handdator

Visa fullständig version : Är mitt beräknade Kcal/dag intag rimligt?


Superzebb
2009-01-02, 02:46
Hej hej!

Tänkte ta tag i vikten nu i början av året.=)

Har lite funderingar över mitt Kcal intag. Har fått för mig att jag ska ha ett intag på ungefär 2100 Kcal om dagen, kan detta stämma?

Är 23år 182cm lång och väger 95kg

Kan dock tilläggas att jag har tränat mycket hela mitt liv men jag har aldrig räknat kalorier eller funderat särskilt mycket på vad jag ätit, detta fungerade tills jag slutade träna (mycket)..haha

Fick tag på den Excel-mallen som finns här och är i full fart med planeringen av den kommande kosten, tills jag började fundera på detta.

all hjälp är välkommen!!

Mvh Seb:thumbup:

agazza
2009-01-02, 02:49
Enda sättet att veta är att du följer en strikt kost och ett strikt schema över hur mycket du rör dig i 2 veckor till en månad eller liknande och se ifall du går upp eller ned i vikt.

Allt annat är bara gissningar. :)

14K
2009-01-02, 05:24
Har du läst Deff guiden?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Kan även tillägga att du kan försöka ta reda på vad dina mål är och hur mycket du planerar på gå ner, om det är med träning .. utan träning. Om du läser deff guiden så kan du räkna ut exakt hur mycket energi du behöver om dagen för just DIG.

Nån skrev detta i min tråd och jag tycker det kan vara nåt o tänka på.

Här är en grovhuggen kategorisering av olika underskott och respektive för- och nackdelar (som jag ser dom):

Jättestort underskott (>1000 kcal):
+ mycket snabb viktnedgång
- svårt att orka hålla dieten, lätt att få "återfall"
- stor påverkan på humör och ork
- större chans att bli sjuk (tror jag) vilket betyder mindre träning (och kanske tröstätning)
- svårt att få i sig rätt mängd av alla näringsämnen
- kräver mycket planering

Medelstort underskott (500-1000 kcal):
+ märkbar viktnedgång
- kräver en del planering, speciellt om man vill kunna träna hårt

Litet underskott (<500 kcal):
+ liten eller ingen hunger
+ små krav på planering
+ liten eller ingen påverkan på träning
+ lätt att hålla under lång tid
- långsam viktnedgång
- små synder äter snabbt upp en hel veckas jobb
- svårt att "träffa rätt" i energiintag eftersom man ligger nära gränsen (att räkna kalorier exakt är svårt)

O viktigast av allt är att du hittar en diet som passar DIG o din livstil.

JohnRick
2009-01-02, 08:35
Hej hej!

Tänkte ta tag i vikten nu i början av året.=)

Har lite funderingar över mitt Kcal intag. Har fått för mig att jag ska ha ett intag på ungefär 2100 Kcal om dagen, kan detta stämma?

Är 23år 182cm lång och väger 95kg

Kan dock tilläggas att jag har tränat mycket hela mitt liv men jag har aldrig räknat kalorier eller funderat särskilt mycket på vad jag ätit, detta fungerade tills jag slutade träna (mycket)..haha

Fick tag på den Excel-mallen som finns här och är i full fart med planeringen av den kommande kosten, tills jag började fundera på detta.

all hjälp är välkommen!!

Mvh Seb:thumbup:


Vad menar du med "ska ha"? Är det ditt beräknade nuvarande intag, eller det du önskar ha för att uppnå en viss målvikt? 2100 kcal är oavsett vilket tämligen lite för en gosse på 95 kg. Själv är jag lika lång som du men väger tio kilo mindre och jag ligger på runt 3000kcal/dag. Ska jag deffa lägger jag mig kanske på 2300kcal/dag som det ser ut nu.

Superzebb
2009-01-02, 12:28
hej!

kul med så mycket svar! =)

Jag läste deff guiden och räknade ut mitt Kcal intag som blev 3200 utgick från 1.5 i stress skalan (tror det hette så). så att lägga sig på 1000 Kcal under kanske är lite att ta i, men jag tror att jag skulle må ganska "bra" av en pang start.

Mitt mål är att komma ner till 80kg och lägga mig där.
Jag har tänkt att köra lättare träning 3ggr i veckan, ganska mycket kondition och uthållighets övningar + promenader de dagar jag inte tränar (30min -1h innan frukost)

Min kost lägger jag upp på det viset att jag äter var tredje timme, små portioner, mycket protein,fett och minskar på kolhydraterna. grönsaker äter jag hur mycket som helst. Jag kommer inte att ta bort vissa livsmedel (förutom snacks,godis.. ja ni vet).

har säkert glömt massa! :D

kom gärna med tips!:thumbup:

förresten kaffe! -bra eller -dåligt????

dannegavle
2009-01-02, 12:58
Om du kan ligga på 1000 kcal minus utan att det känns alltför jobbigt (hunger, ork, humör, ...) så kommer det gå lätt för dig att gå ner till 80 kg. För de flesta är dock ett så stort underskott ganska jobbigt.

Sen kanske lite styrketräning varje vecka vore bra att klämma in i schemat. Ett helkroppspass eller liknande. Muskler du tränar minskar inte lika fort vid underskott.

Superzebb
2009-01-02, 13:40
Vad bra.. tänkte jag ska se hur kroppen känner sig de närmaste 2 veckorna. Ok så lite styrka är inte fel alltså.. men då slänger jag in ett helkropps pass i veckan. Kommer min muskel massa minska mycket om jag inte skulle köra styrka?

Eddie Vedder
2009-01-02, 13:42
förresten kaffe! -bra eller -dåligt????

Inget är så svart och vitt.

Det höjer energiförbrukningen något och förefaller även kunna påverka insulinkänsligheten positivt i längden, vara positivt för minnet m.m.

Tycker du att kaffe är gott ska du förstås dricka det. Själv knarkar jag kaffe men så långt behöver du inte gå.:D

Superzebb
2009-01-02, 13:54
hahaha! jo jag är en kaffe narkoman jag själv..:D så det va skönt att veta...

toder
2009-01-02, 17:10
Tänk på att dricka mycket vatten, samt att du måste få i dig vitaminer och mineraler.
Annars kommer det att bli tunga dagar framöver.

/ Toder

Superzebb
2009-01-02, 17:45
Ok! har du några förslag på vitaminer.. jag tänker mig omega-3, kalcium och C-vitaminer..

Eddie Vedder
2009-01-02, 17:48
Ok! har du några förslag på vitaminer.. jag tänker mig omega-3, kalcium och C-vitaminer..

Vill du supplementera med vitaminer så köp ett vanligt multivitamintillskott helt enkelt. Själv har jag Möller's Total, en multivitaminkapsel och en omega-3 kapsel. Hur ofta du sedan tar är ju upp till dig, jag brukar ta en varannan dag.

Den innehåller inte kalcium så känner du att din kost inte ger tillräckligt med kalcium kan du ju ta en sådan också. Kommer du dricka någon mjölk/fil/yoghurt, käka ost etc.?

dannegavle
2009-01-02, 18:39
Kommer min muskel massa minska mycket om jag inte skulle köra styrka?

Det har skrivits hur många gånger som helst här på forumet, av folk som verkar veta en sak eller två om hur kroppen funkar, att styrketräning vid deff/bantning gör att man får behålla en större del muskelmassa. Hur stor skillnaden är vet jag inte, men alla bäckar små...

(Av samma anledning trycker jag i mig liponsyra, HMB, Duravol och omega-3. I värsta fall slösar jag pengar, i bästa fall får jag kroppen att i lite större utsträckning välja fett istället för fettfri massa när den ska försöka kompensera det eneriunderskott jag utsätter den för. Det är inga mirakelmedel, men alla bäckar små...)

Sniggel
2009-01-03, 10:34
Kommer min muskel massa minska mycket om jag inte skulle köra styrka?

Det har skrivits hur många gånger som helst här på forumet, av folk som verkar veta en sak eller två om hur kroppen funkar, att styrketräning vid deff/bantning gör att man får behålla en större del muskelmassa. Hur stor skillnaden är vet jag inte, men alla bäckar små...

(Av samma anledning trycker jag i mig liponsyra, HMB, Duravol och omega-3. I värsta fall slösar jag pengar, i bästa fall får jag kroppen att i lite större utsträckning välja fett istället för fettfri massa när den ska försöka kompensera det eneriunderskott jag utsätter den för. Det är inga mirakelmedel, men alla bäckar små...)

Styrketräning minskar muskelförlusten.
Min perosnliga erfarenhet är att det är korkat att inte köra styrketräning under en viktnedgång om man har några som helst planer att bibehålla vikten/formen en längre tid och undvika frustration och missnöje med resultatet. Med andra ord, tokviktigt. 1 helkroppspass i veckan är 10 ggr bättre än ingen styrketräning, 2 helkroppspass är förmodligen bättre än 1 men hellre 1 än inget. Sen är det ju förstås viktigt att inte slita ut sig också så hellre lagom mycket träning än för mycket. Bättre att prio läggs på kosten än att man helt plötsligt dubblerar träningsmängden för att gå ner i vikt.

Superzebb
2009-01-03, 13:18
OK! bra men då blir det mer styrka och mindre kondition på passen. tack för svaren dom hjälper väldigt mycket ska ni veta..