handdator

Visa fullständig version : Uppnå högre potential i fullkontaktskampsport med MuayThai


widdowmaker
2008-12-29, 17:18
Hej!

Ålder: 19
Vikt: 75kg

Om det är av någon betydelse :-)

Jag bor sedan ett halvår tillbaka på ett boxningsgym i Thailand. Vi tränar 6 gånger i veckan, 2 gånger om dagen. Enligt ett schema liknande detta:

8km joggning
300 knän på boxningssäck
Skuggboxning 5 ronder
Mitsträning fem till sju runder
Säckträning fem till sju ronder
Clinch / nackbrottning 20-35 minuter
Fys (armhävningar, sit-ups, pull-ups, och vikter)

Samma på eftermiddagen fast ca: 5-6 km jogging istället. De vikter som finns att tillgå är ca. 30kgs bänkpress, 10kgs hantlar, och en rostig jävla maskin med latsdrag.

Saken är den att det är en enormt hög träningsdos redan nu, men jag har tänkt att dra ner på intensiteten lite och köra 2-3 styrketräningspass i veckan på ett riktigt gym med knäböj, marklyft, bänkpress med 2-3 komplement och en 3x3 och 3x5 reps eventuellt följt av lite HIIT.

Tror ni detta kommer förbättra min styrka, eller blir det överträning? Är det möjligt att köra detta mellan för och eftermiddagspasset eller ska jag ta bort t.ex. ett morgonpass. Hur tungt kan jag köra? Har ni något tips på hur träningspassen ser ut?

Tacksam för tips och förslag!

Edit: Förlåt rubriken ska vara Uppnå höre potential i fullkontaktskampsport med SL-träning

aelgen
2008-12-29, 19:09
satan i gatan... Du var då hardcore!

Risken för överträning känns ju ganska påtydlig om man tittar på mängden och ifall du skall lägga in 2-3 styrkepass.

Å andra sidan har du ju kört på denna intensitet i ett halvår så din kropp bör väl vara rätt van med spö.
Jag skulle definitivt säga att du ska ersätta ett morgonpass med styrketräningen. Att köra styrke träning mitt på eftermiddagen mellan dina 2 redan hårda pass är lite väl att ta i.

Lycka till, och träna inte ihjäl dig!

OT: måste bara fråga, satsar du på karriär inom kampsport? Eller är du bara mycket hängiven din "hobby"?

young_george
2008-12-29, 21:29
Kör tungt, 80-90% men lång vila mellan seten och aldrig till fail. Klarar du 5 reps med en vikt, kör 3. Kör inte sönder musklerna, du måste spara dom till kampsporten.

Tror inte du behöver bli övertränad sålänge du får nog med vila. Hur har ni det med maten och sånt där borta?

OT: måste bara fråga, satsar du på karriär inom kampsport? Eller är du bara mycket hängiven din "hobby"?

Äsh, det är väl kampsportens svar på att "säsonga" ;)

Peter.B
2008-12-29, 21:55
Jag tror personligen på att du får ut mer av att skita i styrketräningen/SL-träningen och istället kör den fys och de vanliga träningar du just nu kör i thailand. När/om du kommer hem kan du ändra om och köra lite SL för att komplettera. Känns jävligt onödigt att lägga på gympass på det där schemat. Men du bestämmer förstås själv, om inte annat kan du testa ett litet tag och se hur det känns.