handdator

Visa fullständig version : Laptop: Skärmen dör


Arnesson
2008-12-30, 21:17
Hej,

Jag har en Compaq nc4200 som skärmen dör på lite då och då. Skärmen dör inte helt utan man ser bilden fortfarande om man tittar noga, men ljuskällan är helt död. Slår man lite uppt till höger på t-bordet så hoppar den igång igen. Kan det var nått glapp som går att fixa? eller bör jag vända mig till min lokala datorbutik för en ny pjäs?

Några erarenheter?

Jag har ingen garanti.

M|cke
2008-12-30, 21:29
Det sitter oftast 2 st 'lysrör' ett uppe och ett nere som belyser skärmen.

Ibland går kablarna sönder, ibland lysrören. Finns även en tänddel typ som glimtändare som pajjar ibland.
Brukar sällan finnas som reservdelar att köpa om datorn är mer än 2-3år.
Och finns det så kostar det mer än det smakar.

Arnesson
2008-12-30, 21:44
Det sitter oftast 2 st 'lysrör' ett uppe och ett nere som belyser skärmen.

Ibland går kablarna sönder, ibland lysrören. Finns även en tänddel typ som glimtändare som pajjar ibland.
Brukar sällan finnas som reservdelar att köpa om datorn är mer än 2-3år.
Och finns det så kostar det mer än det smakar.

Var det jag misstänkte. Får väl börja kolla efter en ny burk. Denna är torts allt minst 3år gammal, och jag köpte den begagnad =)

Fatalist
2008-12-30, 22:21
Exakt samma problem. Det sjuka är att jag kan slå till den på rätt platser så tänds den igen.

Mental
2008-12-30, 22:39
Då har man ju inget att förlora, antagligen glapp i kontakt eller kabel till back-lighten, bara demontera och testa.

Arnesson
2008-12-30, 22:41
Exakt samma problem. Det sjuka är att jag kan slå till den på rätt platser så tänds den igen.

Det kan jag med, vet exakt var jag ska slå. Får väl köpa en ny först sen börja leka datadoktor.

agazza
2008-12-30, 23:13
Budgetvarianten är ju att du skruvar isär skärmen, sågar upp ett hål i plastramen som håller i själva skärmdelen + bordslampa.

Arnesson
2008-12-30, 23:22
Budgetvarianten är ju att du skruvar isär skärmen, sågar upp ett hål i plastramen som håller i själva skärmdelen + bordslampa.

Nja, jag hatar när saker inte funkar som det ska. Men tack för tipset.

Bönne
2008-12-31, 01:13
Kass backlight eller glapp i kontakterna till den.

Min backlight dog på min laptop för länge sedan. Fanns då lösa delar på Ebay, dels till backlight'n samt helt ny skärm också.

Billigast var dock att reklamera till tillverkaren, som då fixa det gratis åt mig.

Arnesson
2008-12-31, 10:38
Kass backlight eller glapp i kontakterna till den.

Min backlight dog på min laptop för länge sedan. Fanns då lösa delar på Ebay, dels till backlight'n samt helt ny skärm också.

Billigast var dock att reklamera till tillverkaren, som då fixa det gratis åt mig.

Den extra garantin på skiten gick ut i juni, så desvärre så kommer inte HP att vilja betala :(

Bönne
2008-12-31, 15:42
Den extra garantin på skiten gick ut i juni, så desvärre så kommer inte HP att vilja betala :(Jag hade ingen garanti, utan utnyttja reklamationsrätten som man har under tre år på i princip alla elektroniska produkter.