handdator

Visa fullständig version : Viktigt att hålla övre ryggen rak under marklyft?


Pontus
2003-07-15, 22:17
Att man ska vara rak eller svanka under marklyft har jag förstått, men är det viktigt att hålla övre delen av ryggen rak (övre delen av bröstkorgen)? Om jag kör så tungt jag kan, vilket betyder att jag faktiskt kan lyfta upp vikten, kan jag inte hålla övre ryggen helt rak, betyder det att jag ska skippa den övningen då? Jag kan givetvis köra på lite lägre vikter vilket jag gjort några ggr men det känns inte som det ger något.

Kan jag fortsätta köra trots att jag inte kan hålla övre delen av ryggen helt rak (jag har ingen jättebåge men den är inte rak iaf) eller måste jag fortsätta att sega på lägra vikter med koncentration på utförandet?


En sak till, vad göra man om man har en böjd rygg, dvs man kan inte räta upp den, ska man inte köra Marklyft alls då?

Pressarn
2003-07-15, 23:59
Min böjs också lite när jag kör tungt men jag tror att det är normalt, så länge man inte slappnar av i ryggen o böjer den helt så.

Firm
2003-07-16, 01:03
Att övre ryggen böjs något i början/mitten av lyftet är normalt.

En sak man ska komma ihåg är att det i toppläget är AXLARNA som ska bak i första hand, inte höften som ska fram. Ser ibland folk som tokjuckar in i stången samtidigt som axlarna inte alls dras bak på ett korrekt sätt.
Jobba mer med att dra ihop skulderbladen än att banka ballen blå.