handdator

Visa fullständig version : Vilka övningar bör jag ta med?


Steerlinho
2009-01-02, 02:40
Hejsan.

Jag har tränat nått halvår nu och hade tänkt börja köra halvkroppspass och ett schema med
dag1: bröst,triceps,axlar
dag2: rygg,biceps, ben.

måndag = dag 2
tisdag: kör jag egen mage hemma, situps med vikt
onsdag = dag 1
torsdag: vila
fredag: dag 2
lördag: mage hemma
söndag: dag 1.

Om jag ska köra varje muskelgrupp 2 gånger i veckan, hur många övningar/set bör jag ha för varje muskelgrupp? Vilka övningar hade ni valt om ni fått välja så många övningar / set som ni tycker är lämpligt?

Tacksam för svar, är fundersam.

Godfella
2009-01-02, 02:41
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071


Spana in den tråden, det är bara att välja och vraka.

Steerlinho
2009-01-02, 03:16
tack, men har kollat igenom den ett par gånger men bör jag ha, tex. för ryggen så är den ju väldigt stor, så bör jag träna nedre delen, typ marklyft, sen uppe med hantelrodd och sen längst upp med shrugs osv, undrar över lite sånt vilka övningar jag ska ta med för att träna alla delar, eller speciallicera på vissa delar osv eller om det räcker med att träna nedre delen eller om jag bör ha 2-4 övningar etc.

Godfella
2009-01-02, 03:39
tack, men har kollat igenom den ett par gånger men bör jag ha, tex. för ryggen så är den ju väldigt stor, så bör jag träna nedre delen, typ marklyft, sen uppe med hantelrodd och sen längst upp med shrugs osv, undrar över lite sånt vilka övningar jag ska ta med för att träna alla delar, eller speciallicera på vissa delar osv eller om det räcker med att träna nedre delen eller om jag bör ha 2-4 övningar etc.

Marklyft är en utmärkt för inte bara ryggen, utan en större del utav kroppen. Och visst kan du inkludera den i din ryggträning, då den biter tag i princip hela ryggen. För övre delen utav ryggen kan du använda dig utav tex, stångrodd och latsdrag.

4-5 övningar är väl ganska normalt för en så stor muskel som ryggen. Och ungefär lika många set per övning. För en muskel som tex biceps så behövs det inte alls lika mycket, då den är mycket mindre. Där räcker det med 2 övningar med 3-4 set på varje, beroende på om man känner själv om man behöver mer eller mindre, det är upp till var och en.

Steerlinho
2009-01-02, 14:01
tack, men bör jag verkligen ha 4-5 övningar på den om jag kör den 2 gånger i veckan?

Godfella
2009-01-02, 14:13
tack, men bör jag verkligen ha 4-5 övningar på den om jag kör den 2 gånger i veckan?

Oj, förlåt :) Jag såg inte att det var halvkroppspass du skulle använda dig utav, ursäkta.

Då kan du nog använda marklyft och stångrodd, det räcker gott och väl.

ChrisDEFC
2009-01-03, 02:03
kör du ben samma dag som rygg skulle jag nog köra rakmark istället, dels för att det tar bra på ryggen men dels för att du får med baksida lår. plus att om du kör en annan övning för baksida lår precis före du ska köra mark så kan det bli lite jobbigt. sen även att både knäböj(som jag tycker är ett måste för benträningen) och mark på samma pass 2dagar i veckan inte gör sig så bra om du dessutom ska träna en massa andra övningar efter dessa. rakmark ska du dock vara väldigt noga med så du får till rätt teknik, du ska vara rak i nedre delen av ryggen och det är riktigt viktigt. få gärna någon att visa dig som du vet har lång erfarenhet av träning.

Knäböj
Rakmark
Benspark
Vadpress
Latsdrag/chins
Stångrodd/hantelrodd
Stångcurl

dom övningarna skulle jag nog satsat på, kör du två gånger i veckan så kan du ju variera dig lite åxå, köra knäböj ena passet och kanske benpress det andra. köra rakmark ena passet sen marklyft andra, lårcurl tredje osv.
kan slänga in förslag på pass 1 åxå även om jag presonligen inte gillar att köra axlar, bröst och triceps på samma pass men men det funkar ju.

Bänkpress
Lutande hantelpress
Hantellyft i sidled
Drag till hakan
Framåtlutande hantellyft i sidled (för baksida axlar)
Dips/Smalbänk
Liggande triceps extentions
Rotatorcuff både in och utåt