009-01-07, 13:30
Hur man motiverar någon att börja träna är oftast det som är svårast och det är ju också anpassat efter varje person hur man lyckas bäst.
*Utmana
*Ge det tid, säg 2 månad ett pass i veckan.
*Korta pass blandat med någon annan träningsform
*Riktig träningsvärk så att det känns att man gjort något
*Ingen träningsvärk för att inte avskräcka
osv
Hitta något som biter på personen i fråga.

Denstillasittande
2009-01-07, 16:07
Ofta i jobbet är det väldigt oergonomiska ställningar man har och
en av de stora fördelarna att träna för mig är att jag då känner mig mycket mjukare i kroppen.