handdator

Visa fullständig version : Resa till Mongoliet


stolpskott
2009-01-02, 15:09
Har länge tänkt göra detta, då jag varit inspirerad av mongolernas kultur, och nu är jag rätt säker på att flyga dit, och åka ut till stäpperna för att bo med en samling familjer, vars livsstil inte skiljer sig från den deras föräder hade för 800 år sen. Jag är nyfiken på vilken sorts träning jag ska utföra för att härda kroppen tillräckligt för att överleva där. Jag planerar att bo där i ett år, alltså ska jag klara av otroligt varma somrar, och vintrar med en medeltemperatur på -30 grader. Planerar att åka om fem år, det vill säga när jag är 21 år. Tar också gärna emot förslag på vilken uttrustning jag ska ha för att klara mig på bästa sätt.

Cilia
2009-01-02, 15:11
Dom rider väl som transportmedel så att kunna rida bör väl vara lämpligt.
gå långa promenader, vara uthållig. För är dom inte ett nomadfolk?

shut teh face
2009-01-02, 15:12
Är dom mongolider där?

stolpskott
2009-01-02, 15:18
Dom rider väl som transportmedel så att kunna rida bör väl vara lämpligt.
gå långa promenader, vara uthållig. För är dom inte ett nomadfolk?

Ja, cirka 80% av mongoliets invånare sägs vara nomader, en av få sådana kulturer som fortfarande finns. Ridning var ett bra tips, tack för det :)

Är dom mongolider där?

Ordet mongolid härstammar faktiskt från mongolerna, eftersom mongolida människor får speciella drag som påminner om mongolerna. Men nej, de är inte mongolider.

AsTfL
2009-01-02, 19:41
Jag var också intresserad av mongoler tills jag fick dem som grannar här i förorten.
Om du skickar ett pm så kan du få deras adress och så kan du knacka på och kanske hänga med dem.
Ta med ett paket med cigg så blir ni säkert polare.

stolpskott
2009-01-02, 19:44
Som sagt är 80% nomader, resten lever stadsliv som så kallade wiggah´s, eller liknande. Verkar som om du åkt på ett par såna... stackare.

Bahir
2009-01-03, 00:48
Har länge tänkt göra detta, då jag varit inspirerad av mongolernas kultur, och nu är jag rätt säker på att flyga dit, och åka ut till stäpperna för att bo med en samling familjer, vars livsstil inte skiljer sig från den deras föräder hade för 800 år sen. Jag är nyfiken på vilken sorts träning jag ska utföra för att härda kroppen tillräckligt för att överleva där. Jag planerar att bo där i ett år, alltså ska jag klara av otroligt varma somrar, och vintrar med en medeltemperatur på -30 grader. Planerar att åka om fem år, det vill säga när jag är 21 år. Tar också gärna emot förslag på vilken uttrustning jag ska ha för att klara mig på bästa sätt.

Fy fan vad häftigt, det är en resa jag också planerat att utföra någon dag.

Enligt vad jag förstår (om du tittar på program på t ex discovery där en person följer med folk ute på stäppen) så bör du nog packa någolunda lätt - en backpackerryggsäck och kanske något till - du ska kunna bära på sakerna. Med i packningen får det väl vara lite överlevnadsutrustning - kniv, såg, verktyg för att göra eld, fnöske, panna att koka i, samt en massa mat som du bör köpa i Ulan Bator. Och sen en del kläder. Glöm ej heller sovsäck.


Men det kanske viktigaste du måste göra är att arrangera med en guide som följer med dig var du än går. Engelska är ingen som många talar. Du måste nog arrangera med detta innan du åker dit, och ha avtalat vad som ska hända (om han ska följa med dig ut på stäppen och ta dig till en nomadfamilj osv). Transportmeddlet enligt vad jag förstår kommer antagligen bli bil eller också mycket troligt en lätt motorcykel, vilket är varför du inte kan ha för tung packning.

stolpskott
2009-01-03, 13:23
Nice, ska tänka på de där me packningen:) Någon som vet något företag som ordnar resor dit och har guider? Sen hoppas jag iförsig att lära mig språket medans jag är där, om man lever i ett år bland ett folk och hör ett enda språk så borde det fastna rätt lätt :D så i slutet kanske jag klarar mig själv, språkmässigt alltså.