handdator

Visa fullständig version : viktnedgång ammning


sissa
2009-01-02, 06:27
Bara lite nyfiken på en grej. Man ska ju inte banta när man ammar. Vad jag har läst så beror det på att det frigörs gifter när man går ner i vikt. Men de flesta går ju ner i vikt när de ammar utan att man för den delen medvetet försöker att göra detta och detta borde ju inte spela nån roll ur giftaspekten (om man går ner medvetet elelr omedvetet)? Viktminskning som viktminskning. Sen har viktväktarna visst nåt program om man vill gå ner i vikt när man ammar. Hur kan man ha det om man inte ska banta? Banta= medvetet gå ner i vikt enligt mig men för vissa verkar banta betyda leva på diverse extrema dieter,svältdieter typ. Bortsett från att "banta" verkar betyda olika för olika människor, så undrar jag om man het enkelt avråder från att banta för att många ändå går ner i vikt och det är onödigt att "spä" på det ytterligare och frigöra högre halter gifter? Och att det är bättre att undvika viktnedgång helt enkelt. Men kanske är det en närningsmässig aspekt också i detta. Om man bantar så ställer det väl högre krav på vad man äter när man äter och att det är därför viktväktarna tex har hjälp så att man får i sig bra med näring trots underskott.

Ja,ja, bara lite nyfiken. Ibland verkar det som det är ordet banta som ställer till det, men jag vet inte.

Kischen
2009-01-02, 08:39
Är det inte så att tungmetaller som finns i fettvävnaden och i vanliga fall ligger stabilt frigörs?

T-train
2009-01-02, 08:56
Bara lite nyfiken på en grej. Man ska ju inte banta när man ammar. Vad jag har läst så beror det på att det frigörs gifter när man går ner i vikt. Men de flesta går ju ner i vikt när de ammar utan att man för den delen medvetet försöker att göra detta och detta borde ju inte spela nån roll ur giftaspekten (om man går ner medvetet elelr omedvetet)? Viktminskning som viktminskning. Sen har viktväktarna visst nåt program om man vill gå ner i vikt när man ammar. Hur kan man ha det om man inte ska banta? Banta= medvetet gå ner i vikt enligt mig men för vissa verkar banta betyda leva på diverse extrema dieter,svältdieter typ. Bortsett från att "banta" verkar betyda olika för olika människor, så undrar jag om man het enkelt avråder från att banta för att många ändå går ner i vikt och det är onödigt att "spä" på det ytterligare och frigöra högre halter gifter? Och att det är bättre att undvika viktnedgång helt enkelt. Men kanske är det en närningsmässig aspekt också i detta. Om man bantar så ställer det väl högre krav på vad man äter när man äter och att det är därför viktväktarna tex har hjälp så att man får i sig bra med näring trots underskott.

Ja,ja, bara lite nyfiken. Ibland verkar det som det är ordet banta som ställer till det, men jag vet inte.

Det handlar mer om just bantning än att det inte skulle vara ok att gå ner i vikt. Bantning innebär ofta inskränkningar i variationen på kosten och det blir lätt alldeles för lite mat (o det är mammans kropps-reserver som går åt vid "svält" eller underskott av tex mineraler som kalcium). Vid helamning går det ca 500 kcal extra per dygn, mao fikar man inte upp de där extra 500 och äter en bra och balanserad kost så kommer man hamna på ett kaloriminus.


(fd amningshjälpare;))

sissa
2009-01-02, 14:52
Okej, det är ordet bantning som ställer till det många ggr då.
Har läst det här med gifterna på många ställen, att det är därför,men det kanske är främst vid extremlåga underskott. (?)

Kinsei
2009-01-02, 15:04
Jag undrar exakt detsamma som du Sissa, men aldrig fått något svar på om det är en myt eller inte att "det frigörs gifter" när man går ner i vikt och om dessa gifter då skulle förekomma i sådan mängd i t.ex. bröstmjölken eller övriga kroppen att det är farligt för ett barn eller ett foster.

Samma sak sägs nämligen när det gäller graviditet, där det alltså påstås viktnedgång skulle vara farligt pga. "gifterna". Samtidigt säger man åt dem som t.ex.mår mycket illa och går ner i vikt av det skälet att "oroa dig inte, det är ingen fara alls för barnet". Och en del kraftigt överviktiga gravida råds till att gå ner (eller att inte gå upp något, vilket ju är nästan detsamma). Men i det sistnämnda fallet är det säkert en riskavvägning; det är nog farligare att vara gravid och jättefet.

Det enda jag vet är att det finns en massa bestämda åsikter om amning och att det är svårt att få saklig information.

Icefire
2009-01-02, 22:40
"Även om man äter som vanligt kan man gå ner i vikt. Det är en naturlig viktnedgång som man inte behöver oroa sig för. Däremot bör man inte banta aktivt under amningsperioden eftersom man har miljögifter lagrade i kroppsfettet och de frigörs vid bantning och kan gå över till bröstmjölken."
(http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=17783)

Den här källan kan man förmodligen lita på. Frågan blir väl sedan hur mycket miljögifter man har i kroppen - det måste ju kunna skilja en hel del beroende på var man bor och vad man äter.
Vad jag har hört är amning ett väldigt bra sätt att bli av med de eventuella extrakilon man lägger på sig under graviditeten. Att banta aktivt kan man ju skjuta lite på, antar att det finns betydligt viktigare saker att engagera sig i som nybliven mamma!

Tolkia
2009-01-02, 23:03
Det låter för mig som om det vore en dosfråga. Man får rådet att undvika att banta för att inte i onödan öka den frisättningen av eventuella skadliga ämnen som ändå sker. Även om det är fråga om små risker kanske man kan skjuta upp projektet med att "snygga till figuren" till efter amningsperiodens slut. Att Viktväktarna har program för gravida och/eller ammande skall nog också ses i ljuset av att Viktväktarna är ett vinstrdrivande företag och producerar sådant som efterfrågas.

sissa
2009-01-02, 23:09
Det låter för mig som om det vore en dosfråga. Man får rådet att undvika att banta för att inte i onödan öka den frisättningen av eventuella skadliga ämnen som ändå sker. Även om det är fråga om små risker kanske man kan skjuta upp projektet med att "snygga till figuren" till efter amningsperiodens slut. Att Viktväktarna har program för gravida och/eller ammande skall nog också ses i ljuset av att Viktväktarna är ett vinstrdrivande företag och producerar sådant som efterfrågas.

Det är ju en aspekt förstås.

Ja, är det en dosfråga är det ju begripligt
(även om jag givetvis inser att grapefruktsmetoden och dyl , om det är det de menar med banting, inte skulle vara bra(då heller) )

submissionist
2009-01-03, 14:12
Jag tror att överviktiga/feta kvinnor (som inte kommer från områden drabbade av miljökatastrofer) mycket väl kan banta (med professionell hjälp) under amningen, och att detta är positivt för kvinnans hälsa och dessutom ofarligt för barnet. Däremot skulle jag avråda normalviktiga från att banta.

När det gäller ammande kvinnor som är överviktiga eller feta finns det ingen anledning att tro att dessa har en högre koncentration gifter (tungmetaller/dioxiner) i fettväven än normalviktiga, detta avgörs i strösta del av exponeringen (de flesta äter ju sig inte feta på strömming). Dessa bör därför kunna minska mer i vikt än smalare personer, utan att riskera högre koncentrationer gifter i bröstmjölken. En sådan minskning av fettkilon, om de sker under strukturerade former, kan nog kallas batning - men behöver inte utgöra en större risk än den normalviktiga kvinnan som genomgår en "naturlig viktnedgång" under amningen.

Det fins bla. en Cochrane-analys på detta + en pågående studie i Göteborg, vi får väl se vad den visar...

Sen finns det anledning att kontinuerligt revidera eftersom exponeringen förändras; från SLV:s hemsida:

"Mätningar av PCDD och PCDF i utsläppen påbörjades i Sverige i mitten på 1980-talet. Sedan dess har de totala utsläppen avsevärt reducerats. Naturvårdsverket drog dock 2005 slutsatsen att det finns motiv för ytterligare begränsningar av bildning och spridning av dioxiner (SNV 2005). Halterna i fisk från Östersjön sjönk mellan 1970- och 80-talen, men nu tycks haltminskningen ha avstannat i vissa områden (Bignert 2002). Halterna i modersmjölk har dock fortsatt sjunka under perioden 1996-2004 (Norén och Meironyté 2000, Lignell et al. 2006)."