handdator

Visa fullständig version : Förkylningar vintertid


Racso
2008-12-30, 20:37
Det sägs ju att temperaturen inte har någon inverkan på risken att åka på en förkylning. (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3099273&postcount=21)

Satt och funderade på varför det ändå är så att fler blir förkylda på vintern.

En förklaring kan ju vara att man vistas mer i stängda utrymmen och på så sätt andas in det andra flåsat ut. Det skulle dock innebära att folktätare platser överlag medför att folk blir mer förkyld. (Så kanske det är, det vet jag inte.)

Men klurar man vidare så är mörker en lika framträdande egenskap som kyla, under vinterhalvåret. Kan det vara frånvaro av solljus som påverkar immunförsvaret så pass att fler blir förkylda?

Pretender
2008-12-30, 20:43
Eddie Vedder med vänner skrev en intressant artikel i ämnet på sin blogg:

http://traningslara.se/blogg/forkyld-av-att-det-ar-kallt/

Vinter
2008-12-30, 20:46
Kan skicka över lite vinterkräksjuka om du inte nöjer dig med förkylning. garanterad succe i alla sociala samanhang.

Henchman
2008-12-30, 22:26
Jag har hört att viruset förekommer oftare i kalluft.

Någon som vet hur sant/falskt det är?

Racso
2008-12-30, 22:38
Jag har hört att viruset förekommer oftare i kalluft.

Någon som vet hur sant/falskt det är?

Om man ändrar argumentet från temperatur till solljus så är det definitivt sant:

"The disinfecting properties of sunlight (ultra-violet) are powerful. Rather than total reliance on chemicals, basic hygiene - a pillar of food safety - is important in the effort to control bacteria since they generally prefer a warm-moist-dark environment. There are arguments for creating or maintaining conditions which are not conducive to bacterial survival and multiplication, rather than attempting to kill them with chemicals. Bacteria have a very rapid multiplication rate, which enables them to evolve rapidly. Should some bacteria survive a chemical attack, they give rise to the next generation. Thus they are able to develop resistance to hostile chemicals. For this reason, some question the wisdom of impregnating cloths, cutting boards and worktops in the home with bactericidal chemicals."

http://en.wikipedia.org/wiki/Disinfectant

Typ handtag, etc...

Tolkia
2008-12-30, 22:40
Jag tror att största skillnaden sommar-vinter är att man är mer inomhus på vintern. Mycket folk som flåsar på varandra, pillar på varandra och pillar på samma saker i små, täta utrymmen.

shadowfire
2008-12-30, 22:46
Det sägs ju att temperaturen inte har någon inverkan på risken att åka på en förkylning. (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3099273&postcount=21)

Satt och funderade på varför det ändå är så att fler blir förkylda på vintern.

En förklaring kan ju vara att man vistas mer i stängda utrymmen och på så sätt andas in det andra flåsat ut. Det skulle dock innebära att folktätare platser överlag medför att folk blir mer förkyld. (Så kanske det är, det vet jag inte.)

Men klurar man vidare så är mörker en lika framträdande egenskap som kyla, under vinterhalvåret. Kan det vara frånvaro av solljus som påverkar immunförsvaret så pass att fler blir förkylda?

Det sista i den artikeln sa ju en del.
De hade ju alltså viruset redan, men utan symptom o genom att bli nedkylda så utlöstes allt. Jag tror stenhårt på att vi växlar från varmt till kallt för snabbt, svettiga, med för lite kläder osv vintertid o det är en bidragande orsak. Ska man tro den där studien så stödjer ju den på sätt och vis min tes.

obesogen
2008-12-30, 23:49
Det sista i den artikeln sa ju en del.
De hade ju alltså viruset redan, men utan symptom o genom att bli nedkylda så utlöstes allt. Jag tror stenhårt på att vi växlar från varmt till kallt för snabbt, svettiga, med för lite kläder osv vintertid o det är en bidragande orsak. Ska man tro den där studien så stödjer ju den på sätt och vis min tes.

Nja...läste du verkligen den sista artikeln? De fick symptom men eventuell infektion fastställdes inte. Jag får också förkylningssymptom om jag är ute i kylan, är underklädd och fryser. Dock är det inte samma sak som att vara förkyld.