handdator

Visa fullständig version : Vad har du lärt dig träningsåret 2008?


Scratch89
2008-12-31, 10:33
Ja, som titeln säger. Vad har du lärt dig i år?

Jag är av den uppfattningen att oavsett hur länge man har tränat, så lär man sig alltid något nytt. Det kan vara smådetaljer, som att ätardagar kanske inte riktigt funkar för dig (eller tvärtom), eller att man fungerar bättre om man tränar tre dagar i veckan istället för fyra.

Själv har jag lärt mig att det för mig är relativt lätt att både gå upp och ner i vikt, men det är muskelmassan som är svår att öka, oavsett hur mycket man över- (eller under-) äter.

Jag har även börjat tycka om konditionsträning lite grann. :em:

Gott nytt år!

rooz
2008-12-31, 10:48
Att muskler byggs genom att vara smart och träna hårt*flex*

Också att det alltid finns någon som är 10ggr värre än dig*popcorn*

Mourten
2008-12-31, 10:49
Att valet jag tog förra nyår att avstå alkohol, nikotin samt äta å träna hårdare verkligen har lönat sig. Ett extremt bra träningsår för mig som förhoppningsvis ska fortsätta 2009.

Mapa
2008-12-31, 10:51
att styrkelyft är roligare än hobbybyggning..

jag har också lärt mig massor om sporten, som jag inte visste 2007.

Fultjack
2008-12-31, 10:54
Att det är jävligt jobbigt att dieta 9 månader på ett år samt att det väldigt jobbigt att stå på en scen och posera :) Men ack så roligt!

Rent träningsmässigt har jag nog lärt mig att lyssna mer på kroppen samt förbättrat min teknik vid bröstträning framförallt.

Eddie Vedder
2008-12-31, 10:55
Smådetaljer om teknik o.s.v. i all träning jag genomför har jag ju lärt mig under året men det blir lite väl mycket att gå in på.

Två primära saker jag kommit underfund med är dock att jag funnit cyklandet som ännu en underbar träningsform samt att jag rent generellt kastat om prioriteringarna en aning. Efter att alldeles för höga prestationskrav på mig själv ställt till på tok för mycket skit har jag insett att jag gör bäst i att först och främst träna för att må bra.

Den insikten i sig har lett till ökad prestationsförmåga som ett brev på posten under hösten.:)

tp_88
2008-12-31, 10:56
Att gå runt skadad på flera ställen suger sjukt hårt.

Att det inte är så produktivt att gå upp för mycket i bf%.

Att jag alltid bär på mer fett än vad jag tror.

EDIT: Har i mellandagarna även insett att stretching kan hjälpa mig och fått tummen ur.

skaparn
2008-12-31, 11:06
Jag har fått uppleva dels att mer träning gör en bättre. More is more, helt enkelt. Däremot är det ganska lätt att bli sjuk om man tränar mycket, och det backar framstegen ibland mer än man lyckats träna upp sig. Så det är en hårfin gräns.

Med detta sagt, jag vet fortfarande inte hur jag ska lägga upp 2009. För ibland blir jag sjuk utan att det nödvändigtvis kan misstänkas ligga på grund av hård träning nedsatt immunförsvar. Och då hade det ju vara bortkastat att inte vara på gränsen till övertränad.

Fanken.

Scratch89
2008-12-31, 11:17
Ja just ja. Man får gärna, efter sina insikter om detta år, lägga upp prioriteringarna för nästa år.

Själv blir det varken överätning eller underätning. Försöka hålla sig i form hela tiden känns betydligt viktigare än att äta sig fet för att försöka bli grov.

Scratch89
2008-12-31, 11:18
Smådetaljer om teknik o.s.v. i all träning jag genomför har jag ju lärt mig under året men det blir lite väl mycket att gå in på.

Två primära saker jag kommit underfund med är dock att jag funnit cyklandet som ännu en underbar träningsform samt att jag rent generellt kastat om prioriteringarna en aning. Efter att alldeles för höga prestationskrav på mig själv ställt till på tok för mycket skit har jag insett att jag gör bäst i att först och främst träna för att må bra.

Den insikten i sig har lett till ökad prestationsförmåga som ett brev på posten under hösten.:)
Jag är glad för din skull. :)

Jag har fått uppleva dels att mer träning gör en bättre. More is more, helt enkelt. Däremot är det ganska lätt att bli sjuk om man tränar mycket, och det backar framstegen ibland mer än man lyckats träna upp sig. Så det är en hårfin gräns.

Med detta sagt, jag vet fortfarande inte hur jag ska lägga upp 2009. För ibland blir jag sjuk utan att det nödvändigtvis kan misstänkas ligga på grund av hård träning nedsatt immunförsvar. Och då hade det ju vara bortkastat att inte vara på gränsen till övertränad.

Fanken.
Det har jag också märkt. Jag låg på nästan en timmas rätt så intensiv konditionsträning om dagen i tre veckor, kombinerat med fyra styrkepass i veckan. Det var rätt så stor skillnad från att bara styrketräna. Trappa upp försiktigt is the shit.

Piranha
2008-12-31, 11:22
Att det är mindre muskelförlust att dieta utan cardio i 100+ än med.

Sniggel
2008-12-31, 11:26
En av alla saker jag lärt mig i år är en att det kan finnas en stor fördel för mig att dra ändra fördelningen basövningar/komplementövningar. Om jag varierar med fler maskiner (kombinerat med högre reps) kan jag få upp en högre träningsfrekvens (och volym) och ändå prestera bra i böj bänk och mark eftersom maskinerna inte påverkar min återhämtning så mycket som de 3 stora gör. Mer frekvens och volym utan uppoffrad intensitet kan inte vara annat än bra för träningsresultaten.

Ett exempel kan vara att ben körs i benpressen till failure (1 set) på högreps en dag i veckan och körs svintungt i knäböj (ej failure) en annan dag i veckan (många set).

Vad jag kommit fram till är att jag faktiskt oftast behöver mestadels systemisk återhämtning mellan passen, bland annat för att jag påfrestar nervsystemet väldigt mycket när jag tränar. Jag har mer utrymme för att påfresta enskilda muskelgrupper och genom att dra ner på basövningar som involverar större delar av kroppen får jag mindre systemisk återhämtningstid och kan på så vis få mer tid över till påfresta musklerna på lokal nivå (vilket inte kräver alls lika mycket återhämtningstid).

edit: en grej till är att HIIT, när man väl har konditionen för det, och anpassar det till resten av träningen, faktiskt verkar mycket effektiv när det gäller att förbränna fett, precis som det påstås.

pellepedal
2008-12-31, 11:34
Jag har lärt mig att jag inte visste ett dugg om träning när jag kvev in på ett gym första gången -91. Om man ändå visste då vad man vet idag......

Jag har lärt mig en hel del nytt om att träna till failure eller ej, och om frekvens och periodisering i träningen.

Alfred Nobel
2008-12-31, 11:36
Ur träningsperspektiv kommer jag inte på något konkret, förutom att jag bekantat mig med knäböj och marklyft som givit fysiska resultat.

Däremot har jag kommit i fund med att alkoholen inte tillför kroppen ett dugg och något jag kan leva utan, samt att jag fungerar och presterar bättre på gymmet när jag inte druckit alkohol :) Jag mår mycket bättre i helhelt, helt enkelt.

Att fett är underskattat och inget man behöver oroa sig för, i normala doser :)

Fjäderfrans
2008-12-31, 11:39
Jag har nu gymmat i en månad och känner att jag lärt mig mer och mer hur man ska göra och själva tekniken på alla olika övningar. Känner mig inte lika vilsen som första gången jag steg in i gymmet och skulle börja träna.

hillbilly90210
2008-12-31, 11:40
Den största och viktigaste insikten 2008 är vilken bra och rolig övning knäböj är. Önskar att det hade hänt några år tidigare. Sen har jag, precis som trådskaparen, kommit att uppskatta konditionsträning lite mer samt börjat stretcha på ett helt annat sätt än tidigare på grund av att jag började komplettera med kampsportsträning. Över huvud taget känns det som att träningen "mognat" mycket under 2008.

Prioriteringar för styrketräningen 2009 blir att fortsätta jobba lite extra på knäböjen och eventuellt även lägga lite mer krut på marklyft. Annars är det att förbättra sina fighter-skills som gäller. :)

aelgen
2008-12-31, 12:00
Jag har avslutat mitt första helår som tränande! Har under denna tid plockat på mig en hel mängd kunskap som jag inte hade den blekaste anning om för 1 år sedan. Har väckt ett seriöst intresse för träning och kost, samt funderingar kring eventuella studier inom dessa ämnen.

Aldrig mer ett otränat liv!

Kappman
2008-12-31, 12:01
Jag har tränat varierat i många långa år, men har aldrig lyckats komma ner under ca 15% bf. En platå på vilken jag stått och förbättrat både kondition och styrka vilket inte är fy skam, men med formen har det alltså inte hänt mycket. Under 2008 har jag lärt mig att mer träning inte alltid är bättre och hur stor del av resultatet som kommer ifrån kosten. Det verkar som om jag nu har verktygen för att plocka av 10kg innan sommaren och komma i mitt livs form. Nu jävlar...

stevebc
2008-12-31, 12:02
Att jag som nybörjare överskattat komplementövningar. Att jag bör hålla mig till de stora tre så mycket som möjligt. Så fort jag går ut på villospår med för mycket alternativa övningar tappar jag teknik, rutin och styrka. Bara om jag har en tydlig sticking point väljer jag noga ut en komplementövning som ska rätta till denna. Har jag ett jämnt flyt i rörelsen periodiserar jag istället med olika antal reps, explosivt vs tungt osv.

Morty
2008-12-31, 12:05
Jag har nyligen börjat marklyfta, det känns bra. Dessutom har jag fattat tekniken i bänken hundra gånger bättre ^^

Jag har dessutom upptäckt att isolationsövningar är för faggots och att bicepsträning är något av världens mest överskattade!

J.V
2008-12-31, 12:33
Att det är lätt att banta/dieta/deffa, om man bara vill. Jag ser nu ner på alla tjockisar som säger att det inte går.

Ett bra år. *popcorn*

Sacke
2008-12-31, 12:44
Jag har lärt mig ALLT jag kan om styrketräning detta året och det tackar jag kolozzeum för.

Pompere
2008-12-31, 12:50
Detta var mitt första år som "seriös" tränande och jag har aldrig fått så kul med tung krävande träning förut, därmed bestämt mig för att fortsätta träna så länge jag har möjlighet till det!

jwzrd
2008-12-31, 12:51
Jag har också, som Skaparn, lärt mig att mer faktiskt är bättre i träningssammanhang och det ganska långt upp i träningsdos. Förbi en viss punkt däremot så är det svårt att veta hur pass mycket bättre man blir långsiktigt eftersom man kortsiktigt blir bättre på grund av en effektivare teknik.

EkarN
2008-12-31, 13:06
Ojoj jag har lärt mig mycket, men viktigast är väl att jag lärt mig hur kul det är att tävla, att jag lärt mig mycket om träningsupplägg, och att jag börjat lära mig utrustningen i styrkelyft.

747
2008-12-31, 13:43
Jag har plockat bort väldigt många av de övningar jag gjorde i början av min karriär och får minst lika bra, om inte bättre resultat nu. Man har ju visserligen ända sedan början läst om basövningars överlägsenhet men det var inte förrän jag vågade lägga ner de flesta skitövningar som jag verkligen förstod det. Vidare har jag lärt mig, tror jag, att det är mer effektivt för mig att vila lite längre mellan seten och lyfta tyngre än att lyfta så kallade päronvikter.
Om ett år har jag säkert ändrat uppfattning om det mesta dock.

Upptaget
2008-12-31, 13:54
Jag som relativt nybörjare har kommit på nu att man/jag ökar mycket bättre när jag varierar vikten på bänken istället för att ligga och trycka 60 kg x 8 reps varje gång! :)

tigerofsweden
2008-12-31, 14:30
Jag har lärt mig att min kropp svarar bättre på lågvolym vad gäller styrkeutveckligen, att jag borde börjat med knäböj första träningsåret och att jag behöver väga långt mer än vad jag trodde för att jag ska vara "nöjd" :)

z_bumbi
2008-12-31, 14:36
Positivt
Jag har lärt mig massor om en hel rad saker, både praktiskt och teoretiskt.

Negativt
Man rår inte över sjukdom och regler är inte alltid regler.
Inget av det är någon direkt nyhet men framför allt det senare har förstärkts något enormt i år.

kolle
2008-12-31, 14:40
Att det är trist att paja armbågarna och därför är bättre att skynda långsamt. Är ju i och för sig bara andra året jag tränar men testade marklyft i februari i år och vågar påstå att förutom att det är en rolig övning bygger den bra overall-styrka.

Arne Persson
2008-12-31, 14:42
Jag har lärt mig att tränar man inte så ökar man inte.

Martin Löwgren
2008-12-31, 14:43
Att en tävlingsdiet var mycket jobbigare än jag hade kunnat föreställa mig.

/Axon

wittzell
2008-12-31, 15:32
Har lärt mig allt jag kan om styrketräning under detta året. Började nämligen i somras.

spoonchest
2009-01-01, 09:07
Håller med ovanstående post.
Också hur lätt det är att få resultat av träning som nybörjare om man bara ser över kosten. Och att inte krångla till det.. Blev förvånad över hur mycket okunskap, skitsnack, och myter det finns om träning och kost hos folk i allmänhet.
Samt att regga sig på Kolozzeum kan vara en av det bästa saker man kan göra för sin träning.

isglass
2009-01-01, 11:12
tränat 2 månader, har lärt mig att det är lika viktigt vila och äta som att träna. Samt lärt mig hur man kör benböj bättre än tidigare och ett par nya trevliga övningar.

Rockhard
2009-01-01, 11:36
Jag har lärt mig att jag inte lärt mig ett dugg vad gäller upplägg av träningen under de 6 år jag tränat. Gick tillbaka till att träna som jag gjorde som nybörjare och efter 2 år utan resulatat började det äntligen hända saker.

Emil_Larsson
2009-01-01, 11:44
Jag som relativt nybörjare har kommit på nu att man/jag ökar mycket bättre när jag varierar vikten på bänken istället för att ligga och trycka 60 kg x 8 reps varje gång! :)

Instämmer. Har lärt mig hur viktigt det är att variera sig och precis som dig har jag kommit förbi en stagnering i bänken tack vare att variera intensitet, reps, set osv.

Har även lärt mig sömnen viktiga betydelse då jag under en rätt lång period sovde för lite och även detta ledde till stagnering/styrkeminskning och även sjukdom på sikt.

/Fred.

burtan
2009-01-01, 13:01
Började med styrkelyft i Februari och har insett att det är den ultimata träningsmetoden, dvs basövningar som grund och sen bygga på med komplementsövningar. Har även lärt mig att inte alltid ta ut mig helt varje pass, variera vikterna så kommer ökningarna.

/Andreas.

aggression
2009-01-01, 13:15
/../ Blev förvånad över hur mycket okunskap, skitsnack, och myter det finns om träning och kost hos folk i allmänhet.
Samt att regga sig på Kolozzeum kan vara en av det bästa saker man kan göra för sin träning.

Samma här. Kolo har gett mig en enormt mycket större kunskap om träning än vad jag haft förut och då har jag ändå i princip sportat hela mitt liv, men bara styrketränat 8-9 månader ungefär. Men under dessa månaderna har jag lärt mig mer korrekt fakta om träning än vad jag har gjort resten av mitt liv.

actiwe
2009-01-01, 13:23
Har lärt mig att kosten är något som spelar in otroligt viktigt..

Muffin Man
2009-01-01, 13:30
Jag har nog äntligen fattat galoppen med att ta det lite lugnare och "lyssna på kroppen". Resultaten kommer ändå. Det är bara tidsperspektivet som får förlängas något. Bonusen är ett helt skadefritt 2008. Det är jag väldigt tacksam för!

Mezzo
2009-01-01, 13:33
Har lärt mig räkna kalorier samt att viktminskning handlar om kcal in vs kcal ut. Har lärt mig äta mycket
nyttigare samt att träna tungt för att behålla massa under viktnedgång.

Scratch89
2009-01-01, 13:46
Det är roligt att folk skriver om kosten. Jag tycker snarare tvärtom; ju mer man vet om kost, desto mindre märker man att det faktiskt inte spelar någon roll. Våfflor och flingor framför råris och pasta alla dagar.

ulfalf
2009-01-01, 13:50
Jag har lärt mig enormt mycket om styrketräning (styrkelyft) och löpträning genom att hänga på kolo och jogg.se. Tack! Jag har fått perspektiv och en helhetsbild på träningen och lärt mig hur hårt arbete och ödmjukhet inför sin träning behövs för att skapa resultat och för att få vara skadefri. Mitt tidigare motto - går det så går det - fungerar liksom inte riktigt i praktiken längre.

Yankeee
2009-01-01, 13:55
Det är roligt att folk skriver om kosten. Jag tycker snarare tvärtom; ju mer man vet om kost, desto mindre märker man att det faktiskt inte spelar någon roll. Våfflor och flingor framför råris och pasta alla dagar.

Inte spelar någon roll är att överdriva en aning. Självklart spelar kosten roll och jag tror att det ligger som så att ju mer man vet desto mindre tänker man på kosten och gör färre medvetna val. Däremot har man ofta en viss rutin och bra kost i grunden samtidigt som man gör omedvetna val baserade på kunskapen man har. Lägg till mer distans än nybörjarna och helt plötsligt tror man att man struntar i vad man äter, men så är absolut inte fallet.

Rahf
2009-01-01, 14:28
Inte spelar någon roll är att överdriva en aning. Självklart spelar kosten roll och jag tror att det ligger som så att ju mer man vet desto mindre tänker man på kosten och gör färre medvetna val. Däremot har man ofta en viss rutin och bra kost i grunden samtidigt som man gör omedvetna val baserade på kunskapen man har. Lägg till mer distans än nybörjarna och helt plötsligt tror man att man struntar i vad man äter, men så är absolut inte fallet.

Det är just tiden innan man kommer till den insikten som kan upplevas som en enda lång tankegång om vad och när man ska äta. Innan man fått koll på läget så att säga. Stämmer in väldigt bra på mig själv.

skaparn
2009-01-01, 15:09
Inte spelar någon roll är att överdriva en aning. Självklart spelar kosten roll och jag tror att det ligger som så att ju mer man vet desto mindre tänker man på kosten och gör färre medvetna val. Däremot har man ofta en viss rutin och bra kost i grunden samtidigt som man gör omedvetna val baserade på kunskapen man har. Lägg till mer distans än nybörjarna och helt plötsligt tror man att man struntar i vad man äter, men så är absolut inte fallet.

Amen bro'!

maaherra
2009-01-01, 15:22
Tänk mindre, träna mer!

Fabritzio
2009-01-01, 15:32
Jag har lärt mig att man behöver variation för att komma vidare. Man kommer ingenstans om man alltid kör samma övningar med lika många set, reps och vikt. Jag har också fattat tycke för bänkpress, som jag knappt har kört förut, så nu längtar jag till det passet. Jag har insett att jag har kört alldeles för mycket armar, och alldeles för lite bröst och framsida axlar. Så där ligger prio, men även på rygg. Jag har inte tränat armar specifikt nu på ett litet tag men ändå har dem blivit större.

Att gainern förmodligen var orsaken till mina ökande finnar och sen jag slutade för någon vecka sen så är det redan mycket bättre.

Att hestäta och tvinga sig för mycket bara leder till att man tappar matlusten vilket leder till att man äter mindre istället.

Att allting inte kan kretsa kring kosten. Man måste kunna ha kul och leva ett liv som man är nöjd med också. Det måste finnas en gräns för vad som är rimligt.

Något jag är missnöjd över är att jag har minskat ännu mer på konditionsträningen av anledningen att jag inte har någon motivation till det och för att jag alltid har ogillat träningsformen. Ja ska försöka hitta motivation börja utöva den mer effektivt för jag vill inte ogilla det.

Det har varit ett bra år och jag har Kolo att tacka för många av mina framsteg

kalle_banan
2009-01-01, 18:01
Jag har lärt mig att kondition är överlägset skönt och att en bra cykel är guld värd.
Jag tränar hellre med kroppen som motvikt även om jag använder vikter när jag får tillfälle.
Dessutom är EAA det bästa tillskottet för mina ändamål, i somras när jag cyklade som mest kände jag en tydlig skillnad på de gånger jag cyklade med och utan EAA, jag orkade mer med EAA och fick mindre träningsvärk när jag använt det.
Så målet för det här året är att fortsätta cykla och att hitta några bra slingor i Lundatrakterna som man kan träna skiten ur sig i.
Att ha roligt och njuta av träningen är nummer ett nu för tiden, att jaga vikter hela tiden har aldrig funkat för mig, ändå är jag i exakt den form jag alltid velat vara i trots en mindre träningsmängd och lättare vikter.

Scratch89
2009-01-01, 18:36
Inte spelar någon roll är att överdriva en aning. Självklart spelar kosten roll och jag tror att det ligger som så att ju mer man vet desto mindre tänker man på kosten och gör färre medvetna val. Däremot har man ofta en viss rutin och bra kost i grunden samtidigt som man gör omedvetna val baserade på kunskapen man har. Lägg till mer distans än nybörjarna och helt plötsligt tror man att man struntar i vad man äter, men så är absolut inte fallet.

Otroligt bra skrivet, och det var trevligt att du förstod vad jag menade, och inte spann vidare på något otrevligt. :)

Kimball
2009-01-01, 18:42
Att måltiderna efter träning verkar ha bra mkt större inverkan på träningsresultaten än jag någonsin kunnat ana.

Alucard
2009-01-01, 19:39
Känner mig missnöjd med hur pass lite jag ökat i massa under året, känns bara som om man stått och trampat på samma ställe alldeles för länge.
Får bli rejäla krafttag under 2009 så man kanske äntligen kan få lite respektabla pecs bl.a.

Deceiver85
2009-01-01, 20:54
Att urvridna knän och överansträngda höfter inte minskar intresset för knäböj och marklyft, snarare ökar det...

Syndicate
2009-01-01, 20:59
Jag har lärt mig att jag måste vila ibland.

mystic[-_-]
2009-01-01, 21:17
Att jag måste träna hårdare

Matte-
2009-01-01, 23:27
Att sumomark är mycket snällare mot min höft än smalmark.

hangatyr
2009-01-02, 09:38
bättre halvguardspel.

kaysim
2009-01-02, 09:45
Jag har lärt mig att det kan vara bra att periodisera träningen.

Dessutom har jag lärt mig att det är bra att byta övningar då och då (detta har lett till att jag har lärt mig fler övningar.)

Har även dragit lärdom av att double pro är ett sjukt gott proteinpulver jämfört med alla whey protein jag körde en tid under slutet av 2007.

oath5
2009-01-02, 14:31
Att periodisk fasta under en diet is the shit!

johanw
2009-01-02, 14:36
Att träningsupplägget måste anpassas till den individuella återhämtningsförmågan - något som alla säger men som väldigt få förstår den faktiska innebörden av.

frambogir
2009-01-02, 14:40
Träna ALLTID nyskiten. Finns inget värre än att springa på dass mitt i!

billmaier
2009-01-02, 14:56
-Att man kan få inflammation i knäna av för mycket knäböj vilket inte är roligt
-Att äta mera
-Att göra mera bodybuildingsträning

Pejij
2009-01-02, 14:59
Allt jag kan!

Allan
2009-01-02, 15:02
Att för tung styrketräning under för många år kanske inte är den bästa grunden för en bekymmersfri ålderdom. I synnerhet om man kombinerar det med kroppsarbete.

Tys0n
2009-01-02, 15:13
Att jag måste lyssna på kroppen och vila när det behövs så man slipper svimma på gymmet och sitta på akuten i 8 timmar!

jwzrd
2009-01-02, 15:16
Inte spelar någon roll är att överdriva en aning. Självklart spelar kosten roll och jag tror att det ligger som så att ju mer man vet desto mindre tänker man på kosten och gör färre medvetna val. Däremot har man ofta en viss rutin och bra kost i grunden samtidigt som man gör omedvetna val baserade på kunskapen man har. Lägg till mer distans än nybörjarna och helt plötsligt tror man att man struntar i vad man äter, men så är absolut inte fallet.

+grakk

Gubben
2009-01-02, 16:53
Att lyssna på kroppen, har dragit på mig en axelskada för att jag struntade i begynnande smärta. *grr*

Annars har läsandet på kolo inspirerat mig enormt mycket bl.a att prova på och uppskatta marklyft:thumbup:

mini
2009-01-02, 23:25
Jag har förbättrat den mentala biten kring tävling men är långt ifrån målet där också.

skaparn
2009-01-03, 08:08
Att för tung styrketräning under för många år kanske inte är den bästa grunden för en bekymmersfri ålderdom. I synnerhet om man kombinerar det med kroppsarbete.

Får man fråga hur problemen yttrar sig och vad du om möjligheten fanns skulle gjort annorlunda? Och tror du att de som har ett kroppsarbete, låt säga inom byggbranschen, ändå borde träna vid sidan av jobbet?

Mourten
2009-01-03, 10:18
Att för tung styrketräning under för många år kanske inte är den bästa grunden för en bekymmersfri ålderdom. I synnerhet om man kombinerar det med kroppsarbete.

Allan sånt där ska du inte säga, jag blir orolig :smash:

Jay-Z
2009-01-03, 11:59
+grakk

+frikkk och 50 gram protein.

Och att jag borde och kan träna hårdare än dagens lolande.

Three pigs
2009-01-03, 12:14
Något jag upptäckt, är att träningen går bäst för mig när jag inte lägger ner "110%" i träningen o allt omkring, att bara "träna på" utan att tänka för mycket funkar skitbra för mig. I perioder har jag varit så fruktansvärt inbiten i träning, utan att få bättre resultat än annars, och då blivit mycket besviken och tappat sug. Nu tränar jag mest "för sakens skull", och leva mycket socialt, festa lite då och då utan dåligt samvete, och det fungerar rent utsagt skitbra, känns mycket sunt faktiskt.

Inom träning har jag upptäckt att min kropp svarar mycket bra på helkroppspass, alltså träna samma muskel flera ggr vecka, dock med låg volym. Samt att jag inte kört tungt i komplementövningar, utan endast i basövningar. Komplementövningar behöver för mig inte vara tunga alls, utan lätt 10-12 reps nåt sånt. Jag ökar i styrka som fasen ändå, i alla fall i basövningarna, som är mitt mål.

Att inte lägga ned 110% på träningen är ändå det viktigaste jag lärt mig, det går bra ändå så länge jag är på amatörnivå, och jag har heller inga planer på något annat :)

J.W
2009-01-03, 12:46
Lärt mig att superset är underskattat.
Giantset är rena döden på benen, och ingen idé för hypertrofi, inte för mig iaf.
Kan ta i för mycket för mitt eget bästa (höft/rumpa/axlar), nej det är nog inget fel på tekniken.
Att jag tränat fel dom första åren.
Att kosten gör mer än man tror.
Bättre skynda långsamt än att vara skadad flera månader.

Och ett litet råd som gör att du kan hålla dig kvar på gymmet.
Hjälp aldrig någon med dålig motorik att flytta en hylla eller liknande för då kan den krossa nervbanor och skapa infektion som gör att du inte kan gå ordentligt på 6v, i det här fallet högtidssommarn.

Vapor
2009-01-03, 12:49
Jag har lärt mig att det är hjärnan som lyfter den största delen av vikten. Ger man sig bara fan på att man klarar det så klarar man det! Problemet är ju dom dagarna då motivationen sviker i slutet av ett pass och någon övning/muskelgrupp blir lidande.

Yes
2009-01-03, 12:55
Att när jag gått tillbaka och tränat som jag gjorde när jag var total nybörjare, så gör jag också liknande ökningar.

ajminfot
2009-01-03, 19:45
den största och viktigaste insikten 2008 är vilken bra och rolig övning knäböj är.

word!

Cidersson
2009-01-03, 20:36
Kul tråd! :)

Jag har framförallt lärt mig att sluta träna benen halvmesigt och inse det faktum att man är inte bättre än sin svagaste länk.

Cidersson: Lägg ner bicepscurlandet och lägg dig i benpressen!!! *mini

mattilainen
2009-01-04, 14:30
finns så otroligt mycket man lärt sig och så många som skrivit samma sak men jag har lärt mig det mesta om träning/kost/fysiology/anatomi 2008 och jag kommer fortsätta lära mig under 09 och förhoppningsvis genom hela livet.

Annars älskar jag marklyft, knäböj mer än någonsin nu.
Konditionspassen är roliga när man klarar milen på 60 :=)

älskar kolo!

jaosef
2009-01-04, 17:16
Det mesta jag nu kan om träning och kost har jag lärt mig under detta år.
Och det har jag till stor del kolo att tacka för! :)

Anton Fräs
2009-01-04, 17:24
Att jag är en ovig fan med flera svaga områden. Därför jag ska tvinga mig själv att stretcha, enligt KAT metoden, och dessutom köra Sheos benstretch på en nästan daglig basis!