handdator

Visa fullständig version : Siggesigge - från soffpotatis till biff?


Siggesigge
2009-01-02, 19:38
Tjena!

Jag är en kille/man på 20 år som hade tänkt komma igång med styrketräning. Som en del av detta tänkte jag skriva en träningsjournal på detta eminenta forum, dels för att få lite tips och konstruktiv kritik, dels för att ha ännu anledning att fullfölja. ;)

Jag har tränat i perioder förut, en del boxning, gym och löpning. Inget särskilt seriöst men tillräckligt för att hålla mig i form. De senaste åren har jag dock i princip varit soffliggande, om jag inte hade haft ett någorlunda aktivt jobb som industrielektriker skulle jag med stor sannolikhet ha förfallit totalt. Detta innebär att det fysiskt är i princip som att börja om från noll, medan jag har i alla fall en del erfarenhet av träning och vet vad det handlar om.

Anledningarna till att jag vill börja träna är många. Först och främst kommer min fysiska och psykiska hälsa. Jag har varit orkeslös och känt mig apatisk det senaste, förmodligen till stor del för att jag har varit så inaktiv på fritiden. Förhoppningsvis leder träningen också till bättre självkänsla och självförtroende, om jag dessutom får snyggare kropp och lättare att få tjejer är inte det någon nackdel. ;)

Att jag inte har börjat träna tidigare har berott på tidigare nämnda apati och orkeslöshet, vilket har blivit till lite av den ond spiral. Nu har nyligen också kommit ut ur ett fyra år långt förhållande vilket innebär en massa fritid jag inte vet vad jag ska göra med, tänkte ta detta tillfälle att komma igång.

Nåväl, det får räcka med bakgrund, nu till det praktiska. Jag hade tänkt följa z_bumbis nybörjarprogram på http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 till att börja med. Kostmässigt hade jag tänkt att äta mycket men nyttigt, det vill säga mycket protein och långsamma kolhydrater. Grovt bröd, potatis, fisk, gröt, sallad och så vidare vill säga. Eventuella kosttillskott hade jag tänkt begränsa till någon Gainer efter träning nu i början. Målet nu i början är att få in en träningsrutin som känns bra och bygga grundstyrka. Eftersom jag inte vet hur min kropp kommer att reagera kommer jag att vänta med att sätta upp konkreta mål med siffror tills jag har börjat komma igång "på riktigt".

Jag kommer snart att följa upp med en till post med min första invägning samt träningsdag. Alla kommentarer är välkomna!

Siggesigge
2009-01-02, 19:55
Idag tränade jag mitt första gympass på år, jag kommer nu i början att följa träningsprogrammet på http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 slaviskt. Detta innebär att jag idag har tränat med lätta vikter bara för att få in vanan och mjuka fina rörelser, men väljer ändå att skriva ut vikterna.

Jag hade tänkt att väga in mig en gång per vecka. Idag såg det ut så här:

Längd: 173 cm (lär knappast förändras av träningen ;) )

Vikt: 82,1 kg

Fettprocent enligt våran Soehnle badrumsvåg: 19,9%

Biceps: 35 cm
Bröst: 96 cm
Midja: 92 cm
Rumpa: 100 cm
Lår: 60 cm
Vad: 39 cm

Alla moment idag tränade jag i maskin, vilket gör att vikterna kanske inte säger så mycket, de är mest till för jämförelse och för att se utvecklingen. Jag vet att fria vikter är att föredra, men jag håller mig till maskin ett tag tills jag känner mig säkrare.

Bänkpress: 10 kg, 3 * 15, inga problem.

Axelpress: 5 kg, 3 * 15, tungt trots lägsta vikten på maskinen, får definitivt fokusera på att förbättra axelstyrkan.

Sittande rodd: 15 kg, 3 * 15, inga problem.

Latsdrag: 20 kg, 3 * 15, inga problem.

Benpress: 50 kg, 3 * 15, lätt - medel i tunghet.

Lårcurl: 20 kg både fram och bak, 3 * 15, sänkte sista setet till 15 kg. Känner att jag har mycket att jobba på här.

Situps: 3 * 15, inga problem.

Ryggresningar: 3 * 15, tungt men inte för jobbigt.

Det var inga problem att träna idag, kände mest på de olika momenten. Känner mig lite slö på grund av en lätt förkylning. Känner mig överlag svag i kroppen, ser fram emot när jag kan börja lägga på lite mer tyngd!

Till frukost idag åt jag flingor med mjölk och ett par leverpastejsmackor på grovt bröd, åt även ett par revben som blev över sedan igår. ;) Efter träning tog jag en drickyoghurt. Till middag blir det biff och potatis. Tänkte börja med gröt till frukost och något annat än drickyoghurt efter träning, är banan och kokt ägg kanske ett bra alternativ till en gainer? Eller kanske gainer är det bästa alternativet?

Jag funderade även på lårcurlen, i programmet stod det bara lårcurl vilket jag antog innebar både fram- och baksida av lår, korrekt?

I programmet står det "Träna styrka en till två gånger per vecka, samt ett konditionpass per vecka." Antar att man då ska försöka sprida ut passen jämt över veckan?

Mourten
2009-01-02, 19:58
I början räcker de med att du äter ordentligen, alt tryck i dig en gainer direkt efter träningen. Ja du ska sprida ut dom över veckan. Tex varannan dag motsv :)
Lycka till med träningen, alla har stått på 0 någongång!

Siggesigge
2009-01-02, 20:21
I början räcker de med att du äter ordentligen, alt tryck i dig en gainer direkt efter träningen. Ja du ska sprida ut dom över veckan. Tex varannan dag motsv :)
Lycka till med träningen, alla har stått på 0 någongång!

Ok, det låter bra det. :) Hehe, det tackar jag för! Ja, nu är det riktigt illa, men det innebär ju samtidigt att jag förhoppningsvis kommer märka de första resultaten relativt snabbt. Misstaget jag har gjort förut är att bli för ivrig och köra järnet så jag tröttnar, nu tänkte jag istället börja från andra änden så att säga. ;)

Siggesigge
2009-01-06, 19:34
Då så, var lite osäker på hur jag skulle räkna dagarna, men kör helt enkelt kalenderdagar sedan "dag 1". :)

I söndags körde jag lite kondition, men brydde mig inte om att göra ett helt inlägg för detta. Lite hockey i goda vänners lag följt av en lugn joggingtur.

Även idag körde jag lite hockey innan gympasset, vilket gjorde att jag redan var lite seg när jag började, men överlag gick det bra, får se till att äta rejält bara. Redan denna gång kände jag att vissa övningar gick lättare än förra gången, ökade vikterna en aning men höll mig ändå såpass lätt att jag kunde köra 3 * 15 utan problem. Vikterna följer (fortfarande maskinvikter):

Bänkpress: 1*10kg*15, 2*15kg*15

Axelpress: 2*10kg*15, 1*15kg*15

Sittande rodd: 1*20kg*15, 2*25kg*15

Latsdrag: 3*25kg*15

Benpress: 3*60kg*15

Lårcurl: 3*20kg*15, både fram och bak

Situps: 3*20st

Ryggresningar: 3*15st

Överlag ett bra pass, situpsen och ryggresningarna blev lite tunga och vissa övningar kändes lite, men höll mig som sagt ändå såpass lätt att jag klarade 3*15 utan problem, vill inte gå ut för hårt.

Än så länge är motivationen på topp, ser redan fram mot nästa pass. :) Det gör verkligen en hel del när man skriver ner allt och vet att man på ett konkret sätt kan se sin utveckling.

Nästa pass tänkte jag köra på torsdag eller eventuellt fredag beroende på hur veckan artar sig.

Kommentarer?

Siggesigge
2009-01-06, 19:49
Vill bara tillägga att denna tråd förmodligen inte kommer att bli intressant förrän en bit in på våren, när jag förhoppningsvis har börjat lägga på lite. ;) Förhoppningsvis kommer jag även att emellanåt kunna träna med några motiverade vänner, vilket känns som att det kan vara en bra grej.

Siggesigge
2009-03-04, 22:31
Tja igen!

Har inte postat i den här tråden på ett tag, kändes onödigt att tråka ut er med detaljer om mina nybörjarpass. :P Har nu följt nybörjarprogrammet slaviskt i ett par månader förutom ett par veckor jag var sjuk, och resultaten har börjat komma! Har nu precis gjort mitt andra pass av del två av nybörjarprogrammet. Sista omgången av del ett såg ut såhär (fortfarande maskinvikter, har nu börjat med fria vikter och ska därför byta gym, mitt nuvarande håller inte måttet riktigt på avdelningen för fria vikter):

Bänkpress: 40 kg * 10 * 2 + 6, blev lite för mycket här.
Axelpress: 20 kg * 12 * 3
Rodd: 40 kg * 10 * 3 på maskinen, förra passet körde jag 55 kg * 15 * 3 på ett vanligt snöre eller vad man nu säger ;)
Latsdrag: 40 kg * 12 * 3
Benpress: 110 kg * 12 * 3
Bencurl: 35 kg * 10 * 3
Situps: 3 * 20
Ryggresningar: 3 * 15

På del två har jag hittills bara kört två pass, har därför mest känt på hur det känns med fria vikter och tagit det ganska lugnt. En del övningar har inte heller gått att genomföra riktigt som jag skulle vilja på mitt nuvarande gym. Återkommer med dessa vikter när det har stabiliserat sig lite. Förhoppningsvis kan jag nu börja träna med min träningsintresserade kusin, vilket nog kan vara till stor nytta då jag nu har ingen att fråga om jag gör rätt på övningarna!

Har inte gjort någon riktigt invägning nu, men min vikt ligger på 84 - 85 kg och har snarare ökat lite än minskat, men i spegeln tycker jag att min figur ser bättre ut och det ser ut som att en del fett omvandlats till muskler, nöjd med resultaten hittills och motivationen visar inga tecken på att dala!

Dock är väl 84 kg ganska mycket på 173 cm, men vafan. Eventuellt blir det kanske en deff fram till sommaren, men än så länge kör jag på med hård träning och mycket mat, brukar även klämma en Gainomax Recovery efter varje träning. Postar några (dåliga) bilder så ni får ett hum om min nuvarande form.

Siggesigge
2009-03-04, 22:35
Inga vidare bilder, men ni kan få ett hum om hur jag är skapt iallafall. Som sagt har jag en del späck att ta bort, men förhoppningsvis kommer detta fortsätta att omvandlas till muskler allt eftersom träningen fortskrider.

Siggesigge
2009-03-04, 22:48
Har en fråga jag kan passa på att ställa: Ungefär vilka viktnivåer ska man börja på för tricepspressen? Väldigt individuell fråga förstås, men jag hade lite svårt att få den stabil när jag lade på lite, antar jag rätt om att man ska köra denna med låga vikter?