handdator

Visa fullständig version : Dude?

Cilia
2008-12-30, 08:23
Läste några inlägg där någon använde ordet dude för att referera till den han skrev till. Hittar inte inläggen nu.

Men vem använder ordet dude?
Är det vanligt? Kan inte påminna mig att jga någonsin utanför USA hört ngn använda det tilltalet utan att skämta. Jag kände att jag fick nördrysningar efter ryggraden.

Men jag kanske helt enkelt har missat det nya tilltalsordet.

Slartibartfast
2008-12-30, 08:27
Det var Sundvall. Han har läst för mycket Mysterymethod. Det är PUA-lingo.

MilkmaN
2008-12-30, 08:27
Jag säger det ofta.

"Dude! Vad gör du?"
"Kommer över du sen dude?"

Allan
2008-12-30, 08:28
Jag säger det ofta.

"Dude! Vad gör du?"

*öppnar förolämpningstråden*

Slartibartfast
2008-12-30, 08:34
Jag säger det ofta.

"Dude! Vad gör du?"

Fan, nu när du säger det så gör jag det också!

Haha! Sorry, Sundvall! :D

Nitrometan
2008-12-30, 08:36
d00d används väl bara som förolämpning utanför USA?

Cilia
2008-12-30, 09:13
*öppnar förolämpningstråden*
Blev det ngn förolämpning här? I så fall missade jag det totalt.

Kan användandet av dude vara ett "lantortsproblem"? *duckar*

bear.flowertwig
2008-12-30, 09:14
Här haru, dude:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=3395281&postcount=4

Cilia
2008-12-30, 09:21
tack men nu var det inte själva posterna jag var ute efter i första hand utan fenomenent att använda ordet.

Gör du det?
Hur gick det med iranskan?

bear.flowertwig
2008-12-30, 09:36
Läste några inlägg där någon använde ordet dude för att referera till den han skrev till. Hittar inte inläggen nu.

När du skriver "hittar inte inläggen nu" så tolkar jag det per automatik som "var är inläggen?". Märkligt...

tack men nu var det inte själva posterna jag var ute efter i första hand utan fenomenent att använda ordet.

Gör du det?
Hur gick det med iranskan?

Nej och jag hoppas verkligen inte att jag börjar med det.
Tack bra.

Mazr
2008-12-30, 09:37
Jag använder det väldigt mycket. Främst för att jag har sett på många stonerkomedier, och för att jag hänger mkt med surfer/skate-människor. Antar att det är vanligare där, för att vi gillar den kulturen.

Sen att ni kanske tycker att det är fånigt skiter jag fullständigt i. :)

kaer
2008-12-30, 09:52
Är det vanligt? Kan inte påminna mig att jga någonsin utanför USA hört ngn använda det tilltalet utan att skämta. Jag kände att jag fick nördrysningar efter ryggraden.

I min bekantskapskrets används det ganska frekvent, med viss ironi (tror jag), men ja, vi är rätt så nördiga också =)

Hemi
2008-12-30, 09:53
Det kommer från Kalifornien. Vanligt väster om the mid West. Sen har det spritt sig mycket på skämt men man refererar till Kailfornien.

Hemi
2008-12-30, 09:56
Edit
Det är ingen förolämpning alls, mer tvärtom.

J.V
2008-12-30, 10:07
Säger jag sweet lägger jag oftast till dude efter, aldrig annars.

Bahir
2008-12-30, 10:17
Jag använder dude ibland, och jag bor i Australien. Inte speciellt ofta dock, och inte i samma anda som i The Big Lebowski eller Wayne's World. Eller nu när jag tänker efter så kan jag inte komma på något tillfälle jag skulle använda ordet... säger oftast "man" eller "guys" i stället.

Hemi
2008-12-30, 10:24
Jag använder dude ibland, och jag bor i Australien. Inte speciellt ofta dock, och inte i samma anda som i The Big Lebowski eller Wayne's World. Eller nu när jag tänker efter så kan jag inte komma på något tillfälle jag skulle använda ordet... säger oftast "man" eller "guys" i stället.

Och de filmerna, åsyftar på kalifornien om jag minns rätt. Hör man en person säga ´dude´ i en amerikansk film vill man nog poängtera att den personen hör hemma i kalifornien. Det är inte New York slang exempelvis.

J.V
2008-12-30, 10:52
Lugna sig nu med Kalifornien.

Dude används väldigt flitigt i t.ex. Pennsylvania, som är på östkusten. I Kanada också.

Allan
2008-12-30, 10:58
Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Dude) är alltid till stor hjälp

Nitrometan
2008-12-30, 11:02
Från Allans länk:
The term dude was first used in 1873 in speech and in 1876 on print in Putnam's Magazine. It became prominent in surfer culture in the early '60s, but it wasn't until the mid-'70s that it started creeping into the mainstream. Some usages in pop culture have contributed to the spread of this word: Dude is slang similar to the phrase "man" and is used in sentences such as "Dude, that was awesome!"

Krampus
2008-12-30, 11:03
Får fina minnen från 80-talet när jag hör det. :)

Tricce
2008-12-30, 11:07
DUDE = Bill and Ted,,,, exellent!

Bill and Ted filmerna är nåt som alla borde se för å lära sig uppskatta "DUDE"
Bästa Keanu Reeves gjort :D

xrGWooNDPiE

Hemi
2008-12-30, 11:08
Lugna sig nu med Kalifornien.

Dude används väldigt flitigt i t.ex. Pennsylvania, som är på östkusten. I Kanada också.

Mja, det har spritt sig som sagt. Men i Kanada används det inte pa allvar av någon direkt, det blir som att säga ´påg´ i Sverige. Visst kan man säga det med det skulle förknippas med skånska, inte fär att jag kan det. Kanske yngre har bärjat säga dude nu. Vet inte. Men det förknippas fortfarande med Kalifornien, samt möjligen staterna däromkring.

kaer
2008-12-30, 12:04
DUDE = Bill and Ted,,,, exellent!

Bill and Ted filmerna är nåt som alla borde se för å lära sig uppskatta "DUDE"
Bästa Keanu Reeves gjort :D

xrGWooNDPiE

Haha vad jag fnissade =)
Jag tyckte de filmerna var så sjukt bra när dem kom, men när jag såg ngn av dem igen för sådär 5 år sen så höll det inte riktigt längre :-(

Loke
2008-12-30, 12:29
"The tone and inflection of the word "dude" are used to convey the various meanings. For example, a short, clipped "dude!" may convey annoyance with someone, while a long, drawn-out "duuuude" conveys amazement."

Helt klart värt att notera, från wikipediaartikeln. Vad som menas med ordet beror helt på sammanhanget.

Det kan för övrigt mycket väl vara en sorts förolämpning eller ha en viss nedlåtande ton. Lite som det svenska ordet "grabben". Det är nog oftast så jag hört det användas i verkligheten, när det har använts seriöst.

ceejay
2008-12-30, 12:44
dyMSSe7cOvA

sundvall
2008-12-30, 12:54
Det var Sundvall. Han har läst för mycket Mysterymethod. Det är PUA-lingo.

Sluta negga annars AMOGar jag.

Förresten, står det "dude" i mm? :D

coxie
2008-12-30, 13:26
Använder det ibland när jag chattar/snackar engelska när jag typ spelar wow. Skulle aldrig falla mig in att använda ord som dude, wtf, lol osv när jag pratar Svenska vi har flera bra synonymer som låter bättre.

Gladen
2008-12-30, 13:50
Använder det ibland när man pratar med några polare, men är ju mest på skoj. :)

Manta
2008-12-30, 13:55
Dude blir ju bara en liten förlängning på du, när man vill krydda språket lite. Eller så sitter det i från när jag bodde i Australien.

Tricce
2008-12-30, 14:10
Haha vad jag fnissade =)
Jag tyckte de filmerna var så sjukt bra när dem kom, men när jag såg ngn av dem igen för sådär 5 år sen så höll det inte riktigt längre :-(

Haha jo jag diggade dom stenhårt men jag vill inte se dom nu just för jag vet att dom kommer va så B.
Sitter och funderar på Highlander också, grymt bra filmer tyckte jag. Vågar man se dom igen? (Iaf 1an).

Hemi
2008-12-30, 15:16
"The tone and inflection of the word "dude" are used to convey the various meanings. For example, a short, clipped "dude!" may convey annoyance with someone, while a long, drawn-out "duuuude" conveys amazement."

Helt klart värt att notera, från wikipediaartikeln. Vad som menas med ordet beror helt på sammanhanget.

Det kan för övrigt mycket väl vara en sorts förolämpning eller ha en viss nedlåtande ton. Lite som det svenska ordet "grabben". Det är nog oftast så jag hört det användas i verkligheten, när det har använts seriöst.

Ja det är ett tilltal och kan användas hur som helst men det finns inget neggigt i själva ordet dude som sådant bara för ´dude´. Två personer som sitter och hångelgullar med varandra i soffan kan säga dude till varandra. Gärna västkustare.

beach2010
2008-12-30, 15:56
Jag använder "dude" hyffsat ofta

C.E.J.
2008-12-30, 21:41
d00d används väl bara som förolämpning utanför USA?

Aj då :D

Three pigs
2008-12-30, 23:06
Inte när jag talar svenska, dock ofta i min engelska.

Matsa
2008-12-31, 00:02
Dude... where's my car?

På tal om den filmen råkade jag säga "sweet" till en jobbarkompis för ett tag sedan (ungefär samma mening som bra/härligt). Han måste ha hört lite fel, han sken upp och sa "sprit?!". Aja, då vet man vad som rör sig i hans huvud i alla fall...

Kwon
2008-12-31, 08:40

Men jag kanske helt enkelt har missat det nya tilltalsordet.

Dude hade bra fysik innan han började åka runt utomlands (han luffade te thailand bland annat) och festa så mycket.

Senast tror jag dock han var tillbaka i träningsträsket igen och arbetade upp sin fysik igen!

Sundsarn
2008-12-31, 11:10
Kan användandet av dude vara ett "lantortsproblem"? *duckar*

Jag upplever det som att det är vanligare i städerna faktiskt :smash: *kryper ihop hukandes bredvid Cilia*

Nordenator
2008-12-31, 11:14
http://www.dudeism.com/

Fuck it dude, let's go bowling.