handdator

Visa fullständig version : Mongolernas hemliga historia


stolpskott
2008-12-31, 16:15
Jag har länge sökt efter boken The Secret history of the Mongols, översatt till engelska av Arthur Waley, hans namn står som författare, då den ursprunliga texten skrevs av en anonym författare i 1300-talets Kina. Boken är den första skriftliga skildringen av de mongoliska stammarna och om hur de enades under Djingis Khan. Jag kan trots tappra försök inte hitta denna bok på något av Stockholms bibliotek, och inte heller på biblioteket i den kommun jag bor i. Så jag undrar ifall någon vet om boken finns i ett svenskt bibliotek, och isåfall gärna vilket, så att jag kan be stadsbiblioteket skicka efter den. Tack på förhand.

Ps. Jag tror inte att boken finns på svenska, men om den gör det är det mest troligt att den skulle heta "Mongolernas hemliga historia". Då jag inte ens är säker på om den översatts till svenska vet jag inte vad översättaren skulle kunna heta.

King Grub
2008-12-31, 16:19
Waleys översättning är inte komplett. Den har översatts igen, då komplett, av F Cleaves.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0674796705

Allan
2008-12-31, 16:22
Testa Anders Widén (http://www.djingiskhan.com/wordpress/). Skicka ett mejl så kan han säkert hjälpa dig!

sibbes
2008-12-31, 16:33
Kan inte hjälpa med Mongolernas hemliga historia, har däremot ett enligt mig hett tips ;)

Du kan ju ta och läsa Stammens Krigare av Conn Iggulden annars/också. Arthur Waleys översättning var hans främste källa när han skrev den.

Lite annorlunda namn och han har skippat/ändrat ett par delar han ansåg irrelevanta men annars borde storyn stämma överens om du vill veta bakgrunden kring Djingis och mongolerna.

Första delen av tre förövrigt. Läste ute den igår natt ;)

stafh
2008-12-31, 16:40
http://www.imdb.com/title/tt0416044/ kanske kan vara intressant också.

stolpskott
2008-12-31, 16:42
Kan inte hjälpa med Mongolernas hemliga historia, har däremot ett enligt mig hett tips ;)

Du kan ju ta och läsa Stammens Krigare av Conn Iggulden annars/också. Arthur Waleys översättning var hans främste källa när han skrev den.

Lite annorlunda namn och han har skippat/ändrat ett par delar han ansåg irrelevanta men annars borde storyn stämma överens om du vill veta bakgrunden kring Djingis och mongolerna.

Första delen av tre förövrigt. Läste ute den igår natt ;)

Läste ut del två nu i helgen ;) det var ifrån efterorden i de böckerna jag fick översättarens namn :D Heter den förresten inte stäppens krigare? Sjukt bra böcker för övrigt, tacksam för tipset även om jag redan förbrukat det så att säga. Sen tack till Grub Stafh och Allan för era tips också :)

palme
2009-01-02, 03:57
Kan inte hjälpa med Mongolernas hemliga historia, har däremot ett enligt mig hett tips ;)

Du kan ju ta och läsa Stammens Krigare av Conn Iggulden annars/också. Arthur Waleys översättning var hans främste källa när han skrev den.

Lite annorlunda namn och han har skippat/ändrat ett par delar han ansåg irrelevanta men annars borde storyn stämma överens om du vill veta bakgrunden kring Djingis och mongolerna.

Första delen av tre förövrigt. Läste ute den igår natt ;)

Nej första av 5.

Conn Iggulden gör grymma romaner! Läs den om Julius Ceasar om ni inte gjort det.

stolpskott
2009-01-02, 12:05
Iggulden <3 (in a totally heterosexual way)