handdator

Visa fullständig version : Kortare av benträning?


CiCoro
2009-01-02, 03:46
Undrar om man blir kortare eller stannar i längden av normal benträning?
vet att vissa känner sig kortare efter t.ex. stående vadpress etc, men blir man kortare eller stannar i längden av benträning? .. har sett nån gång att efter benträning så är jag o min syrra lika långa (175) och ibland är jag 2-3 cm längre känns det som..kan det bero på hur vi står just då eller e det benträningen?

Godfella
2009-01-02, 03:53
Det är nog bara för stunden, absolut inget som är permanent.

mini
2009-01-02, 09:33
Jag tror att det är inbillning om man "känner sig kortare".
Men jo, tung träning kan tillfälligt komprimera diskarna i ryggen. Det är inget farligt eller ovanligt, och det händer också vid andra aktiviteter. Det är en av orsakerna till varför sömn är viktig: då återhämtar sig disken och återgår till "normal" form.

willis
2009-01-02, 11:08
Jag tror att det är inbillning om man "känner sig kortare".
Men jo, tung träning kan tillfälligt komprimera diskarna i ryggen. Det är inget farligt eller ovanligt, och det händer också vid andra aktiviteter. Det är en av orsakerna till varför sömn är viktig: då återhämtar sig disken och återgår till "normal" form.

Liten anekdot; jag och en kompis mätte oss före och efter vi kört knäböj. Vi var 2-3cm kortare direkt efteråt. Det vore ju olyckligt om diskarna inte skulle räta ut sig efteråt :]

CiCoro
2009-01-02, 21:14
och ett dygn senare när ni hade vilat? fortfarande 2-3 cm ? .. kan nog inte påverka ens längd när det ändå finns så många gymmare och de flesta måste ändå köra ben regelbundet, hade alla blivit kortare och kortare så hade det nog varit något vi vetat..

ajminfot
2009-01-02, 21:56
Undrar om man blir kortare eller stannar i längden av normal benträning?
vet att vissa känner sig kortare efter t.ex. stående vadpress etc, men blir man kortare eller stannar i längden av benträning? .. har sett nån gång att efter benträning så är jag o min syrra lika långa (175) och ibland är jag 2-3 cm längre känns det som..kan det bero på hur vi står just då eller e det benträningen?

Skulle man bli kortare av benträning skulle jag satsa på det, jag är något av en vandrande flaggstång. men efter att ha spelat hockey ett antal år och sedan amerikansk fotboll som båda kräver mycket av benen, och jag numera gymmar benen, har jag inte tappat en millimeter

ceejay
2009-01-02, 22:20
fan jag vill inte bli kortare:P är 2m men det skulle suga och blir typ 1.98 :D

man får hoppas att diskarna rättar till sig efter varje gång

datamg
2009-01-03, 10:48
Faktum är att längden varierar över dygnet vare sig man tränar knäböj eller inte. Normalt är man ett par centimeter längre på morgonen.

//Micke