handdator

Visa fullständig version : Kalorieöverskott/underskott, konstigt!

chrilla
2009-01-03, 04:51
Tjenare :)

Sitter här mitt i natten och funderar lite då jag är sjuk och inte kan träna.
Jag har aldrig suttit och räknat på kalorier eller så per dag men när jag bestämt mig för att gå in i en bulk-period, då menar jag massvis med mat etc. Så rör jag mig knappt ett kilo upp, vilket såklart betyder att jag antagligen inte ligger på ett kaloriöverskott. Men när jag är lat som f** på kosten då man tröttnar på att käka så mycket när det inte resulterar i nånting då går jag heller inte ner, kan vara hur slarvlig som helst och inte ta en enda proteinshake eller nånting men fortfarande inte gå ner. Känns inte som jag gjort någon speciell muskelutveckling nu på ett tag heller då heller nu så jag måste väl vara på +/- 0? Jag förstår själv inte riktigt vad som händer :p

Hur kommer det sig?

tack förhand / chrilla

Eddie Vedder
2009-01-03, 08:21
Jag förstår faktiskt inte det konstiga. Om du slarvar med ätandet har du ju dålig koll rent allmänt så det är ju svårt att avgöra hur mycket du får i dig och antagligen käkar du bara precis så mycket du känner för. Du äter antagligen så mycket du behöver för att ligga still i vikt i båda fallen bara det att du är mer aktiv när du äter mer och mindre aktiv när du slarvar mer.

Helt vanligt liv med andra ord, de flesta människorna räknar ju inte kalorier hit och dit och funderar i banor om underskott och överskott jämt och ständigt. Vissa håller vikten trots det och andra inte. Du verkar tillhöra kategorin som håller vikten oavsett och jag ser inget konstigt alls i det. Snarare helt normalt.

Sniggel
2009-01-03, 10:21
Det finns ett spann för varje individ där olika kaloriintag resulterar i kaloribalans. Om jag hittar på ett exempel så kan en individ käka mellan 2000-2500 kcal varje dag och ändå vara i kaloribalans (varje dag), detta eftersom på ett högre kaloriintag uppregleras ämnesomsättningen, man blir piggare och gör mer spontanaktiviteter (högre NEAT ffa), kroppen gör av med mer energi som kroppsvärme osv. På ett lägre kan allt det motsatta hända. Jag vet inte hur stort spannet kan ligga på men det kan säkert variera mellan individer. Längre tid utanför spannet resulterar i förändringar i kroppsvikt.

Till detta bör man ju också tänka på att man måste konstant överäta/underäta dag efter dag för att börja se någorlunda permanenta förändringar i kroppsvikt. Om vi säger att du är personen i mitt exempel och ligger på 2600 kcal varje dag i 6 dagar så är det 600 kcal i överskott. Jag tror att det är mycket sannolikt att detta bl a annat kan åstadkomma högre glykogennivåer vilket gör att du lättare förbrukar energi eftersom musklerna laddas upp mer än normalt. Ligger du då den 7e dagen på 2000 kcal kanske du tömmer allt det överskottet i ett träningspass som "gick mycket bättre än vanligt" (vilket ju förstås är bra för träningen men kanske inte gynnar ens mål att gå upp i vikt).
Det är bl a därför det är viktigt att hålla koll på kalorierna, varje dag, under en längre period för att veta om kroppen genomgår några förändringar annat än att du känner dig piggare, varmare och träningen går bättre.

chrilla
2009-01-03, 14:00
Tack för svaren. Det som jag tyckte var så konstigt att jag kunde äta så pass mycket mer än när jag var slarvig - och inte gå upp i vikt. Sedan kunna vara slarvlig med kosten och fortfarande inte gå ner i vikt.

burtan
2009-01-03, 19:46
Under hur lång tid hade du koll på vikten? En viktuppgång/nergång händer inte över en natt, det kan ta ganska lång tid beroende på hur lågt/högt ditt intag är.

chrilla
2009-01-05, 00:22
Under hur lång tid hade du koll på vikten? En viktuppgång/nergång händer inte över en natt, det kan ta ganska lång tid beroende på hur lågt/högt ditt intag är.

Har hållt samma vikt i ca ett halv år