handdator

Visa fullständig version : Behöver större hantelhandtag


Rydell
2009-01-01, 15:32
Jag har ett par av dessa http://www.casallproducts.com/swe/produkter.asp?nav=produkt&page=0&grupp_id=19&produkt_id=557 men mer vikter än jag kan få på dem. Eftersom jag har mycket vikter i 5 kg, 2,5 kg etc. och inga 10 kgs skivor är det mesta jag får på varje hantel 4x5kg på vardera sida (tot inkl handtaget 41,5 kg). Det jag är ute efter är ett par handtag som är längre eftersom jag inte vill lägga pengar på en massa 10 kgs kakor som kostar skjortan. Någon som vet var jag hittar sådana handtag?

Lepras
2009-01-01, 16:37
cykelringen har lite längre,då får du på 5st 5kgs casallvikter på varje sida.

Rydell
2009-01-07, 16:14
Tack för tipset. Jag gjorde dock ett par egna. Jag berättar här hur och pris ifall någon intresserad.

Det jag köpte var:

2x50 cm rundstål, 25 mm i diameter (200 kr)
2 st slangklämmor 20-32 mm (16kr)

Det jag redan hade var (här kan du göra lite som själv vill):

Silvertejp
Dubbelhäftande tejp
Grepptejp
Karlssons klister

Tillvägagångssätt:
Mät upp hur brett du vill ha mellan vikterna, jag valde 14 cm. Tejpa ett par lager silvertejp, se till så det blir rakt i kanterna. Limma och skruva fast slangklämmorna mot tejpen, dra åt hårt. Använd dubbelhäftande tejp och tejpa över silvertejpen. Tejpa sedan över denna med grepptejp, sedan är det klart. Har du inga klovar sedan tidigare så kan du köpa dessa på närmaste sportbutik. Det färdiga hantelhandtaget väger 1968 g exkl. klovar.

Lite bilder

Ungrim
2009-01-07, 16:25
hmmm.... Håller det där verkligen om du tiltar hanteln?? (tänkte mest på låsningen).

Tyckte det såg livsfarligt ut, men men... No Pain No Gain :hbang:

Rydell
2009-01-07, 16:45
hmmm.... Håller det där verkligen om du tiltar hanteln?? (tänkte mest på låsningen).

Tyckte det såg livsfarligt ut, men men... No Pain No Gain :hbang:
Jag ska använda dem i ett horisontellt läge under hela utförandet och endast ofrivillig minimal tiltning kan komma ifråga. Inga hammercurls med dessa hantlar således. Karlssons klister tillsammans med den mekaniska dragkraften torde ge slangklämmorna motståndskraft att klara detta. Även om jag tror att konstruktionen håller för mer, kommer jag inte att göra allt för att testa vad den håller. Bara de fungerar för den funktion de är skapad för (liggande hantelpress). 72 kg är maxbelastning med 5 kgs skivor och det behovet kommer aldrig att uppstå. :whipped:

Ungrim
2009-01-07, 20:03
Jag ska använda dem i ett horisontellt läge under hela utförandet och endast ofrivillig minimal tiltning kan komma ifråga. Inga hammercurls med dessa hantlar således. Karlssons klister tillsammans med den mekaniska dragkraften torde ge slangklämmorna motståndskraft att klara detta. Även om jag tror att konstruktionen håller för mer, kommer jag inte att göra allt för att testa vad den håller. Bara de fungerar för den funktion de är skapad för (liggande hantelpress). 72 kg är maxbelastning med 5 kgs skivor och det behovet kommer aldrig att uppstå. :whipped:

Slangklämmorna håller säkert, det var fjäderlåsen jag var lite mer fundersam på, men om du nu inte ska lasta på så mycket som på bilden så kanske det funkar, Du får återkomma med en test raport :)