handdator

Visa fullständig version : Tips inför skidresa?


Solros
2008-12-29, 19:52
Ska snart ut på min första resa till fjällen. Är det någon som kan ge tips om själva skidåkningen? Har med mig sambon som ska instruera, men känner jag mig själv rätt så kommer jag bli fullständigt vansinnig när jag ramlar för femtielfte gången, och vill därför vara så förberedd som möjligt, för husfridens skull.

Några tips på hur man åker skidor? Virtuell skidskola?
Det enda jag vet är att man ska ha tyngden på dalskidan.

Kaboffastar
2008-12-29, 20:00
Ploga

Edit : Tar du dig igenom första 15 minutrarna på skidor så kommer du kunna åka innan dagen är slut. om du inte är helt lost

Edit nr2 : tryck med hälen ;D

Exdiaq
2008-12-29, 20:06
Kom ihåg att "sicksacka" och sväng genom att trycka med hälen. Första gången jag åkte gjorde jag inget av detta och det gick undan nått så in i helvete kan jag lova. För trilla gjorde jag inte på direkten.

Första gången jag åkte lärde jag att åka på en dag ungefär.

Kaboffastar
2008-12-29, 20:09
Haha ja bästa sättet att slå ihjäl sig som nybörjare är ju att inta backhoppningsposition och bara invänta krashen.

Cilia
2008-12-30, 09:05
Tips, gå i skidskola. Min erfarenhet är att det inte är det bästa att lära sig av sin partner. Särskilt inte när du känner dig själv så bra så att du blir irriterad när du trillar mycket.

Oftast är skidskolorna halvdagsvis så du kan gå på fm och åka med henne på em. Då hinner hon också sträcka ut lite i backarna.

Sen kan skidlärarna tricken hur man lär sig. Inte alltid samma sak att man kan åka själv som att man kan lära andra. Tror du lär dig fortare så.

JJ
2008-12-30, 10:13
Tips, gå i skidskola. Min erfarenhet är att det inte är det bästa att lära sig av sin partner. Särskilt inte när du känner dig själv så bra så att du blir irriterad när du trillar mycket.

Oftast är skidskolorna halvdagsvis så du kan gå på fm och åka med henne på em. Då hinner hon också sträcka ut lite i backarna.

Sen kan skidlärarna tricken hur man lär sig. Inte alltid samma sak att man kan åka själv som att man kan lära andra. Tror du lär dig fortare så.

Röstar också på skidskola, roligare för alla och helt klart värt pengarna.

kaer
2008-12-30, 10:50
Det enda jag vet är att man ska ha tyngden på dalskidan.

Ledsen att säga det, men det är inte riktigt sant längre iochmed carving-skidans intåg så fördelar man tyngden mer jämnt på skidorna, även i svängarna.

Några snabba tips, kanske överkurs, men det är svårt att bedöma
* Ca en skidas bredd emellan skidorna när du åker
* I svängarna, tryck nedåt-inåt med stortån
* Återigen när du svänger, vinkla/vik in knäet bakom det andra knät, inte överdrivet, men lite.
* Våga luta dig mot backen, för att få upp farten alltså...
* När du svänger så jobba även med överkroppen, genom att luta den åt det håll du svänger.

Lycka till =)

Marcüs
2008-12-30, 11:28
Det där med en skida mellan gäller ju inte när man svänger som nybörjare.
Ha tyngden framåt i pjäxorna, så att du trycker med smalbenen mot plösen i pjäxan.

Stoppa inte ner en massa kläder i pjäxorna, dvs byxor och så, då kommer du att få skavsår. Ett par sockar som går upp på smalbenet är bäst enligt mig.

hahavaffan
2008-12-30, 11:53
Ledsen att säga det, men det är inte riktigt sant längre iochmed carving-skidans intåg så fördelar man tyngden mer jämnt på skidorna, även i svängarna.

Några snabba tips, kanske överkurs, men det är svårt att bedöma
* Ca en skidas bredd emellan skidorna när du åker
* I svängarna, tryck nedåt-inåt med stortån
* Återigen när du svänger, vinkla/vik in knäet bakom det andra knät, inte överdrivet, men lite.
* Våga luta dig mot backen, för att få upp farten alltså...
* När du svänger så jobba även med överkroppen, genom att luta den åt det håll du svänger.

Lycka till =)De två "tipsen" i fetstil är ju ganska dumma att ge en som aldrig tidigare åkt skidor. Tycker du inte?

egge
2008-12-30, 12:51
Mitt bästa tips är att skippa barnbackarna. Där hinner man knappt få upp styrfart innan man är nere vid liften och fart är en förutsättning för att kunna svänga.
Och försök skippa plogsvängarna så snabbt som möjligt.

kaer
2008-12-30, 12:56
De två "tipsen" i fetstil är ju ganska dumma att ge en som aldrig tidigare åkt skidor. Tycker du inte?

Dumma tycker jag är att ta i, men visst är det kanske för hög nivå, vilket jag ju nämnde i mitt inlägg.

Men det är väl inte skrivet i sten att man måste börja lära sig genom att plogsvänga. Även om det kanske inte är nybörjartips så kan det ju vara bra att veta vad man ska sträva efter.

Skidskola som nämnts är ett bra tips.

Exhale_
2008-12-30, 12:58
Jag röstar tvärt emot egge. Åk upp i någon barnbacke tidigt på förmiddagen och åk så mycket du kan medans det är lite folk där. Barnbackarna är oftast långa och inte så flacka vilket gör att du inte kommer upp i några jättefarter men tillräckligt för att du ska kunna öva på att svänga och andra skills.

Ska du hyra skidor så är det en fördel om de inte är alltför långa.

Rent krasst är det ganska lätt att åka skidor (iaf till den grad att du bemästrar de flesta backar). Det enda du behöver är en optimistisk inställning och ett glatt humör ;)

ceejay
2008-12-30, 13:52
när jag åkte första gången så plogade jag hela vägen ned :D

wintersnowdrift
2008-12-30, 15:02
Plus ett på skidskola. Även om din sambo är en mycket duktig skidåkare är det inte säkert att en sådan per definition också är en duktig instruktör. Jag har försökt lära en person som aldrig stått på ett par skidor tidigare lite längdåkning i helgen, och det jag upptäckte var hur otroligt svårt det är att förklara vad man egentligen gör. Jag har åkt skidor sedan jag var liten och för mig är rörelserna nästan lika naturliga som att gå eller springa. Pedagogik är en konstform som få behärskar riktigt bra.

//Kristin

Granatgiraffen
2008-12-30, 15:44
Skidskola :) Ni är för goa i den åldern. Testa dig fram grabben! Det är roligt.

Cilia
2008-12-30, 15:46
Skidskola :) Ni är för goa i den åldern.
Va? Viken ålder då?

Solros
2008-12-30, 16:17
Tack för tipsen!
Kollade upp skidskola, och det var inte överdrivet dyrt. Kanske är värt pengarna, trots att både jag och frugan har en fil kand-examen i pedagogik :D

Per B
2008-12-30, 19:45
+1 på skidskola om du är total nybörjare. Jag har åkt utför (numera på bräda) sen jag var en tvärhand hög, men jag skulle aldrig kunna lära nån åka. Alternativet är ju att lyssna på Ingemar: "De e bar å åk".

Minst skaderisk är det dock om du går direkt på after-ski. ;)

Solros
2009-01-05, 16:58
BUMP!
http://www.ltv.se/upload/Allmant_bildarkiv/Broschyrer/egenvard/skador.jpg








Nejdå.
Det gick bra. Skippade skidskolan och litade på sambon, det gick förvånansvärt fort att lära sig faktiskt, tog mig ner för röda backarna redan andra dagen. Tredje och sista dagen kände jag verkligen att jag kunde åka fort i backarna med full kontroll också. Tack för alla tips!

PowPow
2009-01-05, 17:12
Härligt! Då kanske det är dags att lämna Sverige så det blir lite riktig åkning nästa sässong? :)

Solros
2009-01-06, 09:57
Härligt! Då kanske det är dags att lämna Sverige så det blir lite riktig åkning nästa sässong? :)

Intresset finns absolut. Backarna var kanon och alldeles lagom, men de kändes lite väl korta under dag tre, brände man på lite så var man nere vid liften igen efter 2-3 minuter.