handdator

Visa fullständig version : Däckar efter en måltid - vad händer?


shadowfire
2009-01-01, 15:53
Det går bara inte riktigt in i mitt tröga huvud vad sjutton det är som händer i kroppen, trots att jag läst best of kolo med "Vad är insulin?"-tråden mm.

När jag kommer hem från jobbet så är jag oftast hungrig och i katabolt stadie. Brukar snabbt veva fram 2-3 fullkornsbröd med smör och tjockt lager lager skinka eller ost på.

15 minuter efter att jag fått i mig mackorna så blir jag übertrött och lägger jag mig på soffan så somnar jag oftast inom loppet av 1-2 minuter.

En sådan trötthet upplever jag aldrig när jag ska lägga mig på kvällen, inte ens om jag gett fan i att sova ett dygn. Vad sjutton är det som gör att jag slocknar så snabbt efter de där mackorna? Jag upplever ofta i samma veva att det "susar" i kroppen, som om någonslags rusning görs.

Jag tolkar det som att det är blodsocker - eller insulin - som har legat på låg nivå en längre tid och de där mackorna skapar en spik av något slag. Kan någon vara vänlig o förklara bättre?

Yankeee
2009-01-01, 15:55
Vad händer om du lägger dig på soffan 15 minuter efter att du har kommit hem utan att äta mackorna? Somnar du då också?

shadowfire
2009-01-01, 15:58
Vad händer om du lägger dig på soffan 15 minuter efter att du har kommit hem utan att äta mackorna? Somnar du då också?
Nix, eller ja det kan jag göra, men inte alls lika snabbt.
Jag kan uppleva samma trötthet på jobbet efter jag varit dunderhungrig och slängt i mig en för stor portion lunch. Gäspar något så kopiöst efteråt, känns plötsligt som om jag inte sovit som folk på flera veckor. Klassisk "paltkoma" - men vad är det?

hgus
2009-01-01, 16:28
Är du ofta törstig och behöver du gå och kissa ofta?

shadowfire
2009-01-01, 16:51
Är du ofta törstig och behöver du gå och kissa ofta?
Nix på båda, bälgar i mig mängder av kaffe varje dag, men kissar inte överdrivet ofta nej. Dock brukar vätskebalansen av pinkfärgen att döma inte vara överdrivet bra på arbetstid iaf.

isglass
2009-01-01, 17:04
Händer det när du inte jobbar?

hgus
2009-01-01, 17:13
Nix på båda, bälgar i mig mängder av kaffe varje dag, men kissar inte överdrivet ofta nej. Dock brukar vätskebalansen av pinkfärgen att döma inte vara överdrivet bra på arbetstid iaf.

Gott att höra. Jag drabbas av samma symptom ibland. Men jag har börjat bli insulinresistent och det tror jag inte det rör sig om här.

shadowfire
2009-01-01, 17:53
Händer det när du inte jobbar?
Hmm, jag tror det, har inte riktigt reflekterat över det.

När jag är hemma som idag så går jag iofs och äter när jag känner för det, så jag äter tätare mål (om det så bara är en ostmacka) och håller vad jag tror en jämnare nivå med blodsocker/insulin när jag är hemma.

När jag får en sådan där paltkoma-spik, så känns det också som att blodtrycket höjs i samma veva, jag brukar uppleva att hjärtat pumpar tyngre typ. En halvtimme senare brukar jag vara fit for fight igen, då stabiliseras kroppen o tröttheten släpper.

Scratch89
2009-01-01, 18:43
Jag tror bara att du är trött från jobbet, och att mackorna förstärker effekten då du får paltkoma. Om du blir trött utan att äta mackorna (fast inte lika trött, då) så skulle jag inte oroa mig.

isglass
2009-01-01, 20:27
låter inte som något allvarligt

50cent
2009-01-01, 20:35
är det likadant på helger? isf kan det vara låg insulinkänslighet annars är det som alla andra redan sagt att du har jobbat och behöver vila och maten förstärker effekten pga att man brukar vara piggare fastande.

shadowfire
2009-01-01, 20:49
låter inte som något allvarligt
Nej, det är verkligen inget allvarligt, jag har inga problem med det mer än att jag gäspar som en luftvärnskanon efter lunchen på jobbet.

Jag är mer nyfiken bara på varför det blir som det blir, om det är blodsocker eller insulin (eller en kombination av dem såklart) som skapar "rusningen". Det blir precis som man brukar säga "allt blod till magen" och "paltkoma".

är det likadant på helger? isf kan det vara låg insulinkänslighet annars är det som alla andra redan sagt att du har jobbat och behöver vila och maten förstärker effekten pga att man brukar vara piggare fastande.
Nej på helger (eller en ledig dag som denna) så har jag ju ett helt annat kostintag också, jag får lätt i mig föda tätare än 3-4 timmars mellanrum nu iaf. På vardagarna på jobbet så går det längre tid mellan målen o det är då jag upplever "paltkoman".

isglass
2009-01-01, 21:00
skulle gissa på att du blir avslappnad när du äter, då brukar man bli trött . Du blir ju trött efter lunch och när du kommer hem och frossar i dig ost mackor. Du kanske är utbränd av ditt jobb, vad tycker du själv?

kjpil
2009-01-01, 23:17
Det går bara inte riktigt in i mitt tröga huvud vad sjutton det är som händer i kroppen, trots att jag läst best of kolo med "Vad är insulin?"-tråden mm.

När jag kommer hem från jobbet så är jag oftast hungrig och i katabolt stadie. Brukar snabbt veva fram 2-3 fullkornsbröd med smör och tjockt lager lager skinka eller ost på.

15 minuter efter att jag fått i mig mackorna så blir jag übertrött och lägger jag mig på soffan så somnar jag oftast inom loppet av 1-2 minuter.

En sådan trötthet upplever jag aldrig när jag ska lägga mig på kvällen, inte ens om jag gett fan i att sova ett dygn. Vad sjutton är det som gör att jag slocknar så snabbt efter de där mackorna? Jag upplever ofta i samma veva att det "susar" i kroppen, som om någonslags rusning görs.

Jag tolkar det som att det är blodsocker - eller insulin - som har legat på låg nivå en längre tid och de där mackorna skapar en spik av något slag. Kan någon vara vänlig o förklara bättre?

En fysiologisk förklaring skulle kunna vara nervsystemet.

Parasympatiska nervsystemet sätter igång, - mag-tarmrörelser, ökar genomblödning i tarmen, lever, bukspottskörtel etc .. för att ta hand om maten.

När detta händer blir det mindre aktivitet i sympatiska nervsystemt (aktiv) - "fight or flight" får mindre aktivitet, man blir tröttare.

jesse
2009-01-02, 01:02
Jag upplever exakt samma sak med tröttheten och att hjärtslagen blir kraftigare när jag ätit stora mängder mat.

shadowfire
2009-01-02, 13:38
skulle gissa på att du blir avslappnad när du äter, då brukar man bli trött . Du blir ju trött efter lunch och när du kommer hem och frossar i dig ost mackor. Du kanske är utbränd av ditt jobb, vad tycker du själv?
Nopes, mitt övriga mentala tillstånd tycks inte ha med det hela o göra, utan det verkar triggas av just att jag är hungrig (kurrar i magen osv) och får i mig mat som mättar. Skulle jag bara ta en tugga av mackan eller inget alls, så uppstår inte den där "paltkoma"-känslan.

En fysiologisk förklaring skulle kunna vara nervsystemet.

Parasympatiska nervsystemet sätter igång, - mag-tarmrörelser, ökar genomblödning i tarmen, lever, bukspottskörtel etc .. för att ta hand om maten.

När detta händer blir det mindre aktivitet i sympatiska nervsystemt (aktiv) - "fight or flight" får mindre aktivitet, man blir tröttare.
Now we're talking. Lite lustigt dock att det har en sådan stor inverkan på mig, jag blir verkligen som en zombie.

Det är dock en otroligt skön känsla o ta en sådan där powernap på maten, så jag klagar verkligen inte. :thumbup:

kjpil
2009-01-02, 14:27
Now we're talking. Lite lustigt dock att det har en sådan stor inverkan på mig, jag blir verkligen som en zombie.



Är väl samma sak för alla i mer eller mindre utsträckning. Ju mer du äter desto mer får parasympatiska jobba. Det råder antagonistiskt förhållande mellan de 2.

Morty
2009-01-02, 14:34
http://sv.wikipedia.org/wiki/Paltkoma

:D

kjpil
2009-01-02, 15:06
http://sv.wikipedia.org/wiki/Paltkoma

:D

lol, skön beskrivning och utryck

stevebc
2009-01-02, 15:07
Jag blir alltid trött efter en stor måltid. Det är väl därför man "sover middag"?

Kinsei
2009-01-02, 15:11
Mina arbetskamrater snackar ofta om hur trötta de blir på eftermiddagen om de äter en ordentlig lunch osv. Det kunde jag också bli förut, men sällan numera när jag ser till att sova tillräckligt på nätterna!

Efter t.ex. ett julbord kan jag dock känna mig lite tung och slö. I många fall beror det nog på att lättja och bekvämlighet smugit sig på! När jag väl fått på mig skorna och kommit ut lite brukar den där tröttheten vara blåsa bort rätt snabbt.

shadowfire
2009-01-03, 20:53
Jag har väl något extra känsligt parasympatiskt system då eller vad det hette :D
Det krävs typ bara 4dl vatten blandat med proteinpulver o malto efter träningen så sover jag som en stock i soffan igen, lol. Känner bara hur det rusar till i kroppen o sedan kommer gäspningarna som ett brev på posten.

whallah!
2009-01-08, 23:34
Magsmältningen är energikrävande och därför blir man trött efter att man har käkat... det är åtminstone vad jag har hört.

Mickeee?
2009-01-09, 00:24
Testa att dra ner på kolhydraterna...man blir inte lika slö efter måltiden

Scratch89
2009-01-09, 00:34
Har det alltid varit såhär? Jag tänker mig att du kan ha blivit lite insulinresistent.

kjpil
2009-01-14, 10:09
Har det alltid varit såhär? Jag tänker mig att du kan ha blivit lite insulinresistent.

Insulinresistens saknar betydelse, särskilt för en ganska ung tränande person - där insulinresistens är relativt osannolikt. Visst kan man bli trött vid ganska extrem hyperglykemi. För att vara i den positionen krävs en mycket dåligt behandlad diabetes.

kjpil
2009-01-14, 10:45
Testa att dra ner på kolhydraterna...man blir inte lika slö efter måltiden

Det beror självklart på vilka livsmedel man väljer -hur strukturen på energigivarna ser ut.

Men generellt vågar jag nog påstå att kolhydrater gör dig mindre slö än både protein och fett, av flera olika anledningar.

Fett och protein ligger i magsäcken längre tid än kolhydrater och kräver mer tid och energi för nedbrytning = större och längre genomblödning av mag-tarmkanalen, parasympatiska nervsystemet får jobba hårdare (paltkoma). Kolhydrater ger snabbare energi, särskilt om man t.ex. äter enbart snabba kolhydrater.. sportdrycken mitt i träningspasset ska man bli pigg och inte slö av - så länge man äter på rätt sätt (dvs. inte får en blodsockerdipp). Protein är den enskilda energigivaren som kräver mest energi för nedbrytning.

shadowfire
2009-04-28, 10:45
Har det alltid varit såhär? Jag tänker mig att du kan ha blivit lite insulinresistent.

Jag upplever att det har blivit mkt värre på senare år (sedan jag passerade 30 iaf). Det känns som om när man var ung så fick man alltid värsta energikicken av allt vad föda hette...

Har börjat reagera över att jag får samma "paltkoma" på jobbet också. Det känns som om det kvittar vad jag äter, men visst får jag i mig en hel del kolhydrater.

Jag ska prova och se vad som händer om jag småäter/tar mellanmål regelbundet istället. Idag åt jag lite frukost 07, sedan inget mer än 4-6 koppar kaffe förrän 11:00.

Vid 11 åkte lunchen ner, panerad flundra med 3-4 potatisar till + sallad.
11:30 satte jag mig ner vid arbetsplatsen igen och var helt spiksäker på att jag skulle somna. Tokgäspade, glansig i ögonen, dimmig i skallen och hela kroppen bara skriker efter att gå och sova.

Ändå åt jag inte speciellt mkt, blev lagomt mätt bara.

Alone_in_the_dark
2009-04-28, 10:58
lånar tråden lite, jag har självt haft samma problem (eller de förekommer i mindre utsträckning nu) men jag fick genomlida samtliga undersökningar för sömnapné och narkolepsi, så kommer läkarna fram till att jag har B12 brist vilket bidrar till detta symtom, ok jag har frågat runt lite men ingen har någon bra koppling till vad B12 har med paltkoma att göra, någon som vet? Eller var det mumbo jumbo från sömnkliniken på KS??

mikaelj
2009-04-28, 12:14
B12-brist ger alla möjliga otäcka symptom. Får du injektioner, tabletter eller så?

Alone_in_the_dark
2009-04-28, 12:25
B12-brist ger alla möjliga otäcka symptom. Får du injektioner, tabletter eller så?

Fick en megakur á la shot i skinkan i 3 veckor....*rolleyes*

mikaelj
2009-04-28, 12:26
Och har det blivit bättre? Kollar de homocystein också utöver B12?

BigBuck
2009-04-28, 12:41
Rätt svårt att diagnostisera diabetes, hypo-/hyperthyreos eller binjuretumörer här på ett forum.

Gå och kolla upp en samling basprover om du känner dig slö under en längre tid.

Personligen har jag haft samma problem och tycker mig märka att det nog beror på understimulering.
Om jag käkar och sen kör igång med någon form av arbete är det lugnt. Går jag istället på föreläsning eller sitter still är det kört.....

Alone_in_the_dark
2009-04-28, 12:51
Och har det blivit bättre? Kollar de homocystein också utöver B12?

Det blev mycket bättre, jag kommer inte ihåg exakt vad värdet på homocystein var men tydligen var det ingen risk.