handdator

Visa fullständig version : Lite hjälp med tränning


Hummer
2009-01-03, 04:34
Hej alla!

Jag har precis börjat träna. Det är så här att jag vill bli stor men jag vill träna magen oxå men man måste äta mycket för bli stor och då växer magen också.

Det är inte så mycket fett på magen men vill få magmuskler

Fråga 1 Så jag undrar ska jag träna magen först och gå ner i lite vikt sen bygga upp ?


En kompis han är 2,07m lång och väger 100kg.

Fråga 2 Han har svårt att gå upp i vikt. Har ni några ide ?

Jag tackar för alla svar ja får.

spoonchest
2009-01-03, 08:18
Varför vill du göra så? Om du tränar magmusklerna för att sedan gå ner i vikt för att få bort fettet så kommer du lägga på dig fett i alla fall när du vill bygga upp resten av kroppen.
Träna hela kroppen istället, magmusklerna tränas upp trots att det ligger fett över dem.

Eddie Vedder
2009-01-03, 10:03
En kompis han är 2,07m lång och väger 100kg.

Fråga 2 Han har svårt att gå upp i vikt. Har ni några ide ?


En så stor kropp behöver mycket energi, är man så stor och fysiskt aktiv krävs en välfig massa mat för att öka i vikt.

Det här är forumdelen för träningsfrågor men om du söker runt i kostdelen finns det MÄNGDER av trådar om tips för att enkelt öka sitt energiintag. Men håll gärna frågorna i därför avsedda forumdelar tack:)

Hummer
2009-01-03, 18:09
Varför vill du göra så? Om du tränar magmusklerna för att sedan gå ner i vikt för att få bort fettet så kommer du lägga på dig fett i alla fall när du vill bygga upp resten av kroppen.
Träna hela kroppen istället, magmusklerna tränas upp trots att det ligger fett över dem.

Om jag tränar hela kroppen plus magen. kommer fettet runt magen försvinna tillslut?


En så stor kropp behöver mycket energi, är man så stor och fysiskt aktiv krävs en välfig massa mat för att öka i vikt.

Det här är forumdelen för träningsfrågor men om du söker runt i kostdelen finns det MÄNGDER av trådar om tips för att enkelt öka sitt energiintag. Men håll gärna frågorna i därför avsedda forumdelar tack:)

Okej Tack

spoonchest
2009-01-03, 20:36
Om jag tränar hela kroppen plus magen. kommer fettet runt magen försvinna tillslut?


Beror på hur du äter. Förbrukar du mer energi än vad du stoppar i dig kommer kroppen att ta energi ifrån kroppsfettet.
Vill du bygga upp kroppen bör du stoppa i dig MER energi än vad du gör av med.

Elfsberg
2009-01-04, 08:23
Ett tips i all vänskaplig anda: bli inte tjock. Gå inte upp i vikt snabbare än vad du behöver, ser du till så att du hela tiden ökar i styrka så är risken större för att du gör ökningar av muskelmassan och inte enbart per fläsksvål.

För att gå upp i muskelmassa måste man öka sin vikt något, men man behöver inte nödvändigtvis bli FET. Det kan vara en svår balansgång.. :)

spoonchest
2009-01-04, 08:36
Ett tips i all vänskaplig anda: bli inte tjock. Gå inte upp i vikt snabbare än vad du behöver, ser du till så att du hela tiden ökar i styrka så är risken större för att du gör ökningar av muskelmassan och inte enbart per fläsksvål

För att gå upp i muskelmassa måste man öka sin vikt något, men man behöver inte nödvändigtvis bli FET. Det kan vara en svår balansgång.. :)

Då ska man också ha i åtanke att muskler väger mycket mer än fett. Vill man öka i muskler kommer man öka i vikt, och för att göra det bör man vara beredd på att öka i fett också, därmed ytterligare vikt.
Det behöver inte vara speciellt svårt. Men du har rätt i att man inte behöver öka alltför fort, då man kommer lägga på sig onödigt mycket fett, utan anledning.

Elfsberg
2009-01-04, 18:42
Du skrev om mitt inlägg.. :D:smash:

pwnyou
2009-01-04, 18:57
vill få magmuskler Alla människor föds med magmuskler, så du har nog redan det.:Virro

Du menade förstås magrutor. Det viktigaste är att du börjar träna hela kroppen seriöst och försök att äta så optimalt du kan. Magmusklerna blir större när du går upp i vikt, och när du går ner i vikt så förlorar du mycket fett så att rutorna syns tydligare.

Du kan ju börja med att deffa ner dig så att magrutorna syns tydligare (träna fortfarande hela kroppen) och sedan försöka bli stor.

Men du kan också bli stor först och sedan när du känner att du har tillräckligt med muskler börja deffa så att magrutorna syns.

Eller så tränar du hårt, äter optimalt och går upp och ner lite här och där. Då kommer du förmodligen i slutändan få magrutor ändå. Det tar mycket längre tid på detta sätt men det kan vara mer soft att inte behöva tänka på hur mycket man äter.

Hur du ska göra är ditt val. Lycka till med träningen!:thumbup:

Elfsberg
2009-01-04, 19:18
Med facit i hand hade jag definitivt valt att deffa fram allt som går först. Är man lite rund i hörnen och inte trivs med det är det definitivt inget vidare roligt att bli ännu rundare.