handdator

Visa fullständig version : En gåta


Trance
2009-01-01, 16:45
Ni går på gatan och träffar en gammal klasskamrat ni inte sett på 10 år. Personen i fråga har 2 barn och har med sig ett av barnen, det är en flicka. Hur stor är sannolikheten att personens andra barn är en pojke?

Inte direkt en gåta egentligen, men..

agazza
2009-01-01, 16:46
50/50. Ifall man nu bortser att det är 51% tjejer i världen.

maaherra
2009-01-01, 16:49
50%, antingen så är det en pojke eller så är det inte en pojke.

samme11
2009-01-01, 16:50
Som dem 2 andra. 50/50.

agazza
2009-01-01, 16:50
50/50. Ifall man nu bortser att det är 51% tjejer i världen.

EDIT: det gällde visst befolkningen. 50/50 birthrate

Pejij
2009-01-01, 16:53
Första barnet de får/har ska alltså vara en flicka eller en pojke, sannolikheten för att få en flicka eller en pojke är 100% eller 1.0

För andra barnet är sannolikheten att få rätt kön 50% eller 0.5

0.5*1.0=0.5

Sannolikheten är alltså 0.5 att man har en flicka och en pojke, dvs att det andra barnet är en pojke

:D

Trance
2009-01-01, 17:05
Svaren är fel.

iNCREDiBLE
2009-01-01, 17:07
P = 2/3 = 66.67%

Trance
2009-01-01, 17:07
P = 2/3 = 66.67%

Yep

Sleigh
2009-01-01, 17:08
http://en.wikipedia.org/wiki/Boy_or_Girl


Kan vi inte ta den med 3 lådor, varav 2 har getter? Den är roligare

PowPow
2009-01-01, 17:12
En annan. Kanske lättare:

Du är med i en tävling. Framför dig har du tre lådor, numrerade från 1 till 3. I en av lådorna ligger vinsten. De andra två lådorna är tomma.

Du väljer låda nr 2. Spelledaren säger att vinsten inte ligger i låda 1, och han talar sanning.

Om du får möjligheten, byter du till låda nr 3 då?

iNCREDiBLE
2009-01-01, 17:13
En annan. Kanske lättare:

Du är med i en tävling. Framför dig har du tre lådor, numrerade från 1 till 3. I en av lådorna ligger vinsten. De andra två lådorna är tomma.

Du väljer låda nr 2. Spelledaren säger att vinsten inte ligger i låda 1, och han talar sanning.

Om du får möjligheten, byter du till låda nr 3 då?

Yes, även här är P(vinst) = 2/3 vid byte, för att från början är sannolikheten 2/3 att man väljer fel.

Dan S
2009-01-01, 17:31
Eftersom detta inte riktigt är som tävlingen..


Nit
Nit
Vinst

Du har 66.66% chans att välja nit, därför ska du byta, du har 66.66% chans att vinna. 33.33...% chans att du tog vinsten, då byter du till en nit 33.33% av gångerna.

Men eftersom du har 50/50 pojke eller flicka i pungen och det var 2 barn och ett val mellan 2, så innebär det en sannolikhet på 50%. Det är människor vi talar om här.

Dan S
2009-01-01, 17:34
Eller vid närmare eftertanke.. Du får se en pojke.. Det betyder att det inte är chans att det är 2 tjejer.

1 pojke en mindre syster. eller 1 pojker en stora syster. eller 1 pojke och en till pojke.

3 st olika. 33.33.% chans att det är en pojke. 66.66% chans att det är en tjej.

regus
2009-01-01, 17:36
En annan. Kanske lättare:

Du är med i en tävling. Framför dig har du tre lådor, numrerade från 1 till 3. I en av lådorna ligger vinsten. De andra två lådorna är tomma.

Du väljer låda nr 2. Spelledaren säger att vinsten inte ligger i låda 1, och han talar sanning.

Om du får möjligheten, byter du till låda nr 3 då?

Nej. Fortfarande lika stor chans att priset skulle ligga i låda två som låda tre.

Mellanrost bygg
2009-01-01, 17:38
En annan. Kanske lättare:

Du är med i en tävling. Framför dig har du tre lådor, numrerade från 1 till 3. I en av lådorna ligger vinsten. De andra två lådorna är tomma.

Du väljer låda nr 2. Spelledaren säger att vinsten inte ligger i låda 1, och han talar sanning.

Om du får möjligheten, byter du till låda nr 3 då?


Han säger så för att han inte vill att man ska ta vinsten som finns i lådan man valt. Om det inte är så att han vill hjälpa... hmm...

PowPow
2009-01-01, 17:39
Nej. Fortfarande lika stor chans att priset skulle ligga i låda två som låda tre.

Inte riktigt.

Ett exempel som fick mig att greppe det lättare:

Tänk dig samma situation. Men istället för 3 lådor så finns där 100 lådor, och en vinst.

Du väljer låda nummer 5. Spelledaren tar bort alla lådorna förutom låda 5 och låda 20. Alla lådor som är borttagna var nitlådor, så vinsten finns antingen i låda 5 eller 20. Byter du låda till nummer 20 då?

Racso
2009-01-01, 17:40
Nej. Fortfarande lika stor chans att priset skulle ligga i låda två som låda tre.

Fel.

Racso
2009-01-01, 17:41
En annan. Kanske lättare:

Du är med i en tävling. Framför dig har du tre lådor, numrerade från 1 till 3. I en av lådorna ligger vinsten. De andra två lådorna är tomma.

Du väljer låda nr 2. Spelledaren säger att vinsten inte ligger i låda 1, och han talar sanning.

Om du får möjligheten, byter du till låda nr 3 då?

Ja man ska byta.

Mental
2009-01-01, 17:41
Nej. Fortfarande lika stor chans att priset skulle ligga i låda två som låda tre.

Inte efter att en felaktig öppnats.

gör det till 100 lådor, du väljer en på måfå.
Programledaren öppnar sedan 98 tomma lådor.
Du kan nu stå kvar vid den du ursprunglingen valde. Eller byta till den enda andra oöppnade.

Edit: Puck 57:a

regus
2009-01-01, 17:45
Inte riktigt.

Ett exempel som fick mig att greppe det lättare:

Tänk dig samma situation. Men istället för 3 lådor så finns där 100 lådor, och en vinst.

Du väljer låda nummer 5. Spelledaren tar bort alla lådorna förutom låda 5 och låda 20. Alla lådor som är borttagna var nitlådor, så vinsten finns antingen i låda 5 eller 20. Byter du låda till nummer 20 då?

Ser fortfarande ingen anledning.

Första valet är ju 1% chans att du hade rätt. Andra valet kommer ju bli 50%chans. Men nu visade det sig att priset kan ligga i två lådor. Den som du valt och en random låda.

Byter jag låda kan priset lika gärna ligga i nr 5.

hampfuz
2009-01-01, 17:46
En annan. Kanske lättare:

Du är med i en tävling. Framför dig har du tre lådor, numrerade från 1 till 3. I en av lådorna ligger vinsten. De andra två lådorna är tomma.

Du väljer låda nr 2. Spelledaren säger att vinsten inte ligger i låda 1, och han talar sanning.

Om du får möjligheten, byter du till låda nr 3 då?

Jep.
Man har valt tom låda 1, ledaren väljer tom låda 2, om man byter vinner man.
Man har valt tom låda 2, ledaren väljer tom låda 3, om man byter vinner man.
Spelaren har valt full låda, ledaren väljer tom låda 1 eller 2, om man byter förlorar man.

Det är större chans att man valt fel från början, så då byter man.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Monty_Hall-problemet ;)

Sleigh
2009-01-01, 17:47
Ser fortfarande ingen anledning.

Första valet är ju 1% chans att du hade rätt. Andra valet kommer ju bli 50%chans. Men nu visade det sig att priset kan ligga i två lådor. Den som du valt och en random låda.

Byter jag låda kan priset lika gärna ligga i nr 5.

läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Monty_Hall_problem

regus
2009-01-01, 17:52
läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Monty_Hall_problem

Jag känner mig överbevisad och slagen. Men jag köper det inte. Jag ska tänka mer på det.

Monty Hall är fett gay.

Racso
2009-01-01, 17:54
Ser fortfarande ingen anledning.

Första valet är ju 1% chans att du hade rätt. Andra valet kommer ju bli 50%chans. Men nu visade det sig att priset kan ligga i två lådor. Den som du valt och en random låda.

Byter jag låda kan priset lika gärna ligga i nr 5.

Detta är förklaringen.

slh vinst i låda x : P(x)=1/3

Du har valt låda 2. spelledaren öppnar låda 1.

Sannolikheten att spelledaren öppnar låda 2 givet vinst i 1 P(ledare|1)=1/2.
Sannolikheten att spelledaren öppnar låda 2 givet vinst i 2 P(ledare|2)=0.
Sannolikheten att spelledaren öppnar låda 2 givet visnt i 3 P(ledare|3)=1.

bayes sats ->

P(1|ledare)=1/6
P(3|ledare)=1/3

Racso
2009-01-01, 17:55
Jep.
Man har valt tom låda 1, ledaren väljer tom låda 2, om man byter vinner man.
Man har valt tom låda 2, ledaren väljer tom låda 3, om man byter vinner man.
Spelaren har valt full låda, ledaren väljer tom låda 1 eller 2, om man byter förlorar man.

Det är större chans att man valt fel från början, så då byter man.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Monty_Hall-problemet ;)

Detta stämmer inte, inget utfall är säkert...

Racso
2009-01-01, 18:01
Jag ska tänka mer på det.

Anledningen är att spelledaren kommer med ytterligare information, som ger anledning till att revidera hypotesen.

Dan S
2009-01-01, 18:49
Ska du förklara för folk, Rasco. Så ska du inte använda massa tecken och grejjer som får dig att låta som en matematik expert, alla har inte gjort Matte c och uppåt.

Läs mitt inlägg så ska man förstå.

Nit (1)
Nit (2)
Vinst (3)

Du får ett val 1 2 eller 3. Varje låda = 33.33%. det är 33.33% vinst i lådorna och 66.66% nit 2 lådor nitar, var nit är värd 33.33%.

Så: Du väljer en låda, det är 66.66% chans att det är en nit, och nu tar programledaren bort en låda, vill du byta? Ja det vill du. Det var ju 66.66% chans att du valde en nit, och 33.33% chans att du valde en vinst.


dvs. 66.66% av gångerna kommer du att byta dig till en vinst, för sannolikheten du valde vinst i första taget är större.

33.33% av gångerna kommer du förlora på att byta, för du valde vinsten i första taget.

Any questions? :)

Dreas
2009-01-01, 18:49
Jag känner mig överbevisad och slagen. Men jag köper det inte. Jag ska tänka mer på det.

Monty Hall är fett gay. Se filmen 21, där diskuterar de detta lite ytligt.

r3mpuh
2009-01-01, 19:10
Dom som är med i "Deal or no Deal". Och vägrar sälja sin väska dom valde i början till banken.

Låt oss säga att dom har 2 miljoner kvar och 250.000 kvar. det finns en väska kvar bland kvinnorna och väskan man valde i början.

Tjänar man då på att slänga bort sin egen väska man valde i början? (Då får man innehålett i andra väskan)

Scratch89
2009-01-01, 19:13
Jag förstår alla gåtor förutom den första. Varför 2/3?

Jag gillar dock luringen om två kaniner, där hanen är dominant svart och honan dominant vit. Enligt statistiken så får man, på 4 barn, 3 svarta och 1 vit. De tre första barnen som kommer är svarta. Hur stor är sannolikheten för att det fjärde barnet ska bli vitt?

Scratch89
2009-01-01, 19:14
Och ja just ja. Sannolikhetsmatte är så jävla flummigt ibland, för hur stor chans eller risk det är, så är det fortfarande bara sannolikhet. Även fast det är 1% chans att du valt rätt väska, så kan du ju faktiskt ha valt rätt, oavsett hur mycket ny information man får.

Prankie
2009-01-01, 19:33
Anledningen till varför det är 2/3 har nån redan förklarat i tidigare post. Men vi kör igen
Det finns två barn.
Det kan vara
1. Äldre Pojke Yngre Pojke
2. Äldre Pojke Yngre Flicka
3. Äldre Flicka Yngre Pojke
4. Äldre Flicka Yngre Flicka

Det är de fyra scenario.

Om du nu redan ser en flicka kan scenario ett inte hända.
Då är sannolikheten för den andra är pojke 2/3 eftersom både scenario 2 och 3 blir en pojke och enbart scenario 4 blir en till flicka.

Blir dock mycket svårare om man ska börja räkna med tvillingar. ;)

Scratch89
2009-01-01, 19:56
Ah, man ska tänka så. Då är jag med. Mattetänket försvinner så jäkla snabbt. :/

Madame
2009-01-01, 20:05
Anledningen till varför det är 2/3 har nån redan förklarat i tidigare post. Men vi kör igen
Det finns två barn.
Det kan vara
1. Äldre Pojke Yngre Pojke
2. Äldre Pojke Yngre Flicka
3. Äldre Flicka Yngre Pojke
4. Äldre Flicka Yngre Flicka

Det är de fyra scenario.

Om du nu redan ser en flicka kan scenario ett inte hända.
Då är sannolikheten för den andra är pojke 2/3 eftersom både scenario 2 och 3 blir en pojke och enbart scenario 4 blir en till flicka.

Blir dock mycket svårare om man ska börja räkna med tvillingar. ;)

Varför ska man ta bort fjärde alternativet? Det är ju fortfarande ett alternativ som påverkar sanorlikheten väl?


Jag tänker som såhär:

Flickan vi möter kan ha
1. storebror
2. lillebror
3. storasyster
4. lillasyster

så då är det 50% chans att syskonet där hemma är en pojke.

PowPow
2009-01-01, 20:10
De två barnen kan ju vara enäggstvillingar också.
Då är det en ju en flicka.

Prankie
2009-01-01, 21:46
Varför ska man ta bort fjärde alternativet? Det är ju fortfarande ett alternativ som påverkar sanorlikheten väl?


Jag tänker som såhär:

Flickan vi möter kan ha
1. storebror
2. lillebror
3. storasyster
4. lillasyster

så då är det 50% chans att syskonet där hemma är en pojke.

Första alternativ togs bort för att det kan inte vara två pojkar nu när det redan finns en flicka.

De fyra utfall du skrev har olika sannolikhet att hända.
Om det är 50% att få en flicka, att få två flickor i rad är då 25%.
Få två pojkar i rad är också 25%, men det kan vi utesluta då det redan finns en flicka.
Resterande 50% är en pojke först och sen en flicka och tvärtom.
Alternativ 1 och 2 på dina utfall kan bara hända ifall det är en pojke och en flicka. Vilket har 50% sannolikhet att hända.
Alternativ 3 och 4 på dina utfall kan bara hända ifall det är två flickor, vilket bara har 25%.
Resterande 25% kan inte hända längre.
Därför är sannolikhet för se en pojke hemma fortfarande 2/3. :)

Trance
2009-01-01, 22:04
En förklaring som brukar vara rätt bra är denna:

Låt oss säga att det finns 100 par i en by som får barn. 50 stycken får pojkar och 50 stycken flickor. Ett år senare så får alla 100 par barn igen och utav de som fick pojkar första gången så får 25 stycken pojkar igen och 25 stycken flickor. Samma sak med de som fick flickor första gången.

Vi har alltså:
25 stycken par med flicka/pojke.
25 stycken par med flicka/flicka
25 stycken par med pojke/flicka
25 stycken par med pojke/pojke

På våran promenad så möter vi en av dessa som har med sig en flicka. Då vet vi att det inte är ett av de 25 stycken par som har pojke/pojke.

Så möjligheterna som finns kvar är då:

25 stycken par med flicka/pojke + 25 stycken pojke/flicka = 50 totalt
25 stycken med flicka/flicka = 25 totalt.

Jag tror de flesta har fel första gången man utsätts av denna typen av statistik/problem (monty hall, detta etc.). 50/50 är nära till hands då om ens tjej väntar barn och ens första barn är en flicka så är det självklart fortfarande 50/50 när det gäller andra barnet, oavsett kön på första.

Lyset
2009-01-01, 23:35
Ni går på gatan och träffar en gammal klasskamrat ni inte sett på 10 år. Personen i fråga har 2 barn och har med sig ett av barnen, det är en flicka. Hur stor är sannolikheten att personens andra barn är en pojke?


Detta är ju en klassiker, men som du har formulerat problemet här, är dock sannolikheten att det andra barnet är en pojke 1/2.

Man måste skilja mellan:

A) En familj har två barn varav minst ett är en flicka.

(Då är sannolikheten att det finns en pojke i familjen 2/3.)

och

B) En familj har två barn och det äldsta/yngsta/längsta/sötaste/det ena/ är en flicka.

(Då är sannolikheten att det andra barnet är en pojke 1/2.)

Formuleringen här i tråden svarar mot B ovan. Man står framför det ena barnet som är en flicka.

För att förtydliga ytterligare skall vi se vad som är fel med förklaringen nedan.
En förklaring som brukar vara rätt bra är denna:

Låt oss säga att det finns 100 par i en by som får barn. 50 stycken får pojkar och 50 stycken flickor. Ett år senare så får alla 100 par barn igen och utav de som fick pojkar första gången så får 25 stycken pojkar igen och 25 stycken flickor. Samma sak med de som fick flickor första gången.

Vi har alltså:
25 stycken par med flicka/pojke.
25 stycken par med flicka/flicka
25 stycken par med pojke/flicka
25 stycken par med pojke/pojke

På våran promenad så möter vi en av dessa som har med sig en flicka. Då vet vi att det inte är ett av de 25 stycken par som har pojke/pojke.

Så möjligheterna som finns kvar är då:

25 stycken par med flicka/pojke + 25 stycken pojke/flicka = 50 totalt
25 stycken med flicka/flicka = 25 totalt.



Det finns 100 flickor i det här exemplet. 50 av dem har en bror och 50 av dem har en syster. Möter man en förälder med en flicka är det alltså 50% chans att flickan har en bror.

De möjligheter som finns när man ser en förälder med en flicka är

Man har träffat på en flicka från en flicka/pojke-familj
Man har träffat på en flicka från en pojke/flicka-familj
Man har träffat på den yngsta flickan från en flicka/flicka-familj
Man har träffat på den äldsta flickan från en flicka/flicka-familj

och det finns 25 flickor från varje kategori.

:)

PowPow
2009-01-01, 23:40
Det finns ju, som jag sa, en viss chans att barnen är enäggstvillingar. Så därför borde det vara lite högre sannolikhet att barnen är av samma kön.

Inte högre än 50 % alltså, utan högre än om man inte tar enäggstvillingsmöjligheten med i ekvationen.

Pejij
2009-01-01, 23:52
Det finns ju, som jag sa, en viss chans att barnen är enäggstvillingar. Så därför borde det vara lite högre sannolikhet att barnen är av samma kön.

Inte högre än 50 % alltså, utan högre än om man inte tar enäggstvillingsmöjligheten med i ekvationen.

Det är ju samma sak som att ha flicka/flicka? Hon kan ju lika gärna vara tvåäggstvilling med en bror?

Pejij
2009-01-01, 23:59
Det är ju samma sak som att ha flicka/flicka? Hon kan ju lika gärna vara tvåäggstvilling med en bror?

Nu när jag tänker efter så förstår jag att du har rätt PowPow..

Det finns väl 3 olika scenarion.

Hon kan ha ett syskon. 50% chans att det är en pojke, 50% chans att det är en flicka.
Hon kan ha en tvåäggstvilling. 50% chans att det är en pojke, 50% chans att det är en flicka.
Hon kan ha en enäggstvilling. 100% chans att det är en flicka.

burre
2009-01-02, 00:35
Detta är ju en klassiker, men som du har formulerat problemet här, är dock sannolikheten att det andra barnet är en pojke 1/2.

Skäggskaft.

Hans formulering är riktig.

Sätt dig ner.
Luta dig framåt.
Håll fram händerna.
Lägg ansiktet i handflatorna.

Prankie
2009-01-02, 00:46
Detta är ju en klassiker, men som du har formulerat problemet här, är dock sannolikheten att det andra barnet är en pojke 1/2.

Man måste skilja mellan:

A) En familj har två barn varav minst ett är en flicka.

(Då är sannolikheten att det finns en pojke i familjen 2/3.)

och

B) En familj har två barn och det äldsta/yngsta/längsta/sötaste/det ena/ är en flicka.

(Då är sannolikheten att det andra barnet är en pojke 1/2.)

Formuleringen här i tråden svarar mot B ovan. Man står framför det ena barnet som är en flicka.

För att förtydliga ytterligare skall vi se vad som är fel med förklaringen nedan.



Det finns 100 flickor i det här exemplet. 50 av dem har en bror och 50 av dem har en syster. Möter man en förälder med en flicka är det alltså 50% chans att flickan har en bror.

De möjligheter som finns när man ser en förälder med en flicka är

Man har träffat på en flicka från en flicka/pojke-familj
Man har träffat på en flicka från en pojke/flicka-familj
Man har träffat på den yngsta flickan från en flicka/flicka-familj
Man har träffat på den äldsta flickan från en flicka/flicka-familj

och det finns 25 flickor från varje kategori.

:)

Alternativ 3 och 4 som du skrev kommer från samma familj, du kan inte räkna de två gånger. Visst kan du träffa äldsta flickan eller yngsta flickan, men det är fortfarande bara en 1/3 chans att du träffa en flicka/flicka familj.

Angående formuleringen ser jag inga fel med skriva "Det ena". Det kan bara bli 1/2 om man vet flickan är äldre eller yngre av syskonen. Då kan man eliminera alternativet där flickan föddes först eller senare. Vilket lämna bara kvar två alternativ. Annars om du bara ser
ett barn som är flicka tillför det inte tillräcklig med information för att ta bort ett till alternativ.

Pojke/Pojke <-- Alternativet tas bort
Pojke/Flicka <-- Om vi vet flickan är äldre kan vi ta bort den här också, då bli sannolikheten 1/2 att den andra är en pojke.
Flicka/Pojke
Flicka/Flicka

PowPow
2009-01-02, 00:50
Prankie borde bli lärare.
Sjukt pedagogisk :)

kolle
2009-01-02, 00:50
Det är ju Matematik Diskret alltihop? Märks framförallt på det Prankie skriver.

1. Äldre Pojke Yngre Pojke
2. Äldre Pojke Yngre Flicka
3. Äldre Flicka Yngre Pojke
4. Äldre Flicka Yngre Flicka

Är ju samma sak som en sannolikhetstabell:

P|Q|P->Q
S|S|S
S|F|S
F|S|S
F|F|F

Fast kan mycket väl vara jag som snurrar till det på kvällskvisten.

PowPow
2009-01-02, 00:52
Det är ju Matematik Diskret alltihop? Märks framförallt på det Prankie skriver.

1. Äldre Pojke Yngre Pojke
2. Äldre Pojke Yngre Flicka
3. Äldre Flicka Yngre Pojke
4. Äldre Flicka Yngre Flicka

Är ju samma sak som en sannolikhetstabell:

P|Q|P->Q
S|S|S
S|F|S
F|S|S
F|F|F

Fast kan mycket väl vara jag som snurrar till det på kvällskvisten.

Men alternativ 1 är ju inte möjligt, eftersom det ena barnet är en flicka.

kolle
2009-01-02, 00:58
Men alternativ 1 är ju inte möjligt, eftersom det ena barnet är en flicka.

Har du rätt i, är för trött för att sätta mig in i det. Fick bara en himla massa Matte Diskret-vibbar när jag slöläste tråden.

Prankie som verkar ha väldigt bra koll på det här kanske kan svara på om man kan göra sannolikhetstabeller á la Matematik Diskret i de här fallen?

Henchman
2009-01-02, 01:15
På en höft.

Racso
2009-01-02, 01:16
Ska du förklara för folk, Rasco. Så ska du inte använda massa tecken och grejjer som får dig att låta som en matematik expert, alla har inte gjort Matte c och uppåt.

Läs mitt inlägg så ska man förstå.

Nit (1)
Nit (2)
Vinst (3)

Du får ett val 1 2 eller 3. Varje låda = 33.33%. det är 33.33% vinst i lådorna och 66.66% nit 2 lådor nitar, var nit är värd 33.33%.

Så: Du väljer en låda, det är 66.66% chans att det är en nit, och nu tar programledaren bort en låda, vill du byta? Ja det vill du. Det var ju 66.66% chans att du valde en nit, och 33.33% chans att du valde en vinst.


dvs. 66.66% av gångerna kommer du att byta dig till en vinst, för sannolikheten du valde vinst i första taget är större.

33.33% av gångerna kommer du förlora på att byta, för du valde vinsten i första taget.

Any questions? :)

De där "massa tecknen" är grundläggande presentationssätt inom statistik, ungefär lika elementärt som plus och minustecken inom algebra.

Sen är det inte "33.33% vinst i lådorna och 66.66% nit 2 lådor"...

Racso
2009-01-02, 01:46
Detta är förklaringen.

slh vinst i låda x : P(x)=1/3

Du har valt låda 2. spelledaren öppnar låda 1.

Sannolikheten att spelledaren öppnar låda 2 givet vinst i 1 P(ledare|1)=1/2.
Sannolikheten att spelledaren öppnar låda 2 givet vinst i 2 P(ledare|2)=0.
Sannolikheten att spelledaren öppnar låda 2 givet visnt i 3 P(ledare|3)=1.

bayes sats ->

P(1|ledare)=1/6
P(3|ledare)=1/3

P(2|ledare)=1/6
P(3|ledare)=1/3

Ska det stå förresten...

Ajin
2009-01-02, 01:52
Ska man vara riktigt rolig finns det ju studier som visar hur den kvinnliga befolkningen ökar (procentuellt) jämfört med männen. *rolleyes*

r3mpuh
2009-01-02, 01:56
Ska man vara riktigt rolig finns det ju studier som visar hur den kvinnliga befolkningen ökar (procentuellt) jämfört med männen. *rolleyes*


hurdå`?

agazza
2009-01-02, 02:00
hurdå`?

Dom lever längre

Manta
2009-01-02, 02:03
Dom lever längre

Det känns ju relevant i den här frågeställningen.

agazza
2009-01-02, 02:05
Det känns ju relevant i den här frågeställningen.

Är det inte? Eller det kanske det inte är. Men det bidrar till att det hela tiden är fler kvinnor än män på jorden iaf.

(hoppas jag har rät nurå.)

Basil
2009-01-02, 02:08
Är det inte? Eller det kanske det inte är. Men det bidrar till att det hela tiden är fler kvinnor än män på jorden iaf.

(hoppas jag har rät nurå.)

Mjao, men poängen är att det föds fler kvinnor än män av någon anledning.

agazza
2009-01-02, 02:13
Mjao, men poängen är att det föds fler kvinnor än män av någon anledning.

jag skyller på alla stridspiloter.

Manta
2009-01-02, 02:18
Men jag ser gärna något som stödjer era påståenden.

Sleigh
2009-01-02, 02:18
och att deras arvsanlag väger mindre

agazza
2009-01-02, 02:20
Men jag ser gärna något som stödjer era påståenden.

Att kvinnor lever längre och att stridspiloter barn oftare blir tjejer? Det vet väl alla.

ceejay
2009-01-02, 02:21
Tre män går in på ett hotell. rummet kostar 25 kronor. De ger receptionisten en tia var å han kommer tillbaka me fem kronor i enkronor.. Männen tar en krona var å låter receptionisten behålla två kronor i dricks.. Männen har alltså betalat nio kronor var (9 x 3 = 27) + 2 kr = 29. vart tog den sista enkronan vägen?


denna är rätt bra imo

Doctor Snuggles
2009-01-02, 02:29
Dom som är med i "Deal or no Deal". Och vägrar sälja sin väska dom valde i början till banken.

Låt oss säga att dom har 2 miljoner kvar och 250.000 kvar. det finns en väska kvar bland kvinnorna och väskan man valde i början.

Tjänar man då på att slänga bort sin egen väska man valde i början? (Då får man innehålett i andra väskan)

Nej. Chansen är lika stor vilket som. Eftersom man alltid kan dra "vinnarväskan" varje gång och ingen vet vilka väskor innehåller vad, så blir det inte samma slags sannolikhetsberäkning som i monty-hall problemet, där programledarn vet att han öppnar fel dörr.

Psykologin bakom dylika problem, och varför vårt "sunda förnuft" är motsträvigt, är väldigt intressant och säger en hel del om tankens tillförlitlighet.

AJO
2009-01-02, 02:34
Tre män går in på ett hotell. rummet kostar 25 kronor. De ger receptionisten en tia var å han kommer tillbaka me fem kronor i enkronor.. Männen tar en krona var å låter receptionisten behålla två kronor i dricks.. Männen har alltså betalat nio kronor var (9 x 3 = 27) + 2 kr = 29. vart tog den sista enkronan vägen?


denna är rätt bra imo

Jepp, den är bra... men den är löjligt självklar när man väl vet hur det hänger ihopa..., men jag ska inte spoila..

Bahir
2009-01-02, 02:42
Tre män går in på ett hotell. rummet kostar 25 kronor. De ger receptionisten en tia var å han kommer tillbaka me fem kronor i enkronor.. Männen tar en krona var å låter receptionisten behålla två kronor i dricks.. Männen har alltså betalat nio kronor var (9 x 3 = 27) + 2 kr = 29. vart tog den sista enkronan vägen?

Fel? De betalar 30 kr totalt, får tillbaka 5 kr. De behåller 3 kr av de fem kronorna, och ger receptionisten 2 kr. Så de har betalat 9 kr var=27 kr, och de har de resterande 3 enkronorna i handen.

Doctor Snuggles
2009-01-02, 02:53
Fel? De betalar 30 kr totalt, får tillbaka 5 kr. De behåller 3 kr av de fem kronorna, och ger receptionisten 2 kr. Så de har betalat 9 kr var=27 kr, och de har de resterande 3 enkronorna i handen.

Heh, nej det där stämmer inte som du förklarar det. De har betalat 9 kr var EFTER de fått tillbaka 3 kr totalt. Finns inga resterande enkronor.

Ostknäcket
2009-01-02, 02:57
Tre män går in på ett hotell. rummet kostar 25 kronor. De ger receptionisten en tia var å han kommer tillbaka me fem kronor i enkronor.. Männen tar en krona var å låter receptionisten behålla två kronor i dricks.. Männen har alltså betalat nio kronor var (9 x 3 = 27) + 2 kr = 29. vart tog den sista enkronan vägen?


denna är rätt bra imo

Hehe ja den är ganska bra.. Men de har vars en krona i handen och hon har fått 27kr

r3mpuh
2009-01-02, 03:02
Heh, nej det där stämmer inte som du förklarar det. De har betalat 9 kr var EFTER de fått tillbaka 3 kr totalt. Finns inga resterande enkronor.

Fail;)

Ostknäcket
2009-01-02, 03:05
Fail;)

Njaä..

AJO
2009-01-02, 03:07
Njaä..


Fail!

Doctor Snuggles
2009-01-02, 03:08
Fail;)

Sorry dude, no fail.
Formuleringen hans löste inte "problemet".

AJO
2009-01-02, 03:10
De får tillbaka en femma. Då har de betalat 25 kr

Hotellet har nu 25 kr!!!

Receptionisten lämnar tillbaka 1 kr var till gästerna alltså 3 kr.

Resterande behåller receptionisten (2kr till går alltså till hotellet)

Hotellet har då 25+2 kr= 27 kr!!!

och gästerna fick tillbaka 3 kr!!!

27+3= 30kr. Alla kronor är identifierade!

Ostknäcket
2009-01-02, 03:10
Vad blir 9.3333... * 3 ?
30

Voila!

9.333 x 3 blir ju annars 27.999

Doctor Snuggles
2009-01-02, 03:16
Äh, fan är trött.... ska reda ut min beräkning, vänta.

Ostknäcket
2009-01-02, 03:18
hmm.. Nu när doctor snuggles editade ser mitt inlägg lite konstigt ut... tydligen rättade jag honom innan han hade skrivit nått

AJO
2009-01-02, 03:19
Äh, fan är trött.... ska reda ut min beräkning, vänta.

Svaret är bara att de har gett hotellet 25 kr och receptionisten 2 och de själva behöll 3 kr. Krångligare än så är det inte. Man blir förvillad av hur gåtan är ställd. Men det är väl det som gör en gåta till en gåta...

AJO
2009-01-02, 03:21
Heh, nej det där stämmer inte som du förklarar det. De har betalat 9 kr var EFTER de fått tillbaka 3 kr totalt. Finns inga resterande enkronor.


Ja så är det då har de alltså betalat 27 kr tillsammans till hotellet och har 3 kr kvar i sina egan fickor, totalt 30 kr alltså.

Ostknäcket
2009-01-02, 03:23
Ja så är det då har de alltså betalat 27 kr tillsammans till hotellet och har 3 kr kvar i sina egan fickor, totalt 30 kr alltså.

Ja, det jag skrev innan alltså. :cool:

Morty
2009-01-02, 03:24
http://img504.imageshack.us/img504/5203/mindfuckgz9.jpg

:(

Ostknäcket
2009-01-02, 03:26
http://img504.imageshack.us/img504/5203/mindfuckgz9.jpg

:(

Ehm... va? Jag är för trött för att förstå vad du menar.. :P

Morty
2009-01-02, 03:27
Ehm... va? Jag är för trött för att förstå vad du menar.. :P

Jag är också skittrött, kommer säkert att göra /facepalm på mig själv imorgon :D

Doctor Snuggles
2009-01-02, 03:29
Snurrade själv in mig på kvällskvisten, men tror problemet uppstår för man inte reviderar slutsumman.

Först betalar di 30 kr, eller 10 kr var.
Får tillbaka 5 kr totalt, alltså är summan nu 25 och inte 30 ( 8.333 kr var betalat ).
Drickset är 2 kr, så nu är summan 27 ( de ger 0.666 kr var i dricks).
8.333 + 0.666 = 9
9 *3 = 27.

Fast tycker fortfarande det inte riktigt är i problemets anda, eller förklara var det sunda förnuftet går fel så man accepterar "gåtans" premiss som logisk.

Ostknäcket
2009-01-02, 03:31
Fast tycker fortfarande det inte riktigt är i problemets anda, eller förklara var det sunda förnuftet går fel så man accepterar "gåtans" premiss som logisk.

Jag tror bara vi är för trötta för att hålla på med matte klockan 3 på morgonen..:D

AJO
2009-01-02, 03:40
Jag tror bara vi är för trötta för att hålla på med matte klockan 3 på morgonen..:D

Nej, vad snackar du om. Svaaret är så som både du och jag har skrivit det.

Hotell/receptionist har efter hela affärens uppgörelse: 25+2 kr= 27kr

Gästerna har efter hela affärens uppgörelse 3 kr

27+3= 30 kr


Det är den rätta lösningen!

hampfuz
2009-01-02, 03:41
Låt oss kalla männen Klas, Göran och Gûnther.

Klas Göran Gûnther Hotellet
-10 -10 -10 +30
+1 +1 +1 -5
= 3 +2 = 27
Männen har 3 kronor kvar tillsammans, hotellet har fått 27.
27 + 3 = 30
Pucktvåa, men vafan, jag kan inte sova :)

Edit: Fan pucktrea :( Och så försvann alla mina mellanslag! Damn.

AJO
2009-01-02, 03:48
Snurrade själv in mig på kvällskvisten, men tror problemet uppstår för man inte reviderar slutsumman.

Först betalar di 30 kr, eller 10 kr var.
Får tillbaka 5 kr totalt, alltså är summan nu 25 och inte 30 ( 8.333 kr var betalat ).att det bli 8.333 är oviktigt. Det som är relevant är att det nu finns 25 kr på "hotell/receptionistkontot"
Drickset är 2 kr, så nu är summan 27 ( de ger 0.666 kr var i dricks). (0.666 är oviktigt, ja "hotell/receptionistkontot" har nu 27 kr)
8.333 + 0.666 = 9 ( det är onödigt att räkna ut vad de har betalat per person, tänk det som att hotellet är på vänster sida om en en gräns och gästerna på höger, och hur mycket man lägger totalt på båda sidorna)
9 *3 = 27. (Ja, hotellet har fått 27 kr, 25+2 och de har 3 kronor kvar.)

Fast tycker fortfarande det inte riktigt är i problemets anda, eller förklara var det sunda förnuftet går fel så man accepterar "gåtans" premiss som logisk.

Sluta att dividera allt, du komplicerar det för mycket.

Doctor Snuggles
2009-01-02, 04:52
Sluta att dividera allt, du komplicerar det för mycket.

Varför? Det är ett annat sätt att se på det.
Har inget problem med att "hitta kronan", jag försökte förtydliga att frågan var felställd.

AJO
2009-01-02, 04:56
Varför? Det är ett annat sätt att se på det.
Har inget problem med att "hitta kronan", jag försökte förtydliga att frågan var felställd.


Okej, då missuppfattade jag dig. Jag trodde att du försökte ge lösningen på gåtan :)

Trance
2009-01-02, 09:17
Lyset har faktiskt rätt så vitt jag vet, jag slarvade hyfsat när jag försökte göra ursprungsfrågan mer pedagogisk på bakfyllan. Egentligen så skall personen bara nämna att den har minst ett barn som är en flicka. Fast intressant att spåna vidare på just när det blir 1/2 och när det är 2/3.

Men för att fortsätta diskussionen så vet jag faktiskt inte riktigt om mitt senare exempel är fel, beroende på hur man tolkar det. Om man bara läser det som står så handlar det väl bara om familjen och sannolikheten att familjen består av pojke/flicka? Inte direkt meningen men intressant om folk med bättre kunskap om detta (var ett tag sedan jag var på det) kunde utveckla.

k4l_2007
2009-01-02, 10:33
En snubbe (som inte har några syskon) står och tittar på ett fotografi föreställande en person och säger: ”Den här mannens far är min farfars sonson”. Vem föreställer fotot?

Morty
2009-01-02, 10:41
En snubbe (som inte har några syskon) står och tittar på ett fotografi föreställande en person och säger: ”Den här mannens far är min farfars sonson”. Vem föreställer fotot?


Hans son, väl? För hans farfars sonson är ju han själv, och den mannens far är ju sig själv :p

k4l_2007
2009-01-02, 10:42
Hans son, väl? För hans farfars sonson är ju han själv, och den mannens far är ju sig själv :p

*cry*
:(
:)
:D
:thumbup:

spoonchest
2009-01-02, 10:53
Kan inte så mycket om genetik osv. Men bortser man ifrån det så är sannolikheten att nästföljande barn är en pojke eller en flicka är 50/50.
Samma sak med ett tärningsspel. Slår du 500 sexor i rad så är sannolikheten att du slår sexan en 501:a gång fortfarande 1 på 6 oberoende på vad du slagit innan.

Trance
2009-01-02, 10:55
Kan inte så mycket om genetik osv. Men bortser man ifrån det så är sannolikheten att nästföljande barn är en pojke eller en flicka är 50/50.
Samma sak med ett tärningsspel. Slår du 500 sexor i rad så är sannolikheten att du slår sexan en 501:a gång fortfarande 1 på 6 oberoende på vad du slagit innan.

Det är sant, men det är inte alltid så frågan ställs. Om vi tar frågan där det inte finns några tolkningsmöjligheter.

En person med två barn säger att han har minst en flicka. Då är det inte 50/50 att personen har en flicka och en pojke.

Bahir
2009-01-02, 10:56
Heh, nej det där stämmer inte som du förklarar det. De har betalat 9 kr var EFTER de fått tillbaka 3 kr totalt. Finns inga resterande enkronor.

Nej, du har fel. Jag har rätt.


Fel? De betalar 30 kr totalt, får tillbaka 5 kr. De behåller 3 kr av de fem kronorna, och ger receptionisten 2 kr. Så de har betalat 9 kr var=27 kr, och de har de resterande 3 enkronorna i handen.



Felet ligger i det markerade stycket:
Tre män går in på ett hotell. rummet kostar 25 kronor. De ger receptionisten en tia var å han kommer tillbaka me fem kronor i enkronor.. Männen tar en krona var å låter receptionisten behålla två kronor i dricks.. Männen har alltså betalat nio kronor var (9 x 3 = 27) + 2 kr = 29. vart tog den sista enkronan vägen?

Ja, de har betalat 9 kr var. Dessa 9 kr togs från de 10 kr de betalade var för sig, och de fick då tillbaka en kr var (3 kr totalt). Gåtan "luras" genom att plussa 2 till de 27 kronorna. Den rätta beräkningen är 30-27=3. Av de 27 kronorna är 25 kr till rummet, 2 kr är dricks, och 3 kr är växeln de tre männen får tillbaka.

Punkt slut.

Morty
2009-01-02, 10:58
I dare you att göra en sådan här och sedan posta bilden. Ni som kommer på det, detta är ett trick att visa för folk på småtimmarna :D Drives them insane!

http://img261.imageshack.us/img261/1473/patricksmindfuckot0.png

EDIT: Den är självklart identisk på andra sidan, så några sådana bilder behövs inte.

Morty
2009-01-02, 11:00
Ja, de har betalat 9 kr var. Dessa 9 kr togs från de 10 kr de betalade var för sig, och de fick då tillbaka en kr var (3 kr totalt). Gåtan "luras" genom att plussa 2 till de 27 kronorna. Den rätta beräkningen är 30-27=3. Av de 27 kronorna är 25 kr till rummet, 2 kr är dricks, och 3 kr är växeln de tre männen får tillbaka.

Punkt slut.

Klokt

Pejij
2009-01-02, 11:45
I dare you att göra en sådan här och sedan posta bilden. Ni som kommer på det, detta är ett trick att visa för folk på småtimmarna :D Drives them insane!

http://img261.imageshack.us/img261/1473/patricksmindfuckot0.png

EDIT: Den är självklart identisk på andra sidan, så några sådana bilder behövs inte.

http://img399.imageshack.us/img399/4417/hejhejkc9.jpg

fan

Muskelbyggaren
2009-01-02, 11:59
Bilda fliken genom två parallella klipp in till papprets mitt och klipp sen från andra sidan, mitt emellan dessa två, ytterligare ett klipp lika långt in som de första två. Vik den höger och vänster kring mitten åt motsatta håll, klart. edit: man lär klippa olika långt om den ska se symmetrisk ut som på bilden.

Monty hall-problemet är lurigt, men man kan ju alltid glädja sig med att självaste Paul Erdös (http://en.wikipedia.org/wiki/Erd%C3%B6s) gick bet på problemet.

Morty
2009-01-02, 12:03
Bilda fliken genom två parallella klipp in till papprets mitt och klipp sen från andra sidan, mitt emellan dessa två, ytterligare ett klipp lika långt in som de första två. Vik den höger och vänster kring mitten åt motsatta håll, klart. edit: man lär klippa olika långt om den ska se symmetrisk ut som på bilden.

Monty hall-problemet är lurigt, men man kan ju alltid glädja sig med att självaste Paul Erdös (http://en.wikipedia.org/wiki/Erd%C3%B6s) gick bet på problemet.

Tvungen att sabba det roliga? :(

Stoltz
2009-01-02, 12:12
http://img399.imageshack.us/img399/4417/hejhejkc9.jpg

fan

:laugh::laugh::laugh:

Muskelbyggaren
2009-01-02, 12:22
Tvungen att sabba det roliga? :(
Sorry, var alldeles för ivrig att visa hur duktig jag var efter ha gått bet på Trance problem. *cry*

Lyset
2009-01-02, 13:18
Lyset har faktiskt rätt så vitt jag vet, jag slarvade hyfsat när jag försökte göra ursprungsfrågan mer pedagogisk på bakfyllan. Egentligen så skall personen bara nämna att den har minst ett barn som är en flicka. Fast intressant att spåna vidare på just när det blir 1/2 och när det är 2/3.

Men för att fortsätta diskussionen så vet jag faktiskt inte riktigt om mitt senare exempel är fel, beroende på hur man tolkar det. Om man bara läser det som står så handlar det väl bara om familjen och sannolikheten att familjen består av pojke/flicka? Inte direkt meningen men intressant om folk med bättre kunskap om detta (var ett tag sedan jag var på det) kunde utveckla.

För att ditt ursprungliga resonemang skall stämma måste de flickor som har en bror, vara ute och promenera (med sina föräldrar) dubbelt så ofta som de flickor som har en syster.

Anta att alla familjer vid ett givet tillfälle tar med sig ett av barnen på promenad. Då måste alla familjer med bara en flicka (pojke/flicka-familjer och flicka/pojke-familjer) ta med sig sin flicka för att ditt resonemang skall stämma. Om de gör det, då kommer bara var tredje flicka du stöter på att ha en syster. Men det finns ju ingen anledning att anta något sådant.

Om istället alla familjer har slumpat ut ett barn att ta med sig på promenad, då är sannolikheten 1/2 att de flickor du möter har en syster. Alla flicka/flicka-familjer har förstås med sig en flicka, men bara hälften av pojke/flicka-familjerna och flicka/pojke-familjerna kan förväntas ha en flicka med sig.

:)

Stort plus till dig Trance för att du verkligen lyssnar på de argument som andra för fram (inte bara i den här tråden, utan i allmänhet). :thumbup:

Trance
2009-01-02, 13:40
Men i detta läget så har vi bara mött ett par och det är okänt hur barnet väljs ut. Så är inte den enda informationen att paret har minst ett barn som är en flicka?

Pejij
2009-01-02, 14:01
En annan gåta är ju denna:

Du har två kuvert framför dig. Du får veta att de innehåller en summa pengar, och att det ena kuvertet innehåller dubbelt så mycket pengar som det andra. Du får sedan välja ett av kuverten, och efter att du valt så får du möjligheten att byta kuvert, gör du det?

capture
2009-01-02, 14:23
En annan gåta är ju denna:

Du har två kuvert framför dig. Du får veta att de innehåller en summa pengar, och att det ena kuvertet innehåller dubbelt så mycket pengar som det andra. Du får sedan välja ett av kuverten, och efter att du valt så får du möjligheten att byta kuvert, gör du det?

Så som du har skrivit det så kan jag inte veta något om innehållet. Alltså kan jag inte känna efter/se och på så sätt lista ut vad som skulle kunna vara bäst.

Därför är det 50/50 om man tar rätt eller inte från början och att ge en en chans att byta tjänar man inget på för alternativen är exakt likadana.

Herr Oberst
2009-01-02, 14:25
En annan gåta är ju denna:

Du har två kuvert framför dig. Du får veta att de innehåller en summa pengar, och att det ena kuvertet innehåller dubbelt så mycket pengar som det andra. Du får sedan välja ett av kuverten, och efter att du valt så får du möjligheten att byta kuvert, gör du det?

Ja, efter det att jag tömt mitt första kuvert på pengar så vill jag byta till det andra.

burre
2009-01-02, 14:33
För att ditt ursprungliga resonemang skall stämma måste de flickor som har en bror, vara ute och promenera (med sina föräldrar) dubbelt så ofta som de flickor som har en syster.

Anta att alla familjer vid ett givet tillfälle tar med sig ett av barnen på promenad. Då måste alla familjer med bara en flicka (pojke/flicka-familjer och flicka/pojke-familjer) ta med sig sin flicka för att ditt resonemang skall stämma. Om de gör det, då kommer bara var tredje flicka du stöter på att ha en syster. Men det finns ju ingen anledning att anta något sådant.

Om istället alla familjer har slumpat ut ett barn att ta med sig på promenad, då är sannolikheten 1/2 att de flickor du möter har en syster. Alla flicka/flicka-familjer har förstås med sig en flicka, men bara hälften av pojke/flicka-familjerna och flicka/pojke-familjerna kan förväntas ha en flicka med sig.

:)

Stort plus till dig Trance för att du verkligen lyssnar på de argument som andra för fram (inte bara i den här tråden, utan i allmänhet). :thumbup:

Det finns ju dubbelt så många tvåbarnsfamiljer med pojke/flicka som med flicka/flicka. Alltså är det 2/3 att hon har en bror och 1/3 att hon har en syster.

Pejij
2009-01-02, 14:36
Så som du har skrivit det så kan jag inte veta något om innehållet. Alltså kan jag inte känna efter/se och på så sätt lista ut vad som skulle kunna vara bäst.

Därför är det 50/50 om man tar rätt eller inte från början och att ge en en chans att byta tjänar man inget på för alternativen är exakt likadana.

Säg att kuvertet du valt innehåller A pengar.
Sannolikheten att A är det mindre beloppet är 1/2, och sannolikheten att A är det större beloppet är 1/2.
Det andra kuvertet kan alltså innehålla antingen 2A eller A/2
Sannolikheten på de båda alternativen (2A eller A/2) är 1/2 på varje.
Därför är det förväntade beloppet i det andra kuvertet 1/2*2A + 1/2*A/2 = 5/4A
Dvs det förväntade beloppet i det andra kuvertet är större än det du har.

Prankie
2009-01-02, 15:10
Säg att kuvertet du valt innehåller A pengar.
Sannolikheten att A är det mindre beloppet är 1/2, och sannolikheten att A är det större beloppet är 1/2.
Det andra kuvertet kan alltså innehålla antingen 2A eller A/2
Sannolikheten på de båda alternativen (2A eller A/2) är 1/2 på varje.
Därför är det förväntade beloppet i det andra kuvertet 1/2*2A + 1/2*A/2 = 5/4A
Dvs det förväntade beloppet i det andra kuvertet är större än det du har.

Underbar gåta, en av mina favoriter. Nu ska jag inte avslöja för mycket nu när jag redan kan det. :)

Doctor Snuggles
2009-01-02, 15:50
Säg att kuvertet du valt innehåller A pengar.
Sannolikheten att A är det mindre beloppet är 1/2, och sannolikheten att A är det större beloppet är 1/2.
Det andra kuvertet kan alltså innehålla antingen 2A eller A/2
Sannolikheten på de båda alternativen (2A eller A/2) är 1/2 på varje.
Därför är det förväntade beloppet i det andra kuvertet 1/2*2A + 1/2*A/2 = 5/4A
Dvs det förväntade beloppet i det andra kuvertet är större än det du har.

Det där stämmer bara om man först kollar i kuvert med pengarna A, och sen väljer. Annars är det inte någon skillnad.

Sleigh
2009-01-02, 16:08
Om du byter till kuvert B borde samma princip gälla för det kuvert du precis lade ner.

Racso
2009-01-02, 16:11
En annan gåta är ju denna:

Du har två kuvert framför dig. Du får veta att de innehåller en summa pengar, och att det ena kuvertet innehåller dubbelt så mycket pengar som det andra. Du får sedan välja ett av kuverten, och efter att du valt så får du möjligheten att byta kuvert, gör du det?

Det tillkommer ju ingen ny information, så det finns ingen anledning att byta.

Doctor Snuggles
2009-01-02, 16:21
Det tillkommer ju ingen ny information, så det finns ingen anledning att byta.

Fast paradoxen är att även om du får reda på vad det kuvertet du valt innehåller, så kommer du alltid att få ett högre EV om du väljer det andra oöppnade kuvertet.
Vilket rimligtvis inte kan stämma eftersom det skulle innebära att man alltid ska välja, titta, och sen byta.

EDIT: Fast läste nu att paradoxen ska vara oavsätt om man öppnar det eller inte. Så det skulle innebära att man borde byta i evighet, därför att det kuvertet man inte valt alltid kommer ha högre EV. Hah.

Doctor Snuggles
2009-01-02, 16:39
Det andra kuvertet kan alltså innehålla antingen 2A eller A/2

Det är här det går fel.
Säg att det finns 500 och 1000 kr i kuverten.
Alltså är i ena fallet A = 500 och det andra A = 1000.
Men så kan det inte vara. En variabel måste i en ekvation självklart ha samma värde överallt, och i detta fallet så har den inte det. I det ena sannolikhetsfallet så har den 500 och i det andra 1000.
Alltså är:
1/2*2A + 1/2*A/2 = 5/4A
felaktigt uppställd.

Racso
2009-01-02, 16:44
Det är här det går fel.
Säg att det finns 500 och 1000 kr i kuverten.
Alltså är i ena fallet A = 500 och det andra A = 1000.
Men så kan det inte vara. En variabel måste i en ekvation självklart ha samma värde överallt, och i detta fallet så har den inte det. I det ena sannolikhetsfallet så har den 500 och i det andra 1000.
Alltså är:
1/2*2A + 1/2*A/2 = 5/4A
felaktigt uppställd.

Ja, 1/2*2A + 1/2*A/2 = 5/4A är ju väntevärdet, dvs det man i snitt vinner vid ett upprepat antal försök.

Om ingen motbevisar mig står jag fast vid att byte inte spelar någon roll i detta fall

Dan S
2009-01-02, 16:49
Rasco du har rätt, det finns inget tredje alternativ eller någon ny information oavsett om man får nöjet att byta kuvert.

Blå = Stålar / Vit = Nit

Hej jag väljer det blåa kuvert!
säker på att du inte vill ha det vita istället?? Byta kanske?
Okej jag gör väll det då!

Vart är informationen? Vad vann jag utav det första valet? Ingenting, i början var båda 50/50. Och det är dom fortfarande tills det tillkommer ny information.

Det är skillnad när det tillkommer fler alternativ än 1 eller 2. Det är då klurandet börjar. Men att byta kuvert ger absolut ingenting, samma vinstchans hur du än gör. :)

stargate
2009-01-02, 17:03
Kan inte någon dra den med hästkapplöpningen i öknen då. När 2st snubbar som tävlar träffar en snubbe som säger något avgörande till dom.

capture
2009-01-02, 17:36
kan dra min favorit.

Hela jorden har blivit en enda stor öken. Någonstans på den stor en rosa elefant. Vart går den?

Ostknäcket
2009-01-02, 18:24
kan dra min favorit.

Hela jorden har blivit en enda stor öken. Någonstans på den stor en rosa elefant. Vart går den?

Den går mig på nerverna

Doctor Snuggles
2009-01-02, 18:25
Ja, 1/2*2A + 1/2*A/2 = 5/4A är ju väntevärdet, dvs det man i snitt vinner vid ett upprepat antal försök.

Om ingen motbevisar mig står jag fast vid att byte inte spelar någon roll i detta fall

Nej, det är inte väntevärdet eftersom variabeln A inte konsekvent har samma värde, således är ekvationen felaktig. Väntevärdet är 3/1A oavsätt vilket man gör. Som sagt.

Ostknäcket
2009-01-02, 19:38
Capture, var mitt svar rätt? ^^

Racso
2009-01-02, 19:39
Nej, det är inte väntevärdet eftersom variabeln A inte konsekvent har samma värde, således är ekvationen felaktig. Väntevärdet är 3/1A oavsätt vilket man gör. Som sagt.

Du har rätt E=0.5*$ + 0.5*2*$= 1.5$ (vilket du troligtvis menar med 3/1A)

Jag vet inte varifrån jag fick att vinsterna var 2A resp A/2.

Sleigh
2009-01-02, 19:42
Här kommer en kluring ifrån gamla Kalle Anka blaskan:

Oppfinnar Jocke hittas med ett skotthål i huvudet och med genitalierna avskurna.
Alla har ett alibi för kvällen. Kalle kokade ostron, spökplumpen badade och svarte petter
spelade TV-Spel. Hur vet Musse vem som är mördaren?

SVAR: För att musse är mördaren

Madame
2009-01-02, 19:50
Här kommer en kluring ifrån gamla Kalle Anka blaskan:

Oppfinnar Jocke hittas med ett skotthål i huvudet och med genitalierna avskurna.
Alla har ett alibi för kvällen. Kalle kokade ostron, spökplumpen badade och svarte petter
spelade TV-Spel. Hur vet Musse vem som är mördaren?

SVAR: För att musse är mördaren

Musse skulle aldrig göra nåt sånt! *screwy*

Sleigh
2009-01-02, 19:53
Musse skulle aldrig göra nåt sånt! *screwy*

http://www.filmsquish.com/guts/files/images/blog163.JPG

Racso
2009-01-02, 19:54
Musse skulle aldrig göra nåt sånt! *screwy*

Exakt. Han hade använt yxa. Heeeeereee's Johnny!

Pejij
2009-01-02, 21:57
Det är här det går fel.
Säg att det finns 500 och 1000 kr i kuverten.
Alltså är i ena fallet A = 500 och det andra A = 1000.
Men så kan det inte vara. En variabel måste i en ekvation självklart ha samma värde överallt, och i detta fallet så har den inte det. I det ena sannolikhetsfallet så har den 500 och i det andra 1000.
Alltså är:
1/2*2A + 1/2*A/2 = 5/4A
felaktigt uppställd.

Du har rätt. Själva meningen med problemet är att man ska hitta att A har olika värden. Grattis, du vann.

Doctor Snuggles
2009-01-02, 23:37
Du har rätt E=0.5*$ + 0.5*2*$= 1.5$ (vilket du troligtvis menar med 3/1A)

Jag vet inte varifrån jag fick att vinsterna var 2A resp A/2.

Ja jag skrev fel, 3/2A

Doctor Snuggles
2009-01-02, 23:38
Du har rätt. Själva meningen med problemet är att man ska hitta att A har olika värden. Grattis, du vann.

Får jag en banann?

capture
2009-01-02, 23:43
Capture, var mitt svar rätt? ^^

Visst var det rätt. Ack så kul när man berättar den för någon kompis som inte hört den och inte kan släppa det :naughty:

Ostknäcket
2009-01-02, 23:46
Visst var det rätt. Ack så kul när man berättar den för någon kompis som inte hört den och inte kan släppa det :naughty:

Haha visst är det! En i min klass gjorde det ... alla blev helt galna "Vad är svaret, ge mig svaret!!" helt sjukt kul. Sen sa han det på skolavslutningen. Alla bara aaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh :D

Bahir
2009-01-03, 00:38
I rent praktiska termer så kan man säga att för bästa chans att få den större summan, så ska man välja det andra kuvertet om det första kuvertet innehåller en summa pengar som inte är fysiskt delbart i två ("pengafysik"). Praktiskt omöjliga sannolikheter suger daze.

ceejay
2009-01-03, 01:12
I turn polar bears white
and I will make you cry.
I make guys have to pee
and girls comb their hair.
I make celebrities look stupid
and normal people look like celebrities.
I turn pancakes brown
and make your champane bubble.
If you squeeze me, I'll pop.
If you look at me, you'll pop.
Can you guess the riddle?

Pejij
2009-01-03, 01:16
I turn polar bears white
and I will make you cry.
I make guys have to pee
and girls comb their hair.
I make celebrities look stupid
and normal people look like celebrities.
I turn pancakes brown
and make your champane bubble.
If you squeeze me, I'll pop.
If you look at me, you'll pop.
Can you guess the riddle?

No, i can't

Henchman
2009-01-03, 01:43
En annan gåta är ju denna:

Du har två kuvert framför dig. Du får veta att de innehåller en summa pengar, och att det ena kuvertet innehåller dubbelt så mycket pengar som det andra. Du får sedan välja ett av kuverten, och efter att du valt så får du möjligheten att byta kuvert, gör du det?

Nej jag byter inte, eftersom typen med kuverten skulle inte ge mig möjligheten om jag redan valt det sämre alternativet.

Vad vinner jag?