handdator

Visa fullständig version : Hjälper Ipren (värktabletter) när man har influensa?


MEDiAHORAN
2009-01-02, 21:07
Har haft en influensa som hållt i sig fyra dagar nu (tror det är det då jag har varit snorig, hostat, ont i halsen och haft lite värk i muskler, haha kändes skönt att klaga) och jag undrar om influensan går över snabbare med en värktablett än utan? Jag vet att man lindrar smärtan med en tablett men hjälper den kroppen att bli av med sjukdomen snabbare?

Är lite mot att ta tabletter för varje liten sak så någon får gärna upplysa mig :P

hampfuz
2009-01-02, 21:13
Nej, en värktablett gör inte mycket mer än att lindra symptom.

MEDiAHORAN
2009-01-02, 21:21
Nej, en värktablett gör inte mycket mer än att lindra symptom.Tack! För hade den liksom hjälpt kroppen att snabbare "driva ut" sjukdomen hade man ju tagit en :)

Yankeee
2009-01-02, 21:27
Sjukdomar t.ex. influensa kan gå över snabbare med hjälp av smärtstillande av den anledningen att det ofta blir lättare att vila, slappna av och ta det lugnt.
T.ex. kan man få ett par timmars extra sömn istället för att ligga och hosta sig sönder och samman under samma tid.

Hemi
2009-01-02, 22:26
Vet inte vad mer som säljs i Sverige men 1 Ipren + 2 Alvedon gav mig en lagom mix av ro för en stund.

palme
2009-01-02, 22:28
Nej tycker jag nog inte det gör...tuggat 6 treo och lika många alvedon å jag mår bara sämre å sämre

LindaS
2009-01-02, 22:30
Nej tycker jag nog inte det gör...tuggat 6 treo och lika många alvedon å jag mår bara sämre å sämreEh, undrar varför?

sz0
2009-01-02, 22:34
Vad jag vet så get inte fler alvedom mer effekt, det kan däremot medföra andra risker.

shut teh face
2009-01-02, 22:52
Man har feber för immunförsvaret jobbar effektivare i högre än normal kroppstemperatur, tar man exempelvis Ipren så försvinner febern och immunförsvaret blir mindre effektivt.

LindaS
2009-01-02, 22:57
Man har feber för immunförsvaret jobbar effektivare i högre än normal kroppstemperatur, tar man exempelvis Ipren så försvinner febern och immunförsvaret blir mindre effektivt.Har du möjligtvis en källa på det?

Febern är ett tecken på att kroppen/immunförsvaret jobbar, men den jobbar inte sämre för att man sänker febern.

Tolkia
2009-01-02, 23:35
Det är som med allt annat en avvägningsfråga. Mår man tillräckligt dåligt är det avgjort värdefullt att få den symptomlindring som en värktablett kan ge (Yankeee skrev bra om detta ovan). En eventuell försämring orsakad av febersänkningen skall inte överdrivas; det är inte som att en värktablett skjuter upp tillfrisknandet en vecka.

Vinter
2009-01-02, 23:39
Man har feber för immunförsvaret jobbar effektivare i högre än normal kroppstemperatur, tar man exempelvis Ipren så försvinner febern och immunförsvaret blir mindre effektivt.

Nej, skukhus ordinerar alltid max dos i början därför att det påskyndar läkningsprocessen. Av den enkla anledningen att du kan slappna av och ät och drick istället för att inte orka göra nått.

MEDiAHORAN
2009-01-02, 23:46
Nej, skukhus ordinerar alltid max dos i början därför att det påskyndar läkningsprocessen. Av den enkla anledningen att du kan slappna av och ät och drick istället för att inte orka göra nått.Haha fast frågan är hur bra det är att sova när snoret rinnet konstant hela tiden, är som att be om en öroninflammation :D

Audrey
2009-01-03, 05:52
Haha fast frågan är hur bra det är att sova när snoret rinnet konstant hela tiden, är som att be om en öroninflammation :D

1gr panodil, snyt dig och i med lite nässpray och sov.

Welli
2009-11-12, 21:45
Om man nu har feber, vilket är sämst i muskelbesparande syfte? Att gå med 39 graders feber, man känner att man klarar det utan att ta en tablett. Eller ta tabletter och sänka febern till 38 grader tex. Är det mer slitsamt för musklerna att ha högre feber? Vet att det är petitesser men jag känner inte att jag behöver en ipren eller liknande, även om jag skulle må lite bättre. Äter och sover bra trots omständigheterna.

Optinoja delux.

King Grub
2009-11-12, 22:15
Feber är "sämre". Värktabletter ökar inte muskelnedbrytning och minskar inte normal proteinsyntes. Det är den förhöjda proteinsyntesen efter styrketräning som minskar eller uteblir av värktabletter, och det är väl knappast aktuellt i vilket fall som helst.

Welli
2009-11-12, 22:48
Feber är "sämre". Värktabletter ökar inte muskelnedbrytning och minskar inte normal proteinsyntes. Det är den förhöjda proteinsyntesen efter styrketräning som minskar eller uteblir av värktabletter, och det är väl knappast aktuellt i vilket fall som helst.

Okej, tack så mycket