handdator

Visa fullständig version : Nitric oxide produkter.


Frillan
2008-12-29, 18:16
Hej..

Finns det något negativt, i att gå på Nitric oxide produkter *hela tiden* :smash:?

Har förbrukat 3 burkar rage, och lite andra produkter. Prövade ha ett litet uppehåll från det förra veckan.. Det resulterade i världens tråkigaste pass :(

kalle_banan
2008-12-29, 23:32
Fråga: Finns det något negativt, i att gå på Nitric oxide produkter *hela tiden*

(Prövade ha ett litet uppehåll)

Svar: Det resulterade i världens tråkigaste pass

Det negativa är att man kan tycka träning är tråkig om man slutar ta produkterna ;)
Gå några pass utan rage-knark och hitta glöden igen.

Lavorini
2008-12-30, 17:29
Ja, du får tunnare plånbok.

NO-produkter är skit, däremot innehåller dom vissa råvaror som ger effekt - men det är så klart bättre för plånboken att köpa dessa separat.

Kross
2008-12-30, 18:35
Ja, du får tunnare plånbok.

NO-produkter är skit, däremot innehåller dom vissa råvaror som ger effekt - men det är så klart bättre för plånboken att köpa dessa separat.

Utveckla. Om det ger en mer ork och motivation så tycker jag inte att det låter som skit.

Tabbe
2008-12-31, 08:03
Varför ändra på ett vinnande koncept? :D

När passen blir sega även MED rage är det nog dags för 2 veckor utan och då får du ta dig igenom jätte sega pass.

Jag tränar 4ggr / vecka och man tar ju bara rage innan träning så jag tycker jag får bra effekt varje gång eftersom det igentligen är det ju bara 4 av 7 dagar.

MEEP
2008-12-31, 12:46
Klistrar in detta ifrån ett annat forum, då det inte fanns någon länk till studien:

The effects of 10 weeks of resistance training combined with beta-alanine supplementation on whole body strength, force production, muscular endurance and body composition.
Kendrick IP, Harris RC, Kim HJ, Kim CK, Dang VH, Lam TQ, Bui TT, Smith M, Wise JA.

University of Chichester, College Lane, Chichester, West Sussex, PO19 6PE, UK, i.kendrick@chi.ac.uk.

Carnosine (Carn) occurs in high concentrations in skeletal muscle is a potent physico-chemical buffer of H(+) over the physiological range. Recent research has demonstrated that 6.4 g.day(-1) of beta-alanine (beta-ala) can significantly increase skeletal muscle Carn concentrations (M-[Carn]) whilst the resultant change in buffering capacity has been shown to be paralleled by significant improvements in anaerobic and aerobic measures of exercise performance. Muscle carnosine increase has also been linked to increased work done during resistance training. Prior research has suggested that strength training may also increase M-[Carn] although this is disputed by other studies. The aim of this investigation is to assess the effect of 10 weeks resistance training on M-[Carn], and, secondly, to investigate if increased M-[Carn] brought about through beta-ala supplementation had a positive effect on training responses. Twenty-six Vietnamese sports science students completed the study. The subjects completed a 10-week resistance-training program whilst consuming 6.4 g.day(-1) of beta-ala (beta-ALG) or a matched dose of a placebo (PLG). Subjects were assessed prior to and after training for whole body strength, isokinetic force production, muscular endurance, body composition. beta-Alanine supplemented subjects increased M-[Carn] by 12.81 +/- 7.97 mmol.kg(-1) dry muscle whilst there was no change in PLG subjects. There was no significant effect of beta-ala supplementation on any of the exercise parameters measured, mass or % body fat. In conclusion, 10 weeks of resistance training alone did not change M-[Carn].

PMID: 18175046 [PubMed - as supplied by publisher]

http://img155.imageshack.us/img155/6466/balanineui1.gif

Finns flertalet andra studier som visar att karnosin-nivåerna ökar med ca 30% efter 4-veckor och ca 80% efter 12 veckor om jag nu minns rätt. Karnosin i sin tur stod för 10-20% av buffringen av mjölksyra i vanliga fall. Det verkar som att folk kan göra någon extra repetition vid höga repetitioner. Men vad detta betyder i praktiken för muskeltillväxt eller fettförbränning är en annan femma, då jag inte hittat några studier som visar några mätbara resultat om detta.

Lavorini
2008-12-31, 14:16
Utveckla. Om det ger en mer ork och motivation så tycker jag inte att det låter som skit.

Alltså; hela grejen med pump har ju uppenbarligen (för) stor betydelse för många här inne. Varför är det något att sträva efter (så länge du inte ska stå på scen inom 10 minuter och därför pumpar upp dig)? Att du orkar fler reps har sannolikt ingenting med "NO-delen" av produkten att göra, utan kreatinet och kanske BA:t.
Kreatin ger alltså mer bang for the buck och inte bara pump. Vill man få pump kan man ta lite kolhydrater innan träningen istället, eftersom insulin triggar NO-produktionen och voilla: man får ett högre blodflöde -> pump.

Det man kanske kan tänka sig är att det på något sätt kan vara bra att ta tillsammans med aminosyror när man har ett högt blodflöde = aminosyror lättillgängligt för musklerna, men det är antagligen inget som inte själva träningen i sig ger.

Det är helt OK att folk vill få pump och flexa lite framför spegeln, men jag kan ju tycka att man borde vara lite mer källkritisk innan man köper och stoppar i sig sådana här preparat. Om man kollar åsikter hos folk som är RIKTIGT kompetenta och påläst inom området, så går det ganska snabbt att lista ut var sanningen om NO-produkter ligger.

MEEP
2009-01-02, 19:55
Är det någon som sitter på fler intressanta studier som rör detta? Finns ju fler verksamma ämnen, t.ex. arginin. Känns som att det är väldigt många som åtminstone tror sig få resultat av dessa produkter (ofta efter bara några få doser, vilket inte alls stämmer överens med teorin), men det verkar även vara många byggare som ratar dem. Även jag skulle gärna vilja veta om det verkligen blir några resultat av sådana här produkter, även efter avslutad kur.