handdator

Visa fullständig version : Kyla=viktnedminskning?


stolpskott
2009-01-02, 14:49
Är förmodligen bara en myt, men jag har hört att kroppen börjar bränna fett, även i stillastående läge ifall den utsätts för kyla, bara för att få upp kroppsvärmen, stämmer detta? Isåfall tänker jag flytta ut till kallförrådet under deffen :D

Eddie Vedder
2009-01-02, 14:50
Ja kyla ökar energiförbrukningen men vilket energisubstrat som primärt används förefaller vara glukos och inte fett.

Summary Although it is well established in animals that acute cold exposure markedly increases the oxidation of energy substrates, the absolute quality and quantity of substrate oxidation is poorly understood in humans. This study compared the rates of substrate utilization in seven healthy young men exposed to both the warm (control exposure at 29° C; semi-nude, 14 h fasted) and to the cold for 2 h (10° C, 1 m·s−1 wind velocity). Substrate utilization was calculated using indirect calorimetry and the nonprotein respiratory exchange ratio, which was derived from the urinary urea nitrogen output. Cold exposure induced a 3.1±0.2° C drop in mean body temperature and a body heat debt of 825.9±63.3 kJ (p<0.01). These parameters remained essentially unchanged in the warm. Cold exposure elevated the 2 h energy expenditure 2.46-fold in comparison to the warm (p<0.01). This cold-induced thermogenesis was accompanied by increases of 588% in carbohydrate oxidation (p<0.01) and 63% in fat oxidation (p<0.05), whereas protein oxidation remained unchanged. Although the greatest proportion of the energy expenditure in the warm was derived from lipid (59%), carbohydrate oxidation represented the major fuel for thermogenesis in the cold, since it accounted for 51% of the corresponding total energy expenditure. The results demonstrate that cold exposure causes a much greater increase in the utilization of carbohydrate than lipid. It is suggested that these substrates are directly utilized for thermogenesis in the shivering skeletal muscles.

Rates of energy substrates utilization during human cold exposure. Eur J Appl Physiol (1989) 58:873-878

Man såg alltså främst en ökad kolhydratoxidation i den här studien. Men hur mycket det beror på en kost där kolhydrater utgör störst mängd E% är svårt att säga. Jag har inte läst fullängdaren och således inte sett om matintaget nämns.

stolpskott
2009-01-02, 14:54
helvete... trodde jag hade hittat ett snabbt sätt att minska i bf :(

Eddie Vedder
2009-01-02, 15:01
helvete... trodde jag hade hittat ett snabbt sätt att minska i bf :(

P.g.a. att fett inte är primärt energisubstrat eller för att kaloriförbrukningen inte är dramatiskt ökad?

Att den extra energiförbrukningen består av kolhydrater till större del gör ju ingen skillnad så det är inget att vara "besviken" över (det är ju heller ingen 100%-ig "sanning" bara för att den här studien kom fram till det), om du däremot hade förväntat dig större kaloriskillnad är det ju en annan femma.

CrazyJoeDavola
2009-01-02, 15:18
Kroppen borde väl sträva efter att behålla så mycket kroppsfett som möjligt när det är kallt. Isolering, känns ju logiskt i alla fall :)

stolpskott
2009-01-02, 15:25
P.g.a. att fett inte är primärt energisubstrat eller för att kaloriförbrukningen inte är dramatiskt ökad?

Att den extra energiförbrukningen består av kolhydrater till större del gör ju ingen skillnad så det är inget att vara "besviken" över (det är ju heller ingen 100%-ig "sanning" bara för att den här studien kom fram till det), om du däremot hade förväntat dig större kaloriskillnad är det ju en annan femma.

som jag sa tidigare, det är mitt bf jag vill minska, kolhydrater påverkar väl inte på något sätt mitt bf sålänge jag inte blir helt förslappad varpå kroppen omvandlar kolhydrater till fett. Så det jag hade förväntat mig var att gå ner i vikt i fett, inte göra av med mer energi.

Kroppen borde väl sträva efter att behålla så mycket kroppsfett som möjligt när det är kallt. Isolering, känns ju logiskt i alla fall :)

Ja, men om kroppen förbränner får man upp värmen, istället för att bibehålla den aktuella temperaturen under en längre tid.

Eddie Vedder
2009-01-02, 15:31
Så det jag hade förväntat mig var att gå ner i vikt i fett, inte göra av med mer energi.


Hur ska fett kunna förbrännas utan att energi förbrukas? Fett ÄR ju energi. Om energi förbrukas kommer den delvis utgöras av fett men inte primärt. Oavsett vilket så kommer en underskott av energi innebära att mer kroppsfett frisätts än vad som lagras in. Så jo, kolhydratförbrukning påverkar definitivt ditt kroppsfett.

CrazyJoeDavola: Det är väl mer logiskt att kroppen eftersträvar temperaturreglering? Överhuvudtaget försöker kroppen alltid åstadkomma homeostas (d.v.s. balans) och dit hör termoreglering vilket kostar energi.:)

stolpskott
2009-01-02, 15:42
okej, så då e det värt att flytta in i kallförrådet under deffen?

Nordenator
2009-01-02, 15:44
Hur ska fett kunna förbrännas utan att energi förbrukas? Fett ÄR ju energi. Om energi förbrukas kommer den delvis utgöras av fett men inte primärt. Oavsett vilket så kommer en underskott av energi innebära att mer kroppsfett frisätts än vad som lagras in. Så jo, kolhydratförbrukning påverkar definitivt ditt kroppsfett.

CrazyJoeDavola: Det är väl mer logiskt att kroppen eftersträvar temperaturreglering? Överhuvudtaget försöker kroppen alltid åstadkomma homeostas (d.v.s. balans) och dit hör termoreglering vilket kostar energi.:)

Jag skulle nog hålla mig borta från kallt väder om min kropp vägrade bränna mitt fett :)

CrazyJoeDavola
2009-01-02, 15:49
Well det är ju bara att kolla på djuren och hur dom ser ut beroende på vart de bor :)

Eddie Vedder
2009-01-02, 15:51
okej, så då e det värt att flytta in i kallförrådet under deffen?

Nej verkligen inte.

Jag skulle nog hålla mig borta från kallt väder om min kropp vägrade bränna mitt fett :)

Den vägrar inte bränna fettet. Eftersom energiförbrukningen ökar kommer ju självklart MER fett brännas bort från kroppen om matintaget är identiskt.

Well det är ju bara att kolla på djuren och hur dom ser ut beroende på vart de bor :)

Om du läser första meningen i abstraktet ser du ju att man vet långt ifrån lika mycket om effekten hos människor som hos djur (i alla fall 1989 då studien genomfördes).

stolpskott
2009-01-02, 16:02
Nej verkligen inte.

dåså, som jag sa tidigare: helvete...

Eddie Vedder
2009-01-02, 16:21
dåså, som jag sa tidigare: helvete...

Nu förstår jag inte vad du pratar om? Vaddå "helvete"? För att jag inte tycker det låter som en bra idé att flytta ner i ett källarförråd?

stolpskott
2009-01-02, 16:27
Jag menade att jag tyckte att det var synd att jag inte kunde gå ner i bf genom att sova i kallförrådet, eller iaf att det inte var värt mödan.

Eddie Vedder
2009-01-02, 16:31
Jag menade att jag tyckte att det var synd att jag inte kunde gå ner i bf genom att sova i kallförrådet, eller iaf att det inte var värt mödan.

Klart du kan. Gå ner i källförrådet, lägg dig ner och självsvält. Då kommer du gå ner i bf.

stolpskott
2009-01-02, 16:36
då återkommer vi till att det inte är värt mödan, inte nödvändigt att bli sur?

Eddie Vedder
2009-01-02, 16:42
då återkommer vi till att det inte är värt mödan, inte nödvändigt att bli sur?

Jag trodde din fråga var seriös, d.v.s. om den faktiskt handlade om huruvida kylan påverkar ämnesomsättningen. Så vänder du på det till om du ska flytta till källarförrådet eller ej. Då känns det ju bara som du trollar.

stolpskott
2009-01-02, 16:49
Den var dels seriös, men frågan ställdes pågrund av att jag isf skulle flytta ut till förrådet, eftersom jag, om det var fett som brändes till den större delen, tyckte att det isåfall skulle va nice att gå ner i vikt i sömnen. Men jag är tacksam för att du tog dig tid att svara på frågan med en studie, även om du kanske inte tycker att det var värt det då frågan inte var helt seriös.

Ostknäcket
2009-01-02, 16:57
Den var dels seriös, men frågan ställdes pågrund av att jag isf skulle flytta ut till förrådet, eftersom jag, om det var fett som brändes till den större delen, tyckte att det isåfall skulle va nice att gå ner i vikt i sömnen. Men jag är tacksam för att du tog dig tid att svara på frågan med en studie, även om du kanske inte tycker att det var värt det då frågan inte var helt seriös.

Om det är viktnedgång du vill ha, så kvittar det ju egentligen om det är kolhydrater eller fett som bränns... Det är med andra ord kalorier som bränns vilket gör att du går ner i vikt, om du som eddie sa ligger på ett identiskt kalori-intag som är ett underskott. Dock så tycker jag inte att det är värt att flytta ut till förrådet bara för det... kan ju bli sjuk.

stolpskott
2009-01-02, 19:05
Det har du ifs rätt i :D

Ostknäcket
2009-01-02, 19:23
Jag har sällan fel.:cool:

CiCoro
2009-01-02, 21:36
så det blir källarförrådet after all?

sz0
2009-01-02, 22:04
Och om du blir sjuk lär du ju knapast bli frisk av att ligga i sängen i källarförådet :).

Tolkia
2009-01-02, 23:23
Det är nog mer effektivt att ha vettig temperatur där man vistas (alt. klä på sig så att man klarar den temperatur som är) och vara alert och aktiv. Frysande har en tendens att få en att inte kunna åstadkomma så mycket mer än att tänka på hur mycket man fryser.

kjpil
2009-01-03, 00:20
Är förmodligen bara en myt, men jag har hört att kroppen börjar bränna fett, även i stillastående läge ifall den utsätts för kyla, bara för att få upp kroppsvärmen, stämmer detta? Isåfall tänker jag flytta ut till kallförrådet under deffen :D

Jag tror inte att det här är praktiskt användbart, att det är meningslöst att t.ex. klä sig kallt för att på så sätt deffa. Däremot så tycker jag själv att jag efter några dagars fjällvandring i kallt klimat har lättare att hålla värmen -> men det kan ju vara bara jag, eller min subjektiva upplevelse. Fast egentligen tror jag att det handlar om adaption, att det verkligen händer, men då befinner jag mig ju konstant i kraftig kyla nån vecka eller mer. Vilket är nåt helt annat än vad jag "kan" utsätta mig för hemma.

Teorierna är i alla fall något i stil med att: kyler man ner sig så skulle det leda till nervstimulering via sympaticum .. -> .. vi massa steg som bland annat skulle öka sköldkörtelhormon T3 & T4.

Thyroid–Adrenergic Interactions: Physiological and Clinical Implications. J. Enrique Silva, Suzy D.C. Bianco. Thyroid. February 1, 2008, 18(2): 157-165. doi:10.1089/thy.2007.0252.

Negative feedback regulation of hypophysiotropic thyrotropin-releasing hormone (TRH) synthesizing neurons: role of neuronal afferents and type 2 deiodinase. Front Neuroendocrinol. 2007 Aug-Sep;28(2-3):97-114. Epub 2007 May 21.

Det är hormoner som ökar energiförbrukningen på flera olika sätt, samt förstärker effekten av andra hormoner t.ex. adrenalin. De stimulerar fett, kolhydrat och proteinomsättningen. Basala energiförbrukningen ökar, bland annat genom nysyntes, koncentrationsökning av s.k. natriumkaliumpumar. Effekten blir ökad energiförbrukning, och därmed ökad kroppstemperatur. Det är alltså en adaptiv process för att frigöra energi och bibehålla kroppstemperaturen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thyroid_hormone

finns lite mer lättläst om thyroideahormoner.

Rahf
2009-01-03, 00:42
Det är nog mer effektivt att ha vettig temperatur där man vistas (alt. klä på sig så att man klarar den temperatur som är) och vara alert och aktiv. Frysande har en tendens att få en att inte kunna åstadkomma så mycket mer än att tänka på hur mycket man fryser.

Alla som gjort militärtjänst i nordligare breddgrader borde känna till detta i någon form. Att sova när man fryser är riktigt svårt, för att inte tala om omöjligt ifall man inte är på väg att tappa medvetandet från utmattning.

ajminfot
2009-01-03, 01:35
Jag kan mycket väl ha fel, men kroppen använder väl ALLTID kolhydrater först och främst och börjar bara ta ordentligt från fettreserverna när kolhydraterna börjar bli få, vare sig man joggar, fryser, eller helt enkelt svälter...?

Och varför vara så extrem med kallförråd, sänk bara inne temperaturen så lågt som du kan leva med utan att tänka på det...(reglera med öppna fönster)

Jag skulle dock föredra ngn km extra på löpbandet...

kjpil
2009-01-03, 01:42
Jag kan mycket väl ha fel, men kroppen använder väl ALLTID kolhydrater först och främst och börjar bara ta ordentligt från fettreserverna när kolhydraterna börjar bli få, vare sig man joggar, fryser, eller helt enkelt svälter...?

Och varför vara så extrem med kallförråd, sänk bara inne temperaturen så lågt som du kan leva med utan att tänka på det...(reglera med öppna fönster)

Jag skulle dock föredra ngn km extra på löpbandet...

Kroppen använder alltid alla energigivare samtidigt.

Eddie Vedder
2009-01-03, 08:28
Jag kan mycket väl ha fel, men kroppen använder väl ALLTID kolhydrater först och främst och börjar bara ta ordentligt från fettreserverna när kolhydraterna börjar bli få, vare sig man joggar, fryser, eller helt enkelt svälter...?

Nej ju lägre intensitet desto större andel energi från fett. Sedan beror det på hur lång tid efter måltid, hur längesedan man åt o.s.v.

Efter en gräddig omelett kommer fettförbrännigen vara högre än efter en stor portion pasta med lite skinksås t.ex. Att jogga förbränner mer procentuell andel fett än vad knäböj gör etc.

Vid svält förefaller fettförbränningen mest ökad.

stolpskott
2009-01-07, 10:43
Nu har jag testat kallförrådet några dagar för skojs skull faktiskt :D gick inge bra att sova i kylan... Nu har jag iaf gått ner ett kg, fast det beror väl mer på att jag ätit mindre och sprungit mer den senaste veckan... :P

Vinter
2009-01-07, 10:53
Nu har jag testat kallförrådet några dagar för skojs skull faktiskt :D gick inge bra att sova i kylan... Nu har jag iaf gått ner ett kg, fast det beror väl mer på att jag ätit mindre och sprungit mer den senaste veckan... :P

Satsa istället på att motivera dig att ta dig ut och motionera i alla tänkbara skitväder, har nog en bättre effekt i längden.

stolpskott
2009-01-07, 11:51
jo... va inne på den tankebanan faktiskt :D

kemm
2009-01-07, 11:57
http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=468322 :)

Kände att det var lite relevant.

stolpskott
2009-01-10, 16:56
men framför allt hos djur som sover vintersömn, typ björnen i sitt ide.

ungdomligt vardagsspråk i göteborgs posten? nej nu blommar löken!