handdator

Visa fullständig version : Ständig? Vadå ständig?


Nitrometan
2008-12-30, 08:48
Horace Engdahl, ständig sekreterare i svenska akademien ska sluta!

Vafan?

Ständig sekreterare heter det ju!



Peter Englund ska ta över, men säger att han bara ska hålla på i några år.

Har de ingen respekt för ordet ständig? *gah!*


Min värld är gungning... :krampus

Cilia
2008-12-30, 09:02
Har det inte varit en tråd om detta? Känns som en ganska gammal nyhet men jag orkar inte heller söka för jag sitter på världens långsammaste bredbandsuppkoppling.

Men ständig syftar inte det på att det inte är en tidsbegränsad uppgift man tar på sig utan att man har uppdraget tills man själv väljer att avgå?

bubbe
2008-12-30, 09:33
Har det inte varit en tråd om detta? Känns som en ganska gammal nyhet men jag orkar inte heller söka för jag sitter på världens långsammaste bredbandsuppkoppling.

Men ständig syftar inte det på att det inte är en tidsbegränsad uppgift man tar på sig utan att man har uppdraget tills man själv väljer att avgå?

Jag har hört i något annat sammanhang på radio (kulturradion på P1 har jag för mig), att Horace skulle sitta i princip tills han avled.

Nitrometan
2008-12-30, 09:33
Men ständig syftar inte det på att det inte är en tidsbegränsad uppgift man tar på sig utan att man har uppdraget tills man själv väljer att avgå?
Jag tror att det syftar på att personen är sekreterare vid alla akademiens möten. De behöver inte snacka om vem det ska vara.




Visst, Cilia, jag är säkert inte först.

Nitrometan
2008-12-30, 09:34
Jag har hört i något annat sammanhang på radio (kulturradion på P1 har jag för mig), att Horace skulle sitta i princip tills han avled.
Men det var ju innan han bestämde sig för att sluta vara ständig. ;)

bubbe
2008-12-30, 09:35
Men det var ju innan han bestämde sig för att sluta vara ständig. ;)

Så sant. Man är bara ständig så länge man vill....

Nitrometan
2008-12-30, 09:37
Så sant. Man är bara ständig så länge man vill....
Den ständige Horace har numera blivit oständig.

bubbe
2008-12-30, 09:41
Den ständige Horace har numera blivit oständig.

Fast det hade ju varit riktigt dåligt om han hade bestämt sig för att bli oanständig.

Nitrometan
2008-12-30, 09:46
Sture Allén den yngre hälsar:

OgkSnFoPX5M

Cilia
2008-12-30, 10:18
Jag tror att det syftar på att personen är sekreterare vid alla akademiens möten. De behöver inte snacka om vem det ska vara.
Fast så är det väl i alla föreningar/organisationer där man har en skreterare?
Det är ju själva grejen till att utse ngn.

Var tvungen att kolla wikipedia
Ständig sekreterare är i vissa akademier och liknande sammanslutningar benämningen på sekreteraren, därför att denne har en lång mandatperiod eller till och med är anställd, till skillnad från andra presidieledamöter, som till exempel ordföranden (med olika benämningar) som kan skifta varje år.

Hämtad från "http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A4ndig_sekreterare"

Kanske inte den tydligaste som jag hittat där.

C.E.J.
2008-12-30, 11:36
Den ständige Horace har numera blivit oständig.

Eller oanständig? :) Secretary of the Swedish Academy found in BDSM parlour :naughty:

Nitrometan
2008-12-30, 11:47
Eller oanständig? :) Secretary of the Swedish Academy found in BDSM parlour :naughty:
Fast det hade ju varit riktigt dåligt om han hade bestämt sig för att bli oanständig.

Tydligen inte oanständig.


;)

stevebc
2008-12-30, 13:46
Har alltid stört mig på att det kallas "ständig sekreterare" så har det blivit nåt slags jävla grej av det. Kalla det sekreterare bara. Ständig sekreterare, då ska man fan vara fastlåst vid sitt skrivbord i 3 tusen år.