handdator

Visa fullständig version : Den stora renoveringstråden


Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

PowPow
2008-12-30, 17:37
Det borde ju finnas en sån här tråd, men jag hittar inte någon.

Tänkte det kunde bli en tråd där man efterfrågade och delgav tips vid olika typer av hemrenoveringar och allmänna upppiffningar. Allt ifrån tips på hur man enklast får ner tapet från väggarna till hur man bygger en bastu.

Ett litet tillägg är att även om människor på internet ibland kan låta som kvalificerade hantverkade så är de inte alltid det. Om någon på internet säger att det är okej att dra elledningar genom kylskåpet och via badkaret, så är det inte nödvändigtvis sant. Kontakta alltid en behörig hantverkare om du är osäker.

Min första fundering gäller mina köksskåp. Det är ett par ikeaskåp i någon form av lackat (eller något) trä. Jag är i alla fall inte nöjd med färgen, och funderar på hur jag ska lösa det.

1. Måla om dem själv. Hur i så fall?
1b. Slipa och behandla träet med någon färgad bets kanske?
2. Köpa nya.
3. Lämna in för omlackering.

agazza
2008-12-30, 17:40
Jag hade prövat någon av 1 och 1b innan jag går på alternativ 2. Nummer 3 var bara dumt

EDIT:

Någon som byggt en projektorduk av ikeas största mörkläggnings rullgardin? Erfarenheter?

PowPow
2008-12-30, 17:43
Jag hade prövat någon av 1 och 1b innan jag går på alternativ 2. Nummer 3 var bara dumt


Tänkte att om man lämnar in dem får man ju precis den färgen man vill ha (vilket kanske kan bli dyrt om man ska köpa nytt). Sen antar jag att de sprutlackerar dem, och då slipper man ju drag, rinn och allt annat skit man kan ha problem med om man målar själv med roller/pensel.

LindaS
2008-12-30, 17:47
Lämna in dom för omlackering. Tror inte det är särskilt dyrt och (som du sa) du får vilken färg du vill.

Fukta eller ånga tapeten så går den lättare att få der. Annars är det bara att ta fram stora spackeln.
_____________

Jag ska renovera och bygga om lite hemma. Drog igång lite lätt med kofoten idag. :D

agazza
2008-12-30, 17:47
Tänkte att om man lämnar in dem får man ju precis den färgen man vill ha (vilket kanske kan bli dyrt om man ska köpa nytt). Sen antar jag att de sprutlackerar dem, och då slipper man ju drag, rinn och allt annat skit man kan ha problem med om man målar själv med roller/pensel.

Varför kan du inte sprutlackera dom själv? en burk spray, 80kr, en burk klarlack, 60kr.

krackeleringspray kanske?

http://www.sweclockers.com/album/?id=1055

alternativ 4 borde vara att skicka dom till krampus:)

PowPow
2008-12-30, 17:53
Varför kan du inte sprutlackera dom själv? en burk spray, 80kr, en burk klarlack, 60kr.

krackeleringspray kanske?

http://www.sweclockers.com/album/?id=1055

alternativ 4 borde vara att skicka dom till krampus:)

Ha, det tänkte jag inte ens på (titta vilken bra tråd! :) )
När jag tänkte spraylackera så fick jag en bild i huvudet av massa specialarfärger, och en sprutlackeringsmaskin stor som en halv fotbollsplan och som drivs av en massa dieselagregat. Men det går kanske lika bra med en vanlig sprayburk?

PowPow
2008-12-30, 17:54
Fukta eller ånga tapeten så går den lättare att få der. Annars är det bara att ta fram stora spackeln.


Det var bara en exempelfråga, från min sida. Men bra tips.
Jag tjongade på tapetlim utspätt med vatten när jag skulle dra ner tapeterna i sovrummet. Funkade skitbra.

agazza
2008-12-30, 17:55
Ha, det tänkte jag inte ens på (titta vilken bra tråd! :) )
När jag tänkte spraylackera så fick jag en bild i huvudet av massa specialarfärger, och en sprutlackeringsmaskin stor som en halv fotbollsplan och som drivs av en massa dieselagregat. Men det går kanske lika bra med en vanlig sprayburk?

Med klarlack man få i stort sett samma resultat ifall man vet vad man gör och är noga :)

EDIT: du kan ju alltid pröva :)

Penslar du på mycket färg kan du med lite artistik feeeling och en penspetts få till träådring dessutom.

Man ska alltid testa och göra något själv först :) Man lär ju sig massa roliga saker.
Typ hur jobbigt det är att få bort färg från golvet

JJ
2008-12-30, 19:15
Vi målade våra köksluckor i förra lyan med pensel. Helt ok resultat. Det finns även målardynor för det ändamålet, men de skall vara svåra att använda. Lämnar du in dem blir resultatet kanon. Men vad kostar nya?

tntballe
2008-12-30, 20:02
Någon som byggt en projektorduk av ikeas största mörkläggnings rullgardin? Erfarenheter?

Jag hade en för något år sedan. Min blev vågig. Ska du ha den så bör du ha något att spänna upp den i. Bildkvalitén var helt ok när jag hade svart sammetslist runt.

Madame
2008-12-30, 22:05
Min första fundering gäller mina köksskåp. Det är ett par ikeaskåp i någon form av lackat (eller något) trä. Jag är i alla fall inte nöjd med färgen, och funderar på hur jag ska lösa det.

1. Måla om dem själv. Hur i så fall?
1b. Slipa och behandla träet med någon färgad bets kanske?
2. Köpa nya.
3. Lämna in för omlackering.

Alla alternativen är funkis, beror lite på vad du är ute efter för resultat i förhållande till hur mycket ork du vill lägga på det och vad det får kosta osv.

Tänkte att om man lämnar in dem får man ju precis den färgen man vill ha (vilket kanske kan bli dyrt om man ska köpa nytt). Sen antar jag att de sprutlackerar dem, och då slipper man ju drag, rinn och allt annat skit man kan ha problem med om man målar själv med roller/pensel.

Om du målar själv kan du också få precis den färg du vill ha, en färghandlare låter dig välja färg ur en NCS-karta och blandar sedan till färgen.
Det blir inte dyrare, eller jo förresten det blir ju dyrare än om du köper en färdigkomponerad färg från billighetsmärket på MAXI. Men vill du ha en lättbearbetad färg bör du köpa en av bra kvalitet från ex nordsjö, flügger, jotun etc.

Rinn slipper du om du tar loss luckan och lägger den ned, drag kan man slippa med en kombination av rätt pensel, bra färg (oljebaserad, inte budget-sådan) och rätta känslan på handen! Krävs kanske lite övning men visst går det, det är faktiskt rätt lätt när man fått in snitsen :)
Men vill du ha absolut släta luckor är det inlämning som gäller.


Ha, det tänkte jag inte ens på (titta vilken bra tråd! :) )
När jag tänkte spraylackera så fick jag en bild i huvudet av massa specialarfärger, och en sprutlackeringsmaskin stor som en halv fotbollsplan och som drivs av en massa dieselagregat. Men det går kanske lika bra med en vanlig sprayburk?

Då tar du helt enkelt samma burk med lackfärg som du annars skulle penslat på luckorna, och späder ut lite. Sprutmanicker finns att köpa både billigt och dyrt, de billigare sprutar i regel ojämnt och ger då ett dåligt resultat, så om det endast är dina luckor som ska målas om och du aldrig mer tänker spruta igen så blir det nog billigare att lämna in dem.

Jag hade en för något år sedan. Min blev vågig. Ska du ha den så bör du ha något att spänna upp den i. Bildkvalitén var helt ok när jag hade svart sammetslist runt.

Var det vattenbaserad färg tro?

agazza
2008-12-30, 22:14
Jag hade en för något år sedan. Min blev vågig. Ska du ha den så bör du ha något att spänna upp den i. Bildkvalitén var helt ok när jag hade svart sammetslist runt.

Bilder? bygglogg? tänkte göra en ramspänd.
Fick du jämföra med en riktig duk?




Var det vattenbaserad färg tro?

Projektorduken?:D

Madame
2008-12-30, 22:35
Bilder? bygglogg? tänkte göra en ramspänd.
Fick du jämföra med en riktig duk?



Projektorduken?:D

Ja, den som blev vågig tänkte jag. Om duken suger åt sig lätt och man har på en färg med vatten i så sväller nog duken när den suger i sig vattnet, och efterssom det är omöjligt att lägga på helt robot-jämnt så blir det då buckligt.

Nu har jag inte målat just en projektor duk på ikas rullgardiner, så jag gissar bara.

Men skulle man inte kunna måla då med ett spärrskikt först, så att vattnet i färgen inte kommer åt tyget direkt?
Det finns ju sån spärrfärg som man har på löst sittande tapeter om man vill slippa bubbling när man målar på dem, men inte orkar riva ner dem och börja om från början. Kanske nåt som är värt att testa?!

agazza
2008-12-30, 23:06
Ja, den som blev vågig tänkte jag. Om duken suger åt sig lätt och man har på en färg med vatten i så sväller nog duken när den suger i sig vattnet, och efterssom det är omöjligt att lägga på helt robot-jämnt så blir det då buckligt.

Nu har jag inte målat just en projektor duk på ikas rullgardiner, så jag gissar bara.

Men skulle man inte kunna måla då med ett spärrskikt först, så att vattnet i färgen inte kommer åt tyget direkt?
Det finns ju sån spärrfärg som man har på löst sittande tapeter om man vill slippa bubbling när man målar på dem, men inte orkar riva ner dem och börja om från början. Kanske nåt som är värt att testa?!

Den ska inte målas :)

Men tack för svaret.

Madame
2008-12-30, 23:12
Den ska inte målas :)

Men tack för svaret.

Vad ska den göras då? Tänkte att en mörkläggningsgardin brukar väl vara mörk och en filmduk ljus=måste målas. Om den är ljus från början behöver man väl inte göra nåt med den?

agazza
2008-12-30, 23:14
Vad ska den göras då? Tänkte att en mörkläggningsgardin brukar väl vara mörk och en filmduk ljus=måste målas. Om den är ljus från början behöver man väl inte göra nåt med den?

Finns vita mörkläggningsgardiner (340kr på ikea), vet ej hur dom är uppbyggda men dom är i stort sett en färdig duk, utan ram. Men man måste bygga en träram och spänna upp den så den blir slät.

tntballe
2008-12-30, 23:24
Var det vattenbaserad färg tro?

Utan färg.

Bilder? bygglogg? tänkte göra en ramspänd.
Fick du jämföra med en riktig duk?

Taget på dagen med blixt, så bildkvalitén är bättre än det ser ut att vara. Har jämfört med 20000krs vit duk och 2000krs grå duk. Sämre än dessa, men av andra har jag hört att denna duk ska motsvara 1000-1500krs dukar.

Man kan se vågorna går från övre vänstra hörnet och ner mot mitten.
http://img132.imageshack.us/img132/8664/wwwminhembiocom54940515uu4.jpg
Sammetsband köpt på lokala tygaffären.
http://img184.imageshack.us/img184/3097/wwwminhembiocom54437985eo3.jpg

Arnesson
2008-12-30, 23:26
Jag vill bygga förvaring under min säng!

Men mina ben är för korta och jag har en säng från Jysk och det verkar svårt att hitta högre ben som passar. Någon som har tips/ritning på hur jag bygger grund till sängen med förvaring? 1,8m bredd 2m längd.

Madame
2008-12-30, 23:36
Finns vita mörkläggningsgardiner (340kr på ikea), vet ej hur dom är uppbyggda men dom är i stort sett en färdig duk, utan ram. Men man måste bygga en träram och spänna upp den så den blir slät.

Jaha, åhå, men åååh nu fattar jag :smash: :smash:

När man spänner dukar, stolsdynor mm så ska man inte häfta fast en hel sida på en gång. Häfta hela tiden motstående sidor tills hela duken är klar, du spänner alltefterssom du häftar och när allt är klart har du förhoppningsvis en slät duk! Eventuellt kan du ta hjälp av en spänntång får att hålla duken i spänn i fastsättningsögonblicket (kul ord btw :) ).
Använd möbelträ/torkat trä till ramen, annars kommer din ram förmodligen att slå sig plus att träet krymper lite när det torkar.

Spiffy
2009-12-02, 16:44
Tänkte fixa till insidan av min ytterdörr på lägenheten.
Vad tror ni, hur troligt är det att det är faner på en dörr som sitter i ett 50-talshus?
Skulle vara lite trist att slipa, och så slipar man igenom faneret direkt.
Planen är att testa att olja.

Spiffy
2009-12-06, 11:54
Bumpar med en ny fråga.

Garderoben i min hall är väldigt svår att utnyttja speciellt bra, eftersom väldigt stor yta av dörröppningen täcks av propparna.
Så min tanke är att helt enkelt flytta hela det "paketet" till höger till sidoväggen.
Som icke elektriker, så känns det som ett väldigt enkelt projekt.
Bara att plocka ner, och skruva upp det på väggen där huvudkablarna kommer ifrån. Eventuellt byta kablarna som går från propparna om dessa blir för korta för den nya placeringen.

Är det så enkelt?
Är det ens tillåtet att flytta detta?
Om det är tillåtet vad tror ni en sådan sak kan kosta.
Jag förstår att det är en elektriker som måste göra det, så jag tänker inte göra det själv om nu någon tror det.

http://pici.se/pictures/rtOOCPUrz.jpg

babbett
2009-12-06, 12:17
Jag vill veta om fondvägg är ute på riktigt eller bara enligt Simon och Thomas.

Spiffy
2012-03-11, 19:49
Någon som testat att måla om kaklet i badrummet och kan dela med sig lite erfarenheter om detta.
Tänkte fräscha upp badrummet lite som är halvkaklat. Allt ovanför kaklet var lite halvgul färg. Detta har jag målat om till vitt, vilket blev bra. Men nu syns det väldigt tydligt att kaklet även det är halv gult, förutom på en vägg där det är helt vitt kakel. Varför man sätter upp olika färger på kaklet förstår jag inte, men så är det.
Därför tänkte jag att jag skulle måla om kaklet till vitt. Har läst lite på nätet om detta och sett att en del säger att det ska bli väldigt bra, men skulle gärna ha lite mer input om detta.

Herman H
2012-03-11, 21:04
Jag har gjort det vid två tillfällen och jag vet att det har hållt, det blev hur bra som helst. Farsan har gjort det hos flera kunder utan problem.
Det som behövs är att du gör rent ytan väldigt noga från kalk, tvål, hårspray!!! och fett från händer och dylikt. Det som gjordes sen var att kakeln grundades med häftgrund (lösningsmedel bas, nordsjö) eller allflex lösningsmedel bas, Flügger), jag har ingen aning vilken vidhäftning den vattenbaserade grundfärgen har på kakel för jag har helt enkelt inte provat. När grundningen är klar så målades det med blankett V från Nordsjö respektive V-mill från Alcro (Flüggers lackfärg suger) glans 70, ju högre glans desto tåligare yta. Rulla med en fin filtrulle och snåla inte för mycket med färgen. Det enda jag inte vet hur det håller är om väggarna vattenbegjutes men prova på en platta först och se vad som händer innan du ger dig på hela skiten.

Hälsningar Målaren.

Spiffy
2012-03-11, 21:07
Jag har gjort det vid två tillfällen och jag vet att det har hållt, det blev hur bra som helst. Farsan har gjort det hos flera kunder utan problem.
Det som behövs är att du gör rent ytan väldigt noga från kalk, tvål, hårspray!!! och fett från händer och dylikt. Det som gjordes sen var att kakeln grundades med häftgrund (lösningsmedel bas, nordsjö) eller allflex lösningsmedel bas, Flügger), jag har ingen aning vilken vidhäftning den vattenbaserade grundfärgen har på kakel för jag har helt enkelt inte provat. När grundningen är klar så målades det med blankett V från Nordsjö respektive V-mill från Alcro (Flüggers lackfärg suger) glans 70, ju högre glans desto tåligare yta. Rulla med en fin filtrulle och snåla inte för mycket med färgen. Det enda jag inte vet hur det håller är om väggarna vattenbegjutes men prova på en platta först och se vad som händer innan du ger dig på hela skiten.

Hälsningar Målaren.

Tack för det svaret.
Kaklet sitter ju bland annat runt badkaret, så vatten kommer ju spolas på det dagligen.

Yip_man
2012-03-12, 08:11
Vitemöllegatan?

Spiffy
2012-03-12, 10:56
Vitemöllegatan?

Nä. Om du nu menade mig.

Spiffy
2012-04-16, 06:23
Håller på att fixa till köket. Under kaklet som satt vid diskbänken, så satt där betong klumpar som nu är borta. Detta har ju lämnat ett rejält hål i väggen. Ca 3-5cm djupt och tre meter brett och ca 70 cm högt.
Hur lagar man detta? På en del av detta ska nytt kakel upp.

hahavaffan
2014-09-12, 13:59
Nu har jag tröttnat på att inte ha en jävla diskmaskin. Problem: Saknas eluttag i köket för diskmaskin.

I elskåpet finns 6st brytare. 3 av dom (1-3) går till "kök" och är på 16A, 3 av dom (4-6) är "uttag" och är på 10A. Jag har med uteslutningsmetoden kommit fram till att brytare 1 inte gör ett skit, brytare 2 går till ugn+halva hällen, och brytare 3 går till kyl/frys+halva hällen. Köksfläkten+mikro (kombi-enhet) går på uttags-brytare.

Letade runt i skåpen osv och kan inte hitta ett förberett uttag för brytare 1, men har inte kollat bakom ugn och kyl/frys än. Men hur vanligt är det att man sätter ett extra där? Hur som helst, hittade en dosa ovanför köksfläkten ungefär, som har en helvetes massa sladdar och kopplingar inuti. Se bild:
http://i.imgur.com/nIdUbTQ.jpg

Ser inte kabeln utan isolering lite konstig ut? Är den strömförande tror ni? Pillade så klart inte på den för att testa :) Men iaf, tror ni att det kan vara så att samtliga av brytarna i skåpet mynnar ut på ett eller annat vis i denna dosa? Vad kan det kosta att ta hem en elektriker som får leta upp vad nu den överblivna brytaren går till?

CharlieBB
2014-09-12, 16:16
Håller på att fixa till köket. Under kaklet som satt vid diskbänken, så satt där betong klumpar som nu är borta. Detta har ju lämnat ett rejält hål i väggen. Ca 3-5cm djupt och tre meter brett och ca 70 cm högt.
Hur lagar man detta? På en del av detta ska nytt kakel upp.

Menar du 'bakom' kaklet?

agazza
2014-09-12, 16:41
Nu har jag tröttnat på att inte ha en jävla diskmaskin. Problem: Saknas eluttag i köket för diskmaskin.

I elskåpet finns 6st brytare. 3 av dom (1-3) går till "kök" och är på 16A, 3 av dom (4-6) är "uttag" och är på 10A. Jag har med uteslutningsmetoden kommit fram till att brytare 1 inte gör ett skit, brytare 2 går till ugn+halva hällen, och brytare 3 går till kyl/frys+halva hällen. Köksfläkten+mikro (kombi-enhet) går på uttags-brytare.

Letade runt i skåpen osv och kan inte hitta ett förberett uttag för brytare 1, men har inte kollat bakom ugn och kyl/frys än. Men hur vanligt är det att man sätter ett extra där? Hur som helst, hittade en dosa ovanför köksfläkten ungefär, som har en helvetes massa sladdar och kopplingar inuti. Se bild:
http://i.imgur.com/nIdUbTQ.jpg

Ser inte kabeln utan isolering lite konstig ut? Är den strömförande tror ni? Pillade så klart inte på den för att testa :) Men iaf, tror ni att det kan vara så att samtliga av brytarna i skåpet mynnar ut på ett eller annat vis i denna dosa? Vad kan det kosta att ta hem en elektriker som får leta upp vad nu den överblivna brytaren går till?

Den ser ut att vara kopplad med jordslingan gulgrön, så det hoppas jag verkligen inte. Men det där är inte rätt gjort kan man säga :D.

Är det inte gulgrön så rör den inte

500-800kr timmen. dom har nog gjort det på en timme eller två ifall dom räknar starttid.

Jockefoten
2014-09-12, 16:55
Nu har jag tröttnat på att inte ha en jävla diskmaskin. Problem: Saknas eluttag i köket för diskmaskin.

I elskåpet finns 6st brytare. 3 av dom (1-3) går till "kök" och är på 16A, 3 av dom (4-6) är "uttag" och är på 10A. Jag har med uteslutningsmetoden kommit fram till att brytare 1 inte gör ett skit, brytare 2 går till ugn+halva hällen, och brytare 3 går till kyl/frys+halva hällen. Köksfläkten+mikro (kombi-enhet) går på uttags-brytare.

Letade runt i skåpen osv och kan inte hitta ett förberett uttag för brytare 1, men har inte kollat bakom ugn och kyl/frys än. Men hur vanligt är det att man sätter ett extra där? Hur som helst, hittade en dosa ovanför köksfläkten ungefär, som har en helvetes massa sladdar och kopplingar inuti. Se bild:


Ser inte kabeln utan isolering lite konstig ut? Är den strömförande tror ni? Pillade så klart inte på den för att testa :) Men iaf, tror ni att det kan vara så att samtliga av brytarna i skåpet mynnar ut på ett eller annat vis i denna dosa? Vad kan det kosta att ta hem en elektriker som får leta upp vad nu den överblivna brytaren går till?

Den oisolerade kabeln är en skärm. Den får det inte vara ström på (men man vet ju aldrig).
Det tar nog inte så lång tid att lista ut, bor du i hyresrätt så bör ju fastighetsbolaget ha koll på vilka brytare som går till vad.

göransson
2014-09-12, 19:52
Bumpar med en ny fråga.

Garderoben i min hall är väldigt svår att utnyttja speciellt bra, eftersom väldigt stor yta av dörröppningen täcks av propparna.
Så min tanke är att helt enkelt flytta hela det "paketet" till höger till sidoväggen.
Som icke elektriker, så känns det som ett väldigt enkelt projekt.
Bara att plocka ner, och skruva upp det på väggen där huvudkablarna kommer ifrån. Eventuellt byta kablarna som går från propparna om dessa blir för korta för den nya placeringen.

Är det så enkelt?
Är det ens tillåtet att flytta detta?
Om det är tillåtet vad tror ni en sådan sak kan kosta.
Jag förstår att det är en elektriker som måste göra det, så jag tänker inte göra det själv om nu någon tror det.

http://pici.se/pictures/rtOOCPUrz.jpg

Är elektriker och kan säga direkt att det är lite jobb med detta... Flytta centralen i sig är inte jätte svårt och tidskrävande men det jobbiga är att elbolaget måste dit och flytta deras mätare med. Samt att diverse matningar kommer säkerligen behövas förlängas så i mitt tycke tycker jag att du bör leva med lite mindre utrymme ;)

Spiffy
2015-01-02, 18:23
du bör leva med lite mindre utrymme ;)

Det var så det blev, och nu är det snart flytt så nu spelar det ingen roll längre.

Nytt projekt!.
Har en gammal stol som jag skulle vilja slipa och olja. Idag är den lackad, så behöver ju slipa bort all lack.
Finns det något bra sätt att lösa upp limmet (trälim skulle jag tro) så att det går att plocka isär den? Skulle vara väldigt mycket lättare att slipa då nämligen.
Har testat lite med värmepistol, men det verkar inte gå så jättebra.

G_lund
2015-01-02, 21:46
Filmat i kompisen nyinköpta lägenhet för ~2 veckor sedan :D

https://dl.dropboxusercontent.com/u/37179457/k/VID_139480913_124417.mp4

R Scarpa27
2015-01-02, 21:48
Filmat i kompisen nyinköpta lägenhet för ~2 veckor sedan :D

https://dl.dropboxusercontent.com/u/37179457/k/VID_139480913_124417.mp4

oh fifan blåsa ut lägenheten lägenhet :D

tp_88
2015-01-03, 20:30
Ska flytspackla en liten toalett framöver, och det har jag aldrig gjort tidigare. Det finns 2 värmerör i koppar, 2 vattenrör (plast) till en blandare, avlopp till blandare, avlopp till toalettstol och 1 vattenrör (plast) till toaletten.

Vattenrören i plast och avloppsrören går att gjuta in i flytspacklet, va? Kopparrören antar jag att man vill ha lite luft runt? Hur åstadkommer man det på ett smidigt sätt?

R Scarpa27
2015-01-03, 20:47
det häftiga är ju att det finns en hel sida om flytspackel.
flytspackel.com är adressen :D
tips, bilder och allr du behöver veta mestadels :)

http://www.flytspackel.com/

tp_88
2015-01-03, 20:49
Jag var inne på sidan tidigare idag, men kunde inte hitta något om det jag frågar om.

R Scarpa27
2015-01-03, 20:54
Jag var inne på sidan tidigare idag, men kunde inte hitta något om det jag frågar om.

okay =) du kan ju alltid rådfråga de från flytspackel.com riktigt kunniga och svarar gärna gratis.
har själv skickat en fråga jag fick utförligt svar på :)

Latrommi
2015-01-03, 21:03
Vad är lämpligt att använda för att fylla igen ett hål efter opluggad skruv i ganska porös betong?

R Scarpa27
2015-01-03, 21:10
Vad är lämpligt att använda för att fylla igen ett hål efter opluggad skruv i ganska porös betong?

så litet hål tryck i lite väggspackel... finns på biltema i småtuber..
väggspackel LH varianten för betong...

denna: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Spackel/Vaggspackel-LH-361312/

Latrommi
2015-01-03, 21:12
så litet hål tryck i lite väggspackel... finns på biltema i småtuber..
väggspackel LH varianten för betong...

denna: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Spackel/Vaggspackel-LH-361312/
Det är väl kanske 1,5cm i diameter och 6cm djupt. Tror du att det funkar då?

Olegh
2015-01-03, 21:14
Jag är ingen expert, men husfix (http://www.clasohlson.com/se/Husfix-Casco/35-958) kanske?

R Scarpa27
2015-01-03, 21:19
Det är väl kanske 1,5cm i diameter och 6cm djupt. Tror du att det funkar då?

handlar ju om att täcka ett litet hål bara ja kör på det..

Latrommi
2015-01-03, 21:21
Inte bara täcka utan även fylla. Det är ett fäste för gardinstång som var dåligt gjort så måste göra nytt hål och skruv+plugg och då gärna hyfsat nära.

R Scarpa27
2015-01-03, 21:48
Inte bara täcka utan även fylla. Det är ett fäste för gardinstång som var dåligt gjort så måste göra nytt hål och skruv+plugg och då gärna hyfsat nära.

kommer ju absolut torka, dock ta ett dygn och eventuellt sjunka in lite. så du får dra ett drag efter ett dygn för att släta till utsidan =).

Jorgen
2015-01-03, 21:49
Husfix, eller gipsbruk, är bättre än spackel i detta fallet.
Även om diametern på hålet inte är så stor så är det djupt och då är inte spackel det bästa alternativet.

Latrommi
2015-01-04, 10:19
Jag provar Casco Husfix så rapporterar jag resultatet sen. Tack för hjälpen! :thumbup:

Herman H
2015-01-04, 11:29
Modellgips är det absolut bästa att spackla små hål med, det torkar sanslöst fort och sjunker inte in.

Är man lite åt det långsamma hållet så är det antingen Flüggers repa 20 eller Ardex 828 som funkar bäst.


Hälsningar målaren

Latrommi
2015-01-05, 19:34
Smackade på husfix och väggen står än. Får se om två dagar eller så när jag målar och skruvar igen men verkar bra.

ES99
2015-01-16, 19:26
Tips på hur man kan fixa till i badrummet?
Har klassiska vita 15x15 kakelplattor på väggarna och en ljusblå matta på golvet som ser ut som fan. Kaklet är väl okej, men mattan är fan inte fin.

Tanken är att sälja lägenheten, är en ganska liten 1:a så tänker inte renovera om hela skiten, finns det något enkelt/billigt sätt att piffa upp det? t.ex. går det att måla mattan eller är det en väldigt dålig idé? Köpa nytt badrumsskåp är det något ni hade lagt pengar på inför en försäljning?

Mvh

Herman H
2015-01-16, 19:37
Måla inte mattan! Det är stor risk att den innehåller mjukgörare, gör den det så kommer den börja klibba om ett par dagar/veckor och då kommer du ha strumporna kvar på golvet när du försöker gå där ifrån.

Det är svårt att lägga ny matta eftersom fuktskyddet inte kommer överlappa uppviket.

Om badrummet suger så sätt priset på lägenheten där efter.

Olegh
2015-01-16, 19:44
Det gäller väl att försöka se det ur en presumtiv köpares synvinkel. Är standarden hög i övrigt kanske ett kasst badrum kan leda till att försäljningspriset inte trissas upp lika mycket för att de hellre budar på andra prospekt. Tänker du sälja hyfsat snart så kanske du redan nu kan ta kontakt med en mäklare och få nån slags marknadsanalys, så att du kan bedöma om det är värt risken att lägga ner både extra tid och pengar på att fixa till det mer ordentligt.

R Scarpa27
2015-01-16, 19:49
Tips på hur man kan fixa till i badrummet?
Har klassiska vita 15x15 kakelplattor på väggarna och en ljusblå matta på golvet som ser ut som fan. Kaklet är väl okej, men mattan är fan inte fin.

Tanken är att sälja lägenheten, är en ganska liten 1:a så tänker inte renovera om hela skiten, finns det något enkelt/billigt sätt att piffa upp det? t.ex. går det att måla mattan eller är det en väldigt dålig idé? Köpa nytt badrumsskåp är det något ni hade lagt pengar på inför en försäljning?

Mvh

skippa fusket......

låt det vara, annars röj ut badrummet och smäll upp ett nytt innan försäljning kan ju göra ett plus i värdet och pengarna du lagt på renoveringen får du säkerligen igen...

annars sälj lghtn och ta mindre. men vällstädat och en fin matta osv gör ju sitt.

för det värsta som finns är när någon försökt få något se bra ut till budget och halvrenoverings ala klabbmetoder... finns inget värre, då tkr jag du ska låta det vara som det är ist... halvklabb är ju det värsta som finns...

ES99
2015-01-16, 19:52
Tack för svaren grabbar. Var lite som jag misstänkte med att måla mattan, en dålig idé. Ja, det är en etta, så skulle jag renovera badrummet tror jag inte jag får tillbaka de pengarna vid en försäljning, tyvärr.

Det blir nog att lägga en 6-7tusen på att byta badrumsinredningen (allt utom badkaret dvs). Ska kontakta mäklare och rådfråga lite mer.
Trevlig helg!
mvh

Sparven från Minsk
2015-01-21, 11:11
Flyttar in i mitt hus den 14/2.

I vardagsrummet är det tapeter. Massa skruv och spikhål i dessa. Vilket är det bästa spacklet för att åtgärda dessa innan det tapetseras eller målas över?

TheOne1994
2015-01-21, 11:15
Flyttar in i mitt hus den 14/2.

I vardagsrummet är det tapeter. Massa skruv och spikhål i dessa. Vilket är det bästa spacklet för att åtgärda dessa innan det tapetseras eller målas över?

"vanlig" handspackel fungerar utmärkt. Stora hål får du ta i omgångar ( torka mellan )

tp_88
2015-01-29, 00:47
Bör man använda en rollerhylsa avsedd för ändamålet när man ska rolla tapetklister för att sätta Easy-Up-tapeter, eller går det lika bra med en målarroller?

Spiffy
2015-02-01, 00:10
Håller på att renovera en lägenhet, och framöver kommer det vara en del målningsarbete.

Ska måla vita väggar, vitt tak och vita socklar.
Så tips mottages på vilken vit man brukar ha till moderna vita väggar.
Vill man ha VITT eller vill man ha med lite brytning, och i så fall vilken?
Tar gärna emot tips på vilket fabrikat och typ på färg också från er som målat mycket och vet vilka som är bra.
Både till tak, vägg och till socklar.

Innan jag kan måla socklarna så behöver de fixas en hel del.
De ser ut så här nu
http://i.imgur.com/C59pS7V.jpg

Har börjat fixa till dem genom att skära med brytkniv uppe ifrån längs med väggen ner mot sockeln, och sen från sidan rakt in mot väggen.
Sen ta bort det mesta genom att skrapa och senare blir det att slipa.
Detta lär ju ta ett bra tag, så om någon har ett bättre sätt så tar jag gärna emot tips.

Den förra ägaren tyckte det var smart att måla fyra kakelplattor på väggen svarta, samt hela golvet.
Golvet känns inte som det är lönt att försöka ta bort, men på väggen kanske man skulle försöka. Vad försöker man tvätta med som inte förstör plattorna?
Golvet får jag nog måla igen tyvärr. Kan ju inte direkt bli värre än vad det är nu.
Vad målar man med?

4623
2015-02-01, 00:16
Angående färg så sa min polare att som är målare att jag skulle ha filmjölksvit. Det är väl det jag kan bidra med. :)

jakke
2015-02-01, 13:46
Hjälp!

Jag har en lampa som inte fungerade när jag köpte den. Den innehåller två glödlampor och bara den ena lyser.
Jag har mätt lite och på strömbrytaren (den bruna dosan) och där har jag kontakt mellan socklarna och den svarta resp. gröna kabeln (märkt med P), alltså de kablar som kommer från socklarna och "in i strömbrytaren". Dock har jag bara kontakt mellan den blåa kabeln (den som går upp i taken) på strömbrytaren och den svarta kabeln.

Jag funderar därför om den bruna strömbrytaren är trasig. Hur låter det? Två andra frågor: 1. Kan jag koppla ur kontakten och koppla ihop kablarna direkt. 2. Vad heter denna typ av strömbrytare?

http://i61.tinypic.com/14jyu83.jpg

Spiffy
2015-02-03, 15:37
Angående färg så sa min polare att som är målare att jag skulle ha filmjölksvit. Det är väl det jag kan bidra med. :)

Alla bidrag räknas :thumbup:

jakke
2015-02-06, 13:21
Hjälp!


http://i61.tinypic.com/14jyu83.jpg



Jag ställer frågan på ett tydligare sätt... Vad händer om jag skippar strömbrytaren (den bruna dosan) på bilen och helt sonika tvinnar ihop de tre trådarna? Min tes är att båda lamporna kommer att lysa...

göransson
2015-02-06, 19:06
Jag ställer frågan på ett tydligare sätt... Vad händer om jag skippar strömbrytaren (den bruna dosan) på bilen och helt sonika tvinnar ihop de tre trådarna? Min tes är att båda lamporna kommer att lysa...

Den bruna är det en plint som sitter uppe vid taket eller ? Inte sett något liknande... Har du bara en tändtråd från brytaren upp till lampan ska båda lamporna i armaturen fungera ifall du kopplar båda trådarna i lampan till din tändtråd!

Dreas
2015-04-09, 22:07
Jag vet inte om det finns en hustråd där denna fråga passar bättre, sitter på mobilen så svårt att söka.

Jag ska snart börja med att byta ut alla brädor på fasaden till min carport samt bullerplank.

Har beställt förgrundat virke. Har läst att man bör låta de omålade sidorna vara omålade för fuktgenomförselns skull. Låter logiskt tycker jag. Blir olja i ändarna och kanske 50cm upp på alla sidor.

Frågan är: Ska man låta bli att måla baksidan som är ogrundad? Vad säger de lärde?

Herman H
2015-04-09, 22:25
Jag vet inte om det finns en hustråd där denna fråga passar bättre, sitter på mobilen så svårt att söka.

Jag ska snart börja med att byta ut alla brädor på fasaden till min carport samt bullerplank.

Har beställt förgrundat virke. Har läst att man bör låta de omålade sidorna vara omålade för fuktgenomförselns skull. Låter logiskt tycker jag. Blir olja i ändarna och kanske 50cm upp på alla sidor.

Frågan är: Ska man låta bli att måla baksidan som är ogrundad? Vad säger de lärde?

Det är inga problem att måla båda sidorna så länge färgen andas, jag hade undvikit akrylat och gått på en vattenlöslig oljefärg eller täcklasyr exempelvis Flügger woodtex-serien.

Hälsningar Målaren

Dreas
2015-04-10, 06:21
Det är inga problem att måla båda sidorna så länge färgen andas, jag hade undvikit akrylat och gått på en vattenlöslig oljefärg eller täcklasyr exempelvis Flügger woodtex-serien.

Hälsningar MålarenHar redan inhandlat Demidekk Ultimate, så då är svaret att jag tänkt rätt antar jag? Är Akrylat och Akrylod(stavning) i den har jag för mig.

Tack för svar! Då det är mot grannarnas tomt så vill jag mest slippa måla på så lång tid som möjligt då jag aldrig kommer njuta av det färdiga plankett :)

BlötSnö
2015-04-10, 06:47
Finns det några bra knep när det kommer till att spackla? Jag håller på och bearbetar en ny vägg i min lägenhet och har förberett skarvar m.m för spackling, men det känns som att ytan sällan blir slät och alltid får små håligheter/ojämnheter i sig och jag får stå och bearbeta samma område jättemånga gånger så att det blir bra, men följden att kanterna på området blir dåliga istället. Har tittat på videoklipp där det spacklas och då ser det så himla lätt ut.

agazza
2015-04-10, 06:50
Jag skulle måla om fönsterkarmarna i köket, men då behövde vi tydligen tapetsera.

Men skulle sambon slänga upp nya tapeter var vi tvungen att slänga ut den gamla plastmattan för den var så ful.

För att slänga ut mattan var jag tvungen att montera ned köket.

Eftersom köket blev nedmonterat kunde vi lika gärna köpa nytt kök medan det ändå var tomt.

Under de 5 (?!) lagren med limmad matta hittade vi en lucka.

Jag hade tydligen en 9 kvm och 2 meter hög potatiskällare med jordstampat golv under köket.

Jaha, då fick vi tilläggsisolera golvet

Hittade en tidning från 1881 som dom limmat fast på timret.

När vi ändå slet ut köket så var väggarna sneda, då de slagit gipset direkt på timmerstommen (wtf?!)

Så då fick jag regla om väggarna och sätta nytt gips.

Men eftersom huset är byggt för väldigt länge sen är varken väggar, dörrar, golv eller fönsterplaceringar särskilt korrekt så alla reglar har fått kilas.

Kort och gott så svettas hundarna nu och jag har inte hunnit köra enduro på två veckor.

Kul att äga hus liksom.

R Scarpa27
2015-04-10, 06:58
Jag skulle måla om fönsterkarmarna i köket, men då behövde vi tydligen tapetsera.

Men skulle sambon slänga upp nya tapeter var vi tvungen att slänga ut den gamla plastmattan för den var så ful.

För att slänga ut mattan var jag tvungen att montera ned köket.

Eftersom köket blev nedmonterat kunde vi lika gärna köpa nytt kök medan det ändå var tomt.

Under de 5 (?!) lagren med limmad matta hittade vi en lucka.

Jag hade tydligen en 9 kvm och 2 meter hög potatiskällare med jordstampat golv under köket.

Jaha, då fick vi tilläggsisolera golvet

Hittade en tidning från 1881 som dom limmat fast på timret.

När vi ändå slet ut köket så var väggarna sneda, då de slagit gipset direkt på timmerstommen (wtf?!)

Så då fick jag regla om väggarna och sätta nytt gips.

Men eftersom huset är byggt för väldigt länge sen är varken väggar, dörrar, golv eller fönsterplaceringar särskilt korrekt så alla reglar har fått kilas.

Kort och gott så svettas hundarna nu och jag har inte hunnit köra enduro på två veckor.

Kul att äga hus liksom.

4 real skulle jag vilja se bilder på allt detta.
har du tagit bilder? :( verkar ju spännande att hitta en lpotatiskällare ochäven bild på gamla tidningen! och före/efter bilder.

Ajemän
2015-04-10, 07:31
Finns det några bra knep när det kommer till att spackla? Jag håller på och bearbetar en ny vägg i min lägenhet och har förberett skarvar m.m för spackling, men det känns som att ytan sällan blir slät och alltid får små håligheter/ojämnheter i sig och jag får stå och bearbeta samma område jättemånga gånger så att det blir bra, men följden att kanterna på området blir dåliga istället. Har tittat på videoklipp där det spacklas och då ser det så himla lätt ut.

Små håligheter i själva spacklet beror nog på fel/dåligt spackel. Jag spacklade rätt mkt förra helgen med Fluggers lätt/medel och det var en dröm jämfört med den jag använde sist, vilken var någon Bauhausvariant.

Räkna med att spackla allting två gånger, så slipper du vara supernoggrann. Spackla det grövsta först, ev slipa av lite snabbt och spackla igen. Gå på med lite grövre slippapper först, typ 80-korn, och har du ett bra spackel som är lättarbetat så slipper du vara supersparsam, det går så lätt att slipa.

Försök att lägga på spacklet i så få svep som möjligt, istället för att stå och finlira med spaden och aldrig bli nöjd.

Dreas
2015-04-10, 07:40
Finns det några bra knep när det kommer till att spackla? Jag håller på och bearbetar en ny vägg i min lägenhet och har förberett skarvar m.m för spackling, men det känns som att ytan sällan blir slät och alltid får små håligheter/ojämnheter i sig och jag får stå och bearbeta samma område jättemånga gånger så att det blir bra, men följden att kanterna på området blir dåliga istället. Har tittat på videoklipp där det spacklas och då ser det så himla lätt ut.Har samma erfarenhet och konstaterar såhär i efterhand att jag hade på för lite.

agazza
2015-04-10, 08:07
4 real skulle jag vilja se bilder på allt detta.
har du tagit bilder? verkar ju spännande att hitta en lpotatiskällare och även bild på gamla tidningen! och före/efter bilder.

http://imgi.se/image.php?dm=MQPD (http://imgi.se/?pm=MQPD)
http://imgi.se/image.php?dm=WH14 (http://imgi.se/?pm=WH14)
http://imgi.se/image.php?dm=1S9W (http://imgi.se/?pm=1S9W)
http://imgi.se/image.php?dm=NE3L (http://imgi.se/?pm=NE3L)
http://imgi.se/image.php?dm=T1YD (http://imgi.se/?pm=T1YD)

agazza
2015-04-10, 08:08
4 real skulle jag vilja se bilder på allt detta.
har du tagit bilder? :( verkar ju spännande att hitta en lpotatiskällare ochäven bild på gamla tidningen! och före/efter bilder.

http://imgi.se/image.php?dm=VKJH (http://imgi.se/?pm=VKJH)

Magnus Larsson
2015-04-10, 08:10
Herregud Agazza!

hahavaffan
2015-04-10, 08:12
Fritzl hade varit jelly.

agazza
2015-04-10, 08:29
Fritzl hade varit jelly.
Fler har lagt den kommentaren 😀

BlötSnö
2015-04-10, 08:50
Små håligheter i själva spacklet beror nog på fel/dåligt spackel. Jag spacklade rätt mkt förra helgen med Fluggers lätt/medel och det var en dröm jämfört med den jag använde sist, vilken var någon Bauhausvariant.

Räkna med att spackla allting två gånger, så slipper du vara supernoggrann. Spackla det grövsta först, ev slipa av lite snabbt och spackla igen. Gå på med lite grövre slippapper först, typ 80-korn, och har du ett bra spackel som är lättarbetat så slipper du vara supersparsam, det går så lätt att slipa.

Försök att lägga på spacklet i så få svep som möjligt, istället för att stå och finlira med spaden och aldrig bli nöjd.
*Tittar på min burk med Bauhausspackel* *facepalm*
Förr eller senare måste jag lära mig att sluta vara dumsnål. Alternativt börja med bättre dyrprodukter när jag inte har spackelskills och gå över till de billigare när jag kan hantera dem. Men tack för tipsen!

Har samma erfarenhet och konstaterar såhär i efterhand att jag hade på för lite.

Mm, men samtidigt är jag rädd för att det blir en bulle på väggen om jag har för mycket. Nåja, om allt går åt h-e så kan jag ju alltid köpa tapet och dölja mitt misstag.

Fritzl hade varit jelly.

Fler har lagt den kommentaren 😀

Heh, hahavaffan och förmodligen 20 pers till hann före.

Men himla tufft att du hittade den agazza. Bygg en liten langrotta. :d

agazza
2015-04-10, 08:53
Heh, hahavaffan och förmodligen 20 pers till hann före.

Men himla tufft att du hittade den agazza. Bygg en liten langrotta. :d

Jag har köpt en Box lagringswhiskey som ligger inlindad i bubbelplast som ligger i en rostfri låda från Jula.

Golvet är igenspikat igen.

Den som river kåken om hundra år kommer säkerligen bli glad.

Ajemän
2015-04-10, 09:16
*Tittar på min burk med Bauhausspackel* *facepalm*
Förr eller senare måste jag lära mig att sluta vara dumsnål. Alternativt börja med bättre dyrprodukter när jag inte har spackelskills och gå över till de billigare när jag kan hantera dem. Men tack för tipsen!



Mm, men samtidigt är jag rädd för att det blir en bulle på väggen om jag har för mycket. Nåja, om allt går åt h-e så kan jag ju alltid köpa tapet och dölja mitt misstag.




Heh, hahavaffan och förmodligen 20 pers till hann före.

Men himla tufft att du hittade den agazza. Bygg en liten langrotta. :d

Avsluta med en stor slipklots på skaft och rätt fint papper, (120/180) och slipa tills det i princip slutar komma spackeldamm så vet du att det är slätt med väggen!

Står man och hattar med en liten handslipklots så är det svårt att få det slätt, speciellt större partier

BlötSnö
2015-04-10, 10:36
Jag har köpt en Box lagringswhiskey som ligger inlindad i bubbelplast som ligger i en rostfri låda från Jula.

Golvet är igenspikat igen.

Den som river kåken om hundra år kommer säkerligen bli glad.
Det där gillas skarpt. Trevligt påhitt.
Här är en annan variant på efterlämning till nästa ägare:
http://i62.tinypic.com/erek8y.jpg
Avsluta med en stor slipklots på skaft och rätt fint papper, (120/180) och slipa tills det i princip slutar komma spackeldamm så vet du att det är slätt med väggen!

Står man och hattar med en liten handslipklots så är det svårt att få det slätt, speciellt större partier

Bra idé. Jag var ju ändå tvungen att köpa ett skaft för att kunna moppa utsidan på mina fönster på tredje våningen.

Dreas
2015-04-19, 18:56
Började i fredags riva bort en vägg. 25-30 meter lång, plank/carport/uthus, allt sitter ihop. Har inte varit någon fotplåt installerad på taket, detta visste förra ägaren om.

Nu när vi bröt upp så var det iaf än så länge en ytlig fuktskada. Det knepiga i kråksången är att det var inom samma område som grannarnas buske var. Planket vätter mot grannarna och det är den sidan vi byter.

Kommer att skära bort isoleringen för att se om det har spritt sig in i väggen mer. Bakom väggen med fuktskadan är ett värmt inrett rum.

Grundproblemet är att det saknas fotplåt på taket. Fukten har haft svårt att försvinna pga. Busken(skugga, mer fukt osv.).

1. Värt att kontakta försäkringsbolag redan eller ska man vänta till man rivit bort isoleringen?
2. Detta måste, om det är värre än vad vi kan se nu, vara ett dolt fel? Huset är köpt för 18 månader sedan.

Slår inte Agazzas kökhistoria men det har dykt upp en hel del på vägen :)

shadowfire
2015-04-19, 18:58
Jag har köpt en Box lagringswhiskey som ligger inlindad i bubbelplast som ligger i en rostfri låda från Jula.

Golvet är igenspikat igen.

Den som river kåken om hundra år kommer säkerligen bli glad.

hahahah!!! VARFÖR tänkte inte min dumgubbe till tidigare ägare så.. gärna en flarra här och där med tanke på allt jävla fuskbygge.

shadowfire
2015-04-19, 19:02
Började i fredags riva bort en vägg. 25-30 meter lång, plank/carport/uthus, allt sitter ihop. Har inte varit någon fotplåt installerad på taket, detta visste förra ägaren om.

Nu när vi bröt upp så var det iaf än så länge en ytlig fuktskada. Det knepiga i kråksången är att det var inom samma område som grannarnas buske var. Planket vätter mot grannarna och det är den sidan vi byter.

Kommer att skära bort isoleringen för att se om det har spritt sig in i väggen mer. Bakom väggen med fuktskadan är ett värmt inrett rum.

Grundproblemet är att det saknas fotplåt på taket. Fukten har haft svårt att försvinna pga. Busken(skugga, mer fukt osv.).

1. Värt att kontakta försäkringsbolag redan eller ska man vänta till man rivit bort isoleringen?
2. Detta måste, om det är värre än vad vi kan se nu, vara ett dolt fel? Huset är köpt för 18 månader sedan.

Slår inte Agazzas kökhistoria men det har dykt upp en hel del på vägen :)

Otroligt svårt att förstå vad du menar utan en bild eller så. Fotplåt behövs bara på tak med låg lutning, mest för att det inte ska bli "droppeffekt" som står och droppar långsamt på takpappen och sedermera löser upp denna över tid. De flesta hus/tak har inte fotplåt, utan mer lutning. Är detta en carport eller något med låg lutning?

Jag hade gjort ett snitt och tittat efter, om det är skada kontaktat försäkringsbolaget.

Dolda fel är bara så sjukt svårt att åberopa, hänger i mångt och mycket på vad besiktningsmannen skrev (om ni hade sådan), men som köpare är man alltid i konstant underläge då du har undersökningsplikt. Konstateras det att du borde kunna ha sett att t.ex. taket lutar för lite och fotplåt saknas, så anses felet vara ditt.

Jorgen
2015-04-19, 19:07
Otroligt svårt att förstå vad du menar utan en bild eller så. Fotplåt behövs bara på tak med låg lutning, mest för att det inte ska bli "droppeffekt" som står och droppar långsamt på takpappen och sedermera löser upp denna över tid. De flesta hus/tak har inte fotplåt, utan mer lutning. Är detta en carport eller något med låg lutning?

Va? Man sätter alltid fotplåt, oavsett taklutning.

Varför skulle man inte sätta en fotplåt?

Dreas
2015-04-19, 19:17
Otroligt svårt att förstå vad du menar utan en bild eller så. Fotplåt behövs bara på tak med låg lutning, mest för att det inte ska bli "droppeffekt" som står och droppar långsamt på takpappen och sedermera löser upp denna över tid. De flesta hus/tak har inte fotplåt, utan mer lutning. Är detta en carport eller något med låg lutning?

Jag hade gjort ett snitt och tittat efter, om det är skada kontaktat försäkringsbolaget.

Dolda fel är bara så sjukt svårt att åberopa, hänger i mångt och mycket på vad besiktningsmannen skrev (om ni hade sådan), men som köpare är man alltid i konstant underläge då du har undersökningsplikt. Konstateras det att du borde kunna ha sett att t.ex. taket lutar för lite och fotplåt saknas, så anses felet vara ditt.Det är extremt liten lutning på taket. Jag tror vi snackar 2-3 grader, max.

http://i.imgur.com/tiTWlZyl.jpg

Sådär, hela carporten ända bort till förrådet längst bort är ett enda långt plank/vägg. Busken är utmarkerad. Bakom den och 30cm åt varje håll från den är det en fuktskada. I isoleringen än så länge under panelen. Vi håller på att byta ut panelen för den är kex och har inte blivit omhändertagen på alltför länge.

4623
2015-04-19, 19:23
Vill göra om hemma, eventuellt riva ner en innervägg då den är byggd med spånskivor eller något. Vad kan det kosta att dra upp en ny, ordentlig vägg? Hade inte tänkt göra något själv.

Väggen är idag 338cm bred och 270cm hög och har en dörr.

Jorgen
2015-04-19, 20:06
Började i fredags riva bort en vägg. 25-30 meter lång, plank/carport/uthus, allt sitter ihop. Har inte varit någon fotplåt installerad på taket, detta visste förra ägaren om.

Nu när vi bröt upp så var det iaf än så länge en ytlig fuktskada. Det knepiga i kråksången är att det var inom samma område som grannarnas buske var. Planket vätter mot grannarna och det är den sidan vi byter.

Kommer att skära bort isoleringen för att se om det har spritt sig in i väggen mer. Bakom väggen med fuktskadan är ett värmt inrett rum.

Grundproblemet är att det saknas fotplåt på taket. Fukten har haft svårt att försvinna pga. Busken(skugga, mer fukt osv.).

1. Värt att kontakta försäkringsbolag redan eller ska man vänta till man rivit bort isoleringen?
2. Detta måste, om det är värre än vad vi kan se nu, vara ett dolt fel? Huset är köpt för 18 månader sedan.

Slår inte Agazzas kökhistoria men det har dykt upp en hel del på vägen :)

Det är extremt liten lutning på taket. Jag tror vi snackar 2-3 grader, max.

http://i.imgur.com/tiTWlZyl.jpg

Sådär, hela carporten ända bort till förrådet längst bort är ett enda långt plank/vägg. Busken är utmarkerad. Bakom den och 30cm åt varje håll från den är det en fuktskada. I isoleringen än så länge under panelen. Vi håller på att byta ut panelen för den är kex och har inte blivit omhändertagen på alltför länge.

Finns det ingen ränna monterad?
Kan inte grannen ta bort busken?

Dreas
2015-04-19, 20:10
Finns det ingen ränna monterad?
Kan inte grannen ta bort busken?Det finns en ränna monterad men den fyller inte riktigt sin funktion. Har pratat med grannarna och dom informerade förra ägaren om att det droppat rakt ner och skvätt på planket.

Rännan har alltså fungerat sisådär.

Jag har inte frågat dom än, min förhoppning är att vi ska fixa till det så att det inte händer igen, men kommer att påpeka för grannarna att ett avstånd på ca 30-40cm från väggen är att föredra då den verkar ha bidragit till problemet.

Jorgen
2015-04-19, 20:14
Det finns en ränna monterad men den fyller inte riktigt sin funktion. Har pratat med grannarna och dom informerade förra ägaren om att det droppat rakt ner och skvätt på planket.

Rännan har alltså fungerat sisådär.

Jag har inte frågat dom än, min förhoppning är att vi ska fixa till det så att det inte händer igen, men kommer att påpeka för grannarna att ett avstånd på ca 30-40cm från väggen är att föredra då den verkar ha bidragit till problemet.

Nej, sitter det ingen fotplåt monterad så blir det såklart problem.
Pappat tak antar jag.
Bästa är att göra om även taket så att du får dit en fotplåt och en ny ränna så kommer detta problemet vara ett minne blott.

Arf Pingvin
2015-04-19, 20:16
Vad gäller egentligen för byggnader. Får man ens bygga så nära tomtgränsen?

Jorgen
2015-04-19, 20:17
Vad gäller egentligen för byggnader. Får man ens bygga så nära tomtgränsen?

Ja, med grannens tillåtelse.

Det kan även vara så att det är byggt så från början och då är det enligt ritning.

Dreas
2015-04-19, 20:18
Nej, sitter det ingen fotplåt monterad så blir det såklart problem.
Pappat tak antar jag.
Bästa är att göra om även taket så att du får dit en fotplåt och en ny ränna så kommer detta problemet vara ett minne blott.Taket är falsat plåttak. Fotplåten ligger och väntar på att bli monterad av en plåtis som kommer om en vecka.

Tanken är att problemet ska bli ett minne blått, känns också bra att du säger det.

Jag funderar lite på hur ansvarsbilden ligger för förra ägaren och oss. Jag har ju haft en undersökningsplikt och visst har planket varit halvkasst, men inte så att man skulle misstänka fuktskador på isoleringen.

Dreas
2015-04-19, 20:20
Vad gäller egentligen för byggnader. Får man ens bygga så nära tomtgränsen?

Ja, med grannens tillåtelse.

Det kan även vara så att det är byggt så från början och då är det enligt ritning.Det är byggt så från början. Om historien stämmer så var det också tre kamrater som byggde hus bredvid varandra.

Jorgen
2015-04-19, 20:25
Taket är falsat plåttak. Fotplåten ligger och väntar på att bli monterad av en plåtis som kommer om en vecka.

Tanken är att problemet ska bli ett minne blått, känns också bra att du säger det.

Jag funderar lite på hur ansvarsbilden ligger för förra ägaren och oss. Jag har ju haft en undersökningsplikt och visst har planket varit halvkasst, men inte så att man skulle misstänka fuktskador på isoleringen.

Då kommer det att lösa sig. :thumbup:

Hör vad mäklaren säger om det. Jag vet faktiskt inte hur det ligger till.

agazza
2015-04-20, 06:38
Vill göra om hemma, eventuellt riva ner en innervägg då den är byggd med spånskivor eller något. Vad kan det kosta att dra upp en ny, ordentlig vägg? Hade inte tänkt göra något själv.

Väggen är idag 338cm bred och 270cm hög och har en dörr.

Spånskiva är ju ordentligt, men du kanske skulle vilja ha fler reglar eller tjockare skiva, samt kanske det saknas isolering, är det lyhört? Hur låter det när du knackar?

Kolla antalet kvadratmeter du ska göra sedan går du in på bauhaus eller liknande och be om planeringshjälp så fixar dom all planering med reglar och skivor.

Sätt inte gips, jag hatar gips.

Jorgen
2015-04-20, 08:30
Spånskiva är ju ordentligt, men du kanske skulle vilja ha fler reglar eller tjockare skiva, samt kanske det saknas isolering, är det lyhört? Hur låter det när du knackar?

Kolla antalet kvadratmeter du ska göra sedan går du in på bauhaus eller liknande och be om planeringshjälp så fixar dom all planering med reglar och skivor.

Sätt inte gips, jag hatar gips.

Gips är enormt mycket bättre än spånskiva sin material till innerväggar.

shadowfire
2015-04-20, 08:39
Va? Man sätter alltid fotplåt, oavsett taklutning.

Varför skulle man inte sätta en fotplåt?

Har rentav sett takinstruktioner som inte sätter fotplåt, utan bara viker pappen om sponten och inget mer. Både för plåttak och betongpannor.

Jag förespråkar fotplåt, den samverkar ju med hängrännan :)

agazza
2015-04-20, 08:45
Har rentav sett takinstruktioner som inte sätter fotplåt, utan bara viker pappen om sponten och inget mer. Både för plåttak och betongpannor.

Jag förespråkar fotplåt, den samverkar ju med hängrännan :)

Jag har bara utstickande plåt på mitt torp, måste byta alla vindskivor i sommar.


En annan sak som stör mig är att de gjort grunden större än huset, så brädfodringen står på en betongkant, den måste kapas i nederkant och därefter måste jag tilläggsisolera huset utåt så brädfodringen hamnar utanför grunden..

Men då blir utskjutet på taket för litet...

shadowfire
2015-04-20, 08:47
Taket är falsat plåttak. Fotplåten ligger och väntar på att bli monterad av en plåtis som kommer om en vecka.

Tanken är att problemet ska bli ett minne blått, känns också bra att du säger det.

Jag funderar lite på hur ansvarsbilden ligger för förra ägaren och oss. Jag har ju haft en undersökningsplikt och visst har planket varit halvkasst, men inte så att man skulle misstänka fuktskador på isoleringen.

Du kan ju kolla upp det, men om det fanns någon tillstymmelse till att planket var sämre just där i samband med husköpet så kan det bli lurigt. Hade ni besiktningsman? Skrevs det något i protokollet om planket och dess skick vid busken? En vettig besiktningsman hade rentav analyserat det området lite extra, så fort det är någon form av vegetation nära ett hus så ska det markeras som en risk och undersökas... gäller ju även rabatter mot husgrunden osv.

Sedan så ta absolut ett snack med grannen och se om de kan flytta på busken eller beskära den närmast fasaden. Du har även rätt enligt jordabalken att beskära/ta bort det som hänger in över din tomt, om det är som så att grenar hänger in över tomtgränsen t.ex. För grannsämjan är det dock bättre att grannen hjälper till att lösa problemet först kanske innan man går loss med häcksaxen :P

Edit; hade ni besiktningsman och denne inte har påpekat något om busken eller planket, så kan det vara så att du har rätt till att få ersättning via besiktningsmannens företag och försäkring.

Jorgen
2015-04-20, 09:54
Har rentav sett takinstruktioner som inte sätter fotplåt, utan bara viker pappen om sponten och inget mer. Både för plåttak och betongpannor.

Jag förespråkar fotplåt, den samverkar ju med hängrännan :)
Det verkar totalt hjärndött att göra så.
Jag har jobbat som snickare i hela mitt liv och aldrig stött på en sådan lösning.
Jag har bara utstickande plåt på mitt torp, måste byta alla vindskivor i sommar.


En annan sak som stör mig är att de gjort grunden större än huset, så brädfodringen står på en betongkant, den måste kapas i nederkant och därefter måste jag tilläggsisolera huset utåt så brädfodringen hamnar utanför grunden..

Men då blir utskjutet på taket för litet...

Fotplåten påverkar inte vindskivorna direkt

Ett annat alternativ är att lägga en plåt bakom panelen som sticker ut över betongkanten och*hug* som bildar ett skydd för grunden och hindrar vatten från att rinna in

4623
2015-04-20, 10:11
Spånskiva är ju ordentligt, men du kanske skulle vilja ha fler reglar eller tjockare skiva, samt kanske det saknas isolering, är det lyhört? Hur låter det när du knackar?

Kolla antalet kvadratmeter du ska göra sedan går du in på bauhaus eller liknande och be om planeringshjälp så fixar dom all planering med reglar och skivor.

Sätt inte gips, jag hatar gips.

Föredrar gips. Tror inte det är speciellt lyhört, har ingen aning faktiskt. Åka till Bahaus låter jobbigt, finns det inget online? Antar att de inte utför arbetet heller. Eller de har någon sådan tjänst?

Dreas
2015-04-20, 10:27
Du kan ju kolla upp det, men om det fanns någon tillstymmelse till att planket var sämre just där i samband med husköpet så kan det bli lurigt. Hade ni besiktningsman? Skrevs det något i protokollet om planket och dess skick vid busken? En vettig besiktningsman hade rentav analyserat det området lite extra, så fort det är någon form av vegetation nära ett hus så ska det markeras som en risk och undersökas... gäller ju även rabatter mot husgrunden osv.

Sedan så ta absolut ett snack med grannen och se om de kan flytta på busken eller beskära den närmast fasaden. Du har även rätt enligt jordabalken att beskära/ta bort det som hänger in över din tomt, om det är som så att grenar hänger in över tomtgränsen t.ex. För grannsämjan är det dock bättre att grannen hjälper till att lösa problemet först kanske innan man går loss med häcksaxen :P

Edit; hade ni besiktningsman och denne inte har påpekat något om busken eller planket, så kan det vara så att du har rätt till att få ersättning via besiktningsmannens företag och försäkring.Det såg inte sämre ut där än på något annat ställe när vi rev ner det hela häromdagen. Min teori är att busken gjort problemet värre men inte varit grundproblemet.

Vi hade en egen besiktningsman in som gjorde en besiktning och förra ägaren hade in en besiktningsman via mäklaren. Ingen av besiktningsmännen hade åsikt om planket. Anledningen till det är att den sidan vätter mot grannen och för att kontrollera planket måste man in på deras tomt. Vi har tillbringat helgen med att springa på grannens tomt fram och tillbaka för att laga det hela.

Farsan erbjöd sig att ta bort den med motorsåg när grannen kom förbi(innan vi rivit berörda område och sett skadan) :D Frun i grannhuset såg inte riktigt nöjd ut med det förslaget.

Tänker inte bråka med någon såvida det inte visar sig vara fuktskadat långt in och uppåt väggarna när vi tar bort isoleringen. Återkommer med uppdatering :)

Jorgen
2015-04-20, 10:45
Föredrar gips. Tror inte det är speciellt lyhört, har ingen aning faktiskt. Åka till Bahaus låter jobbigt, finns det inget online? Antar att de inte utför arbetet heller. Eller de har någon sådan tjänst?

Hör av dig till en lokal mindre byggfirma och be dom göra jobbet.
Problemet löst.

4623
2015-04-20, 11:19
Hör av dig till en lokal mindre byggfirma och be dom göra jobbet.
Problemet löst.

Givetvis kan jag göra det. Jag posta här för att få en indikation om vad det kan tänkas kosta.

Jorgen
2015-04-20, 11:27
Givetvis kan jag göra det. Jag posta här för att få en indikation om vad det kan tänkas kosta.

Omöjligt att svara på. Ett gäng tusenlappar. Typ

agazza
2015-04-20, 14:16
Föredrar gips. Tror inte det är speciellt lyhört, har ingen aning faktiskt. Åka till Bahaus låter jobbigt, finns det inget online? Antar att de inte utför arbetet heller. Eller de har någon sådan tjänst?

Gips kan du inte skruva upp ett skit i, det är bara mer lättarbetat och dött material.

Finns säkert hjälp du kan få via telefon ifall du har alla mått klara.

Kolla med någon liten fiffel och båg firma, det är ett så pass lätt och litet jobb så du bör kunna komma undan billigt.

Jag vet om några mongoler som tar på sig små byggjobb, tapetsering, bygga staket osv. Att slå ner och slå upp en ny reglad, ej bärande vägg kan dom säkert ordna

Det verkar totalt hjärndött att göra så.
Jag har jobbat som snickare i hela mitt liv och aldrig stött på en sådan lösning.


Fotplåten påverkar inte vindskivorna direkt

Ett annat alternativ är att lägga en plåt bakom panelen som sticker ut över betongkanten och*hug* som bildar ett skydd för grunden och hindrar vatten från att rinna in

Mja jag har funderat på det, men jag gillar att tilläggsisolera saker

agazza
2015-04-20, 14:17
Gips är enormt mycket bättre än spånskiva sin material till innerväggar.

Jag håller inte med, man kan inte hänga någonting någonstans förutom på reglar, även med gipsskruv och dubbelgips så gillar jag det inte.

Mitt nästa hus ska fanimig ha spontade träväggar på timmerstomme.

xodd
2015-04-20, 14:38
Jag håller inte med, man kan inte hänga någonting någonstans förutom på reglar, även med gipsskruv och dubbelgips så gillar jag det inte.

Mitt nästa hus ska fanimig ha spontade träväggar på timmerstomme.

OSB och sedan gips löser ju problemet. Bara gips är tamefan djävulens påfund om man skall hänga upp något tyngre än ett a4.

shadowfire
2015-04-20, 15:30
Föredrar gips. Tror inte det är speciellt lyhört, har ingen aning faktiskt. Åka till Bahaus låter jobbigt, finns det inget online? Antar att de inte utför arbetet heller. Eller de har någon sådan tjänst?

Byggmax har precis börjat med en sådan hantverkartjänst, bara att kolla med dem så kan du få en förhandsoffert. Materialmässigt sett är det är det ju ingen större kostnad, utan det är mantimmar om du vill lägga rubbet på entreprenad. Då har du spackling, målning, uppsättning av listverk. Behövs det något extra eluttag eller ska det bara vara en ren vägg?

Angående gips eller ej så körde jag enbart gipsskivor rakt av hela kåken förutom i köket där jag körde OSB+gips. Inga som helst problem, bara pensionärer som håller på och ska hänga miljarder med prylar på väggarna ändå. ;) .. vet man att man vill hänga en TV eller något tyngre så är det bara att dra upp några kortlingar precis där om man ändå har väggen blottad. Annars går det ju rätt bra med plugg också (Jörgen, du är tyst angående hur jag nyttjar Mollyplugg :thefinger). Gips är galet lättarbetat iaf och även bra ur en brandsynpunkt.

agazza
2015-04-20, 15:37
Vänta tills du får för dig att smacka upp ett 9.2 thx system på väggarna

4623
2015-04-20, 15:38
Byggmax har precis börjat med en sådan hantverkartjänst, bara att kolla med dem så kan du få en förhandsoffert. Materialmässigt sett är det är det ju ingen större kostnad, utan det är mantimmar om du vill lägga rubbet på entreprenad. Då har du spackling, målning, uppsättning av listverk. Behövs det något extra eluttag eller ska det bara vara en ren vägg?


Ska kollas upp, tack.

Där är idag ett vägguttag och en strömbrytare för lampa vilket jag vill ha kvar. Och dörr då. Hade tänkt lägga nytt golv och måla om i samband med detta. Så vill väl bara ha upp en vägg med ovanstående attribut.

fake edit: Kollade Byggmax nu och de hade ju faktiskt fastpris på just innervägg. :) 399kr startavgift + 480kr/kvm med rot exkl. material. Är inte det lite saftigt?

shadowfire
2015-04-20, 15:59
Ska kollas upp, tack.

Där är idag ett vägguttag och en strömbrytare för lampa vilket jag vill ha kvar. Och dörr då. Hade tänkt lägga nytt golv och måla om i samband med detta. Så vill väl bara ha upp en vägg med ovanstående attribut.

fake edit: Kollade Byggmax nu och de hade ju faktiskt fastpris på just innervägg. :) 399kr startavgift + 480kr/kvm med rot exkl. material. Är inte det lite saftigt?

Ring en byggfirma och jämför. Jag har inte en blekaste vad det kan tänkas kosta om man räknar på arbetstimmar och på vad en snickare bedömer att det skulle ta tidsmässigt + materialkostnad. Brukar väl höra siffror som timkostnad på 300-450 kr/tim för en snickare, så bortsett från startavgiften då så skulle man kunna jämföra det som 1 kvm/timme då. Det är ju inget hästjobb, men visst några timmar tar det ju att mäta, kapa reglar, regla upp, skära till isolerskivor, eventuellt skruva om dragen el, kapa och montera osv och skära och montera gips.

Jorgen
2015-04-20, 16:00
Jag håller inte med, man kan inte hänga någonting någonstans förutom på reglar, även med gipsskruv och dubbelgips så gillar jag det inte.

Mitt nästa hus ska fanimig ha spontade träväggar på timmerstomme.

En OSB bakom gipsen löser alla problem (utom där man skall ha klädhängaren, där kottlar man med planka). Jag förstår inte dom som inte kör med osb+gips om dom skall bygga ny vägg hemma.

Använder man molly eller liknande plugg så kan du hänga upp riktigt tunga saker om du endast har två lager gips.

fake edit: Kollade Byggmax nu och de hade ju faktiskt fastpris på just innervägg. :) 399kr startavgift + 480kr/kvm med rot exkl. material. Är inte det lite saftigt?

Vill man inte göra det själv så får man betala. :)
Men det låter dyrt.

Jorgen
2015-04-20, 16:01
Ring en byggfirma och jämför. Jag har inte en blekaste vad det kan tänkas kosta om man räknar på arbetstimmar och på vad en snickare bedömer att det skulle ta tidsmässigt + materialkostnad. Brukar väl höra siffror som timkostnad på 300-450 kr/tim för en snickare, så bortsett från startavgiften då så skulle man kunna jämföra det som 1 kvm/timme då. Det är ju inget hästjobb, men visst några timmar tar det ju att mäta, kapa reglar, regla upp, skära till isolerskivor, eventuellt skruva om dragen el, kapa och montera osv och skära och montera gips.

Glöm inte intransport av material och uttransport av spill.

shadowfire
2015-04-20, 17:32
Vänta tills du får för dig att smacka upp ett 9.2 thx system på väggarna

Har iofs inte thx, men väl 9.2 med all kabel fördragen inne i väggarna ;). Tog höjd för sådant och kortlade i taket där projektorn hänger mm.

Dreas
2015-04-20, 20:56
Till tidigare nämnda vägg där vi imorgon skär bort isoleringen, vad ska man ersätta med? Cellplast? Gullfiber? Det är 20cm ovan mark mot betong och trä med risk för fukt.

agazza
2015-04-20, 22:29
Har iofs inte thx, men väl 9.2 med all kabel fördragen inne i väggarna ;). Tog höjd för sådant och kortlade i taket där projektorn hänger mm.
Då får du börja mäta så du får laborera med högtalarplacering och absorbenter, sen gosse, då kommer inte du heller gilla gips

agazza
2015-04-20, 22:31
Till tidigare nämnda vägg där vi imorgon skär bort isoleringen, vad ska man ersätta med? Cellplast? Gullfiber? Det är 20cm ovan mark mot betong och trä med risk för fukt.
Låter som cellplast tycker jag, hur viktigt är det att det superisolerar?

Dreas
2015-04-21, 06:00
Låter som cellplast tycker jag, hur viktigt är det att det superisolerar?Superisolerat är kanske inte nödvändigt men vill att det är minst lika bra som det var förut. Osäker på om det varit rockwool där förut.

Callek
2015-04-21, 07:39
Har en 3-fas grupp i centralen som matar den tidigare spisen. Det är 2.5m2 kabel draget så det skulle gå att säkra upp till 16A.

Övriga uttag i köket, belysning etc delar på en 10A.

Nu till problemet jag kommer att installera:
Induktionshäll (2x16A)
Diskmaskin (1x13A)
Ugn (1x16A)
Micro (1x13A)
Spisfläkt (1x13A)

Min bedömning är att det borde räcka med att dra in en till matning från centralen utöver den befintliga. Detta kommer innebära att diskmaskin, micro och spisfläkt delar på samma matning.

Magnus N
2015-04-21, 07:52
Helst ska du ha en matning till varje maskin

Fläkten borde kunna gå på samma som micro/DM beroende på effekten men annars så bör dem ligga seperat

Jorgen
2015-04-21, 08:24
Då får du börja mäta så du får laborera med högtalarplacering och absorbenter, sen gosse, då kommer inte du heller gilla gips
Vilket material skulle du rekommendera som ytskikt?
Låter som cellplast tycker jag, hur viktigt är det att det superisolerar?

Kan du motivera varför?

Dreas
2015-04-21, 10:00
Kan du motivera varför?Har du något annat i åtanke? Det är under ytterpanel det blir sittande. Cellplast kändes vettigt med tanke på dess fuktabsortionnivå.

BlötSnö
2015-04-21, 10:32
Flyttade min kyl för ett tag sedan. Hittade detta bakom.
Någon var lat. Mycket lat.
http://i62.tinypic.com/i5x1kz.jpg

agazza
2015-04-21, 10:46
Vilket material skulle du rekommendera som ytskikt?


OSB sen gips skulle jag väl säga för att få det bästa av bägge världar när det gäller styrka/ljudisolering/brandsäkerhet.

Men så länge man inte bor i stenhus så hjälper inte gips så mycket mot brandskada, det ger en bara mer tid att hinna ut innan bostaden är totalt rökskadad eller nedbrunnen ändå.

Jag föredrar 22mm spånskiva, men det är väl bara för att farsan har det överallt i huset han byggde då jag var barn.

Kan du motivera varför?

Har du något annat i åtanke? Det är under ytterpanel det blir sittande. Cellplast kändes vettigt med tanke på dess fuktabsortionnivå. This

hahavaffan
2015-04-21, 11:06
Vad kostar golv(sockel?)lister i ek, ungefär? Typen som man sätter längst väggarna ner mot golvet. Budar på en lägenhet där dom skruvat dit vita lister, och det är skitfult gjort. Vi vill byta mot ek och skjuta fast dom med spikpistol istället, eller lim.

martikainen
2015-04-21, 12:13
Vad kostar golv(sockel?)lister i ek, ungefär? Typen som man sätter längst väggarna ner mot golvet. Budar på en lägenhet där dom skruvat dit vita lister, och det är skitfult gjort. Vi vill byta mot ek och skjuta fast dom med spikpistol istället, eller lim.

Sök på foder på byggsidor tex bauhaus så hittar du en mängd olika varianter och även prisnivåer.

Tex: 229kr för 2,2meter.

http://www.bauhaus.se/foder-ek-12x56x2200mm.html

z_bumbi
2015-04-21, 14:28
Men så länge man inte bor i stenhus så hjälper inte gips så mycket mot brandskada, det ger en bara mer tid att hinna ut innan bostaden är totalt rökskadad eller nedbrunnen ändå.

Bara? Huvudsyftet är att rädda liv.

agazza
2015-04-21, 14:49
Bara? Huvudsyftet är att rädda liv.

Ja, och har man ett gammalt hus i trä och man byter en innervägg eller reglar in och sätter en gipsskiva så är inte händelseförloppet särskilt fördröjt.

Jorgen
2015-04-21, 16:31
OSB sen gips skulle jag väl säga för att få det bästa av bägge världar när det gäller styrka/ljudisolering/brandsäkerhet.

Men så länge man inte bor i stenhus så hjälper inte gips så mycket mot brandskada, det ger en bara mer tid att hinna ut innan bostaden är totalt rökskadad eller nedbrunnen ändå.

Jag föredrar 22mm spånskiva, men det är väl bara för att farsan har det överallt i huset han byggde då jag var barn.

This


Konstigt. För när man gör brandinklädnader eller brandceller så använder man just gips. Så något hjälper det nog mot brand. ;)

Och hur snyggt blir det när skarvarna spricker när man använder spånskiva.

Om du har ett uppvärmt utrymme och isolerar ytterväggen med ett material som är helt tätt (cellplast tex) kan du nog räkna med fuktproblem inom en snar framtid.
Det finns en anledning till att man har plasten i en yttervägg så nära inomhus som möjligt.

Ja, och har man ett gammalt hus i trä och man byter en innervägg eller reglar in och sätter en gipsskiva så är inte händelseförloppet särskilt fördröjt.

15 minuter på ett lager gips har jag för mig.

Dreas
2015-04-21, 18:23
Fortsätter min uppdatering, var asfaltboard ytterst, så köpte en ny skiva. Har lite bilder så när allt är klart kanske jag slänger upp dom :)

ZoDa
2015-04-21, 19:22
Om du har ett uppvärmt utrymme och isolerar ytterväggen med ett material som är helt tätt (cellplast tex) kan du nog räkna med fuktproblem inom en snar framtid.
Det finns en anledning till att man har plasten i en yttervägg så nära inomhus som möjligt.

Men cellplast är väl inte ångtätt(orkar inte leta diffusionsmotstånd)?
Har du också som du säger högre diffusionsmotstånd ju längre in i väggen du kommer - mot det uppvärmda utrymmet - med plastfolie tex så borde det fungera åtminstone.

Ajemän
2015-04-21, 19:32
Gips är mycket bättre ur brandsynpunkt. Gips är i princip obrännbart och spånskiva brinner bra. Ett långsammare brandförlopp är kanon, dels för att överleva och dels för att slippa bygga nytt hus om det brinner :p

R Scarpa27
2015-04-21, 19:47
Flyttade min kyl för ett tag sedan. Hittade detta bakom.
Någon var lat. Mycket lat.
http://i62.tinypic.com/i5x1kz.jpg

så var det bakom min också innan =P

Jorgen
2015-04-21, 20:40
Fortsätter min uppdatering, var asfaltboard ytterst, så köpte en ny skiva. Har lite bilder så när allt är klart kanske jag slänger upp dom :)

Helt korrekt utfört alltså. :thumbup:

Men cellplast är väl inte ångtätt(orkar inte leta diffusionsmotstånd)?
Har du också som du säger högre diffusionsmotstånd ju längre in i väggen du kommer - mot det uppvärmda utrymmet - med plastfolie tex så borde det fungera åtminstone.

Nej.
Men se till exempel alla personer som tilläggsisolerat med cellplast och sen putsat.
Eller NCC och JM som byggt tusentals villor som är isolerade med cellplast utanför gnun och sen putsade. I stort sett alla är mögelskadade.
http://www.sydsvenskan.se/lund/alla-nybyggen-pa-annehem-ar-fuktskadade/
http://www.villaagarna.se/Tips-artiklar/Fallet/Bakom-fasaderna-byggskandal-i-miljardklassen/

Jag skulle inte rekommendera cellplast som isolering.

Jorgen
2015-04-21, 20:41
Flyttade min kyl för ett tag sedan. Hittade detta bakom.
Någon var lat. Mycket lat.
http://i62.tinypic.com/i5x1kz.jpg

Så ser det ofta ut.
Man sparar pengar genom att inte spackla och måla bakom kyl/frys/köksskåp. Det kommer aldrig att synas ändå.

R Scarpa27
2015-04-21, 20:47
Så ser det ofta ut.
Man sparar pengar genom att inte spackla och måla bakom kyl/frys/köksskåp. Det kommer aldrig att synas ändå.

true, men jag spacklade upp och målade när jag endå hade väck kylskåpet :D sådant man vet om kan vara störande annars :) (även om det är övertäckt.)

Jorgen
2015-04-21, 20:52
true, men jag spacklade upp och målade när jag endå hade väck kylskåpet :D sådant man vet om kan vara störande annars :) (även om det är övertäckt.)

Ja, inte hade man gjort så hemma direkt. :)

R Scarpa27
2015-04-21, 21:00
Ja, inte hade man gjort så hemma direkt. :)

precis :)

men företagen som bygger lägenheter osv, tänk det lilla utrymmet vad det sparar pengar med färg, spackel osv när de byggt några 1000 kåkar :D...

då har det där lilla utrymmet sparat mycket pengar :)

ZoDa
2015-04-21, 21:08
Nej.
Men se till exempel alla personer som tilläggsisolerat med cellplast och sen putsat.
Eller NCC och JM som byggt tusentals villor som är isolerade med cellplast utanför gnun och sen putsade. I stort sett alla är mögelskadade.
http://www.sydsvenskan.se/lund/alla-nybyggen-pa-annehem-ar-fuktskadade/
http://www.villaagarna.se/Tips-artiklar/Fallet/Bakom-fasaderna-byggskandal-i-miljardklassen/

Jag skulle inte rekommendera cellplast som isolering.

Fast det där handlar ju om enstegstätade fasader, vilket såklart är helt åt skogen. Tänkte mer som ett alternativ till vindskydd.

Typ istället för västkustskiva här: http://www.paroc.com/SPPS/Sweden/BI_attachments/konsument/yttervaggar/utvandigt/tra_fasad/vastkust/vastkust_fasad_b.html

BlötSnö
2015-04-22, 00:20
Så ser det ofta ut.
Man sparar pengar genom att inte spackla och måla bakom kyl/frys/köksskåp. Det kommer aldrig att synas ändå.

Jag kan tänka mig det.
Nåja, desto mer för mig att spackla, vilket jag tycket är roligt.
Sedan såg jag att en del av kaklet är monterat på någon skiva av något slag. M.a.o. desto lättare att riva ner. Det var ju en positiv överraskning.

Jorgen
2015-04-22, 04:32
Fast det där handlar ju om enstegstätade fasader, vilket såklart är helt åt skogen. Tänkte mer som ett alternativ till vindskydd.

Typ istället för västkustskiva här: http://www.paroc.com/SPPS/Sweden/BI_attachments/konsument/yttervaggar/utvandigt/tra_fasad/vastkust/vastkust_fasad_b.htmljag hellre kört med asfaltboard eller duk istället för cellplast
Jag är inget fan sin du märker.
Under sula och platta, men inte annars.

agazza
2015-04-22, 06:29
Konstigt. För när man gör brandinklädnader eller brandceller så använder man just gips. Så något hjälper det nog mot brand. ;)

Och hur snyggt blir det när skarvarna spricker när man använder spånskiva.

Om du har ett uppvärmt utrymme och isolerar ytterväggen med ett material som är helt tätt (cellplast tex) kan du nog räkna med fuktproblem inom en snar framtid.
Det finns en anledning till att man har plasten i en yttervägg så nära inomhus som möjligt.



15 minuter på ett lager gips har jag för mig.

Jo jag vet att man inte ska ha tätskiktet där ute, men ifall han lägger en remsa cellplast i botten som är 40-60 hög eller nåt och kör som vanligt ovanför så är det ju inte direkt ett supertätt utrymme

BlötSnö
2015-04-23, 09:13
God morgon.
Jag tänkte att det kanske fanns någon här som kunde ge lite inredningsinspiration till min "renoverade" garderob.

Se bild nedan:
Jag markerade den nya väggen i rött. Det var alltså öppet in där innan. Grannens lägenhet ser likadan ut med skumt utformad alkov, men han har också en garderob sedan tidigare.
Nu till inspirationsbehovet.
Jag har ingen aning om hur jag skall inreda den. Hade den varit normalt utformad så hade det varit en sak. Då gå det ju att köpa färdiga hyllsystem, men nu ser den ut som den gör.
Jag funderar på att sätta upp hyllor till höger, eller kanske en-två stänger att hänga kläder på och hyllor rakt fram när man kommer in.
Tack vare takhöjden (2.75) så blir det förmodligen en hylla modell större längst upp för större kartonger.
Är det någon som har några bra tips eller funderingar eller någonstans där man kan titta och hitta lite inspiration. Jag är nybörjare när det kommer till snickeri, men ska göra
det själv och lära mig pö om pö, så det mesta som går kommer, under morrande och fräsande, att konstrueras själv.

http://i58.tinypic.com/16motu.jpg

timoat
2015-05-02, 05:16
Jag undrar hur svårt det är att byta ett handfat från en med två separata blandare till en med en enda. Jag har inte gjort något liknande innan. Tänkte köra på Clas Ohlssons billigaste handfat och enklaste blandare. Är det bättre att hyra in en rörmokare, och vad skulle han ta för jobbet ungefär? Är i bagarmossen. Hade ju varit kul att lära sig nåt på kuppen liksom.

https://www.dropbox.com/s/rox8fng41rmu242/sink.jpg?dl=0

Sorry, kommer inte ihåg hur man delar filer direkt från dropbox...

agazza
2015-05-02, 08:56
Jag undrar hur svårt det är att byta ett handfat från en med två separata blandare till en med en enda. Jag har inte gjort något liknande innan. Tänkte köra på Clas Ohlssons billigaste handfat och enklaste blandare. Är det bättre att hyra in en rörmokare, och vad skulle han ta för jobbet ungefär? Är i bagarmossen. Hade ju varit kul att lära sig nåt på kuppen liksom.

https://www.dropbox.com/s/rox8fng41rmu242/sink.jpg?dl=0

Sorry, kommer inte ihåg hur man delar filer direkt från dropbox...
Ta bilder och åk till en vvs butik där du kan få hjälp att köpa rätt saker.

Det du behöver veta är tjockleken på rören samt skruvkopplingarna där under.

Antagligen räcker det med att köpa färdiga slangar du skrivar åt själv. Då fixar du det med två skiftnycklar.

Måste du kapa rör och skruva fast egen skruvkoppling på rör någonstans är det viktigt att någon visar dig vilka saker du ska ha och hur du sätter ihop det.

Finns vattenavstängning?

Det är jävligt lätt i efterhand men jag köpte fel grejer till köket och höll på bli tokig i två dagar

BlötSnö
2015-05-02, 10:01
Kom ihåg att om du själv muppar runt med vatteninstallationer och något går åt h-e så täcks det med stor sannolikhet inte av försäkringen.

4623
2015-05-02, 12:43
Bygg din egen

stor bild
https://i.imgur.com/Ss9gxzJ.jpg

Jockefoten
2015-05-02, 17:20
Jag undrar hur svårt det är att byta ett handfat från en med två separata blandare till en med en enda. Jag har inte gjort något liknande innan. Tänkte köra på Clas Ohlssons billigaste handfat och enklaste blandare. Är det bättre att hyra in en rörmokare, och vad skulle han ta för jobbet ungefär? Är i bagarmossen. Hade ju varit kul att lära sig nåt på kuppen liksom.

https://www.dropbox.com/s/rox8fng41rmu242/sink.jpg?dl=0

Sorry, kommer inte ihåg hur man delar filer direkt från dropbox...

Mitt råd, köp inte en billig blandare. Den kommer börja läcka vatten efter ett år. Det är inte ens säkert att den är godkänd att använda i svenska hem (även om Claes Ohlsson påstår det).
Utöver skiftnycklar så behöver du även en rörskärare, silicon, skruvdragare, eventuellt en borrmaskin, upphängningsmaterial och ett vattenpass.

Med noll erfarenhet bakom mig så hade jag hyrt in en rörmokare alla dagar i veckan.

shadowfire
2015-05-02, 17:55
Ja, inte hade man gjort så hemma direkt. :)

Säkert ;)

shadowfire
2015-05-02, 17:58
Kom ihåg att om du själv muppar runt med vatteninstallationer och något går åt h-e så täcks det med stor sannolikhet inte av försäkringen.

Det kan det göra, men det kan också inte det. Skiljer sig mellan bolag där. Själv fick jag ersättning för en vattenläcka som berodde på byggfel orsakat av förra ägaren, men det hängde på att han också godtog byggfelet i sig gentemot sitt försäkringsbolag vilket farbrorn gjorde.

shadowfire
2015-05-02, 18:01
Mitt råd, köp inte en billig blandare. Den kommer börja läcka vatten efter ett år. Det är inte ens säkert att den är godkänd att använda i svenska hem (även om Claes Ohlsson påstår det).
Utöver skiftnycklar så behöver du även en rörskärare, silicon, skruvdragare, eventuellt en borrmaskin, upphängningsmaterial och ett vattenpass.

Med noll erfarenhet bakom mig så hade jag hyrt in en rörmokare alla dagar i veckan.

Vattenblandare i svenska hem? what? Var finns det krav på hur vattenblandare ska vara i svenska hem?

Min erfarenhet; är man påläst så är rörmockarkostnaden slöseri med pengar. Säkert vatten + BKR + koll med försäkringsbolag, nemas problemas. Rördragning är lite pill men inget raketforskarjobb.

Jockefoten
2015-05-02, 18:13
Vattenblandare i svenska hem? what? Var finns det krav på hur vattenblandare ska vara i svenska hem?

Min erfarenhet; är man påläst så är rörmockarkostnaden slöseri med pengar. Säkert vatten + BKR + koll med försäkringsbolag, nemas problemas. Rördragning är lite pill men inget raketforskarjobb.

Har du inte säkervatten-certifiakt så behöver inte försäkringsbolagen betala ut pengar, om något händer. Och ja, blandare och övrig utrustning ska hålla en viss standard, även vilken typ av koppling du använder och om du sätter tex. ballofix efter blandaren så måste de monteras på ett speciellt vis.

Det finns en anledning till att sveriges försäkringsbolag tagit fram Säkervatten.

shadowfire
2015-05-02, 18:17
Har du inte säkervatten-certifiakt så behöver inte försäkringsbolagen betala ut pengar, om något händer. Och ja, blandare och övrig utrustning ska hålla en viss standard, även vilken typ av koppling du använder och om du sätter tex. ballofix efter blandaren så måste de monteras på ett speciellt vis.

Det finns en anledning till att sveriges försäkringsbolag tagit fram Säkervatten.

Var får du certifikat från som en kriterie? Om det är installerat enligt Säkert Vatten så är det precis som med våtrum OK enligt flera bolag.

shadowfire
2015-05-02, 18:19
Försäkringsbolagen kräver inte att allt är installerat av någon med certifikat, de kräver att det som är installerat uppfyller Säkert Vatten. Och/eller Byggkeramikrådets föreskrifter. Egentligen är det samma sak vad gäller eldragning, är all el korrekt dragen och elbesiktigas så är det struntsamma om det finns ett intyg på det eller ej.

Jorgen
2015-05-02, 18:23
Egentligen är det samma sak vad gäller eldragning, är all el korrekt dragen och elbesiktigas så är det struntsamma om det finns ett intyg på det eller ej.

http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Vad_du_for_gora_sjalv_med_el_hemma/

shadowfire
2015-05-02, 18:29
http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Vad_du_for_gora_sjalv_med_el_hemma/

Två skilda saker min gode herre. Vad du får göra är en sak. Vad en elbesiktning säger är en annan.

shadowfire
2015-05-02, 18:35
Du kan få 100% godkänd elbesiktning utan att ett enda dugg är gjort av ett företag. Så länge det uppfyller elsäkerhetsverkets regler och direktiv så kan det vara top notch. Blanda inte ihop föreskrifter + företag/entreprenörer + försäkringskriterier i en och samma mix. Vad försäkringsbolagen kräver är att det är gjort enligt bestämd standard (ISO eller motsv). Om det är Kalle Kulas bolag eller Nisse Jag Gör Det Själv står det sällan något om i villkoren, utan villkoren är att bygget är utfört enligt praxis, ofta med hänvisning till ISO / BKR / Säkert Vatten osv. Jag vill inte rekommendera folk till att göra åtgärder på områden som är kritiska. Ta absolut hjälp då det kan gå åt h-e om det går fel.

shadowfire
2015-05-02, 18:36
Kraven försäkringsbolagen ställer är att det är korrekt utfört. Inte att det är utfört av någon som tror sig vara korrekt.

agazza
2015-05-02, 19:17
Som skuggan säger gäller det bara att anläggningen blir besiktad och godkänd.

Jorgen
2015-05-02, 19:27
Som skuggan säger gäller det bara att anläggningen blir besiktad och godkänd.

Då gäller det att man lyckas med det också
Jag personligen hade inte gjort några större jobb själv, trots egen kunskap.

shadowfire
2015-05-02, 19:39
Då gäller det att man lyckas med det också
Jag personligen hade inte gjort några större jobb själv, trots egen kunskap.

Säkert Vatten är ingen raketforskning. Det är direktiv på hur och var du lägger tätning, se till att ha plastskydd under diskmaskin, kyl/frys med vattentillförsel osv. Föreskrifter för hur rören ska dras i tätskikt mm. Mycket bra föreskrift!

Elföreskrifter är tyvärr får jag säga sämre för de öppnar upp för mer privatpul. Föreskrifterna som finns är lite för lätta, en sjuåring kan lära sig dra ny el då det så pass lite som krävs mer än färger och kunskap om faslära. Däremot dras det galet mycket fulel för att folk nonchalerar och tappar respekten för vad 230v/10A kan innebära.

Hemmapulare kommer alltid att finnas, men om man kan genom tydliga instruktioner och direktiv härleda så kommer hemmapulandets negativa effekter att bli mindre.

agazza
2015-05-02, 19:44
Då gäller det att man lyckas med det också
Jag personligen hade inte gjort några större jobb själv, trots egen kunskap.

Det är ju inte raketforskning ifall man får anvisningar på kvadratyta osv,

Jag drog alla rör när jag fällde in, monterade alla koppar, drog i alla trådar i alla rör, därefter fick en elektriker komma hit och koppla allting och besikta jobbet.

Sedan är det ju så också att händer det något är det jävligt svårt att säga vilken ägare som varit där och pillat. Det kanske är ett gammalt dolt elfel som tidigare ägare/ärkepucko gjort..

Jockefoten
2015-05-02, 21:05
Försäkringsbolagen kräver inte att allt är installerat av någon med certifikat, de kräver att det som är installerat uppfyller Säkert Vatten. Och/eller Byggkeramikrådets föreskrifter. Egentligen är det samma sak vad gäller eldragning, är all el korrekt dragen och elbesiktigas så är det struntsamma om det finns ett intyg på det eller ej.

Hm, okej. Då har jag lärt mig något nytt. :thumbup:

Jorgen
2015-05-02, 21:29
Sedan är det ju så också att händer det något är det jävligt svårt att säga vilken ägare som varit där och pillat. Det kanske är ett gammalt dolt elfel som tidigare ägare/ärkepucko gjort..

Vad gör försäkringsbolaget då?

BlötSnö
2015-05-03, 08:18
Det kan det göra, men det kan också inte det. Skiljer sig mellan bolag där. Själv fick jag ersättning för en vattenläcka som berodde på byggfel orsakat av förra ägaren, men det hängde på att han också godtog byggfelet i sig gentemot sitt försäkringsbolag vilket farbrorn gjorde.

Då är jag ju lite nyfiken på vad som kunde ha hänt om du inte hade haft en så ärlig tidigare ägare.

Just försäkringsbolag och vattenskador är något som jag har hört en del hemska historier om genom åren och det är därför jag manar till försiktighet och lite eftertänksamhet. Framförallt om man inte varit igång och skruvat med det innan. Går det åt helvete kan det gå riktigt åt helvete.

timoat
2015-05-04, 05:56
Bygg din egen

stor bild
https://i.imgur.com/Ss9gxzJ.jpg

haha fy fna vad bra, kan bli en sån!

tp_88
2015-07-04, 19:04
Inte renovering men väl DIY:

Är det någon som har modifierat IKEA-möbler av skräpmaterialet i t.ex. KALLAX-serien? En skiva består av 2 masonit-skivor med någon slags veckad papp mellan, med förstärkningar i hörnen tror jag. Skulle behöva bygga om ett par såna här till ungefär 60cm breda istället för 77cm: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50305739/

Behöver bibehålla hyfsad bärighet eftersom jag ska ställa lite grejer på hade jag tänkt. Vad är vettigt att fylla de nya kortsidorna med för att det ska bli någorlunda stabilt?

EDIT: Om någon vet var man kan få tag i hyllor med liknande djup/höjd som är 60 breda så tar jag gärna emot tips också.

agazza
2015-07-04, 20:55
Inte renovering men väl DIY:

Är det någon som har modifierat IKEA-möbler av skräpmaterialet i t.ex. KALLAX-serien? En skiva består av 2 masonit-skivor med någon slags veckad papp mellan, med förstärkningar i hörnen tror jag. Skulle behöva bygga om ett par såna här till ungefär 60cm breda istället för 77cm: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50305739/

Behöver bibehålla hyfsad bärighet eftersom jag ska ställa lite grejer på hade jag tänkt. Vad är vettigt att fylla de nya kortsidorna med för att det ska bli någorlunda stabilt?

EDIT: Om någon vet var man kan få tag i hyllor med liknande djup/höjd som är 60 breda så tar jag gärna emot tips också.
Jag har förstört några såna bord och jag tror knappt du behöver fixa dom ifall du sågar bort. Men lacken kommer flisa sig

Skickat från mobil

tomccc
2015-07-05, 07:40
Du kommer inte kunna skruva igen pga att de som du säger är pappfyllda, men man kan limma, och tejpa innan du sågar så undviker du flisningen. Inte renovering men väl DIY:

Är det någon som har modifierat IKEA-möbler av skräpmaterialet i t.ex. KALLAX-serien? En skiva består av 2 masonit-skivor med någon slags veckad papp mellan, med förstärkningar i hörnen tror jag. Skulle behöva bygga om ett par såna här till ungefär 60cm breda istället för 77cm: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50305739/

Behöver bibehålla hyfsad bärighet eftersom jag ska ställa lite grejer på hade jag tänkt. Vad är vettigt att fylla de nya kortsidorna med för att det ska bli någorlunda stabilt?

EDIT: Om någon vet var man kan få tag i hyllor med liknande djup/höjd som är 60 breda så tar jag gärna emot tips också.

tp_88
2015-07-05, 15:31
Jag har förstört några såna bord och jag tror knappt du behöver fixa dom ifall du sågar bort. Men lacken kommer flisa sig

Skickat från mobil
Lacken är det inte jättenoga med, blir nog tillräckligt bra om man maskerar och sågar med cirkelsågen. Men du tror att det håller alltså? Jag hade tänkt ha 2st såna och ovanpå dem lägga först en långsmal Kallax-hylla (15kg) och en bänkskiva (25-30kg). Sedan kanske det hamnar 10kg lösa prylar ovanpå det och lite lutande på/mot bänkskivan. Vill inte att det ska kännas ostabilt.

Man skulle ju kunna fylla upp med kemiskt trä eller liknande, men det lär ju gå åt en jävla massa. Kan inte minnas att jag har använt byggskum så jag har inte jättebra koll på dess egenskaper, men skulle det hjälpa något att fylla upp den avkapade kortsidan med sådant t.ex?
Du kommer inte kunna skruva igen pga att de som du säger är pappfyllda, men man kan limma, och tejpa innan du sågar så undviker du flisningen.
Så om jag limmar är det någorlunda stabilt ändå menar du?

agazza
2015-07-05, 17:44
Lacken är det inte jättenoga med, blir nog tillräckligt bra om man maskerar och sågar med cirkelsågen. Men du tror att det håller alltså? Jag hade tänkt ha 2st såna och ovanpå dem lägga först en långsmal Kallax-hylla (15kg) och en bänkskiva (25-30kg). Sedan kanske det hamnar 10kg lösa prylar ovanpå det och lite lutande på/mot bänkskivan. Vill inte att det ska kännas ostabilt.

Man skulle ju kunna fylla upp med kemiskt trä eller liknande, men det lär ju gå åt en jävla massa. Kan inte minnas att jag har använt byggskum så jag har inte jättebra koll på dess egenskaper, men skulle det hjälpa något att fylla upp den avkapade kortsidan med sådant t.ex?

Så om jag limmar är det någorlunda stabilt ändå menar du?
Inte byggskum skulle jag tro allt du trycker in kommer ju ta flera år att torka ifall du inte köper något som härdar, ska den stå på golvet? Lägger du en skiva överst så kommer ju vikten hamna över lodräta delarna.

Eller har jag fattat fel?

Skickat från mobil

rooz
2015-07-05, 19:04
Ska ni isolera något så hyr en maskin och spruta dit materialet. Jävlar vad fort det gick:d

4623
2015-07-05, 19:07
Se bara till att du vet hur maskinen fungerar.

https://www.facebook.com/1521042784847302/videos/1578540679097512/

DudX
2015-07-05, 19:21
Se bara till att du vet hur maskinen fungerar.

https://www.facebook.com/1521042784847302/videos/1578540679097512/



"and you did this in an hour? "
"yes"

Hahahahahahahaha
:laugh:

tp_88
2015-07-05, 19:51
Inte byggskum skulle jag tro allt du trycker in kommer ju ta flera år att torka ifall du inte köper något som härdar, ska den stå på golvet? Lägger du en skiva överst så kommer ju vikten hamna över lodräta delarna.

Eller har jag fattat fel?

Skickat från mobil
Genomhärdad på 10-12h verkar det stå när jag snabbgooglar lite.

Ja, jag överskattar säkert trycket i förhållande till bärigheten. Lasten fördelas ju på den avdelande korsväggen i mitten också. Vad som skulle kunna hända är ju att kortsidan där jag har sågat av trycks ihop, liksom. Men så brukar jag också vilja överdimensionera allt med några hundra procent.. :) Jag har inte tillgång till ritverktyg just nu men jag menar ungefär såhär:

http://oi59.tinypic.com/24q4psh.jpg

1. http://www.ikea.com/PIAimages/0365645_PE549083_S2.JPG
2. http://www.ikea.com/PIAimages/0243969_PE383237_S2.JPG
3. http://www.ikea.com/PIAimages/0315379_PE514225_S2.JPG

agazza
2015-07-06, 08:12
Genomhärdad på 10-12h verkar det stå när jag snabbgooglar lite.

Ja, jag överskattar säkert trycket i förhållande till bärigheten. Lasten fördelas ju på den avdelande korsväggen i mitten också. Vad som skulle kunna hända är ju att kortsidan där jag har sågat av trycks ihop, liksom. Men så brukar jag också vilja överdimensionera allt med några hundra procent.. :) Jag har inte tillgång till ritverktyg just nu men jag menar ungefär såhär:

http://oi59.tinypic.com/24q4psh.jpg

1. http://www.ikea.com/PIAimages/0365645_PE549083_S2.JPG
2. http://www.ikea.com/PIAimages/0243969_PE383237_S2.JPG
3. http://www.ikea.com/PIAimages/0315379_PE514225_S2.JPG
Tror inte du har något problem där alls, annars kan du bulta underifrån i i hyllan och fästa i skivan eller sätta vinkeljärn under, men har du en skiva så lär du kunna sitt på den, har för mig dom kör honeycomb mönster i ikeamöblerna så det är riktigt starkt ändå.

Skickat från mobil

tp_88
2015-07-06, 09:14
Tror inte du har något problem där alls, annars kan du bulta underifrån i i hyllan och fästa i skivan eller sätta vinkeljärn under, men har du en skiva så lär du kunna sitt på den, har för mig dom kör honeycomb mönster i ikeamöblerna så det är riktigt starkt ändå.

Skickat från mobil
Det är alltså inte mellan 2 och 3 som jag oroar mig för, jag tänker på mellan 1 och 2 när den avsågade kanten ska ta upp den nedåtriktade kraften.

Men jag tror nog inte heller att det blir några problem, blir att testa nästa gång jag tagit mig till IKEA.

agazza
2015-07-06, 09:43
Det är alltså inte mellan 2 och 3 som jag oroar mig för, jag tänker på mellan 1 och 2 när den avsågade kanten ska ta upp den nedåtriktade kraften.

Men jag tror nog inte heller att det blir några problem, blir att testa nästa gång jag tagit mig till IKEA.

Lägg en skiva där också då, så får du lite mer finess i designen också

tp_88
2015-07-06, 10:08
Lägg en skiva där också då, så får du lite mer finess i designen också
Det skulle man kanske kunnna göra vid behov, ja! Jag får testa och se hur det verkar helt enkelt.

shadowfire
2015-07-06, 10:27
Se bara till att du vet hur maskinen fungerar.

https://www.facebook.com/1521042784847302/videos/1578540679097512/

hahah wtf

hahavaffan
2015-07-06, 10:28
Se bara till att du vet hur maskinen fungerar.

https://www.facebook.com/1521042784847302/videos/1578540679097512/Så dum kan ingen människa vara.

shadowfire
2015-07-06, 10:31
Jag förstår inte riktig där tp_88, har du tänkt klyva 1'an precis i mellanväggen? eller vilken av sidorna är det du ska såga bort?

Jag har modifierat en LACK-hylla med faner + dragspelspapp inuti och att såga bort själva "kanten" på hyllan gjorde inget till hållfastheten så länge pappen var kvar inne i den, men nu var det iofs för "vanligt" bruk. Jag hade nog inte nyttjat den för att bygga ett styrkelyftsflak....

agazza
2015-07-06, 10:43
Så dum kan ingen människa vara.

Jo, faktiskt, men videon kan vara fake, men det finns otroligt korkade människor.
Det är inte säkert att människan vet vad det är han håller i överhuvudtaget.

Jag har själv haft med nyanställda mongoler att göra som aldrig sett en skruvdragare förut, och det är lätt att döma, men har man i princip aldrig upplevt elektricitet så är det inte lätt alla gånger.

Det är ungefär som att förklara en PC för mormor utan att bli frustrerad

tp_88
2015-07-06, 13:00
Jag förstår inte riktig där tp_88, har du tänkt klyva 1'an precis i mellanväggen? eller vilken av sidorna är det du ska såga bort?

Jag har modifierat en LACK-hylla med faner + dragspelspapp inuti och att såga bort själva "kanten" på hyllan gjorde inget till hållfastheten så länge pappen var kvar inne i den, men nu var det iofs för "vanligt" bruk. Jag hade nog inte nyttjat den för att bygga ett styrkelyftsflak....
Jag vill "trycka ihop" den till ungefär 60(bredd)x77(höjd) från 77x77. Så de vågräta bitarna av stommen och de vågräta hyllplanen (eller ett av dem åtminstone) ska sågas.

shadowfire
2015-07-06, 13:16
Jag vill "trycka ihop" den till ungefär 60(bredd)x77(höjd) från 77x77. Så de vågräta bitarna av stommen och de vågräta hyllplanen (eller ett av dem åtminstone) ska sågas.

Ah, då är jag med.

Jag kollade lite snabbt och kallaxen kan du ju rotera, så du får ju två olika byggsätt där. Antingen har du den så att översta skivan är som ett lock som täcker undre delen, men kapar du den då, så får du ju fula synliga avkapade ändar på översta och nedersta delen. Roterar du möbeln 90 grader så är hyllplanen mellan kantbitarna och du kan kapa av hyllplanen och flytta in ena kanten. Jag hade gjort så, karvat ut lite papp från hyllplanen, limmat in klossar och sedan limmat/skruvat och ev pluggat tillbaka yttersidan in i klossarna. Då har du både förstärkning och något att skruva/limma i.

PL400 eller bara vanligt PU-lim, glöm inte att limma under press bara då i varje fall PU-limmet expanderar.

tp_88
2015-07-06, 13:35
Ah, då är jag med.

Jag kollade lite snabbt och kallaxen kan du ju rotera, så du får ju två olika byggsätt där. Antingen har du den så att översta skivan är som ett lock som täcker undre delen, men kapar du den då, så får du ju fula synliga avkapade ändar på översta och nedersta delen. Roterar du möbeln 90 grader så är hyllplanen mellan kantbitarna och du kan kapa av hyllplanen och flytta in ena kanten. Jag hade gjort så, karvat ut lite papp från hyllplanen, limmat in klossar och sedan limmat/skruvat och ev pluggat tillbaka yttersidan in i klossarna. Då har du både förstärkning och något att skruva/limma i.

PL400 eller bara vanligt PU-lim, glöm inte att limma under press bara då i varje fall PU-limmet expanderar.
Bra tips, tackar!

Kräket
2015-07-06, 15:32
Tänkte börja förbereda mig för mitt kommande renoveringsprojekt!

Har skaffat en bostadsrätt på två rum. Lägenheten har tillhört en äldre man, och är i behov av uppfräschning. Dessutom vill jag göra den till "min".

Dock är stamrenovering planerad till 2016. Då kommer kök och badrum renoveras, så dessa utrymmen lär jag låta vara.

Jag tänker att jag kommer behöva fixa både tak, golv och väggar.

Vad har ni för goda tips? Det jag läst är att man bör börja med tak, och därefter ta väggar och slutligen golv.

Tycker mig läsa lite både-och vad gäller tapeter. Att noggrant riva eller tapetsera över.

Vad bör jag tänka på innan jag påbörjat projektet?

agazza
2015-07-06, 18:05
Tänkte börja förbereda mig för mitt kommande renoveringsprojekt!

Har skaffat en bostadsrätt på två rum. Lägenheten har tillhört en äldre man, och är i behov av uppfräschning. Dessutom vill jag göra den till "min".

Dock är stamrenovering planerad till 2016. Då kommer kök och badrum renoveras, så dessa utrymmen lär jag låta vara.

Jag tänker att jag kommer behöva fixa både tak, golv och väggar.

Vad har ni för goda tips? Det jag läst är att man bör börja med tak, och därefter ta väggar och slutligen golv.

Tycker mig läsa lite både-och vad gäller tapeter. Att noggrant riva eller tapetsera över.

Vad bör jag tänka på innan jag påbörjat projektet?
Mät, planera.

Kolla hur dom tänker göra med kök och badrum ifall någon hon renovering ingår så hela bostaden får flyt.

Öppna lösningar, smarta lagringslösningar, ljussättning brukar va min prio ifall det är litet

Skickat från mobil

shadowfire
2015-07-06, 18:32
Tänkte börja förbereda mig för mitt kommande renoveringsprojekt!

Har skaffat en bostadsrätt på två rum. Lägenheten har tillhört en äldre man, och är i behov av uppfräschning. Dessutom vill jag göra den till "min".

Dock är stamrenovering planerad till 2016. Då kommer kök och badrum renoveras, så dessa utrymmen lär jag låta vara.

Jag tänker att jag kommer behöva fixa både tak, golv och väggar.

Vad har ni för goda tips? Det jag läst är att man bör börja med tak, och därefter ta väggar och slutligen golv.

Tycker mig läsa lite både-och vad gäller tapeter. Att noggrant riva eller tapetsera över.

Vad bör jag tänka på innan jag påbörjat projektet?

Jo det är en klar fördel att måla taket, så slipper man riskera att stänka färg på nya tapeter mm. I övrigt maskera som en idiot. Se över lister, kan du återanvända dem eller behöver du köpa nya. Om du återanvänder dem, behöver de också målas?

Vad gäller tapeterna, så är det så olika. Vissa tapeter kan du dra bort för hand utan det minsta bekymmer, andra kan du få loss med hjälp av ånga och sedan finns det kategorin som bara smular sig eller sitter så in åt bängen. Hur ytan ser ut om den är jämn eller ej blir lite avgörande. Underarbetet som är det tråkiga brukar vara det som blir betydande för slutfinishen. En nytapetserad vägg med bubblor, synliga skarvar från tidigare tapeter osv är inte så rolig.

Kräket
2015-07-06, 19:52
Mät, planera.

Kolla hur dom tänker göra med kök och badrum ifall någon hon renovering ingår så hela bostaden får flyt.

Öppna lösningar, smarta lagringslösningar, ljussättning brukar va min prio ifall det är litet

Skickat från mobil

Ja, har ännu inte fått nycklarna så än så länge befinner jag mig i förberedelsestadiet.

Vad är hon renovering?

Lägenheten är relativt stor (65 kvm). Har du något tips på inspiration och knep kring hur man kan tänka kring ljussättning m.m.? Kanske någon bra hemsida eller dylikt? Har laddat ner magicplan (http://sv.floorplanner.com/magicplan) för att skissera lägenheten. Kanske finns det fler praktiska appar eller program att använda inför arbetet med lägenheten?

Jo det är en klar fördel att måla taket, så slipper man riskera att stänka färg på nya tapeter mm. I övrigt maskera som en idiot. Se över lister, kan du återanvända dem eller behöver du köpa nya. Om du återanvänder dem, behöver de också målas?

Japp, taket kommer jag börja med. Bör man göra något för-arbete inför takmålningen också? Tänker typ skrapa gammal färg eller spackla ojämnheter? Något särkilt man bör tänka på vad gäller själva målningen? Har inte målat på år och dagar, men vill minnas att man bör rolla i samma riktning för att undvika att det ser flammigt ut.


Vad gäller tapeterna, så är det så olika. Vissa tapeter kan du dra bort för hand utan det minsta bekymmer, andra kan du få loss med hjälp av ånga och sedan finns det kategorin som bara smular sig eller sitter så in åt bängen. Hur ytan ser ut om den är jämn eller ej blir lite avgörande. Underarbetet som är det tråkiga brukar vara det som blir betydande för slutfinishen. En nytapetserad vägg med bubblor, synliga skarvar från tidigare tapeter osv är inte så rolig.

Vad skulle du säga underarbetet består av? Är det att riva bort tapet, spackla och sedan slipa? Avgör man jämnheten på ytan för hand (att känna) eller finns det andra sätt?

Mycket frågor nu, men tänker att det är bättre och passa på och fråga innan jag börjar...Kanske kan jag undvika en del misstag då....

Sherman
2015-07-06, 20:09
Mycket frågor nu, men tänker att det är bättre och passa på och fråga innan jag börjar...Kanske kan jag undvika en del misstag då....

Kolla här http://fixartv.bauhaus.se/

Kan hjälpa dig en bit på traven. Kan dock inte säga om metoderna som används där är rätt.

agazza
2015-07-06, 22:17
Ja, har ännu inte fått nycklarna så än så länge befinner jag mig i förberedelsestadiet.

Vad är hon renovering?

Lägenheten är relativt stor (65 kvm). Har du något tips på inspiration och knep kring hur man kan tänka kring ljussättning m.m.? Kanske någon bra hemsida eller dylikt? Har laddat ner magicplan (http://sv.floorplanner.com/magicplan) för att skissera lägenheten. Kanske finns det fler praktiska appar eller program att använda inför arbetet med lägenheten?



Japp, taket kommer jag börja med. Bör man göra något för-arbete inför takmålningen också? Tänker typ skrapa gammal färg eller spackla ojämnheter? Något särkilt man bör tänka på vad gäller själva målningen? Har inte målat på år och dagar, men vill minnas att man bör rolla i samma riktning för att undvika att det ser flammigt ut.



Vad skulle du säga underarbetet består av? Är det att riva bort tapet, spackla och sedan slipa? Avgör man jämnheten på ytan för hand (att känna) eller finns det andra sätt?

Mycket frågor nu, men tänker att det är bättre och passa på och fråga innan jag börjar...Kanske kan jag undvika en del misstag då....
Vetefan vad "hon" kom ifrån. Stryk det. Autocorrect.

Njae, googla lighting tips eller nåt

Skickat från mobil

JamesD
2015-07-06, 22:49
Första byggprojektet klart. Byggt mig en ny altantrapp då den gamla var vinglig som fasen. Tog oskäligt lång tid och blev inte helt bra. Behöver dock snickra en till och den ska nog bli nära perfekt. Man lär sig av sina misstag.

http://ladda-upp.se/files/2015/b155414.jpg

Kräket
2015-07-20, 11:06
Nu har jag fått nycklarna till lägenheten! Därmed dags att påbörja renoveringen. Kommer nog fråga en hel del här på forumet, och hoppas uppdatera i tråden allt eftersom.

Samtliga rum behöver renoveras. I nuläget är lägenheten tom, och jag har börjat mäta upp alla utrymmen och lägga in måtten i en inscannad bild av planlösningen.

Jag kommer behöva renovera väggar och golv. Eventuellt kommer även jag behöva undersöka hur elen är dragen. Tyckte mig se väldigt många eluttag som såg gamla ut. Dessutom ett sådant gammalt proppskåp med gamla säkringar.

Är osäker kring arbetsordning och förarbete. Har läst en del och det vanliga rådet är att börja med taket. Det jag funderar kring är förarbete på taket? Bör man skrapa och spackla eller kan man måla rakt över? Vilka förarbeten bör man utföra inför takmålningen?

Så här ser taket ut just nu; http://i61.tinypic.com/mvloi8.jpg

Dreas
2015-08-08, 16:19
Hallå,
Köpte precis en ny duschblandare, en enligt gamla standarden(16cm) och monterade. Gick prima utan större problem. Den glappar dock lite från den platta som blandaren har på baksidan.

Baksidan är inte helgjuten som på min gamla blandare utan det är en lös platta som de båda bakåtgående gängade "uttagen"(wtf, bättre ord?) sitter på.

Något nytt?

Det är alltså inte denna som glappar:

http://www.allerton.uwclub.net/EPS/Products/27249.jpg

Utan den delen som sitter på blandaren(inte de fasta "skruvarna).

agazza
2015-08-08, 18:42
Gängtejp

sent from mobile device

Dreas
2015-08-08, 19:05
Gängtejp

sent from mobile deviceDet är inget som är gängat som glappar. Det är själva plattan på baksidan av blandaren som är liiite lös. Orsa är märket.

agazza
2015-08-08, 21:44
Det är inget som är gängat som glappar. Det är själva plattan på baksidan av blandaren som är liiite lös. Orsa är märket.
Köp fästlim och kleta in och torka bort överflödet och försök glömma vad du just gjort

sent from mobile device

Thebe
2015-08-11, 16:38
Jag söker efter en kabelkanal (kabellist) för en kabel som är 25x25 mm. Den bästa jag kan hitta är 60x30 mm på Clas Ohlson.

Någon som vet vars jag kan hitta en som är 30 x 30 mm ? :)

Har kollat på biltema, jula, kjell, el-giganten osv...

Dreas
2015-08-11, 16:39
Köp fästlim och kleta in och torka bort överflödet och försök glömma vad du just gjort

sent from mobile deviceFår en ny skickad direkt från Oras :D Den lösningen gillar jag bäst.

Jag söker efter en kabelkanal (kabellist) för en kabel som är 25x25 mm. Den bästa jag kan hitta är 60x30 mm på Clas Ohlson.

Någon som vet vars jag kan hitta en som är 30 x 30 mm ? :)

Har kollat på biltema, jula, kjell, el-giganten osv...https://www.byggmax.se/el-och-belysning/installationsel/klammer-eldragning/kabelkanal-p29682 ?

Thebe
2015-08-11, 16:57
https://www.byggmax.se/el-och-belysning/installationsel/klammer-eldragning/kabelkanal-p29682 ?

Hittar bara 25 x 16 mm på byggmax, tyvärr. Hittat på Conrad.se men måste ha den senaste imorgon eftermiddag pga fotografering med mäklare (ja, det är snabba ryck nu).

Men verkar som det blir att stoppa en som är 60 bredd och 30 höjd.

agazza
2015-08-11, 20:33
Be en installatörpolare plocka på ahlsell

sent from mobile device

Olegh
2015-08-11, 20:34
Vad är det för kabel som är 25x25mm?

Jockefoten
2015-08-11, 20:48
3Gx10mm2 för lite grövre säkringar kanske typ 35 ampere.

Wzup2u
2015-08-11, 21:05
Jag söker efter en kabelkanal (kabellist) för en kabel som är 25x25 mm. Den bästa jag kan hitta är 60x30 mm på Clas Ohlson.

Någon som vet vars jag kan hitta en som är 30 x 30 mm ? :)

Har kollat på biltema, jula, kjell, el-giganten osv...

riktigt ovanligt med 25x25 men det finns...
och duhittar det på selga, kanske inte världssnygg men fyller funktionen de har helvetes massa kabelllist ca 240 olika modeller och strl haha

här: https://www.selga.se/kanaler/segma-25x25/segma-kabelkanal-25x25-2m-gr/product/2995202

tomccc
2015-08-12, 23:48
Finns det några bra tricks eller verktyg för att komma åt för att lossa på blandaren? Att komma in med skiftnyckel är omöjligt.
http://i61.tinypic.com/k04xur.jpg

tomccc
2015-08-13, 07:45
Finns det några bra tricks eller verktyg för att komma åt för att lossa på blandaren? Att komma in med skiftnyckel är omöjligt.
Om det är någon annan som i framtiden har samma problem kan jag berätta att lösningen heter kranmutternyckel.

Drughi
2015-09-07, 07:27
Har inte kollat igenom alla sidor här nu men.

Dags för köksrenovering och har siktat in mig på Epoq / Ikea mest pga priset.

Men iaf, någon mer erfarenhet av Ikea vs Epoq?
Spontant efter lite googlingar så verkar iaf kundtjänst vara till en stor fördel hos Ikea medans de kan bli lite bökigare hos Epoq.

Men monteringsmässigt etc. Vilket av köken är och föredra ?

Tanken är att snickerier ska komma från Epoq/Ikea
Vitvaror externt (alltså ej från ikea).
Bänkskiva (där vi hittar billigast/bäst).

agazza
2015-09-07, 07:37
Har inte kollat igenom alla sidor här nu men.

Dags för köksrenovering och har siktat in mig på Epoq / Ikea mest pga priset.

Men iaf, någon mer erfarenhet av Ikea vs Epoq?
Spontant efter lite googlingar så verkar iaf kundtjänst vara till en stor fördel hos Ikea medans de kan bli lite bökigare hos Epoq.

Men monteringsmässigt etc. Vilket av köken är och föredra ?

Tanken är att snickerier ska komma från Epoq/Ikea
Vitvaror externt (alltså ej från ikea).
Bänkskiva (där vi hittar billigast/bäst).

Jag har inte testat Epoq men monteringsmässigt är jag dönöjd med Ikea, är det något Ikea kan så är det att komma på smarta lösningar som gemene man skall förstå och kunna utföra.

Men när jag köpte köket hos Ikea men Skivan hos Bauhaus så var skivans bredd i minsta laget, en miss av mig då jag trodde allt var standardiserat.

Köper man ett Ikeakök så passar ju alla deras bestickslådor och dylikt också. Dom är mycket för standarder

thenut
2015-09-07, 07:47
Snackade lite med snickaren som hjälpte oss att bygga om vårt badrum, han hade byggt mycket kök i sina dar och tyckte att IKEA var minst lika bra som något annat märke kvalitetsmässigt vad det gällde stommar, och när det gällde smidighet med byten etc så var de överlägset bäst..

Drughi
2015-09-07, 08:14
Jag har inte testat Epoq men monteringsmässigt är jag dönöjd med Ikea, är det något Ikea kan så är det att komma på smarta lösningar som gemene man skall förstå och kunna utföra.

Men när jag köpte köket hos Ikea men Skivan hos Bauhaus så var skivans bredd i minsta laget, en miss av mig då jag trodde allt var standardiserat.

Köper man ett Ikeakök så passar ju alla deras bestickslådor och dylikt också. Dom är mycket för standarder

Ja dem har ju en del smarta lösningar helt klart. Mellan tummen å pekfringret, hur lång tid tar de å skruva ihop en modul ?

Bänkskivan har jag också fattat som att det kan bli lite struligt så för väl vara lite uppmärksam på det.

Snackade lite med snickaren som hjälpte oss att bygga om vårt badrum, han hade byggt mycket kök i sina dar och tyckte att IKEA var minst lika bra som något annat märke kvalitetsmässigt vad det gällde stommar, och när det gällde smidighet med byten etc så var de överlägset bäst..

Ikea är överlag bra med byten etc. Extremt skönt om ngt skulle va trasigt eller man märker att ngt fattas under renoveirngen..


Lutar väl åt ikea egentligen.

agazza
2015-09-07, 08:20
Ja dem har ju en del smarta lösningar helt klart. Mellan tummen å pekfringret, hur lång tid tar de å skruva ihop en modul ?

Bänkskivan har jag också fattat som att det kan bli lite struligt så för väl vara lite uppmärksam på det.



Ikea är överlag bra med byten etc. Extremt skönt om ngt skulle va trasigt eller man märker att ngt fattas under renoveirngen..


Lutar väl åt ikea egentligen.

Varje modul tar nog inte mer än en kvart från att man börjar öppna kartongen tills den är helt ihopskruvad. När de är klara så är uppsättningen riktigt snabbt avklarad förutsatt att du gjort rätt med metallskenan som ska upp på väggen

Drughi
2015-09-07, 08:24
Varje modul tar nog inte mer än en kvart från att man börjar öppna kartongen tills den är helt ihopskruvad. När de är klara så är uppsättningen riktigt snabbt avklarad förutsatt att du gjort rätt med metallskenan som ska upp på väggen

Ok är väl inte så jävla farligt då egentligen.

Tack för info ! :)

agazza
2015-09-07, 08:53
Ok är väl inte så jävla farligt då egentligen.

Tack för info ! :)

Ifall du inte har en skruvdragare, köp en skruvdragare, plus en bitssats med långa bits, inte bitshållare och småbits, utan de helgjutna långa varianterna

shadowfire
2015-09-07, 09:08
Har inte kollat igenom alla sidor här nu men.

Dags för köksrenovering och har siktat in mig på Epoq / Ikea mest pga priset.

Men iaf, någon mer erfarenhet av Ikea vs Epoq?
Spontant efter lite googlingar så verkar iaf kundtjänst vara till en stor fördel hos Ikea medans de kan bli lite bökigare hos Epoq.

Men monteringsmässigt etc. Vilket av köken är och föredra ?

Tanken är att snickerier ska komma från Epoq/Ikea
Vitvaror externt (alltså ej från ikea).
Bänkskiva (där vi hittar billigast/bäst).

Ingen erfarenhet av epoq, men IKEA är ju IKEA. Många som är nöjda med just sina kök där. Jag köpte vitvarorna externt och bänkskivorna köpte jag på Hornbach, då jag hittade den typen av bänkskiva jag ville ha där.

Köksstommarna osv köpte jag på IKEA i Polen, till halva priset mot för i Sverige. Inkl bilresa, färja osv fick jag samtliga stommar, lådor, luckor osv för 10 000 kr. :)

Kan vara värt att ha i åtanke också.

Drughi
2015-09-07, 09:22
Ifall du inte har en skruvdragare, köp en skruvdragare, plus en bitssats med långa bits, inte bitshållare och småbits, utan de helgjutna långa varianterna

Ok, diametern på bitshylsan blir för stor för och komma åt vissa delar tippar jag på. Får köpa in lite sånna bits då :) danke

Ingen erfarenhet av epoq, men IKEA är ju IKEA. Många som är nöjda med just sina kök där. Jag köpte vitvarorna externt och bänkskivorna köpte jag på Hornbach, då jag hittade den typen av bänkskiva jag ville ha där.

Köksstommarna osv köpte jag på IKEA i Polen, till halva priset mot för i Sverige. Inkl bilresa, färja osv fick jag samtliga stommar, lådor, luckor osv för 10 000 kr. :)

Kan vara värt att ha i åtanke också.

Jag har haft funderingar på det också men känner spontant att det blir för mekkigt utifall ngt skulle vara fel, för man kan inte byta delar inköpta i polen här hemma i sverige ?

Men du bara köpte grejjerna på närmaste lämpade varuhus i Polen via nätet och hämtade upp det?

Drughi
2015-09-07, 11:34
Btw.

Någon som vet hur det är och fästa skåp i så kallad vassvägg? (kloasongvägg).
Bakom alla puts/vass/hönsnät är det ju ju en plankstomme.

Spontant känns det som att plankstommen borde hålla för ett antal väggskåp ?

Tanken är egentligen att regla upp väggen (för att jag har utanpåliggande vvs rör som går upp till grannen ovanför) så att man får en plan yta att arbeta på. Reglarna skruvas bara fast i nuvarande vägg med långa skruvar in i plankstommen. På dessa reglar lägger jag en gipsskiva där jag tänkt kakla.

agazza
2015-09-07, 12:05
Btw.

Någon som vet hur det är och fästa skåp i så kallad vassvägg? (kloasongvägg).
Bakom alla puts/vass/hönsnät är det ju ju en plankstomme.

Spontant känns det som att plankstommen borde hålla för ett antal väggskåp ?

Tanken är egentligen att regla upp väggen (för att jag har utanpåliggande vvs rör som går upp till grannen ovanför) så att man får en plan yta att arbeta på. Reglarna skruvas bara fast i nuvarande vägg med långa skruvar in i plankstommen. På dessa reglar lägger jag en gipsskiva där jag tänkt kakla.

Jag satt en liggare uppe och nere, tak och golv, så mina reglar sitter i både tak golv och vägg.

Men det beror väl på hur mycket du tänker belasta, du kan ju även sätta liggande reglar mellan alla reglar där du ska sätta upp skåpen, som du fäster i, då måste ju hela den nya väggen tippa framåt av överbelastningen egentligen, och då har du fäst i taket också.

Drughi
2015-09-07, 12:36
Jag satt en liggare uppe och nere, tak och golv, så mina reglar sitter i både tak golv och vägg.

Men det beror väl på hur mycket du tänker belasta, du kan ju även sätta liggande reglar mellan alla reglar där du ska sätta upp skåpen, som du fäster i, då måste ju hela den nya väggen tippa framåt av överbelastningen egentligen, och då har du fäst i taket också.

Minimalt jobb är ju å bara skruva dit dem på befintlig vägg men kanske värt lite extrajobb å förstärka i båda tak och golv också.

Men en tanke som slog mig var följande layout.
Lägga 45x120 på längden horisontellt och skruva fast i gamla väggen.
Sedan en 45x70 på högkant vertikalt och skruva fast dem i dem horisontella.

dvs totalt utanför gamla väggen blir det 45mm+70mm (115mm). Behöver min 100 för att komma förbi rören etc.)
Fast kanske så du menade med det sista.

Är det lönt och trycka ned isolering mellan reglarna för att inte få gitarreffekt i hålrummet?

shadowfire
2015-09-07, 12:39
Jag har haft funderingar på det också men känner spontant att det blir för mekkigt utifall ngt skulle vara fel, för man kan inte byta delar inköpta i polen här hemma i sverige ?

Men du bara köpte grejjerna på närmaste lämpade varuhus i Polen via nätet och hämtade upp det?

Nu var det några år sedan jag gjorde det, men jag ringde IKEA och stämde av med deras kundtjänst och fick till svar att kvittot från Polen gäller i Sverige om något skulle vara trasigt och behöver bytas t.ex. Det kan dock vara bra att göra en sådan check igen så de inte ändrat något, men jag antecknade vem jag pratat med och tidpunkt osv samt bad att få det på mail också.

Det var samma artikelnr, så jag kollade hemma på nätet på polska sidan (med lite google translate) om delarna fanns i lager och gjorde bedömningen att även om jag kommer ner och något är slut, så skulle jag fortfarande göra en duktig besparing om jag bara fick med mig 75% av prylarna hem.

Jag plockade prylarna själv på plats i varuhuset. Bad om hjälp på köksavdelningen med att få ut plocklistan med alla fack på tagsjälvlagret bara.

Inget var trasigt och inget var slut, så det fungerade toppen.
Har flera vänner och bekanta (även fler här på kolo) som har gjort samma sak, även de med positiva erfarenheter.

Jag kommer köra ner till Polen igen nu i vinter för att hämta prylar till kommande badrumsrenovering. Kakel & klinker var ruskigt prisvärt så det blir nog det + badrumsmöbler från IKEA där.

agazza
2015-09-07, 12:43
Nu var det några år sedan jag gjorde det, men jag ringde IKEA och stämde av med deras kundtjänst och fick till svar att kvittot från Polen gäller i Sverige om något skulle vara trasigt och behöver bytas t.ex. Det kan dock vara bra att göra en sådan check igen så de inte ändrat något, men jag antecknade vem jag pratat med och tidpunkt osv samt bad att få det på mail också.

Det var samma artikelnr, så jag kollade hemma på nätet på polska sidan (med lite google translate) om delarna fanns i lager och gjorde bedömningen att även om jag kommer ner och något är slut, så skulle jag fortfarande göra en duktig besparing om jag bara fick med mig 75% av prylarna hem.

Jag plockade prylarna själv på plats i varuhuset. Bad om hjälp på köksavdelningen med att få ut plocklistan med alla fack på tagsjälvlagret bara.

Inget var trasigt och inget var slut, så det fungerade toppen.
Har flera vänner och bekanta (även fler här på kolo) som har gjort samma sak, även de med positiva erfarenheter.

Jag kommer köra ner till Polen igen nu i vinter för att hämta prylar till kommande badrumsrenovering. Kakel & klinker var ruskigt prisvärt så det blir nog det + badrumsmöbler från IKEA där.

Har du lust att detaljera all denna import, hur du gjort, varför, hur mycket ungefär det sparar osv, vore intressant att överväga

Drughi
2015-09-07, 12:48
Har du lust att detaljera all denna import, hur du gjort, varför, hur mycket ungefär det sparar osv, vore intressant att överväga


+1 på den

Drughi
2015-09-07, 12:57
Snabb googling på Metod bänkskåp.

I Sverige: 765kr
I Polen: 153kr (340 PLN)

Gick även att söka på arikelnr i sökfältet i polska där.

Kanske finns en del att spara

hahavaffan
2015-09-07, 13:16
Polen ftw!

shadowfire
2015-09-07, 13:19
Gallerifunktionen på bloggen min är under omarbetning, så jag har inga bilder där just nu - men finns lite mer info i en artikel jag skrivit där http://www.gladasnickaren.nu/articles/handla-ikea-kok-i-polen/

(och nej det är ingen reklam eller något annat i den länken)

Den besparingen jag gjorde på mitt kök, använde jag för att köpa vitvaror här i Sverige istället, men jag har vänner som även köpte sina vitvaror nere på IKEA i Polen.

Det man får se upp med är att prylarna väger en del. Jag var precis på gränsen till vad jag fick lasta min dåvarande A4a viktmässigt. Har man tillgång till släp eller ännu bättre en lätt lastbil så är det ju det opti. Kruxet med att hyra lätta lastbilar i Sverige är att det brukar finnas en klausul om att man inte får köra ut utanför landet med dem.

Det finns budfirmor också som man kan anlita, dvs polacker som hämtar upp och kör hem prylarna till Sverige. Även det ska enligt uppgift vara billigare än att handla här hemma. Jag upplevde det dock som lite för riskfyllt eftersom de måste plocka prylarna själva i varuhuset. Kände inte för att stå hemma och ta emot en budbil med felplockade grisrosa köksluckor....

tp_88
2015-09-07, 16:33
snabb googling på metod bänkskåp.

I sverige: 765kr
i polen: 153kr (340 pln)

gick även att söka på arikelnr i sökfältet i polska där.

Kanske finns en del att spara
340 pln = 757 sek.

EDIT:

Kollade lite olika skåp:

SEK: 2021 / PLN: 1513
SEK: 765 / PLN: 579
SEK: 2989 / PLN: 2497

Billigare, visst, men känns som att det ska vara ganska stora kök man ska bygga för att det ska vara värt besväret.

xodd
2015-09-07, 17:03
http://www.vadkostarbilly.se/ är ju en helt fenomenal sida när det kommer till att jämföra ikeapriser.

Drughi
2015-09-07, 17:16
340 pln = 757 sek.

EDIT:

Kollade lite olika skåp:

SEK: 2021 / PLN: 1513
SEK: 765 / PLN: 579
SEK: 2989 / PLN: 2497

Billigare, visst, men känns som att det ska vara ganska stora kök man ska bygga för att det ska vara värt besväret.

Ja du har helt rätt, brainfail på mig där...å då var jag ändå i polen inte längesen.

Frantic
2015-09-07, 18:07
Den besparingen jag gjorde på mitt kök, använde jag för att köpa vitvaror här i Sverige istället, men jag har vänner som även köpte sina vitvaror nere på IKEA i Polen.


Hej :D

Jag köpte kök + vitvaror i Polen efter tips från skuggan. Betalade 33 000:- istället för 64 000:- vilket det hade kostat i Sverige. Då fick jag ett hyfsat stort L-format kök inkl en jäkla massa överskåp, induktionshäll, kyl+frys, ugn, mikro och köksfläkt. Resan när är inkluderad i det priset.

shadowfire
2015-09-07, 19:11
Det hänger dock lite på valuta och hur kronan står sig i förhållande till zlotnyn (stavning?) och ja det skiljer sig också mellan olika möblertyper hur mycket man kan spara. Vissa skåp/lådor kan vara mindre lönsamma att hämta i Polen, andra mer.

Nu köpte jag ju gamla versionen av IKEA-kök (faktum) och inte nya Metodserien, men tar jag ett bänkskåp (60-skåp) med 3 lådfronter - exakt samma som jag köpte - så kostar ett enda sådant skåp 2461 kr på IKEA.se och 515 PLN i Polen - omräknat med valuta.se till 1150 kr. Det är 1311 kr i besparing på ett bänkskåp.

Färjebiljett t.o.r för en personbil kostar ca 1500 kr, så den kostnaden är så gott som kvittad på ett enda diskbänkskåp.

Drughi
2015-09-08, 08:10
Om ngn e sugen finns det 'rent a wreck' som tydligen många använder när dem ska ner till tyskland å handla sprit. kostar ca 2500-3000 för några dagar med fria mil.
Hade kanske lönat sig om man e 2 och splittar på vägen ner.

SÅ om ngn går i polen funderingar skicka PM :)

Wzup2u
2015-09-08, 08:20
Om man bor i en bostadsrätt, och har en väldigt sliten balkongdörr har man då rätt till en ny från föreningen eller måste man stå för en helt ny själv???

Jag tänker mest på vanliga ytterdörren står ju förening för med jobb osv...

Någon som vet?

4623
2015-09-08, 08:33
Om man bor i en bostadsrätt, och har en väldigt sliten balkongdörr har man då rätt till en ny från föreningen eller måste man stå för en helt ny själv???

Jag tänker mest på vanliga ytterdörren står ju förening för med jobb osv...

Någon som vet?

Ingår väl i yttre underhåll tillsammans med fönster.

hahavaffan
2015-09-08, 08:49
Ingår väl i yttre underhåll tillsammans med fönster.Håller med.

Plus, från Google:
Lennart (BorättUpplysning) skriver:
30 mars, 2014 kl. 11:44
I alla normala bostadsrättsföreningar och dess stadgar så är ansvaret för att byta balkongdörr föreningens. Enskilda delar som glas och handtag kan ligga på lägenhetsinnehavaren, men måste hela dörren bytas, vilket kommer behövas vid någon tidpunkt, så är det föreningen som ska göra det. Förslaget att ”dela på kostnaden” kan aldrig bli aktuellt, ett dörrbyte ska alltid bekostas av bostadsrättsföreningen.

Wzup2u
2015-09-08, 08:56
Ingår väl i yttre underhåll tillsammans med fönster.

Fundersamöver detta jag har fått för mig att ska man byta balkongdörr ska det göras i alla lägenheter, men några kanske redan har bytt?

Det var på tal att byta alla balkongdörrar för 2 år sedan, men man fick skriva under om man ville det, och det blev nerlagt för att för få skrev under och ville ha sin balkongdörr utbytta.

Men min balkongdörr är ju i riktigt dåligt skick, jag får nog ringa och fråga detta.

Wzup2u
2015-09-08, 08:57
Håller med.

Plus, från Google:

oo hmm tack! ska ringa och berätta detta!
vart hittade du informationen?

Wzup2u
2015-09-08, 09:03
update: jag fick nedslag direkt, de står inte för varken dörr eller jobb, helt omöjligt att ens övertala killen...

NEJ! balkongdörren får du bekosta själv även arbetet!..så är det...

vafan?

4623
2015-09-08, 09:07
Läs stadgarna

Dreas
2015-09-27, 12:26
Jag har börjat fundera lite. Jag har ett enplanshus med tilläggsisolering på "vinden"(har bara en lucka i yttertaket). När vi installerade kamin så skar dom såklart sönder plasten(diffussionsspärr) och körde upp skorstenen. De tätade mig veterligen inte med någon plast igen.

Är detta något jag bör kolla på och oroa mig för? Jag har också några småhål i hallen som ska tejpas.

Diffussionsspärr och hål, riskabelt?

rooz
2015-09-27, 15:08
Jag har börjat fundera lite. Jag har ett enplanshus med tilläggsisolering på "vinden"(har bara en lucka i yttertaket). När vi installerade kamin så skar dom såklart sönder plasten(diffussionsspärr) och körde upp skorstenen. De tätade mig veterligen inte med någon plast igen.

Är detta något jag bör kolla på och oroa mig för? Jag har också några småhål i hallen som ska tejpas.

Diffussionsspärr och hål, riskabelt?

Finns tejp att köpa som är för skarvar i plasten. Köp en rulle och tejpa runt sånborde du vara safe.

Dreas
2015-09-27, 15:21
Finns tejp att köpa som är för skarvar i plasten. Köp en rulle och tejpa runt sånborde du vara safe.
Har tejp, problemet är att komma igenom innertaket och fram till befintlig plast. Tror inte att jag får det bra såvida jag inte badar i mineralull och går utifrån. Då är problemet fortfarande att få tätt runt skorstenen.

Men är det en risk så får jag bada :)

Baskagge
2015-09-27, 16:45
Jag har börjat fundera lite. Jag har ett enplanshus med tilläggsisolering på "vinden"(har bara en lucka i yttertaket). När vi installerade kamin så skar dom såklart sönder plasten(diffussionsspärr) och körde upp skorstenen. De tätade mig veterligen inte med någon plast igen.

Är detta något jag bör kolla på och oroa mig för? Jag har också några småhål i hallen som ska tejpas.

Diffussionsspärr och hål, riskabelt?

Ja, det är riskabelt. Har du övertryck i huset blir det ännu värre. Fuktig varm luft letar sig upp och kondenserar på kallvinden. Man bör också ha tillräckligt med isolering på vinden så att det varma innertaket inte möter en kall yta på vinden för då finns det också risk för kondens.

Dreas
2015-09-27, 16:48
Ja, det är riskabelt. Har du övertryck i huset blir det ännu värre. Fuktig varm luft letar sig upp och kondenserar på kallvinden. Man bör också ha tillräckligt med isolering på vinden så att det varma innertaket inte möter en kall yta på vinden för då finns det också risk för kondens.Har mekanisk frånluftsventilation så ska vara undertryck.

Är ca 50cm lösull så tror inte att det är ett problem.

Låter iaf som om att jag får tejpa. Ska höra med kamininstallatören också.

Baskagge
2015-09-27, 16:54
Har mekanisk frånluftsventilation så ska vara undertryck.

Är ca 50cm lösull så tror inte att det är ett problem.

Låter iaf som om att jag får tejpa. Ska höra med kamininstallatören också.

Det är bra att du har riktig ventilation, den kan dock störa kaminen, så fråga kamininstallatören om du ska stänga av den medan du eldar. Det är bra att kika på vinden emellanåt så att det inte är mögeltillväxt, men du verkar ha förutsättningarna för att slippa mögel.

Dreas
2015-09-27, 17:25
Det är bra att du har riktig ventilation, den kan dock störa kaminen, så fråga kamininstallatören om du ska stänga av den medan du eldar. Det är bra att kika på vinden emellanåt så att det inte är mögeltillväxt, men du verkar ha förutsättningarna för att slippa mögel.Det öppnas fönster när vi eldar i kaminen. Ventilationens insug är inte i närheten av kaminen. Värre är det med att köra köksfläkten samtidigt som man ska försöka få fart :)

Dreas
2015-09-28, 20:16
Ja, det är riskabelt. Har du övertryck i huset blir det ännu värre. Fuktig varm luft letar sig upp och kondenserar på kallvinden. Man bör också ha tillräckligt med isolering på vinden så att det varma innertaket inte möter en kall yta på vinden för då finns det också risk för kondens.Ringde idag till kamininstallatören och fick till svar att jag kunde kolla från insidan själv. Öppnade upp och såg att där finns duken, men inte fäst i diffspärren utan bara lindad runt skorstenen. Har för mig att de sa något om det när de installerade kaminen, typ att de inte kom åt eller så. Hade jag vetat det jag vet idag hade jag tvingat dom att lägga rätt den redan då. Nu får jag ta bild och skicka till installatören så att de kommer hit och gör rätt.

BlötSnö
2015-09-28, 20:29
Är det någon annan här som är dålig på att spackla?
Det ser lätt ut, men jag är verkligen sämst på det, oberoende av märke på spacklet.