handdator

Visa fullständig version : Utesluta antingen kolhydrater eller fett helt som underlag för viktnedgång?


Hermanssson
2008-12-31, 20:55
En kompis berättade just att han hört talas om en så kallad "dödskallediet" som innebär att man helt utesluter antingen kolhydrater eller fett från sin kost, vilket gör att kroppen inte längre kan binda energin till fettinlagring. Detta skall tydligen ha möjliggjort enorma viktnedgångar för några som testat det, på bland annat aftonbladet, har ej källa.

Jag är mycket skeptisk till detta, då det känns som att energi ut och energi in är det enda som gäller, oavsett vad kalorierna kommer ifrån för livsmedel, men ni får jättegärna kommentera ämnet, så får en rätsida på diskussionen.

King Grub
2008-12-31, 21:52
Kolhydrat lagras inte gärna in som kroppsfett, men hämmar fettförbränningen.

Fett hämmar inte fettförbränningen speciellt, men lagras obehindrat in som kroppsfett.

Fettbalansen påverkas inte bara av fettinlagring.

Att helt utesluta fett kan vara direkt hälsovådligt. Skall man prompt utesluta något skall det vara kolhydrat i sådana fall. Då blir det en "vanlig" ketogen diet.

14K
2009-01-01, 05:34
Atkins hellre då, försök söka det på google eller sök här i forumen, finns massa tips på Atkins dieten.

Hermanssson
2009-01-02, 13:18
Han menar dock att om du ser till att bara äta den ena av nutrienterna så KAN du inte gå upp i vikt. En kombination av kolhydrater och fett är ett måste för viktuppgång, oavsett energimängd. Omformulerat menar han alltså att han kan överäta fett i monstruösa mängder om han bara ser till att låta bli kolhydrater.

Det är detta jag ställer mig skeptisk till.

King Grub
2009-01-02, 13:18
Det behöver inte ens diskuteras.

Hermanssson
2009-01-02, 13:19
Det behöver inte ens diskuteras.

Tack

Känner du till denna dödskallediet, eller ett liknande namn? Han kan kanske ha missuppfattat delar i upplägget av denna?

King Grub
2009-01-02, 13:22
Att utesluta kolhydrat kallas ketogen diet, Atkins populärt.

Att utesluta fett helt går inte med hälsan i behåll, men lågfettdieter har varit populära under lång tid.

Ingen av dieterna lyckas slingra sig undan kaloribalansens påverkan och betydelse, även om dom mest rabiata förespråkarna ofta försöker hävda att så är fallet.

shut teh face
2009-01-02, 13:28
Jag känner en kärring i 50 års åldern som hävdar precis det där, att så länge man inte blandar kolisar/fett/protein i samma måltid, så kan de inte lagras.

Så hon äter endast mål bestående utav kolisar, fett, eller protein. Och hon kör över denna skit till sina barn också, de är 8, 10, 13, 15 och 17 år.

Hon är väck och har tagit det mest vulgära från alla sekt-kost-experter där ute, och blandat ihop till sin egen "diet".

Kreh
2009-01-02, 13:30
"Food combining voodoo bullshit" kan man kalla det. Men om hon har hälsan i behåll så gör det väl inget att hon tror att det fungerar så.

submissionist
2009-01-02, 13:38
Jag känner en kärring i 50 års åldern som hävdar precis det där, att så länge man inte blandar kolisar/fett/protein i samma måltid, så kan de inte lagras.

Så hon äter endast mål bestående utav kolisar, fett, eller protein. Och hon kör över denna skit till sina barn också, de är 8, 10, 13, 15 och 17 år.

Hon är väck och har tagit det mest vulgära från alla sekt-kost-experter där ute, och blandat ihop till sin egen "diet".

Du bör anmäla henne till socialen för vanvård av barnen.

Hermanssson
2009-01-02, 13:49
Tack så mycket!

Morty
2009-01-02, 14:43
Stackars barn som måste äta Eaa en måltid, vetemjöl nästa för att sedan klunka olja en tredje. Stackarna!