handdator

Visa fullständig version : Bolt och Isinbajeva årets idrottare


bigtraps
2009-01-02, 09:29
internationella sportjournalistförbundet har utsett till årets idrottare 2008.

Kvinnor 1. Jelena Isinbajeva friidrott 2. Pamela Jelimo friidrott. 3. Jelena Jankovic tennis

Män 1. Usain Bolt friidrott 2. Michael Phelps simmning 3 Rafael Nadal tennis

Nitrometan
2009-01-02, 09:31
Förstaplaceringarna kan man ju bara instämma i.

Ingen var i närheten av dem.

Richard85
2009-01-02, 11:09
Springer man med oknuten sko i en OS final och krossar allting och joggar sista 10-15meterna är man en överlägsen vinnare

Nitrometan
2009-01-02, 11:34
Ja. Och i de flesta tävlingarna under året gick Isinbajeva in när de andra hade rivit ut sig.

Osten80
2009-01-02, 11:36
Ja. Och i de flesta tävlingarna under året gick Isinbajeva in när de andra hade rivit ut sig.

Jag blir smått religiös när jag ser Isinbajeva hoppa. Det är så jävla vackert.

Exdiaq
2009-01-02, 11:59
Har lite svårt för att några utser årets idrottare utav alla världens idrottare för hur fan jämför man prestationer i olika sporter? Sen att där finns väldigt många idrotter som inte bevakas alls i media och därmed inte ens tas i beaktning när "årets idrottare" utses gör inte saken bättre.

bigtraps
2009-01-02, 12:13
Jag får rysningar när jag ser loppen med Bolt från OS
Pamela Jelimo kan mycket väl stå överst på den kvinnliga listan nästa år om hon raderar ut Jarmila Kratochvílová "omöjliga" 800 meters rekord

bigtraps
2009-01-02, 12:16
Har lite svårt för att några utser årets idrottare utav alla världens idrottare för hur fan jämför man prestationer i olika sporter? Sen att där finns väldigt många idrotter som inte bevakas alls i media och därmed inte ens tas i beaktning när "årets idrottare" utses gör inte saken bättre.

Alltid svårt att jämnföra idrotter. Man får se det mest som en kul grej.
Vilka idrotter saknar du?

Ironbabe
2009-01-02, 12:22
Ja. Och i de flesta tävlingarna under året gick Isinbajeva in när de andra hade rivit ut sig.

Jag blir smått religiös när jag ser Isinbajeva hoppa. Det är så jävla vackert.

Pluss tusen

Och att hon dessutom har ett ass och kropp att dö för gör att hon hamnar överst även på min lista :hbang:

bigtraps
2009-01-02, 12:30
http://www.alltime-athletics.com/wpoleok.htm
Här kan man se hur grymt överlägsen tjejen är

CrazyJoeDavola
2009-01-02, 13:25
Skön lirare Bolt!

g8wfwy-QfiA

Kotten
2009-01-02, 13:33
Phelps är ju solklar etta, den bedriften han har gjort klarar ingen. Med Bolt som 2a

Nitrometan
2009-01-02, 13:36
Phelps är ju solklar etta, den bedriften han har gjort klarar ingen. Med Bolt som 2a
Vilken bedrift?

Är det hans förtjänst att simningen har 18000 olika distanser?

Ironbabe
2009-01-02, 13:43
Vilken bedrift?

Är det hans förtjänst att simningen har 18000 olika distanser?

Håller med dig.

Offtopic: Det som däremot är coolt är de som vunnit medalj i både ett sommar/vinter OS

Nitrometan
2009-01-02, 13:46
Offtopic: Det som däremot är coolt är de som vunnit medalj i både ett sommar/vinter OS
Japp. Eller som har vunnit tre OS i rad. Sånt är också koolt.

bigtraps
2009-01-02, 14:13
Simningens trovärdighet har jag ifrågasatt länge. Känns som inte sporten är färdigutvecklad. Men naturligtvis så har Phelps gjort en grym prestation.

MarcusB
2009-01-02, 14:13
Njaaa, Isinbajeva må vara överlägsen. Hon är dock överlägsen i en "ung gren" med relativt få utövare. Det kanske är en smakfråga iom att stavhopp är en så sjukt svår gren. Det kanske krävs mer av idrottaren att bli bäst (överlägsen) i stavhopp än i t.ex löpning, vad vet jag.

Herrarnas top3 är helt rätt enligt mig :)

Herr Oberst
2009-01-02, 14:28
Nog för att jag är sportfåne men, vem är Pamela Jelimo?
Aldrig hört namnet ens

olander08
2009-01-02, 14:28
Avskyr sån här bullshit då endast utövare av de populärare sporterna placeras högt upp. Chris Sharma tog nyss first ascent på Jumbo Love, världens svåraste route som han jobbade på i över ett år och har klarat av många av världens svåraste routes på första försöket utan någon information. Eller Adam Ondra på 15 bast som är rankad etta i världen efter otroligt många och svåra leder på ofta väldigt få försök.

bigtraps
2009-01-02, 14:59
Nog för att jag är sportfåne men, vem är Pamela Jelimo?
Aldrig hört namnet ens

Underbarn på 800meter

Kotten
2009-01-02, 16:06
Vilken bedrift?

Är det hans förtjänst att simningen har 18000 olika distanser?

Finns många som bara simmar 2-3 lopp, han vinner allt endå, även fast vilan inte är optimal. Imponerande. Va det 8 OS guld han tog och om någon inte tycker att det är den största bedriften så vet jag inte hur folk tänker. Fanns ju mer lopp Bolt hade kunnat springa oxå. Jag ser Phelps som solklar etta med Bolt som 2a.

MAXX
2009-01-02, 16:30
Bolt, absolut.

Isinbajeva, nej. Jag menar,, hur stor konkurrens kan det finnas i dam stavhopp...hur många svenskar finns det som hårdsatsar på dam stavhopp?... ingen..

palme
2009-01-02, 17:31
Går inte klaga på den listan, otroliga prestationer av bolt och phelps under os. Jelena imponerar som vanligt.

Eddie Vedder
2009-01-02, 17:33
Fanns ju mer lopp Bolt hade kunnat springa oxå.

Vilka då?

Det är ju knappast som att Bolts snabbhet lämpar sig för 10 000 meter och marathon. Hade det funnits lika många lopp på Bolts distanser hade han tagit lika många guld antagligen.

Kotten
2009-01-02, 17:35
Vilka då?

Det är ju knappast som att Bolts snabbhet lämpar sig för 10 000 meter och marathon. Hade det funnits lika många lopp på Bolts distanser hade han tagit lika många guld antagligen.

400 meter, 800 meter, stafetter. Jag menar Phelps simmade ju kortare och längre sträckor

Eddie Vedder
2009-01-02, 17:38
400 meter, 800 meter, stafetter. Jag menar Phelps simmade ju kortare och längre sträckor

Du jämför äpplen och päron tycker jag. Om det fanns 150 meter, 250 meter, 300 meter o.s.v. o.s.v. då hade man kunnat jämföra.

Nu vet jag inte hur stafetterna gick i löpningen men i vilket fall som helst krävs ju ett helt lag där så det är ju inte enbart Phelps prestation att USA vann och om inte Jamacia skulle vinna kan man ju inte beskylla Bolt.

palme
2009-01-02, 17:38
400 meter, 800 meter, stafetter. Jag menar phelps simmade ju kortare och längre sträckor

inte samma sak!

Nitrometan
2009-01-02, 17:49
400 meter, 800 meter, stafetter. Jag menar Phelps simmade ju kortare och längre sträckor
400 och 800 är helt andra saker än de 100 och 200 som Bolt springer.

De har ju en massa olika simsätt i simningen - du kan simma 50, 100, 200, 400 meter osv i all oändlighet plus att du kan göra det på mage, på rygg, med viftande armar, med båda armarna viftande tillsammans och säkert massor av andra kombinationer.


Sen simmar de på kort bana, lång bana, utomhus, inomhus osv. i olika kombinationer. Skulle inte förvåna mig om de simmar i jacuzzi och ångbastu också. Kanske med förbundna ögon?

MarcusB
2009-01-03, 13:37
Säkert oldnews men jag såg en repris av CBS 60minutes nyss. Ett av reportagen handlade om Phelps. Han verkade väldigt skön och laid-back (trött) utanför bassängen. "Ryktet" om att han smäller i sig 12k kalorier per dag dementerade han. Han sa att han låg runt 8-10k de dagar han tränar.

spange
2009-01-03, 16:55
Finns många som bara simmar 2-3 lopp, han vinner allt endå, även fast vilan inte är optimal. Imponerande. Va det 8 OS guld han tog och om någon inte tycker att det är den största bedriften så vet jag inte hur folk tänker. Fanns ju mer lopp Bolt hade kunnat springa oxå. Jag ser Phelps som solklar etta med Bolt som 2a.

varför skulle antalet guld avgöra? jag tycker Bolts världsrekord på 100 samt 200m är det utan tvekan mer imponerande än phelps åtta guld, Helst 200 meter då iom att det skulle vara nästintill omöjligt att knäcka, och Bolt gjorde det i motvind.

Jockefoten
2009-01-03, 17:11
Som gammal simmare blir man lite sur av att höra att så många tror det bara är att vifta på armarna lite olika beroende på simsätt.
Phelps slog världsrekord i alla simsätt!
Det är unikt att en simmare är överlägsen i fler simsätt än ett.

Men jag håller med om att ifall det funnits fler grenar för Bolt att ställa upp i så hade han troligtvis vunnit.

Eddie Vedder
2009-01-03, 17:46
Som gammal simmare blir man lite sur av att höra att så många tror det bara är att vifta på armarna lite olika beroende på simsätt.
Phelps slog världsrekord i alla simsätt!
Det är unikt att en simmare är överlägsen i fler simsätt än ett.

Men jag håller med om att ifall det funnits fler grenar för Bolt att ställa upp i så hade han troligtvis vunnit.

Ingen har ifrågasatt det makalösa i Phelps prestation. I alla fall har inte jag gjort det och jag uppfattar inte någon annan post så heller.

Det handlar ju bara om det du själv nämner, d.v.s. att Bolt inte har lika många olika möjligheter att ta lika många guld. Plocka bort några av de tävlingar Phelps vann och lägg in långdistanssimning á la Vansbro m.m. så blir det ju en hel annan sak.

bigtraps
2009-01-03, 18:37
Bolt raderade ut det kanske bästa friidrottsrekordet på den manliga sidan.
Michael Johnssons fantastiska 19,32 från Atlanta OS. Dessutom så gjorde han det i motvind. Hans insatser på 100 och 200 är bland det bästa jag någonsin sett i mitt drygt 40 åriga liv.
Phelps vann 8 guld. Men tyvärr som simningen har utvecklats så kanske hans tider inte räcker räcker till final i nästa OS.
Han gjorde en grym prestation. Tyvärr är något helt galet med simning som sport

Jockefoten
2009-01-03, 18:43
Tyvärr är något helt galet med simning som sport

Utveckla gärna hur du menar.

WHITEFOLKS
2009-01-03, 18:43
Som gammal simmare blir man lite sur av att höra att så många tror det bara är att vifta på armarna lite olika beroende på simsätt.
Phelps slog världsrekord i alla simsätt!
Det är unikt att en simmare är överlägsen i fler simsätt än ett.

Men jag håller med om att ifall det funnits fler grenar för Bolt att ställa upp i så hade han troligtvis vunnit.

Nej det är inte unikt, Spitz hade redan gjort det.

bigtraps
2009-01-03, 18:46
Utveckla gärna hur du menar.

Det slogs över 100 VR i simning 2008

Jockefoten
2009-01-03, 20:14
Nej det är inte unikt, Spitz hade redan gjort det.

Han slog världsrekord i de grenarna han ställde upp i han slog dock inte världsrekord i alla simsätt.

Spitz var som jag duktig på frisim och fjäril.


Lite kul fakta om träning som simmare med för den ej insatte:
Det är inte riktigt så att man under ett pass som elitidrottare går igenom alla simsätt utan man tränar mesta dels just de man är bra på, (hur skulle det vara om en målvakt tränade anfall?). De olika simsätten är som dag och natt egentligen, tjejer som var 2år yngre än mig kunde slå mig i bland annat ryggsim och bröstsim medan jag slog killar 2år äldre än mig i mitt simsätt frisim(crawl).

Tänk er då att dem Phelps mötte i bröstsim tränade det 365 dagar om året i 4år för att vinna OS. Phelps däremot tränade 4(!)olika simsätt på samma tid. Det vill säga han blev avsevärt bättre än alla andra på en fjärdedel av tiden, det är detta som i mina ögon imponerar.

till bigtraps:
Att det görs så många världsrekord är väl ett tecken på hur sporten hela tiden utvecklas, tänk er att man tävlingssimmat i alla tider och fortfarande görs det så stora framsteg varje år.

Ber om ursäkt ifall det inte är grammatiskt "vackert" skrivet men skriva har aldrig varit min grej.
Sen är detta enbart mina åsikter alla får tycka som dom vill.
Mvh.

WHITEFOLKS
2009-01-03, 20:18
Phelps verkade ha sin "styrka" främst i uthållighet och styrka och inte i tekniken vilket borde hjälpa honom att bli bra i flera grenar och då ffa på lite längre distanser.

Det är min lekmannamässiga analys av hans styrka och jag kan ha jättefel.

Ame
2009-01-03, 20:38
Tänk er då att dem Phelps mötte i bröstsim tränade det 365 dagar om året i 4år för att vinna OS. Phelps däremot tränade 4(!)olika simsätt på samma tid. Det vill säga han blev avsevärt bättre än alla andra på en fjärdedel av tiden, det är detta som i mina ögon imponerar.
Nu var det ju dock bara 2 simsätt han tävlade på, fjärilsim och frisim.
Han tävlade ju iofs i medley där han simmade alla sätten, men det gjorde ju alla andra också.

Fortfarande en enastående bra prestation dock.

olander08
2009-01-03, 20:42
Han slog världsrekord i de grenarna han ställde upp i han slog dock inte världsrekord i alla simsätt.

Spitz var som jag duktig på frisim och fjäril.


Lite kul fakta om träning som simmare med för den ej insatte:
Det är inte riktigt så att man under ett pass som elitidrottare går igenom alla simsätt utan man tränar mesta dels just de man är bra på, (hur skulle det vara om en målvakt tränade anfall?). De olika simsätten är som dag och natt egentligen, tjejer som var 2år yngre än mig kunde slå mig i bland annat ryggsim och bröstsim medan jag slog killar 2år äldre än mig i mitt simsätt frisim(crawl).

Tänk er då att dem Phelps mötte i bröstsim tränade det 365 dagar om året i 4år för att vinna OS. Phelps däremot tränade 4(!)olika simsätt på samma tid. Det vill säga han blev avsevärt bättre än alla andra på en fjärdedel av tiden, det är detta som i mina ögon imponerar.

till bigtraps:
Att det görs så många världsrekord är väl ett tecken på hur sporten hela tiden utvecklas, tänk er att man tävlingssimmat i alla tider och fortfarande görs det så stora framsteg varje år.

Ber om ursäkt ifall det inte är grammatiskt "vackert" skrivet men skriva har aldrig varit min grej.
Sen är detta enbart mina åsikter alla får tycka som dom vill.
Mvh.

Varför är det så? Varför är han så överlägset bättre än alla andra? Tränar han mer än dom? Vill han vinna mer än dom? Eller har han andra genetiska förutsättningar? Hur ligger det till egentligen?

CrazyJoeDavola
2009-01-03, 20:47
Bolts 200m rekord är så jävla grymt! Kommer nog stå sig bra länge. Helt klart värdig 1a. Angående simmning så kan jag hålla med om att det är för många grenar, varför inte bara dela upp det i sprint samt uthållighetsdistanser som i löpning och bara köra frisim!

bigtraps
2009-01-03, 21:53
Jag anser att simning är en underutvecklad sport. Slås det så där mycket VR så måste något vara galet.

victor_n
2009-01-03, 23:33
bolt all the way!

Phelps tog 8a OS-guld so what? visst det är väl en bedrift, men hans tider kommer inte ens stå sig till nästa OS som någon redan påpekat bolts kan dock stå sig 10-20år om det vill sig, + han joggade sissta 20-15m i motvind:P DET är en bedrift

olander08
2009-01-03, 23:34
bolt all the way!

Phelps tog 8a OS-guld so what? visst det är väl en bedrift, men hans tider kommer inte ens stå sig till nästa OS som någon redan påpekat bolts kan dock stå sig 10-20år om det vill sig, + han joggade sissta 20-15m i motvind:P DET är en bedrift

Varför joggade han? För att kunna sätta nytt ws igen sen eller? Illa ;\

victor_n
2009-01-03, 23:36
Varför joggade han? För att kunna sätta nytt ws igen sen eller? Illa ;\

Vet väl inte jag?*screwy* showa troligtvis då han sagt i en intervju där han ångrar att han joggade sissta biten och inte gav allt.
Jag tror bolt kommer springa fortare än så

Doctor Snuggles
2009-01-03, 23:40
Vilka då?

Det är ju knappast som att Bolts snabbhet lämpar sig för 10 000 meter och marathon. Hade det funnits lika många lopp på Bolts distanser hade han tagit lika många guld antagligen.

Om ett av loppen hade varit baklänges, ett sidlänges, ett där man tar hoppsasa steg osv så skulle jag hålla med dig.

victor_n
2009-01-03, 23:56
Om ett av loppen hade varit baklänges, ett sidlänges, ett där man tar hoppsasa steg osv så skulle jag hålla med dig.

ja för det där lät ju smart*screwy*

MarcusB
2009-01-04, 00:05
Jag anser att simning är en underutvecklad sport. Slås det så där mycket VR så måste något vara galet.

Alla sporter där man kan utveckla utrustningen måste isof vara underutvecklade enligt dig. Jag menar, tänk dig golfen där de numera måste göra banorna längre iom att spelarna slår förbi de hinder (ex vatten, bunkrar) som banorna är designade efter. Eller tennis, cykling, ishockey osv. Grejen är väl att man inte kan mäta utvecklingen på samma sätt som i simning, i tider.

Doctor Snuggles
2009-01-04, 00:21
ja för det där lät ju smart*screwy*

Det var meningen att det skulle vara roligt.
Men poängen kvarstår, för att mäta sig i variationen på grenar, så skulle Bolt behöva utöver 100,200 o stafetten vinna åtminstone
400m, 400m stafett, 110m häck och 400m häck också. Ja, skillnaden mellan 100 o 400m spring kanske inte kan jämföras med samma längder i simning, men då det finns 4 olika simstilar att behärska dessutom, så kanske ändå.

Att istället säga att sprint är en utvecklad gren, och därför svårare att glänsa i, nja.. Se på Bolt, han slog världrekord med en oknuten sko och armarna i vädret. Han är den längsta sprintern och längd trodde man tills nu var en nackdel i sprint så tydligen har sporten utrymme för utveckling ändå.

bigtraps
2009-01-04, 00:33
Ett VR i friidrott har en betydligt högre status än ett VR i simning.
Nån gång måste ju även materialdopingen plana ut i simning.

Ame
2009-01-04, 00:56
Han är den längsta sprintern och längd trodde man tills nu var en nackdel i sprint så tydligen har sporten utrymme för utveckling ändå.

Vem trodde det egentligen?

ChrisDEFC
2009-01-04, 01:26
bolt är kanon. ställde upp i 3 grenar, fick 3guld om jag inte är felinformerad så tog han åxå 3 världsrekord som förmodligen åxå kommer stå sig tills han slår dom nästa gång eller väldigt väldigt länge.

phelps är åxå en gigant som ställde upp i 8 olika delar av simningen och tävlade mot världens bästa där många andra simmare specialliserat sig på vissa distanser/simsätt. han spöade allt motstånd i allt han ställde upp i, dessutom tog en hel massa världsrekord som följd av att han är grym men åxå mycket pga exprimenteringen med vattnet och dom nya dräkterna så det är kanske inte så mäktigt världsrekorden men olika starter med kvartsfinaler, semifinaler, finaler... långa sträckor, kortsträckor osv och allt detta (om jag minns rätt) avgjordes alla simdistanser på 2veckors tid, att komma och säga att 8 os-guld är "so what?" känns oerhört omoget och ogenomtänkt.

all heder åt båda men med tanke på historien och framtiden så tycker jag bolt ska rankas högre.

Doctor Snuggles
2009-01-04, 01:48
Vem trodde det egentligen?

Typ den samlade sprinterelitens coacher o dylikt löst folk

Ignatius72
2009-01-04, 09:05
Typ den samlade sprinterelitens coacher o dylikt löst folk

Jo, de ja.Men här på kolo? va va va? svara nu då.


:D

Ame
2009-01-04, 11:52
Typ den samlade sprinterelitens coacher o dylikt löst folk

Jag tror faktiskt aldrig jag hört någon säga att det skulle vara en nackdel att vara lång från någon som faktiskt är insatt i sprint, bara från folk som inte kan något.

Akoral
2009-01-04, 12:23
Finns det typ något pris för vem som vill vinna mest :P bästa anda typ?

tycker han långa Kinesen som knappt kunde gå men endå försökte springa förtjänar det om det finns?


Sen hon rysskan är ju värd det, dominerat sporten i jag vet inte hur länge.

Bolt är grym, tog den mest prestige fyllda grenen och krossade allt där sen ett världsrekord på 200 m som sagts vara oslagbart av utövarna själva :P

Phelps är sjukt grym också,

delad första plats kanske?

bigtraps
2009-01-04, 13:17
Historiskt sett så har det väl inte vimlat av toppsprinters som varit över 190 cm.

Herr Oberst
2009-01-04, 13:20
Historiskt sett så har det väl inte vimlat av toppsprinters som varit över 190 cm.

Fracis Obikwelu 195cm
Carl Lewis 188cm
Asafa Powell 190cm

För att nämna några av de snabbaste genom tiderna

formula4shape
2009-01-04, 13:22
Ett VR i friidrott har en betydligt högre status än ett VR i simning.
Nån gång måste ju även materialdopingen plana ut i simning.

De börjar med mer lutning på startpallarna nu så man kan trycka ifrån bättre och få mer fart från start in i loppet :)

Personligen tycker jag att Bolts prestation var mer häpnadsväckande då han slog tre hårda världsrekord på ett spektakulärt sätt. Där emot var han storfavorit i och med att han plockade världsrekordet på 100m 3månader före OS. 200m rekordet som omtalats som omänskligt och oslagbart räddar honom ihop med stafettrekordet på 4x100m som var en grym prestation. Carl Lewis och co har haft det rekordet sedan Barcelona 92. Detta gör prestationen mer oväntad än Phelps (där det långt före OS talades om "Tar han 8guld eller hur många blir det?"). Prestationerna är emot varandra omätbara men pga det mer oväntade i Bolts totala prestation skulle jag vilja påstå att Bolt blir 1:a och Phelps 2:a.

skaparn
2009-01-04, 14:03
Avskyr sån här bullshit då endast utövare av de populärare sporterna placeras högt upp. Chris Sharma tog nyss first ascent på Jumbo Love, världens svåraste route som han jobbade på i över ett år och har klarat av många av världens svåraste routes på första försöket utan någon information. Eller Adam Ondra på 15 bast som är rankad etta i världen efter otroligt många och svåra leder på ofta väldigt få försök.


Ja, utmärkelsen "årets idrottare" borde definitivt gått till en klättrare.

http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Trams/sket_p_sig.jpg

olander08
2009-01-04, 14:49
Ja, utmärkelsen "årets idrottare" borde definitivt gått till en klättrare.

http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Trams/sket_p_sig.jpg

Faktum är att deras prestationer visar prov på mycket större skicklighet än både Bolt och Phelps då det enda jag kan tillskriva deras succé till är genetik.

Doctor Snuggles
2009-01-04, 15:54
Fracis Obikwelu 195cm
Carl Lewis 188cm
Asafa Powell 190cm

För att nämna några av de snabbaste genom tiderna

Medelhöjden på sprinters är ca 1.83.

Tidigare ansågs det att det var mer optimalt att vara av medellängd, där man trodde att den optimala balansen av steglängd och stegfrekvens och vikt kontra muskelmassa var.
Vad Bolt har gjort är att lyckas höja stegfrekvensen trots hans osedvanligt höga steglängd, vilket ger honom stor utdelning speciellt i slutet av loppet som syns mycket tydligt.

WHITEFOLKS
2009-01-04, 16:00
Det är nog ingen som har tvivlat på att steglängd + hög frekvens är ett rätt framgångsrikt recept ;)

I diskussionen om outvecklade sporter så tror jag många sporter är fast i "så har vi alltid gjort" och att de skulle tjäna på att revidera och ta intryck från andra sporter, något som har blivit mycket vanligare.

Yankeee
2009-01-04, 16:32
Faktum är att deras prestationer visar prov på mycket större skicklighet än både Bolt och Phelps då det enda jag kan tillskriva deras succé till är genetik.

Så att vara duktig på att springa och simma har med genetik att göra medan att vara duktig på att klättra inte har det?

olander08
2009-01-04, 20:14
Så att vara duktig på att springa och simma har med genetik att göra medan att vara duktig på att klättra inte har det?

Det mest självklara exemplet på detta måste vara simmaren. Som det nämnts tidigare i tråden finns det olika distanser och olika simsätt. Det har också nämnts att det är väldigt sällsynt att en simmare utmärker sig i flera grenar då simmare specialiserar sig på just en distans/ett simsätt och tränar detta 365 dagar om året. Hur förklarar man att en simmare som tränar på ett sätt är bättre än dom andra simmarna som ENDAST tränar på ett specialiserat sätt året runt. Är dom andra inte lika motiverade som honom? Knappast. Har han bättre teknik än dom? Knappast. Har han utomordentliga förutsättningar? Det lägger jag mina slantar på, då det är ologiskt att han helt enkelt har bättre teknik, är starkare eller mer motiverad än ALLA andra simmare i världen. *edit här* Självklart är han starkare eller något då han vinner, men du förstår vad jag menar.

Samma sak gäller Bolt. Han sprang som sagt med en oknuten sko och "joggade" in i mål och ändå slog han världsrekord. Tränar han så mycket mer, eller har han så mycket mer teknik än alla andra i världen? Eller vill han helt enkelt vinna mer?

Vad är det som gör att de blir så överlägset bättre än alla andra som tränar minst lika hårt, äter minst lika optimalt och vill vinna mer (då han redan var/är bäst).

När det gäller klättring så är generna inte lika mycket inblandade (sålänge du är över 1.60 (och under 2m?) har minst 4 fingrar på varje hand, etc.). Adam Ondra, 15 år gammal, väger runt 40-50kg, inte fullvuxen ännu. Chris Sharma, 80-85kg, 1.80 lång. Dai Koyamada, 1.60 (japan), 50kg. David Graham, 63kg, 1.79, för att nämna några. De har så olika kroppsbyggnader men är ändå i världseliten, vilket betyder att det inte har mycket med gener att göra, utan teknik/styrka/motivation.

Förstår du vad jag menar?

jwzrd
2009-01-04, 20:18
Men olander, någon måste vara bäst. Alla semantiska lekar i världen ändrar inte det faktumet, framförallt visar det inte varför just din klättrarpolare skulle vara en bättre idrottare. Påstår du att han är den av precis alla i hela världen som tränar hårdast?

Doctor Snuggles
2009-01-04, 20:18
Det mest självklara exemplet på detta måste vara simmaren. Som det nämnts tidigare i tråden finns det olika distanser och olika simsätt. Det har också nämnts att det är väldigt sällsynt att en simmare utmärker sig i flera grenar då simmare specialiserar sig på just en distans/ett simsätt och tränar detta 365 dagar om året. Hur förklarar man att en simmare som tränar på ett sätt är bättre än dom andra simmarna som ENDAST tränar på ett specialiserat sätt året runt. Är dom andra inte lika motiverade som honom? Knappast. Har han bättre teknik än dom? Knappast. Har han utomordentliga förutsättningar? Det lägger jag mina slantar på, då det är ologiskt att han helt enkelt har bättre teknik, är starkare eller mer motiverad än ALLA andra simmare i världen.

Samma sak gäller Bolt. Han sprang som sagt med en oknuten sko och "joggade" in i mål och ändå slog han världsrekord. Är han så överlägset bättre än ALLA andra löpare i HELA världen?

Vad är det som gör att de blir så överlägset bättre än alla andra som tränar minst lika hårt, äter minst lika optimalt och vill vinna mer (då han redan var/är bäst).

När det gäller klättring så är generna inte lika mycket inblandade (sålänge du är över 1.60 (och under 2m?) har minst 4 fingrar på varje hand, etc.). Adam Ondra, 15 år gammal, väger runt 40-50kg, inte fullvuxen ännu. Chris Sharma, 80-85kg, 1.80 lång. Dai Koyamada, 1.60 (japan), 50kg. David Graham, 63kg, 1.79, för att nämna några. De har så olika kroppsbyggnader men är ändå i världseliten, vilket betyder att det inte har mycket med gener att göra, utan teknik/styrka/motivation.

Förstår du vad jag menar?

Du drar felaktiga slutsatser. Kroppsbyggnad är inte den enda genetiska faktorn som avgör. Dessa personer kanske har en genetisk predisposition till att bli starka/uthålliga i fingrar. Eller någon annan förmåga rörande kroppskännedom eller dyl. Vissa är mer motiverade än andra dessutom, vad är det, slump? Det kan också mycket väl ha att göra med genetiska förutsättningar, det vet du inte.

jwzrd
2009-01-04, 20:20
Det du kanske egentligen säger om dina klättrare är att det är en idrott som inte är lika prestationsbunden som kortdistanslöpning är. Lite som schack i sammanhanget.

Trance
2009-01-04, 20:21
Olander, menar du att klättring är en sådan outvecklad sport att vem som helst kan hamna i eliten med lite träning? Jag vet inte om det är något positivt.

skaparn
2009-01-04, 20:27
Bah! Argument schmargument.

Klättring är töntigt. Räcker inte det?

bigtraps
2009-01-04, 22:16
Kanske bara sportjournalisterna glömde klättrarna detta år............

Herr Oberst
2009-01-05, 00:21
Medelhöjden på sprinters är ca 1.83.

Den internationella normalmannens medellängd är kortare än så. Alltså är det en fördel att vara lång som sprinter?
Topp 10 i världen på 100 meter genom tiderna är dessutom längre än 1.83cm

Doctor Snuggles
2009-01-05, 17:06
Den internationella normalmannens medellängd är kortare än så. Alltså är det en fördel att vara lång som sprinter?
Topp 10 i världen på 100 meter genom tiderna är dessutom längre än 1.83cm

Semantik igen? 2m är längre än lång isf.
Man trodde i vilket fall att den optimala längden låg lite över medellängd förut.
Det är iaf vad jag hört ett flertal gånger, utan att vara speciellt insatt.

jwzrd
2009-01-05, 17:12
Semantik igen? 2m är längre än lång isf.
Man trodde i vilket fall att den optimala längden låg lite över medellängd förut.
Det är iaf vad jag hört ett flertal gånger, utan att vara speciellt insatt.

Hur är din egen linje här egentligen? Förut hörde jag att man inte skulle vara lång. Nu har jag hört att man ska vara lång.

Jo jag tackar ja.

victor_n
2009-01-05, 17:49
Det mest självklara exemplet på detta måste vara simmaren. Som det nämnts tidigare i tråden finns det olika distanser och olika simsätt. Det har också nämnts att det är väldigt sällsynt att en simmare utmärker sig i flera grenar då simmare specialiserar sig på just en distans/ett simsätt och tränar detta 365 dagar om året. Hur förklarar man att en simmare som tränar på ett sätt är bättre än dom andra simmarna som ENDAST tränar på ett specialiserat sätt året runt. Är dom andra inte lika motiverade som honom? Knappast. Har han bättre teknik än dom? Knappast. Har han utomordentliga förutsättningar? Det lägger jag mina slantar på, då det är ologiskt att han helt enkelt har bättre teknik, är starkare eller mer motiverad än ALLA andra simmare i världen. *edit här* Självklart är han starkare eller något då han vinner, men du förstår vad jag menar.

Samma sak gäller Bolt. Han sprang som sagt med en oknuten sko och "joggade" in i mål och ändå slog han världsrekord. Tränar han så mycket mer, eller har han så mycket mer teknik än alla andra i världen? Eller vill han helt enkelt vinna mer?

Vad är det som gör att de blir så överlägset bättre än alla andra som tränar minst lika hårt, äter minst lika optimalt och vill vinna mer (då han redan var/är bäst).

När det gäller klättring så är generna inte lika mycket inblandade (sålänge du är över 1.60 (och under 2m?) har minst 4 fingrar på varje hand, etc.). Adam Ondra, 15 år gammal, väger runt 40-50kg, inte fullvuxen ännu. Chris Sharma, 80-85kg, 1.80 lång. Dai Koyamada, 1.60 (japan), 50kg. David Graham, 63kg, 1.79, för att nämna några. De har så olika kroppsbyggnader men är ändå i världseliten, vilket betyder att det inte har mycket med gener att göra, utan teknik/styrka/motivation.

Förstår du vad jag menar?


Klättrare? shit gå å lägg dig, där är ju utrustning 50% av grejjen

Doctor Snuggles
2009-01-05, 17:52
Hur är din egen linje här egentligen? Förut hörde jag att man inte skulle vara lång. Nu har jag hört att man ska vara lång.

Jo jag tackar ja.

Ta det där en gång till, fattar inte vad du menar.